handdator

Visa fullständig version : 3 - split, 2 - split eller helkropp?


fotbollsnissen
2011-01-21, 17:33
Tjena!
Jag är 19 år gammal kille som styrketränat seriöst i ca ett år nu.
Jag har en fråga angående hur det enligt er är bäst att lägga upp sin träning.
Jag spelar fotboll minst två gånger i veckan, utöver det kommer jag styrketräna ungefär 3 gånger i veckan beroende på antal matcher o liknande. Fram tills nu har jag kört 3 - split som sett ut som följande:

Pass 1: Bröst, axlar, triceps
Pass 2: Rygg,biceps
Pass 3: Ben, mage

Då har jag tränat ca 5 gånger i veckan o kört igenom hela kroppen två gånger på lite mer än en veckas tid, detta gjorde jag under några månaders tid under uppehåll från fotbollen. Under denna tid la jag lite extra fokus på styrka och ökade bra, körde lite 5x5 i de större basövningarna (dock varit försiktig med marklyft pga ryggproblem). Frågan är då hur ska jag lägga upp träningen för att fortsätta öka (styrka men också volym) när jag drar ner på mängden träning? Fortsätta med 3 - split eller byta till halv eller helkropp och köra igenom kroppen oftare än 1 gång i veckan?
tacksam för svar!

sandery3
2011-01-21, 20:36
Det är helt klart att rekommendera att träna kroppen mer än en gång i veckan om målet är maximerad hypertrofi. Skulle rekommendera 2-split med 4 pass i veckan, alt. 3 helkroppspass, förutsatt att du inte känner för att utöka antalet pass.

Danne2k
2011-01-21, 22:47
2 överkroppspass (bänk, stångrodd, chins m.m.) och 1 underkroppspass?

Överkroppspassen kan varieras något vad gäller övningsval m.m. men de kan också vara helt identiska förutsatt att övningsvalet är bra/vettigt och att du vilar tillräckligt länge mellan varje pass (beroende på hur hårt du kör)

Kör tex. över-under-överkropp på måndag onsdag fredag. Så kör jag just nu och det känns bra.

Edit: givetvis måste du fråga dig hur många gånger du kan/vill träna / vecka, eller om det inte spelar någon roll.

fotbollsnissen
2011-01-22, 17:42
Danne2k, ditt förslag låter bra då jag anser att det räcker med ben en gång i veckan när jag lirar boll 3 gånger utöver det. Är det nån idé att lägga upp träningen, då med större övningar som bänkpress, knäböj, militärpress, rodd, chins osv och köra ett pass på 10 reps nästa pass på 9 och gå ner så till 4 reps för att sedan antingen börja om igen på 10 eller stegra upp till 10 reps igen. Om du förstår vad jag menar? lite luddigt kanske... fick tipset av en kompis som ansåg att det var bra för att inte låta kroppen anpassa sig... men ska man då köra 10 reps på alla 3 passen en vecka o ändra till 9 nästa vecka eller ändra efter varje pass?