handdator

Visa fullständig version : Goda och optiga havrebollar


corpsicle
2011-01-21, 08:55
Tänkte försöka experimentera fram ett bra recept på havrebollar med sköna ingredienser för bulk ( eller deff om man är stor ^_^ ).
Här är första försöket:

Observera att jag INTE har gjort någon som helst research på om någon redan testat detta.

http://corpsicle.posterous.com/bulkballs-take-one

Fredrik_S
2011-01-21, 09:10
lite svårt å förstå hur mängder av jordnötter skulle kunna varar bra för någon vare sig det är bulk eller deff med tanke på den dåliga fettfördelningen den ger vid lite större intag
Nån tsk eller två kanske men...

Nils.R
2011-01-21, 09:30
Dom ser dock mkt goda ut.
Kanske experimentera med mindre jordnötssmör, slänga in lite riktigt smör istället och lite kakao med.
Hmm nu börjar det bli vanliga negerbollar av det hela :D

corpsicle
2011-01-21, 09:31
Förmodligen äter man inte bara såna här bollar, utan även annan mat/tillskott som kanske innehåller andra typer av fetter. Många äter t.ex omega-3 kapslar.
Iaf, detta är _godis_, bara ett försök till godis som gör lite nytta också. =)

corpsicle
2011-01-21, 09:33
Nils.R lol ja ... funderade också på att skippa proteinpulvret och ta kakao och sötningsmedel istället ... >_<.
Finns det inget annat som skulle kunna få till "havrebolls" konsistensen utan att lägga till massa kalorier eller åtminstone bra såna ?

eiri
2011-01-21, 09:54
tycker de ser gott ut! blir att testa nåndag :)

corpsicle
2011-01-21, 14:12
Jag kan ju lägga upp makronutrientinnehåll ( allt enligt ShapeUp appen )

47gr protein
38gr kolhydrater
34gr fett

Baboom
2011-01-21, 14:33
Jag kan ju lägga upp makronutrientinnehåll ( allt enligt ShapeUp appen )

47gr protein
38gr kolhydrater
34gr fett

Det fanns väl inga mängder angivna?

Fredrik_S
2011-01-21, 14:49
Förmodligen äter man inte bara såna här bollar, utan även annan mat/tillskott som kanske innehåller andra typer av fetter. Många äter t.ex omega-3 kapslar.
Iaf, detta är _godis_, bara ett försök till godis som gör lite nytta också. =)

Nytta till vad,,, det gör lika mycket/lite nytta som vilket godis som helst som man tar en proteindrink till.
Förlåt men jag förstår inte varför man envisas att blanda ner proteinpulver i produkter som är extremt lätta att äta för mycket av för att sen gå ut och marknadsföra dom som "nyttiga" bara man inte äter för mycket.

Det är väl ändå ytterst sällan proteinpulvret verkligen på riktigt gör godiset godare(det är kakaon/smakämnena och sötningsmedlet i proteinpulvret om nått som gör smaken bra). Så varför ha i proteinpulver över huvudtaget?

ÄT gott godis i liten mängd och ta en proteindrink, eller ät lite mindre gott godis i fortfarande hyfsat liten mängd och drick vatten...

corpsicle
2011-01-21, 14:55
Baboom : korrekt

60gr jordnötssmör
1dl pure whey choklad
ca 0.5dl minimjölk ( hällde i några droppar i taget tills det gick att arbeta med )
Canderel sötningsmedel strö

Fredrik_S : ok

*DISCLAIMER* Dessa bollar kommer inte att göra dig smal eller ge dig stora muskler! *DISCLAIMER*

Bättre ?

eiri
2011-01-21, 15:33
Fredrik lugna ner dig, vill du inte äta dessa bollarna så är det ingen som tvingar dig.

Själv är jag nyfiken på att testa dessa bollar då de inte innehåller något socker som kan ta fram mitt sötsug igen. Och jordnötssmör låter väldigt gott :)

Gurkyngel
2011-01-21, 21:14
Här är ett bra recept på chokladbollar för den som ligger i deff. Jag har testat, dom är goda men snåla inte med sötningsmedel/suketter.

1 dl (125 g) kesella lätt 1%
2 msk fruktsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk strösocker
3 dl havregryn
2 krm salt
2 msk kakao
2 msk varmt kaffe
2 suketter

Smält suketterna i kaffet och blanda sedan ihop alla ingredienser. Forma 25 bollar och rulla i kokos.

Ungefärligt energivärde: 25 kcal/boll eller 624 kcal för hela satsen.

Baboom
2011-01-21, 23:51
Tänkte försöka experimentera fram ett bra recept på havrebollar med sköna ingredienser för bulk ( eller deff om man är stor ^_^ ).
Här är första försöket:

Observera att jag INTE har gjort någon som helst research på om någon redan testat detta.

http://corpsicle.posterous.com/bulkballs-take-one

Funderade på det här idag. Varför ska du försöka ta fram något substitut för något, som antagligen hamnar på ungefär samma kalorier?

Vissa saker tycker jag att man kan skippa trycka in proteinpulver i för att göra något "opti".

Vore det då inte bättre att äta några färre riktiga havrebollar och ta en proteindrink till?

Kanske bara jag, men jag blir nästan förbannad när någon tryckt in proteinpulver i bullarna. Förstår hela grejen med nybakta bullar.

Fredrik_S
2011-01-21, 23:59
Nej det är inte bara du, jag skrev i princip samma sak några inlägg upp ;)
Proteindrink vid sidan av och jättegott godis äger proteinfyllt halvgott godis

corpsicle
2011-01-22, 09:07
Ja det här var ju trevligt.

Vimpyboy
2011-01-22, 09:22
Baboom och Fredrik_S och ju såååå rätt. Det är ju så man blir förbannad när folk testar nya saker, eller hur? Det vore ju bättre om folk åt kottar och tog en proteindrink till vid sidan av.

Eller så har corpsicle testat något nytt för att se hur man kan göra något gott med andra ingredienser. Det finns ju för tusan miljontals olika varianter på hur man kan använda prottepulver här i forumet, men när corpsicle nu kommer på hur man kan göra negerbollar med vassle så lyckas folk visst bli förbannat bittra.

Skärpning!

Ristretto
2011-01-22, 09:44
Nej det är inte bara du, jag skrev i princip samma sak några inlägg upp ;)
Proteindrink vid sidan av och jättegott godis äger proteinfyllt halvgott godis

Vanligt godis är ju knappt halvgott, så då kan man ju lika gärna göra några chokladbollar som är lite sämre än orginalet, men gör att man inte behöver tumma på sitt proteinintag.

Att dricka proteinpulver är ett så sjukt tråkigt sätt att få i sig protein.

Tomas Tryffel
2011-01-22, 10:24
lite svårt å förstå hur mängder av jordnötter skulle kunna varar bra för någon vare sig det är bulk eller deff med tanke på den dåliga fettfördelningen den ger vid lite större intag
Nån tsk eller två kanske men...

Huh?

isterbuk
2011-01-22, 10:54
Funderade på det här idag. Varför ska du försöka ta fram något substitut för något, som antagligen hamnar på ungefär samma kalorier?

Vissa saker tycker jag att man kan skippa trycka in proteinpulver i för att göra något "opti".

Vore det då inte bättre att äta några färre riktiga havrebollar och ta en proteindrink till?

Kanske bara jag, men jag blir nästan förbannad när någon tryckt in proteinpulver i bullarna. Förstår hela grejen med nybakta bullar.

Andy du har väl gjort både Protein Scones och Protein Muffins om jag inte missminner mig? Det är väl inget o hetsa upp sig över att killen gör en annan variant av "chokladbollar"? Efter alla trådar med fluffar, bakverk osv med protein så ser jag inget konstigt alls i det här. Smaken är som baken jag vet, men att säga att man blir förbannad (ja eller nästan) på ett recept med proteinpulver i på ett träningsforum under kategorin Matlagning & Recept tycker jag är att ta i.

eiri
2011-01-22, 14:15
Vanligt godis är ju knappt halvgott, så då kan man ju lika gärna göra några chokladbollar som är lite sämre än orginalet, men gör att man inte behöver tumma på sitt proteinintag.

Att dricka proteinpulver är ett så sjukt tråkigt sätt att få i sig protein.

ja håller med enda gången ja dricker mitt pulver är om jag inte är hemma, annars blir det chokladgröt eller fluff :D

Baboom
2011-01-22, 16:14
Oj, nu var jag nog lite otydlig.

Det jag menar är att inget blir "opti" bara för att man tryck in proteinpulver i det. Och jag tycker att det är jätte bra att testa nya saker, så det var absolut inte så jag menar heller.

För att förtydliga mig lite med vad jag menade var att det i princip slutar på samma kalorier som vanliga chokladbollar. Så jag förstår inte varför det inte går att äta just vanliga chokladollar och ta en proteinshake till.

Den förbannade delen var mer riktad till när någon bakar bullar och sedan bara tillsätter proteinpulver till dem. Jag förstår bara inte logiken, för bullarna smakar helt klart sämre. Men de hamnar ju direkt i kategorin "opti". Fast det kanske bara jag som ännu inte kommit på vad opti är. Kan vara där skon klämmer.

För övrigt älskar jag jordnötsmör och skulle absolut kunna testa receptet. Dock skulle jag nog välja att ta bort proteinpulvret och ha mer kakao :D

Dreas
2011-01-22, 17:25
Huh?Nötter är överskattat och fettfördelningen överlag är inget större att hänga i julgranen :)