handdator

Visa fullständig version : Mycket svårt med kosten...


r1kkie
2011-01-20, 23:39
TJenare!

Jo det är så att jag har riktigt svårt att få till dethär med kosten. Mitt mål är att öka en ca 10 kg vikt nu. Ligger på blygsamma 65kg (tappat 2kg nu under sjukdom) på 180 cm. Har alltid varit smal å så.
Teoretiskt är det inge svårt. Bara äta en massa men ack så svårt i praktiken.
Det behöver inte vara jätte nyttig mat utan bara så det funkar. :)

Hade funderingar på att göra en matsedel på kanske 3 veckor, (5 dagar, någon dag i veckan äter jag med päronen) så det blir enkelt att se vad som ska tillagas. Tycker inte det är speciellt roligt att att laga mat, men jag kan ju laga iaf. :)

Känns detta som en dum idé?
Om inte, skulle behöva en del förslag på mat/maträtter som man kan käka. Har så dålig fantasi så det blir ofta enkla grejor som falukorv å pasta, pasta å köttfärssås...
Finns säkert massor av bra redan här inne på forumt men tycker det är svårt att hitta någe bra.

Kan ju nämna att jag studerar så matbudgeten får gärna vara snål. :P

Tacksam för all hjälp man kan få. :)

benacii
2011-01-20, 23:52
ät större portioner. ha i mer fett i maten.stek i smör. ät glass/grädde med bär till efterrätt. drick rödmjölk. ätnötter, snickers eller dyl.
tvinga i dej lite mer än du "inte klarar" oftast (iaf jag) klarar att pressa ner en mindre portion till.

men om du menar maträtter så kanske någon pasta rätt fungerar? billigt och det krävs mycket innan man blir mätt. ös gärna på med ketchup eller gör "carbonara" med lite grädde och en ägggula i. bacon oxå ofc!

Benjila
2011-01-20, 23:57
Kvarg från lidl är väldigt billigt. Kör det i en mixer med exempelvis mjölk och bär. Det går enkelt ner i kroppen och du får inte glömma proteinet :)

Multidebba
2011-01-21, 06:51
Kvarg från lidl är väldigt billigt. Kör det i en mixer med exempelvis mjölk och bär. Det går enkelt ner i kroppen och du får inte glömma proteinet :)

Inget vidare förslag då kvarg mättar bra men innehåller lite kalorier

Benjila
2011-01-21, 15:14
Inget vidare förslag då kvarg mättar bra men innehåller lite kalorier
Jag tycker det mättar bra i fastform. Just därför ska man använda mixer och andra saker för att få det löst. Annars funkar väl bara mjölk bra.

Honken
2011-01-21, 15:27
Kvarg i flytande mättar inte värst samt att det går att fördela över en hel dag. Annars så är det bara att mumsa på alla sorters nötter, fet mjölk samt grädde.

Eddie Vedder
2011-01-21, 15:40
Tacksam för all hjälp man kan få. :)

http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Ademius
2011-01-21, 16:07
Väldigt viktigt är dock att du är försiktig. Det kanske känns tungt och svårt att gå upp i vikt nu, men drar du det för långt åt det hållet riskerar du att lägga på dig större delen fett istället för muskler. Öka långsamt, du vill öka 10 KG - sikta på runt 1 kg/mån, kanske något högre till en början.

Guddi skrev ett bra inlägg om det: http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/

Det finns mängder av skräckexempel på folk som har överätit för mycket när de bulkat.
Dock verkar det vara något som ofta glöms i samband med tips-på-att-gå-upp-i-vikt-trådar. Läs också gärna Nicklas/Eddies inlägg om bulk som han länkar till i början av sin artikel i föregående post.

Duh
2011-01-21, 16:51
Väldigt viktigt är dock att du är försiktig. Det kanske känns tungt och svårt att gå upp i vikt nu, men drar du det för långt åt det hållet riskerar du att lägga på dig större delen fett istället för muskler. Öka långsamt, du vill öka 10 KG - sikta på runt 1 kg/mån, kanske något högre till en början.

Guddi skrev ett bra inlägg om det: http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/

Det finns mängder av skräckexempel på folk som har överätit för mycket när de bulkat.
Dock verkar det vara något som ofta glöms i samband med tips-på-att-gå-upp-i-vikt-trådar. Läs också gärna Nicklas/Eddies inlägg om bulk som han länkar till i början av sin artikel i föregående post.

Finns massor med exempel på bra bulkperioder med stora överskott också, på samma sätt som det finns långsamma viktöktningar av bedrövlig kvalité. 1 kilo per månad för en nybörjare låter nästan pinsamt långsamt.

Ademius
2011-01-21, 18:20
Finns massor med exempel på bra bulkperioder med stora överskott också, på samma sätt som det finns långsamma viktöktningar av bedrövlig kvalité. 1 kilo per månad för en nybörjare låter nästan pinsamt långsamt.

Visst. Beroende på genetiska förutsättningar samt på träningen i övrigt så. Tränar du inte (tillräckligt) progressivt och ligger på överskott hjälper det inte att du går upp långsamt heller. Svårigheten ligger i att öka i ren muskelmassa, där det vanliga är att öka i fettmassa "på köpet", varpå viktuppgången kan bli högre än 1 kg/mån. Det blir en avvägning hur mycket uppgång i fettmassa och därmed snabbare tillväxt gentemot långsammare tillväxt med mindre uppgång i fettmassa man har. Upp till var och en hur man vill lägga upp det.

Duh
2011-01-21, 19:02
Visst. Beroende på genetiska förutsättningar samt på träningen i övrigt så. Tränar du inte (tillräckligt) progressivt och ligger på överskott hjälper det inte att du går upp långsamt heller. Svårigheten ligger i att öka i ren muskelmassa, där det vanliga är att öka i fettmassa "på köpet", varpå viktuppgången kan bli högre än 1 kg/mån. Det blir en avvägning hur mycket uppgång i fettmassa och därmed snabbare tillväxt gentemot långsammare tillväxt med mindre uppgång i fettmassa man har. Upp till var och en hur man vill lägga upp det.

Har du några belägg för att en långsam viktuppgång per automatik gynnar förhållande mellan fett och muskelmassa eller har du bara dragit påstående ur röven?

Eddie Vedder
2011-01-21, 19:43
Har du några belägg för att en långsam viktuppgång per automatik gynnar förhållande mellan fett och muskelmassa eller har du bara dragit påstående ur röven?

1. Mängden muskelmassa som kan nybildas inom en 24-timmarsperiod är begränsad men man kan lagra in sanslöst med fett utan problem.

2. Ju fetare man blir desto sämre p-ratio, alltså förhållandet mellan fett och muskler.

Tror du mig inte så behöver du inte, vetenskapligt stöd för det är omfattande men jag orkar inte leta upp källor nu bara för att styrka basfakta.

Ademius
2011-01-21, 19:44
Har du några belägg för att en långsam viktuppgång per automatik gynnar förhållande mellan fett och muskelmassa eller har du bara dragit påstående ur röven?

Se länken i inlägg #8.

Duh
2011-01-21, 19:49
1. Mängden muskelmassa som kan nybildas inom en 24-timmarsperiod är begränsad men man kan lagra in sanslöst med fett utan problem.

2. Ju fetare man blir desto sämre p-ratio, alltså förhållandet mellan fett och muskler.

Tror du mig inte så behöver du inte, vetenskapligt stöd för det är omfattande men jag orkar inte leta upp källor nu bara för att styrka basfakta.

Självklart finns någon slags begränsningen för muskeluppbyggning per dag, det är just hur stor denna är som är intressant.

Din andra punkt är ganska överflödig, då den förutsätter att förhållandet mellan muskel/fett är sämre...

Jag kanske skall klargöra att jag med stort överskott talar om kanske 1500 kcal per dag, och inte några monstruösa kalorimängder...

Eddie Vedder
2011-01-21, 19:50
Självklart finns någon slags begränsningen för muskeluppbyggning per dag, det är just hur stor denna är som är intressant.

Din andra punkt är ganska överflödig, då den förutsätter att förhållandet mellan muskel/fett är sämre...

Nej den är högst relevant eftersom den påvisar en brist i att bulka fortare eftersom man fortare blir fet och alltså fortare kommer skapa en ogynnsam fördelning.

Duh
2011-01-21, 19:51
Nej den är högst relevant eftersom den påvisar en brist i att bulka fortare eftersom man fortare blir fet och alltså fortare kommer skapa en ogynnsam fördelning.

Tänk efter lite nu...

Eddie Vedder
2011-01-21, 19:55
Tänk efter lite nu...

Va? Säg istället varför det är irrelevant? Du frågade om fakta för varför en snabbare bulk skulle kunna vara sämre. Och punkt 2 är en högst relevant faktor i sammanhanget.

Duh
2011-01-21, 20:08
Va? Säg istället varför det är irrelevant? Du frågade om fakta för varför en snabbare bulk skulle kunna vara sämre. Och punkt 2 är en högst relevant faktor i sammanhanget.

Som jag tidigare sa, om förhållandet mellan muskler/fett är likadant för en dag med stort överskott som för en dag med litet överskott, så kommer slutresultatet att bli exakt likadant, bara det att det stora överskottet tar en dit snabbare. Grundskolematematik.

Eddie Vedder
2011-01-21, 20:09
Som jag tidigare sa, om förhållandet mellan muskler/fett är likadant för en dag med stort överskott som för en dag med litet överskott, så kommer slutresultatet att bli exakt likadant, bara det att det stora överskottet tar en dit snabbare. Grundskolematematik.

Då utgår du ju från att ett existerande problem inte existerar. Och visst, på de premisserna har du ju rätt. Men det är ju mer relevant att diskutera verkligheten.

Duh
2011-01-21, 20:43
Då utgår du ju från att ett existerande problem inte existerar. Och visst, på de premisserna har du ju rätt. Men det är ju mer relevant att diskutera verkligheten.

Ja? Jag motsätter mig helt enkelt att små underskott automatiskt skulle ge bättre muskelökningar än stora. Det kanske är basfakta, men jag är genuint intresserad.

Och ja, någon gräns finns säkert. Men säg, för att diskutera verkligheten, +1500 mot +250 kcal per dag.

Apos78
2011-01-21, 21:00
Ja? Jag motsätter mig helt enkelt att små underskott automatiskt skulle ge bättre muskelökningar än stora. Det kanske är basfakta, men jag är genuint intresserad.

Och ja, någon gräns finns säkert. Men säg, för att diskutera verkligheten, +1500 mot +250 kcal per dag.

Motsätter du dig att ett större överskott ger större fettmängder?

Sen ska nog +1500 kcal ses som ett rejält överskott.

r1kkie
2011-01-22, 16:36
OJoj här blev det en riktigt diskusion. Kanske inte riktigt om vad jag va intresserad av men men.

Skulle behöba lite tips på maträtter, har väldigt dålig fantasi å så. Helst billiga då jag studerar.
Tänkte något i dennas stil med en 3 veckors period med ett fast matschema att ha som grund. Självklart kan man byta ut när man känner för det men känner att jag måste ha något att utgå ifrån, annars fallerar allt. :S

Vecka 1:
Dag 1: Spagetti köttfärssås
Dag 2: ???
Dag 3: Kycklingrätt??
Dag 4: Kebab gryta med ris
Dag 5: Pasta och tonfisksås

Vecka 2
Dag 1: ??
Dag 2: Past skinksås
Dag 3: Chilicorncarne med ris
Dag 4: ??
Dag 5: ??

Vecka 3
Dag 1: ???
Dag 2: Kyckling rätt??!
Dag 3: Pasta tonfisksås
Dag 4: ?
DAg 5: ?

Som ni ser är jagdålig på dethär med mat och därför allt oftast går åt pipan. SKulle behöva lite förslag på bra billiga maträtter. :)