handdator

Visa fullständig version : Pastöriserad äggvita på flaska. Ease the pain.


Dissector
2011-01-20, 22:45
Ja så kom då dagen då jag äntligen träffade på äggvita på flaska. Flera ICA-butiker verkar ha någon slags kampanj, och jag kan tänka mig att en del koloiter tar chansen. Ett kilo för 23 kronor. Klart prisvärt (Ett kilo motsvarar ungefär äggvita från 25 ägg), så jag köpte sju flaskor. Problemet är ju att pastöriserad äggvita och vanlig äggvita inte påminner särskilt mycket om varandra när man gör exempelvis äggröra. Konsistensen är smulig och torr, ungefär som torkat skum. Nåja, det bekymrar mig inte så mycket i själva verket, men det skadar ju inte att piffa till det lite. Så har ni några bra tips på hur man tillagar pastöriserad äggvita på ett trevligt sätt?

Själv tänkte jag röra ihop äggröran med keso till frukost i morgon, vilket funkar mycket bra med vanlig äggröra. Återkommer med rapport.

Vunnis
2011-01-21, 01:04
Man kan säkert baka sockerkaka av det *rolleyes*

Pepz
2011-01-21, 08:09
lät dyrt

kör i valfria kryddor och grönsaker och kanske ett helt ägg. eller stek det med kokt ris

isterbuk
2011-01-21, 09:40
Hur ser dessa ut?

Dissector
2011-01-21, 10:23
Särskilt dyrt är det ju inte om man jämför med vanliga ägg och ändå vill slippa gulan. Att blanda i ett vanligt ägg i röran fungerar ganska bra! Sockerkaka skulle jag gärna gjort ett gäng om jag inte deffade :D.

Såhär ser dom ut
http://www.animero.com/demo/kronagg/foodservice/img/foodservice_cater_vita_prod1.jpg?w=76&h=140&as=1

isterbuk
2011-01-21, 11:45
Särskilt dyrt är det ju inte om man jämför med vanliga ägg och ändå vill slippa gulan. Att blanda i ett vanligt ägg i röran fungerar ganska bra! Sockerkaka skulle jag gärna gjort ett gäng om jag inte deffade :D.

Såhär ser dom ut
http://www.animero.com/demo/kronagg/foodservice/img/foodservice_cater_vita_prod1.jpg?w=76&h=140&as=1

Thanks! :) Ska kila bort till ICA city o kika ifall det är något dom plockat in här med. Enkelt om man vill pyttsa i lite i gröten. Ska köpa mig en karta hela ägg också är redigt sugen på stekt ägg, potatis och bacon.

vicarious
2011-01-21, 13:07
Kan du skriva ner näringsvärde per hundra gram.. och hur många gram är 1 liter/en dunk äggvita? Jag vill räkna på PPK *rolleyes*

Dissector
2011-01-21, 13:58
Kan du skriva ner näringsvärde per hundra gram.. och hur många gram är 1 liter/en dunk äggvita? Jag vill räkna på PPK *rolleyes*

På flaskan står faktiskt inget näringsvärde, men i Formfixaren finns en "Pastöriserad Äggvita, Universal Plus, Källbergs" som jag misstänker är snarlik, då värdena dessutom stämmer ganska bra överens med vanlig rå äggvita. I så fall ser det ut såhär:

Per 100g:
Kolhydrater: 1g
Protein: 8,5g
Fett: 0,5g

Således ca. 85g protein per kilo. Flaskorna säljs i kilo.

För övrigt provade jag göra äggröra på 2 deciliter PÖK (Pastöriserad Öggvita Kronägg, roligare akronym så) + ett helt ägg och sedan blanda det med 150 gram Minikeso. Blev en helt klart god frukost.

Nästa projekt blir att blanda fanskapet med havregrynsgröt.

vicarious
2011-01-21, 14:07
På flaskan står faktiskt inget näringsvärde, men i Formfixaren finns en "Pastöriserad Äggvita, Universal Plus, Källbergs" som jag misstänker är snarlik, då värdena dessutom stämmer ganska bra överens med vanlig rå äggvita. I så fall ser det ut såhär:

Per 100g:
Kolhydrater: 1g
Protein: 8,5g
Fett: 0,5g

Således ca. 85g protein per kilo. Flaskorna säljs i kilo.

För övrigt provade jag göra äggröra på 2 deciliter PÖK (Pastöriserad Öggvita Kronägg, roligare akronym så) + ett helt ägg och sedan blanda det med 150 gram Minikeso. Blev en helt klart god frukost.

Nästa projekt blir att blanda fanskapet med havregrynsgröt.

Tackar ödmjukast :)