handdator

Visa fullständig version : Gå ned i vikt, tänker jag rätt?


Topsy
2011-01-20, 22:21
Hej!

Ja, jag är en av de där jobbiga typerna som i början på ett nytt år också bestämt mig för att ändra min livsstil. Jag har varit rejält överviktigt så länge jag kan minnas och nu är jag helt enkelt trött på det. Därför har jag bestämt mig för att ta tag i min gymskräck, skräcken som så många andra överviktiga har. Jag tror alltid att folk kommer skratta ut mig och viska och peka bakom min rygg. Men för ett par veckor sedan skaffade jag mig ett gymkort, har gått på några pass och märkt att jag överlevde. :-)
Nu vänder jag mig egentligen till er som vet och kan det här. Har ni tips och råd på vad jag bör ändra i mitt upplägg:

Jag är 167 cm lång och väger 100 kg. Jag vill gärna gå ner 1,5-2 kg per vecka. För att uppnå det har jag för mig att jag ska äta runt 1300 kalorier per dag. Jag kommer inte ta bort kolhydrater från min kost helt och hållet, jag väljer att ha kvar mindre portioner av t.ex fullkornsris och fullkornspasta.
Träningsmässigt är upplägget 2 styrkepass och 2 konditionspass i veckan. Styrkepassen kommer så här i början bestå av skivstångspass. Jag vet att många av er inte tycker att det är bra träning, men eftersom jag tycker att det är roligt och än så länge utmanande, vill jag köra på det ett tag till.
Konditionspassalternativen kommer nog vara 30-40 min löpning (och då orkar jag ännu inte springa hela tiden utan växlar med powerwalk) alternativt samma tid på crosstrainern eller 60 min box-pass.

Vad tycker ni? Har jag tänkte helt åt skogen eller är jag på rätt bana?

Apos78
2011-01-20, 22:31
Det ser bra ut. Viktigast till en början, och fortsättningsvis, är att du hittar ett sätt att träna på som du trivs riktigt bra med. Gillar du skivstång, kör skivstång. Styrketräning kommer att vara till god hjälp vid viktnedgången då du har bättre chans att behålla så mycket muskler som möjligt.

Gällande maten så håll proteinintaget aningen högre än du annars gör och ska du kapa någonstans så är kolhydraterna rätt ställe att börja.

Tänk på att ge kroppen tid för återhämtning och fall inte i fällan att tänka träning alla vakna timmar. Ge det tid och satsa på kvalitativa resultat helt enkelt.

Topsy
2011-01-20, 22:34
Jo, jag märker ju att jag har blivit lätt manisk vad gäller träningen, redan nu. :-) Men för min del gäller det att komma in i en träningsrutin. Så jag tränar måndag, onsdag, fredag och söndag. Allt för att det ska bli en vana. Vad kul att du ändå tror att jag är på rätt väg!

Crocker
2011-01-20, 22:40
"Jag vet att många av er inte tycker att det är bra träning"
Varför inte?
Ser väl kanon ut, ge inte upp. Kör hårt!

bb X
2011-01-20, 22:40
Pojke? Flicka? Ålder? =D

Topsy
2011-01-20, 22:47
Jag har läst runt lite här på forumet och har väl märkt att det råder lite olika åsikter om just skivstångspass. Men just nu tycker jag att det är roligt och sååååå jobbigt, så jag kör. Imorgon kl 7.30 väntar nästa pass. Tack för peppen Crocker. :-)

Och sorry, glömde lite basic facts där, är alltså tjej och 30 år gammal.

Apos78
2011-01-20, 22:52
Bodypump har nog fått lite skäll av vissa ja, men då främst när någon kallar det styrekträning. Jag kan nog tycka att det gott kan få heta styrketräning men att folk reagerar kanske beror på att man inte vill att ens egen bänkpress och knäböj ska gå under namnet bodypump ;).

Fru_Flisa
2011-01-20, 23:17
I ditt läge hade jag nog uteslutit spannmål men käkat mycket grönsaker, siktat på lite högre kcalintag så inte närings- eller motviavtionsbrist kommer in i bilden och det blir hållbart.
Hade även satsat mest på långpromenader. Det kan slå så "dumt" att träningspass som är mycket energiuttömmande gör kroppen latare övriga vardagen vilket tar ut själva anledningen till att gå ner i vikt.

Multidebba
2011-01-21, 14:13
I ditt läge hade jag nog uteslutit spannmål men käkat mycket grönsaker, siktat på lite högre kcalintag så inte närings- eller motviavtionsbrist kommer in i bilden och det blir hållbart.
Hade även satsat mest på långpromenader. Det kan slå så "dumt" att träningspass som är mycket energiuttömmande gör kroppen latare övriga vardagen vilket tar ut själva anledningen till att gå ner i vikt.

+1 Sikta på lite högre kcal intag, iaf till en början.

Nykropp
2011-01-21, 14:59
Ser bra ut. Kör sådant du tycker är roligt. All motion är bättre än ingen motion. :)

Tolkia
2011-01-21, 16:17
Som vanligt +1 på allt Apos78 skriver.

Topsy
2011-01-21, 18:28
Tack för alla bra tips!
Jag inser att jag måste sätta mig ned och tänka igenom kosten ordentligt. Så ikväll får jag nog planera hela nästa veckas matsedel.
Måste också bara säga att det är en jäkla kick att redan nu märka resultat. :bpump:

Ramses
2011-01-21, 18:37
Glöm inte att äta ordentligt med protein! Protein ger bättre mättnad än kolhydrater och behövs ätas mycket av då man tränar så som du gör. Kolhydrater kan nog vara bra i lagom mängd, helst efter träningen, eftersom du verkar köra rätt högintensivt?

Det kommer att gå riktigt bra!

benacii
2011-01-21, 21:44
ser bra ut. ska bli roligt att följa din väg neråt. håll oss uppdaterade och lycka till! :thumbup:

Topsy
2011-01-29, 10:06
Halloj!

Nu bumpar jag min tråd eftersom jag har ett par fundeeringar. Senaste tiden har det gått väldigt bra, jag har tränat och tänkt på maten. Förra veckan guck jag ned 1,6 kg och jag ska väga mig imorgon igen.

Det jag är lite fundersam över är det här med träningen. Jag har tränat skivsångspass två gånge den här veckan och kondition två gånger. Jag har märkt att jag favoriserar sryrkepass och det tar lite emot att gå på konditionspass. Jag var på ett step-pass härom dagen, vilket var helvetet på jorden. :-) Så, skulle jag kunna gå ned all den vikt jag vill gå ned enbart med styrketräning eller måste jag blanda in kondition? Jag skulle iofs kunna köra powerwalk/jogg två gånger i veckan, för det känns helt ok. Men jag vill ju maximera fettförbränningen och undrar egemtligen vad ni tycker är det ultimata träningsmässigt? Och givetvis vill jag även må bra, bli piggare, gladare, orka mer osv.

Ok, nu ska jag ut och köpa nya träningskläder. :-)

Benjila
2011-01-29, 10:47
Du behöver absolut inte konditionsträna om du känner att det är tråkigt. Du går ner i vikt av kaloriunderskottet du ligger på och det spelar ingen roll om du springer mer eller äter mindre för att hamna där. Börja styrketräna tre-fyra gånger i veckan istället :)

Det är många som utesluter konditionsträning helt under deff just för att det är negativt för muskeluppbyggnaden. Sedan ökar inte fettförbränningen över dygnet av konditionsträning.

Fortsätt lägg fokus på kosten och styrketräna regelbundet, då får du det resultat du är ute efter.