handdator

Visa fullständig version : Har problem med kosten


Lerdric
2011-01-20, 21:35
Det är så att jag är nu arbetslös och har äntligen kommit igång med styrketräningen. Men har problemet är att jag inte vet ännu vad jag kommer få i månaden från a-kassan, och det påverkar matbudgeten. Tar whey 3ggr per dag och EAA innan och efter träningen.

Har hållit på ett bra tag nu med att kolla efter billiga proteinkällor men allt eftersom man läser så blir man både glad och besviken. Funderade på att ät mycket tonfisk men risken med kvicksilver verkande inte så lovande. Tänkte ägg men för mycket kunde bidra till att få hjärt och kärlsjukdomar i framtiden. Kollade på kvarg som är gott rent men ändå dyrt, sojabönor så bra ut men läste att det inte var lika bra som kött och fisk. Går efter att ta ca 3g protein per kroppsvikt. Så det behövs ca 250g per dag.

Har typ fastnat, funderade på att ta mera whey om dagarna. Räknade på det och då skulle det behövas ca 10 st 750g påsar whey i månaden. Så den idén var inte rimlig.

Mitt mat tidsschema:
06:00 Frukost whey
09:00 Träning (EAA)
10:00 Träning slut (EAA)
11:00 Mat
13:30 Vet ej
16:00 (Whey)
18:30 Vet ej
20:00 Vet ej
22:30 (Whey)

Jag är en person som satsar 100% på träningen och jag vet att det är kosten som är det viktigaste inom styrketräning. Men vet inte hur jag ska kunna lösa detta med kosten.


Behöver hjälp på hur jag ska få ihop allting?
Tips på bra billiga proteinkällor?
Behöver alla hjälp jag kan få?

Crocker
2011-01-20, 21:38
Ät mycket ägg du, finns inga sådana risker så att man ska undvika det. Superbra, superbillig källa till näring.
Sedan är väl kvarg, kyckling bra och billiga källor.

Zorban
2011-01-20, 21:41
Du behöver ju OD:a på tonfisk/ägg osv och enbart äta en av sakerna. Blanda!

Eddie Vedder
2011-01-20, 21:43
Leta alltid efter "kort datum" bland köttet också. Det är en guldgruva om man hittar massa kotletter, karré eller något i den stilen som har kort datum. Jag köpte ett par kilo fläskkotlett förra veckan och har en hel del karré i frysen nu. Idag fanns tre paket påläggsskinka med kort datum i disken så jag köpte alla tre.

Lerdric
2011-01-20, 21:44
Ät mycket ägg du, finns inga sådana risker så att man ska undvika det. Superbra, superbillig källa till näring.
Sedan är väl kvarg, kyckling bra och billiga källor.


Är lite osäker på just ägg, tycker att kvarg och kyckling är dyrt har du nåt tips bra affär där det är billigt?

Lerdric
2011-01-20, 21:47
Leta alltid efter "kort datum" bland köttet också. Det är en guldgruva om man hittar massa kotletter, karré eller något i den stilen som har kort datum. Jag köpte ett par kilo fläskkotlett förra veckan och har en hel del karré i frysen nu. Idag fanns tre paket påläggsskinka med kort datum i disken så jag köpte alla tre.

Tack, men om jag går till affären och det inte har kort datum på nåt?
Inga mer tips på nåt annat som är billigt?

Proxy
2011-01-20, 21:47
Är målet att gå upp eller ner i vikt?

Gå in på http://www.proteinperkrona.se/ och titta! Det fullvärdiga protein som du hittar längst upp är faktiskt Whey FX, som jag antar att du redan köper i.o.m. att du har 750-grams påsar.

I övrigt så är det ju bara specialpris på kött, kyckling och fisk som gäller. Om du har en frys så kanske det går att få kött billigt direkt från ett slakteri som du kan frysa ner?
Om du anstränger dig lite så kan du kanske få billiga ägg direkt från någon som har höns. Ägg innehåller mycket kolesterol, men såvitt jag vet så är det den "bra" sortens kolesterol, och att ett moderat intag av ägg faktiskt har positiva effekter vid högt kolesterolvärde.

Kvarg i all ära, men det är knappast billigt sett till protein per krona, och ännu sämre om man ska ta med kalorier i beräkningen.

Lerdric
2011-01-20, 21:48
Du behöver ju OD:a på tonfisk/ägg osv och enbart äta en av sakerna. Blanda!

OD? Överdosera eller?

Crocker
2011-01-20, 21:49
Är lite osäker på just ägg, tycker att kvarg och kyckling är dyrt har du nåt tips bra affär där det är billigt?
Vad är du osäker för?
http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/
Det är bland det nyttigaste man kan äta, enligt mig.
Kyckling är väl inte så dyrt? En halvt kilo kyckling(Färdiggrillad) går att få för 15 spänn, här på hemköp.
Kvarg är svin-billigt på lidl, milbona kvarg går på ca 12 spänn á 500g.

Eddie Vedder
2011-01-20, 21:49
Inga mer tips på nåt annat som är billigt?

Ägg som sagt. Vägrar du ägg kan jag inte hjälpa dig, väldigt tråkigt val dock. Havregrynsgröt med mjölk är helt okej också. Du kan ju äta gröten med proteinblandad mjölk också om du vill öka andelen protein.

Lerdric
2011-01-20, 21:50
Är målet att gå upp eller ner i vikt?

Gå in på http://www.proteinperkrona.se/ och titta! Det fullvärdiga protein som du hittar längst upp är faktiskt Whey FX, som jag antar att du redan köper i.o.m. att du har 750-grams påsar.

I övrigt så är det ju bara specialpris på kött, kyckling och fisk som gäller. Om du har en frys så kanske det går att få kött billigt direkt från ett slakteri som du kan frysa ner?

Kvarg i all ära, men det är knappast billigt sett till protein per krona, och ännu sämre om man ska ta med kalorier i beräkningen.

Målet är att gå upp i vikt, har gått igenom den listan 3ggr, fick tanken först på soja bönor men så var det något eddie-vedder skriv som gjorde mig osäker på just det.

Lerdric
2011-01-20, 21:55
Vad är du osäker för?
http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/
Det är bland det nyttigaste man kan äta, enligt mig.
Kyckling är väl inte så dyrt? En halvt kilo kyckling(Färdiggrillad) går att få för 15 spänn, här på hemköp.
Kvarg är svin-billigt på lidl, milbona kvarg går på ca 12 spänn á 500g.

Tackar!, det fick en att bli på bättre humör. Men läste nånstans att man skulle blanda ut kvarg med nåt livsmedel för att få ut så mycket som möjlig av proteinet. Är jag helt ute och cyklar, äter gärna kvarg rent, hur gott som helst.
Vad brukar du ge för ägg och hur mycket ägg är det lagom att äta per dag?

Crocker
2011-01-20, 21:58
Tackar!, det fick en att bli på bättre humör. Men läste nånstans att man skulle blanda ut kvarg med nåt livsmedel för att få ut så mycket som möjlig av proteinet. Är jag helt ute och cyklar, äter gärna kvarg rent, hur gott som helst.
Vad brukar du ge för ägg och hur mycket ägg är det lagom att äta per dag?
Nja, du läste kanske fun light? Vilket gör det godare. Men det finns inget som underlättar upptaget av proteinet i kvarg.
Hm.. 25 kr för 12pkt XL, sist jag såg. Brukar äta allt mellan 3-12 ägg per dag. Vad som är lagom vet jag inte.

Eddie Vedder
2011-01-20, 21:59
Tackar!, det fick en att bli på bättre humör. Men läste nånstans att man skulle blanda ut kvarg med nåt livsmedel för att få ut så mycket som möjlig av proteinet. Är jag helt ute och cyklar, äter gärna kvarg
rent, hur gott som helst.

Ja där är du ute och cyklar. Jag skulle för övrigt inte direkt kalla kvarg billigt men proteinrikt är det ju.

Vad brukar du ge för ägg och hur mycket ägg är det lagom att äta per dag?

Kolla priset i din butik helt enkelt. 40 spänn för ett 24-pack köper jag i alla fall. Ibland är priset nedsatt. vad som är lagom märker du ju själv om du tröttnar på det.

Lerdric
2011-01-20, 22:02
Ja där är du ute och cyklar. Jag skulle för övrigt inte direkt kalla kvarg billigt men proteinrikt är det ju.



Kolla priset i din butik helt enkelt. 40 spänn för ett 24-pack köper jag i alla fall. Ibland är priset nedsatt. vad som är lagom märker du ju själv om du tröttnar på det.

Men finns det inga studier eller liknade på vad som är en lagom gräns?

Crocker
2011-01-20, 22:05
Men finns det inga studier eller liknade på vad som är en lagom gräns?
Man ser ju ökande risker med allt, vid olika intag. Vissa ger klartecken, vissa inte. Som en anektod var det en som åt 24 ägg/dag, hade perfekta värden.

Här är en som visar att 3 ägg/dag kan öka risken ex:
http://jn.nutrition.org/content/136/4/971.abstract
Denna visar att det är ok vid vanligt intag:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16340654?dopt=Abstract

Tror inte jag läst någon studie vid högre intag, men det är nog inget att oroa sig över. Men vad vet jag?

Eddie Vedder
2011-01-20, 22:11
Men finns det inga studier eller liknade på vad som är en lagom gräns?

Nej. Det finns observationsstudier som påvisar samband men jag tycker inte det ger någon grund för att rekommendera tre eller fyra. Det finns helt enkelt inte data nog för helt friska och hälsosamma personer med 10 ägg per dag för att kunna uttala sig.

Naturligtvis kan det finnas en gräns men så är det ju med allt. Det finns dock ingen större anledning att varna för fem ägg än att varna för fem äpplen.