handdator

Visa fullständig version : Vilken typ av cardio vid deff?


timmey111
2011-01-20, 19:56
Hejsan! Ska snart börja med en deff och har tänkt köra cardio på morgonen. Hade tänkt mig att köra 20minuters jogging/löpning, Tisdag, Fredag och söndag. Dvs 3gånger/vecka. hade även tänkt promenera i högt tempo, Måndag, onsdag, torsdag och lördag.

Jogging: 3ggr/vecka
Promenad: 4ggr/vecka

Cardio alla dagar i veckan.

Ni kanske tycker att man inte ska löpa för att det ger negativ effekt i gymmet, men jag tror inte att det kommer märkas någon stor skillnad. Men jag ska testa mig på det och får väl se. Anledningen till att jag vill springa är att jag ser en möjlighet att förbättra min kondition under en deff. Mitt mål är inte att vara en BB, som är orörlig. Jag satsar mer på en "fitnesskropp". Dessutom kör jag inte konditionsträning direkt efter/före ett styrkepass. Jag konditionstränar på morgonen(6-7) och styrketränar på eftermiddagen.

Har en fråga. Vad tycker ni om intervallträning? Är det bra vid deff, eller är vanlig löpning bättre? Vad tycker ni om mitt cardioupplägg? Hur gör ni?

Tack!

vicarious
2011-01-20, 21:17
Jag tycker det låter som lite för mycket. Hur många styrkepass kör du i veckan och hur hårt kommer du deffa (storleken av underskottet)?

Jag föredrar raska promenader och eventuellt lite jogging, ibland ett hårdare löppass.

timmey111
2011-01-20, 22:03
Jag tycker det låter som lite för mycket. Hur många styrkepass kör du i veckan och hur hårt kommer du deffa (storleken av underskottet)?

Jag föredrar raska promenader och eventuellt lite jogging, ibland ett hårdare löppass.


5 styrkepass/vecka. Deffa typ i 2 månader. -500, dvs jag ska ner 4-6kg. Kan tänka mig raska promenader på morgonen, 5ggr/vecka. och 2ggr/vecka till jogging/löppass.

King Grub
2011-01-20, 22:07
Vill du förbättra konditionen är det intensiteten som är det viktiga. För att se förbättringar i syreupptagningsförmåga krävs normalt att man håller en intensitet på 70% eller mer av maxpuls, om man inte är gammal eller otränad. Intensiteten är det avgörande för aeroba förbättringar, även om aktivitetens varaktighet till viss del kan kompensera för lägre intensitet, dvs 45 minuter på 60% av HRmax motsvarar nästan 20-30 minuter på 70% av HRmax.

Studier på intervallträning har visat ungefär lika bra förbättringar av Vo2Max vid 2 dagars träning per vecka som 5. I andra studier, inte intervall, där den totala volymen träning varit densamma, har man inte sett skillnad på 2 och 4 dagar per vecka eller på 3 och 5 dagar.

qubie
2011-01-20, 22:14
Alltså hur kan det stämma? Man tycker det låter logiskt att konditionen ska förbättras markant om man löper 4-5 ggr i veckan än 2 ggr i veckan..

The Truth
2011-01-20, 22:17
Intervallträning tycker jag du inte bör köra eftersom det tar väldigt hårt på kroppen och gör att du inte orkar/bör/kan träna lika ofta. Om du inte bara tränar för förbättrad kondition, utan främst för att bränna kcal, då tjänar du mer på vanlig löpning i jämförelse med intervallträning, då du orkar bränna mer kcal per vecka.

Sushipinne
2011-01-24, 18:23
Det är de längre joggingturerna som är bra. Inte 20min. När jag deffade så joggade jag första veckan 45min varje gång jag joggade. Sen nästa vecka ökade jag med 5min (alltså 50min) sen ökade jag så för varje vecka. Sprang tror det v ar 4 gånger i veckan. Och var ute och sprang varje dag utöver det jag sprang 4 gånger i veckan på joggingbandet eller vad man nu ska kalla det. Jag gick ner utan preparat 12kg på 6 veckor. Då jag ändåså var sjuk 2 veckor.

vicarious
2011-01-24, 19:27
Det är de längre joggingturerna som är bra. Inte 20min. När jag deffade så joggade jag första veckan 45min varje gång jag joggade. Sen nästa vecka ökade jag med 5min (alltså 50min) sen ökade jag så för varje vecka. Sprang tror det v ar 4 gånger i veckan. Och var ute och sprang varje dag utöver det jag sprang 4 gånger i veckan på joggingbandet eller vad man nu ska kalla det. Jag gick ner utan preparat 12kg på 6 veckor. Då jag ändåså var sjuk 2 veckor.

Hur mycket av de 12kg var muskler tror du?

King Grub
2011-01-24, 19:29
Du hade gått ner lika mycket om du inte sprungit utan ätit motsvarande kalorimängd som löpningen förbrukade mindre i stället. Inte så roligt att dra ner på maten så, kanske, men själva mekanismerna är inte mer avancerade än så. Du åstadkom ett kaloriunderskott stort nog för att gå ner 12 kilo, helt enkelt, men hur du gjorde det påverkade inte viktnedgångens storlek.

Pretorian
2011-01-25, 07:37
Vill du förbättra konditionen är det intensiteten som är det viktiga. För att se förbättringar i syreupptagningsförmåga krävs normalt att man håller en intensitet på 70% eller mer av maxpuls, om man inte är gammal eller otränad. Intensiteten är det avgörande för aeroba förbättringar, även om aktivitetens varaktighet till viss del kan kompensera för lägre intensitet, dvs 45 minuter på 60% av HRmax motsvarar nästan 20-30 minuter på 70% av HRmax.

Studier på intervallträning har visat ungefär lika bra förbättringar av Vo2Max vid 2 dagars träning per vecka som 5. I andra studier, inte intervall, där den totala volymen träning varit densamma, har man inte sett skillnad på 2 och 4 dagar per vecka eller på 3 och 5 dagar.

Det var för många tecken för mig just nu. Betyder det att man bör köra kortare löppass men på högre intensitet för att öka konditionen? Många jag känner klagar på mina korta pass och säger att det inte hjälper konditionen, att man måste ut och springa läääänge för att det ska bli skillnad.

Eddie Vedder
2011-01-25, 07:41
Det var för många tecken för mig just nu. Betyder det att man bör köra kortare löppass men på högre intensitet för att öka konditionen? Många jag känner klagar på mina korta pass och säger att det inte hjälper konditionen, att man måste ut och springa läääänge för att det ska bli skillnad.

Beror på hur hårt du pressar hjärta och lungor. Längre distans kan kompensera för lägre intensitet men att öka sin VO2max rejält gör man genom högre intensitet. Att springa länge gör dock att man blir bättre på att just springa länge.

z_bumbi
2011-01-25, 09:46
Det var för många tecken för mig just nu. Betyder det att man bör köra kortare löppass men på högre intensitet för att öka konditionen? Många jag känner klagar på mina korta pass och säger att det inte hjälper konditionen, att man måste ut och springa läääänge för att det ska bli skillnad.

Ja de kan hjälpa konditionen men kortare med med hög intensitet brukar komma till en nivå där de inte längre ger någon förbättring utan att man ökar träningsvolymen. Då blir det helt plötsligt en fråga om att få kroppen att hålla ihop då det sliter väldigt mycket på kroppen att köra längre eller mer frekvent med så hög intensitet.
Så det är inte så enkelt att korta pass med hög intensitet är bäst utan för att få riktigt bra kondition så måste man blanda olika former och då möts de två extremerna HIIT och bara distans i ett program som innehåller intervall (av lämplig längd), fartpass och distans.