handdator

Visa fullständig version : 2 styrkepass/dag.


LunaSpice
2003-11-16, 11:31
Jag har, pga tidsbrist, inte hunnit med att köra alla muskelgrupper den här veckan och har ben och armar kvar.

Vad finns det för nackdelar med att köra 2 pass samma dag? Jag tänkte t.ex. köra ben nu vid 12.30, hem och käka godis och proteindrink. 1-2 timmar senare ett rejält mål mat och iväg och köra ben. Ger det några hormonella nackdelar att köra så eller finns det ett bättre sätt?

z_bumbi
2003-11-16, 11:53
Jag skulle rekommendera att skippa ett av passen så får den muskelgruppen vila en vecka eller förskjuta träningsupplägget så att du nästa pass kör den du inte fick med den här veckan.

Nästa variant är att köra ett kortare benpass och följa upp med några set triceps och några set biceps.

Den sista är att om du nu ska träna två pass på samma dag så kör armar först så kanske du orkar träna ben sen, se till att du får betydligt längre tid mellan passen än det du har planerat också = minst 8 timmar.

Castro
2003-11-16, 13:34
Om man nu skall köra två pass per dag så skall man ju verkligen inte vänta mer än 8 timmar mellan passen. Jag har hört att om man kör inom 6 timmar igen så skall det gå bra och 2 pass om dagen har även fungerat bra för mig tidigare, dock inte under några längre perioder.
Sedan finns det även studier som visar på att om man kör 2 kortare pass på en och samma dag så är det bättre än att köra 1 långt. Just my cents.

z_bumbi
2003-11-16, 13:45
Originally posted by Castro
Om man nu skall köra två pass per dag så skall man ju verkligen inte vänta mer än 8 timmar mellan passen.

Varför det?

Lång tid mellan passen = lång tid för kroppen att återhämta sig.

LunaSpice
2003-11-16, 14:42
Nu har jag varit och tränat. Jag körde:

5 Knäböj 135kg x 6-7
2 Lårcurls 70 kg (tror jag det är) x 7
2 Omvända Curls (hamstrings) 40 kg x 6

4 Cablecrunch 60 kg x 9

3 Bicepscurls stång. 50kg x 6
Tricepspress i kabel. Står ingen vikt på plattorna. 3 set iaf, 7 reps.
2 Hammarcurls 22,5 x 7
2 Liggande tricepspress TILL PANNAN :bpump: 42,5 kg x 6-7


Funkade kanonbra. Är måttligt trött dock...det tog sin lilla tid.

King Grub
2003-11-16, 14:50
Jag körde två pass dagen innan jag skulle operera en visdomstand i somras. Morgonens armpass var schemalagt, och på det skulle följa tre dagars vila efter operationen, följt av ett benpass, men när jag kom hem tänkte jag: "För böveln! Nu törs man ju inte köra tunga böj på ett par veckor, så det inte börjar spruta blod ur munnen av trycket".

Därför knallade jag ner till gymmet igen vid 2-tiden på eftermiddagen och körde ett benpass, så jag skulle ha det i kroppen under den påtvingade vilan. Passet i sig gick fenomenalt bra, men dagen efter hade jag en helt sanslös träningsvärk, långt utöver vad jag brukar ha eller vad som var motiverat av själva passet.

Antagligen misslyckades kroppen med att återhämta sig ordentligt från två hårda pass på samma dag. Nu är jag i och för sig en gammal stöt, och det är ju inte omöjligt att det fungerar fint för någon som är ung och rask, som du.

LunaSpice
2003-11-16, 15:54
Originally posted by King Grub
Jag körde två pass dagen innan jag skulle operera en visdomstand i somras. Morgonens armpass var schemalagt, och på det skulle följa tre dagars vila efter operationen, följt av ett benpass, men när jag kom hem tänkte jag: "För böveln! Nu törs man ju inte köra tunga böj på ett par veckor, så det inte börjar spruta blod ur munnen av trycket".

Därför knallade jag ner till gymmet igen vid 2-tiden på eftermiddagen och körde ett benpass, så jag skulle ha det i kroppen under den påtvingade vilan. Passet i sig gick fenomenalt bra, men dagen efter hade jag en helt sanslös träningsvärk, långt utöver vad jag brukar ha eller vad som var motiverat av själva passet.

Antagligen misslyckades kroppen med att återhämta sig ordentligt från två hårda pass på samma dag. Nu är jag i och för sig en gammal stöt, och det är ju inte omöjligt att det fungerar fint för någon som är ung och rask, som du.

Ung är rask? 25 år är jag iofs, vet inte om det är så ungt. Har redan börjat få känningar i korsryggen ;)

Castro
2003-11-16, 16:27
Originally posted by z_bumbi


Varför det?

Lång tid mellan passen = lång tid för kroppen att återhämta sig.

Om man väntar för länge hinner kroppen ställa om sig lixom. Så kände då även jag och detta har jag även läst om i studier som jag inte hittar just nu. Det gick bättre om man lade passen närmare inpå varandra än om man väntade för länge. Du hinner i vilket fall som helst inte med någon bra totalt återhämtning och då är det bättre att smida medan gärnet åtminstone inte är helt avkylt.

Men 2 pass om dagen är nog ändå inget man skall köra alltför ofta. Det sliter som satan på kroppen. Dock var det ju inte tal om detta i Lunaspices fall och då skulle då jag lagt de två passen inom en 6-timmars period. Det var nog bara Arnold och några med honom på hans tid som klarade att verkligen lägga upp träningen under en längre tidsperiod på detta sätt (ett pass på morgonen och ett på eftermiddagen), men de tog ju medel som hjälpte dem en bit på vägen också.

z_bumbi
2003-11-16, 17:06
Castro: Intressant! Det där måste jag kika närmare på. :)

Castro
2003-11-16, 21:32
Gör så och meddela gärna mig om du hittar någon extra intressant.

Pez
2003-11-16, 21:41
Äsch.. jag körde så planerat under ett tag i våras när jag körde nån typ av minidiet.. varje vecka hoppade jag över en muskelgrupp för att på så sätt var 4-5e vecka låta varje muskelgrupp vila 2v istället för bara 1...

Ett missat pass är ingen katastrof.. lite trist.. men inget att hetsa upp sig över. Man får såna insikter när man ser månader utan träning rinna förbi... :D

/pez

palme
2003-11-17, 11:12
Originally posted by King Grub
Jag körde två pass dagen innan jag skulle operera en visdomstand i somras.

Oj efter det att tanden försvann, försvann all ork och du var tvungen att gå tillbax till att träna 1gång/dag? :smokin:

King Grub
2003-11-17, 11:42
Originally posted by palme


Oj efter det att tanden försvann, försvann all ork och du var tvungen att gå tillbax till att träna 1gång/dag? :smokin:

Du läste inte hela meningen, eller hur? :smash:

Peter
2003-11-17, 14:29
Följande är taget från:
En sammanfattning av Olympic Clinic
tema ”Styrketräning”
Eskilstuna den 1–3 december 1995
CENTRUM FÖR PRESTATIONSUTVECKLING


Häkkinen, K, Kauhanen, H, Kallinen, M, Komi, P V (1991). Neuromuscular adaptations in strength athletes during strength training distributed into one or two daily sessions. In: Biomechanics XIII, (eds Marshall et al) pp 269–270, University of Western Australia, Perth.

Lite om studien:

I detta fall tränade man ett pass per dag under tre veckor, sedan växlade man till två pass per dag men med halva träningsmängden. Vi ser att redan efter två veckors träning har ett pass per dag inte åstadkommit någon ytterligare ökning av styrka. Däremot, när samma grupp idrottare gjorde två pass per dag kunde man se en ökning på cirka 3–4 %, vilket är en ansenlig ökning för en idrottare inom en styrkegren.



Häkkinen, K, Pakarinen, A, Alen, M, Kauhanen, H, Komi, P V (1988). Daily
hormonal and neuromuscular responses to intensive strength training in one week.
International Journal of Sports Medicine, 6, 9, 422–428.

Lite om studien:

Vid detta tillfälle var försökspersonerna åter igen tyngdlyftare som skulle träna under lite annorlunda former än de gjorde vanligtvis. Man använde sig av en träningsvolym som representerade 70–80 % av deras normala volym, men i stället tränade man desto fler pass. I detta fall tränade man två pass under dag två, tre, fyra, ett pass den femte dagen, två pass under dag sex och hade avslutningsvis en dags återhämtning. Om vi tittar på testosteronnivåerna under dessa dagar ser
vi en minskning redan morgonen efter den andra dagen. Denna minskning fortsatte under de två följande dagarna och hade då sjunkit till 30 % av den ursprungliga nivån. Efter dessa tre dagar följde då en dag med endast halva mängden träning, och detta medförde en höjning av testosteronnivån till dess ursprungliga nivå. Den sista dagen av träning med sina två pass sänkte åter värdena igen. Den allra sista dagen som ägnades åt återhämtning innebar slutligen en markant höjning av testosteronnivåerna. Av detta kan man dra en rad slutsatser. Den första är att testosteronnivåer kan, i sig, vara en direkt indikator på hur pass stressande en viss typ av träning kan vara. Detta är dock kraftigt sammankopplat med hur pass stressande träningen är sammantaget och inte endast individuella delar. Den
andra slutsatsen är att om denna typ av träning används under en alltför lång period, kan det medföra en ytterligare sänkning av testosteronnivån vilket i sig kommer att leda till ett övertränat
tillstånd. Den tredje slutsatsen som man kan dra av detta är att inse hur viktigt det är med en dag med ett minimum av träning, men ännu hellre en hel dags vila, under en veckocykel
för att förhindra dessa följder.

palme
2003-11-17, 15:30
Originally posted by King Grub


Du läste inte hela meningen, eller hur? :smash:

Nej du är så duktig på att skriva långa inlägg att jag somnar halvvägs oftast :sleep:

Herkulez
2003-11-17, 15:48
Originally posted by King Grub
"För böveln! Nu törs man ju inte köra tunga böj på ett par veckor, så det inte börjar spruta blod ur munnen av trycket".

.

Lär dig svära som en karl :thefinger
J/K :D

King Grub
2003-11-17, 15:50
Originally posted by Herkulez


Lär dig svära som en karl :thefinger
J/K :D

Anfäkta och anamma alla mörkrens avföda!

z_bumbi
2003-11-18, 11:09
Peter: Nu spekulerar jag ganska fritt om den andra rapporten..

De som testades var tyngdlyftare som antagligen redan körde mindre intensitet/lägre % av 1rm än "byggare" gör (Eller anser sig göra i alla fall. :) ) under stora delar av sin träning.
Om man då överför testresulaten på byggare skulle det väl innebära att man fortare får problem med minskat testo osv vid träning två gånger per dag.

Det som är mest synd är nog att man bara testade under en veckas tid vad gäller testonivåerna, hade ju varit mycket intressant att jämföra med den första testen över en 6 veckor period t ex och se vad som händer i kropppen på lång sikt samt under en period med mindre volym per vecka.

Peter
2003-11-18, 13:15
Låter som rimliga spekulationer. Problemet med elitidrottare är väl att de inte så gärna ställer upp på allt för extrema studier eftersom de inte vill paja sin normala träning. Har för mig att dessa studier genomfördes under träningsläger där man tränade väldigt hårt en kortare period efter ett redan fastställt schema och då helt enkelt passade på att göra lite tester av dom.