handdator

Visa fullständig version : Tänkte dela med mig av lite DEFF råd till alla duktiga där ute :)


Limpan86
2011-01-20, 18:47
2 gympass i veckan, upp till 12-15 rep. på varje set 3 konditionspass Totalt 4 pass i veckan.

Träna varannan dag , Kondition/Vila/styrka/vila/kondition etc.


Första pass : överkroppen

andra styrkepasset benen


alternera övningarna så mycket som möjligt
för kroppen har muskelminne som det heter o då stannar du upp snabbt om du vänjer kroppen vid samma övningar

axlar kör du MAX var 14 e dag o då kör du bara baksida axlar
för axlar får både från rygg o bröst träning


du tar 1 till 2 matskadar olja o sköljer ner det med ett glas vatten innan konditionspasset! Detta är till för att när du tillför kroppen BRA fett så ser detta även till att du bränner fett! efter passet så kan du ta en proteindrink.


men kom oxå ihåg en sak till...Du måste ha 1 ätardag i veckan....o lägg den gärna på din vilodag då
o då får du äta allt o hur mycket som helst
för det som sker då är: Kroppen din tar detta o lägger på reserv...för den kommande veckans träning...o då bränner du ÄNNU mer

Kan förklara lite mer om ovanstående = Ligger du på en KONSTANT kaloriunderskott HELA tiden , Så vänjer sig kroppen och sänker även din förbränning vilket i sin tur leder till försämrad förbränning och du stannar upp med din fettförbränning. Om du däremot tillför en ÄTARDAG 1 dag i veckan och ligger på kaloriunderskott resten av veckan så får du en TOPP den dagen du har ätardag , Kroppen blir chockad och funderar vad som händer! och börjar förbränna utav tusan. Sen ligger den där förbänningen kvar under ditt kalrounderskottsdagar = förbättrad förbränning. Kroppen är väldigt smart ska ni veta , det gäller att lura in den i det ena och det andra för att lyckas på ett bra sätt :) Fortsätt så tills ni nått eran målvikt. *screwy*

Ska tillägga att detta är något som funkar bra för mig , det kanske inte fungerar för er. Men jag hoppas att jag hjälpt några där ute iaf :)



Denna deff kan vara riskabel angående muskelmassan , OM du gör fel. När det gäller konditionsträningarna så ska du inte ut och springa t.ex , gå på ett rullband i rask takt istället i 45-60 min. för att undvika att bränna muskelceller. En muskelcell bränns 2 och en halv ggr snabbare en än fettcell så det gäller att vara försiktig. Och angående oljan som ni ska dricka under fettförbränning , Det tas upp som ren energi i kroppen i form av PROTEIN.

Skriv gärna vad ni tycker! och skriv gärna era defftips med om hur det gått för er!

Lycka till !! *slap*

johanhej
2011-01-20, 19:06
Ligger du på en KONSTANT kaloriunderskott HELA tiden , Så vänjer sig kroppen och sänker även din förbränning vilket i sin tur leder till försämrad förbränning och du stannar upp med din fettförbränning.

lol wut? Dina matråd är helt jävla fucked. Ät så mycket man vill på ätardag?! Varför skulle det vara bra att ha äterdag på vilodag? Kroppen behöver som mest energi vid träning och därför borde det rent praktiskt göra mest nytta på träningsdag.

Creds för effort men dina råd i allmänhet är riktigt dåliga. Deffguiden är extremt mycket bättre.

Limpan86
2011-01-20, 19:08
Detta är inte en guide lilla vän , utan mer tips för andra som funkar för mig. Ni lägger upp erat hur ni vill :) Jag ville endast dela med mig om hur jag gör. Och vad jag kan förstå här så förstår du inte innebörden av energitoppar under en deff. Din förlust.

coolboynesko
2011-01-20, 20:29
troll?

Limpan86
2011-01-20, 20:40
varför ska detta vara ett troll inlägg?

Proxy
2011-01-20, 20:41
Om detta nu är enligt din åsikt, varför lägger du då fram idiotiska teorier såsom dessa och säger att 'det är såhär det ligger till'?



alternera övningarna så mycket som möjligt
för kroppen har muskelminne som det heter o då stannar du upp snabbt om du vänjer kroppen vid samma övningar

axlar kör du MAX var 14 e dag o då kör du bara baksida axlar
för axlar får både från rygg o bröst träning


du tar 1 till 2 matskadar olja o sköljer ner det med ett glas vatten innan konditionspasset! Detta är till för att när du tillför kroppen BRA fett så ser detta även till att du bränner fett! efter passet så kan du ta en proteindrink.


men kom oxå ihåg en sak till...Du måste ha 1 ätardag i veckan....o lägg den gärna på din vilodag då
o då får du äta allt o hur mycket som helst
för det som sker då är: Kroppen din tar detta o lägger på reserv...för den kommande veckans träning...o då bränner du ÄNNU mer

Kan förklara lite mer om ovanstående = Ligger du på en KONSTANT kaloriunderskott HELA tiden , Så vänjer sig kroppen och sänker även din förbränning vilket i sin tur leder till försämrad förbränning och du stannar upp med din fettförbränning. Om du däremot tillför en ÄTARDAG 1 dag i veckan och ligger på kaloriunderskott resten av veckan så får du en TOPP den dagen du har ätardag , Kroppen blir chockad och funderar vad som händer! och börjar förbränna utav tusan. Sen ligger den där förbänningen kvar under ditt kalrounderskottsdagar = förbättrad förbränning. Kroppen är väldigt smart ska ni veta , det gäller att lura in den i det ena och det andra för att lyckas på ett bra sätt :) Fortsätt så tills ni nått eran målvikt. *screwy*

heraso
2011-01-20, 20:42
Och angående oljan som ni ska dricka under fettförbränning , Det tas upp som ren energi i kroppen i form av PROTEIN.

Nah, rly?*whatever*

Albin Eriksson
2011-01-20, 20:43
Detta är inte en guide lilla vän , utan mer tips för andra som funkar för mig. Ni lägger upp erat hur ni vill :) Jag ville endast dela med mig om hur jag gör. Och vad jag kan förstå här så förstår du inte innebörden av energitoppar under en deff. Din förlust.

energitoppar?

rbn
2011-01-20, 20:57
Jag tror du får ta och läsa runt lite mer på forumet Limpan86. Det var inte många rätt där.

mak
2011-01-20, 21:02
hihi, väldigt roligt att läsa!

kalaskonrad
2011-01-20, 21:06
Troll fer sure

vicarious
2011-01-20, 21:13
Det här var det sämsta jag läst på länge.

Traash
2011-01-20, 21:17
Jag gillar delen om hur oljan tas upp som ren protein. Hur nu det är möjligt.

Kischen
2011-01-20, 21:21
Jag gillar delen om hur oljan tas upp som ren protein. Hur nu det är möjligt.

Greppar litern rapsolja direkt *popcorn*

Kischen
2011-01-20, 21:28
Jag tror du får ta och läsa runt lite mer på forumet Limpan86. Det var inte ett enda rätt där. Epic fail.

Fixt!

stafrin
2011-01-20, 21:30
*whatever*

eiri
2011-01-20, 21:37
sötaste tråden på länge

rbn
2011-01-20, 21:49
Fixt!

:D

Ville ju inte vara allt för hård!

Westan
2011-01-20, 23:32
Antingen så har du en helt magisk kropp som omvandlar fett till protein eller så får du läsa lite mer ;)

bb X
2011-01-20, 23:38
"Och angående oljan som ni ska dricka under fettförbränning , Det tas upp som ren energi i kroppen i form av PROTEIN."

Årets tråd? :D Best of? Come oN!! :D

Benjila
2011-01-20, 23:51
Bra att det funkar för dig. Keep going :thumbup:

nocantdo
2011-01-21, 00:11
Gött nu vet jag hur jag ska göra nästa deff...

Zoidy
2011-01-21, 07:20
Nån annan än jag som skrattade högt när ni läste? :D Undrar om han faktiskt var helt seriös där eller om han bara ville se reaktionerna

Nykropp
2011-01-21, 08:30
sötaste tråden på länge

Fetaste menar du va? ;)

Limpan86
2011-01-21, 12:18
Ätardagen, ett vanligt förekommande moment under många personers deffperioder, är ett koncept som länge funnits inom kroppsbyggningen. Normalt är ätardagen en dag då man struntar i det vanliga dietandet och äter mer eller på ett annat sätt än vanligt. I samband med en deff sägs det att ätardagar "chockar" metabolismen och hjälper en att få fart på fettförbränningen. Idén är att man genom att medvetet överäta höjer förbränningen och gör så att det fortsättningsvis blir lättare att förlora mer fettvikt.

Limpan86
2011-01-21, 12:19
Träningen kan jag hålla med om att man kan lägga om , lägga in mer styrka osv. Allt beroende på vad man tycker om att göra

Limpan86
2011-01-21, 12:22
Och angående oljan som man ska ta in under konditionsträning, OM ni inte vet att det höjer eran fett förbränning så tycker jag ni ska läsa på lite

Limpan86
2011-01-21, 12:24
http://www.halso.info/75.html

Läs lite där om ni vill.

Proxy
2011-01-21, 12:26
Hur förklarar du dessa utlåtanden då, herr expert :laugh: :laugh:


alternera övningarna så mycket som möjligt
för kroppen har muskelminne som det heter o då stannar du upp snabbt om du vänjer kroppen vid samma övningar.

du tar 1 till 2 matskadar olja o sköljer ner det med ett glas vatten innan konditionspasset! Detta är till för att när du tillför kroppen BRA fett så ser detta även till att du bränner fett!

men kom oxå ihåg en sak till...Du måste ha 1 ätardag i veckan....o lägg den gärna på din vilodag då
o då får du äta allt o hur mycket som helst
för det som sker då är: Kroppen din tar detta o lägger på reserv...för den kommande veckans träning...o då bränner du ÄNNU mer

angående oljan som ni ska dricka under fettförbränning , Det tas upp som ren energi i kroppen i form av PROTEIN.

King Grub
2011-01-21, 12:28
Ja, äter/dricker man fett ökar fettförbränningen... självklart. Men det är inte förbränningen av kroppsfett som ökar, utan förbränningen av dietära fettsyror, dvs fettet man just ätit/druckit.

King Grub
2011-01-21, 12:28
för att undvika att bränna muskelceller. En muskelcell bränns 2 och en halv ggr snabbare en än fettcell så det gäller att vara försiktig.

"Bränna muskelceller"... låter som om dom skulle försvinna. Men träning ökar ju inte muskelnedbrytning?

Limpan86
2011-01-21, 12:32
Så här ligger det till , För att bränna fett Proxy, Då måste du få i dig en god mängd BRA fett , Rapsolja eller olivolja är bra fett , Det är dock inget du ska överdriva kroppen med, Utan 1-2 matskedar före ett förbränningspass är bra. T.ex ut och gå eller dyligt. Att kroppens muskler har muskelminne det vet varannan som håller på med gym, Sök runt lite på detta så finner du svaren. Angående ätardagen , Där utryckte jag mig lite fel , Du får ju så klart inte ÄTA hur mycket skräpmat och chips och annat onyttigt , Men saker som protein och nyttig mat kan du smälla i dig obegränsat för att öka på förbränning. Men även där i måttliga mängder.

Sök runt lite innan ni börjar skitkasta folk.

Limpan86
2011-01-21, 12:34
Fel träning ökar muskelnedbrytning king grub, Tränar du för hårt kondition och är välbyggd sen tidigare så finns risken för muskelförlust framför fett förlust , en muskelcell bränns snabbare och tror du inte på det så sök runt du med så får du reda på att det stämmer. T.ex styrketräna inte längre än 60 min under deff , vila musklerna 72h innan du kör samma muskler igen , kör inte för hårt med konditionen. det är vad som gäller

King Grub
2011-01-21, 12:35
Rådande uppfattning är att muskelnedbrytning inte ökar av träning, varken styrketräning eller konditionsträning.

protein breakdown (MPB) probably remains unchanged during exercise

http://jap.physiology.org/content/106/6/2026.full

Limpan86
2011-01-21, 12:38
överanstränger du dom så gör dom det. Då ökar muskelnedbrytningen istället för fettförbränningen. Och varför tror du alla går istället för att jogar t.ex? för att det är roligare att gå? eller varför cycklar inte folk? Nej du. Det är för att dom vill bränna fettet och inte musklerna.

Spridis
2011-01-21, 12:39
Knäböj gossar, jag säger bara knäböj! Det är nyckeln till en god deff!
Tror egentligen inte att man behöver tänka på så mycket annat än knäböj (kanske lite f***a lite då och då)!

King Grub
2011-01-21, 12:40
Intensiteter över promenadtempo är inte "överansträngning".

Maximal fettförbränning under aktiviteten nås vid en intensitet av 65% av VO2Max, dvs runt 75% av maxpuls och betydligt högre än promenadtempo.

Proxy
2011-01-21, 12:49
Så här ligger det till , För att bränna fett Proxy, Då måste du få i dig en god mängd BRA fett , Rapsolja eller olivolja är bra fett , Det är dock inget du ska överdriva kroppen med, Utan 1-2 matskedar före ett förbränningspass är bra. T.ex ut och gå eller dyligt. Att kroppens muskler har muskelminne det vet varannan som håller på med gym, Sök runt lite på detta så finner du svaren. Angående ätardagen , Där utryckte jag mig lite fel , Du får ju så klart inte ÄTA hur mycket skräpmat och chips och annat onyttigt , Men saker som protein och nyttig mat kan du smälla i dig obegränsat för att öka på förbränning. Men även där i måttliga mängder.

Sök runt lite innan ni börjar skitkasta folk.

Du verkar veta mycket du :laugh: Du talar väldigt mycket om fettförbränning, men det är kalorier i form av fett du bränner. Inte kroppsfett. Äter man mycket fett så är det inte konstigt att kroppen använder mycket fett som energikälla.

Ja, kroppen har muskelminne, men att man skulle byta övningar så ofta som möjligt för bäst resultat är felaktigt.

Sök runt lite innan du häver ur dig felaktiga saker, och snälla, förklara detta utlåtande för mig:

angående oljan som ni ska dricka under fettförbränning , Det tas upp som ren energi i kroppen i form av PROTEIN.

Proxy
2011-01-21, 12:51
överanstränger du dom så gör dom det. Då ökar muskelnedbrytningen istället för fettförbränningen. Och varför tror du alla går istället för att jogar t.ex? för att det är roligare att gå? eller varför cycklar inte folk? Nej du. Det är för att dom vill bränna fettet och inte musklerna.

Konditionsträning är direkt negativt för muskeltillväxt.

http://media.traningslara.se/2010/02/konditionvsstyrka.png

Albin Eriksson
2011-01-21, 13:56
Överätningen på "ätardagar" hjälper bara teoretiskt (inte säkert det hjälper ens något praktiskt sett) upp till en väldigt lite mängd extra kolhydrater någon gång per vecka.
Resten du stoppar i dig på ätardagen får du räkna till kaloriintaget precis som under övriga veckan...

Adama
2011-01-21, 14:19
Limpan86

Du är medveten om att du debatterar med författaren till Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). En guide som länkas dagligen som "facit" för hur en deff går till i alla stora träningsforum / bloggar osv.

Att be King_Grub att "söka runt" lite är ju löjeväckande då det ofta är just hans guide som dyker upp då man gör det.

Limpan86
2011-01-21, 15:35
King grub , Ta bort den här tråden om du kan. Det blev helt fel utslag och jag orkar inte diskutera med er nå mer om vad som är rätt och fel , Jag sa bara det som funkar bra för mig , var inte alls meningen att det ska vara HUR man ska göra , Utan som sagt jag ville bara dela med mig. Så ta bort tråden moderator, Orkar inte hålla på med det här skiten nå mer.

Proxy
2011-01-21, 15:45
King grub , Ta bort den här tråden om du kan. Det blev helt fel utslag och jag orkar inte diskutera med er nå mer om vad som är rätt och fel , Jag sa bara det som funkar bra för mig , var inte alls meningen att det ska vara HUR man ska göra , Utan som sagt jag ville bara dela med mig. Så ta bort tråden moderator, Orkar inte hålla på med det här skiten nå mer.

Jag förstår dig, det är inte särskilt lätt att debattera mot en Sveriges mest pålästa inom sitt område (King Grub), eller att debattera för saker som att fett skulle magiskt tas upp i kroppen som protein om man äter det strax innan träning :D
Att ditt upplägg har fungerat för dig sure, men så som du skriver är inte hur det fungerar.

Limpan86
2011-01-21, 15:46
Ja jag inser att King Grub är författaren till Deffguiden på den här sidan , och ja jag tycker det är kul att diskutera fram och tillbaka vad som är rätt och fel i alla sammanhang , det är oftast så man kommer till ett bättre resultat , Men att ni ska hålla på och gnälla o hoppa på en på det sättet ni gör tycker jag är väldigt omoget. Så bättre om tråden tas bort

Limpan86
2011-01-21, 15:49
Så ingen här tror på att ätardagar t.ex Höjer förbränningen istället för att ligga på konstant kaloriunderskott 24/7 tills man är nöjd?

Eddie Vedder
2011-01-21, 16:00
Så ingen här tror på att ätardagar t.ex Höjer förbränningen istället för att ligga på konstant kaloriunderskott 24/7 tills man är nöjd?

Frågan är den praktiska nyttan. Vid ett visst överskott kan ju kontentan bli pannkaka. Angående ditt fettdrickande före promenad är det rent svammel.

King Grub
2011-01-21, 16:02
Vi tar inte bort en tråd som inte bryter mot några regler, bara för att trådstartaren inte är nöjd med hur den har utvecklats.

Zorban
2011-01-21, 16:04
Så ingen här tror på att ätardagar t.ex Höjer förbränningen istället för att ligga på konstant kaloriunderskott 24/7 tills man är nöjd?
Sjunker ens förbränningen nämnvärt om man ligger på ett sunt underskott (typ 500kcal minus per dag), förutom det som förklaras av thermic effects och viktminskningen osv? Och vad säger att en ätardag skulle höja den, om man i average ligger på ett kcalunderskott under en längre tid? Har det gjorts studier på ätardagar?

Tråden är onödig. Om man gör som du gör och hamnar på kcalunderskott så kommer man gå ner i vikt. Så JA det fungerar för dig, men många av sakerna är onödiga/felaktiga och sub-optimala. Jag tvivlar starkt på att din "metod" har några fördelar över en traditionell deff. Och saker som att man kan äta hur mycket man vill under en ätardag (ska inte nämna att olja blir protein) är Fel och förlänger bara deffen, eller gör den kontraproduktiv om vräker i sig för mycket. Kroppen tar överskottet som "reserv", dvs lagrar det som bland annat kroppsfett, och så har man tagit några steg tillbaka.

Apos78
2011-01-21, 16:04
Så ingen här tror på att ätardagar t.ex Höjer förbränningen istället för att ligga på konstant kaloriunderskott 24/7 tills man är nöjd?

Det folk tror på är att ett stadigt underskott ger viktnedgång. Kombinerat med styrketräning och ett högre proteinintag så ger det förutsättningar för att minimera muskelförlusten, dock är det svårt att slippa denna helt.

Vad skulle vara magiskt med att en dag i veckan innehåller mer energi än de övriga? Det finns många "konsensus" inom byggarvärlden där några är tjurigare än andra. Råa ägg har varit populärt i omklädningsrummen. Det betyder inte att det är bättre än att äta ägget kokt vid hemkomst. Där är det visat att det är sämre. Till exempel.

Limpan86
2011-01-21, 16:14
Men sjunger inte ämnesomsättningen och förbränningen om man ligger på kcal underskott för länge? Jag vet att alla tycker olika , söker man runt på google så talas det både väl och dåligt om 1 matdag per vecka i deff

Normalt är ätardagen en dag då man struntar i det vanliga dietandet och äter mer eller på ett annat sätt än vanligt. I samband med en deff sägs det att ätardagar "chockar" metabolismen och hjälper en att få fart på fettförbränningen. Idén är att man genom att medvetet överäta höjer förbränningen och gör så att det fortsättningsvis blir lättare att förlora mer fettvikt.

info om det där finns på : http://www.halso.info/75.html

Är det där bara drabbel då för er?

Dock är det väldigt viktigt vet jag att få i sig bra fett för att bränna fett i form av fet fisk etc , men jag kanske har blandat ihop det och kört med rapsolja då haha.. dock har jag lyckats gått ner rätt bra och fort endå utan någon speciell muskelförlust. Men jag äter ju rätt mycket fisk med så

Limpan86
2011-01-21, 16:17
jag vill gärna höra vad du King grub tycker om det där med ätardagar? du som skrivit guiden och det

Eddie Vedder
2011-01-21, 16:17
Men sjunger inte ämnesomsättningen och förbränningen om man ligger på kcal underskott för länge? Jag vet att alla tycker olika , söker man runt på google så talas det både väl och dåligt om 1 matdag per vecka i deff

Normalt är ätardagen en dag då man struntar i det vanliga dietandet och äter mer eller på ett annat sätt än vanligt. I samband med en deff sägs det att ätardagar "chockar" metabolismen och hjälper en att få fart på fettförbränningen. Idén är att man genom att medvetet överäta höjer förbränningen och gör så att det fortsättningsvis blir lättare att förlora mer fettvikt.

info om det där finns på : http://www.halso.info/75.html

Är det där bara drabbel då för er?

Dock är det väldigt viktigt vet jag att få i sig bra fett för att bränna fett i form av fet fisk etc , men jag kanske har blandat ihop det och kört med rapsolja då haha.. dock har jag lyckats gått ner rätt bra och fort endå utan någon speciell muskelförlust. Men jag äter ju rätt mycket fisk med så

Nej du har fel. Mängden fett och fettsammansättningen spelar inte alls en stor roll i kroppens förmåga att frisätta kroppsfett. Man kan säkert påvisa mätbara skillnader med viss typ av fettsammansättning (CLA och omega-3 kanske?) men du överdriver kraftigt dess betydelse.

Varför tror du att ämnesomsättningen påverkas så kraftigt av en deff på moderat underskott med styrketräning och högt proteinintag? Ingen har motsagt leptinets egenskaper i kroppen men det är fortfarande en fråga om dess praktiska betydelse och hur bra en "ätardag" egentligen är.

Limpan86
2011-01-21, 16:21
Tabell: fettprocent, ätardagens längd och frekvens

Män
Fettprocent Längd Hur ofta
20% eller högre 12 timmar En gång var 7-14:e dag
15-20% 12-24 timmar En gång i veckan
10-15% 24 timmar En gång i veckan
10% eller lägre 24 timmar Upp till två gånger i veckan

Limpan86
2011-01-21, 16:26
Det här är det jag tror på , det behöver ju som sagt inte stämma men jag tror iaf att en konstant deff med t.ex 1000kcal underskott varje vecka sänker din förbränning. det är vad jag tror

Sjunkande metabolism: leptinets roll

Det är förmodligen säkert att säga att alla kroppsbyggare är medvetna om att kroppen sänker metabolismen under en deff. Oftast brukar problemet skyllas på thyroideahormonerna, men det är endast delvis korrekt. Istället så anpassar sig i stort sett hela kroppen till deffandet och metabolismen sjunker. Thyroideahormonerna, katekolaminerna (adrenalin/noradrenalin), insulin och mycket annat påverkar kroppens förbränning.

Ett av de viktigaste hormonen som reglerar kroppens anpassning till ett energiunderskott är hormonet leptin som många läsare kanske har hört talas om. Leptin, som upptäcktes under 1994, är ett hormon som skapas av fettcellerna (ja, förutom att dölja dina muskler gör fettcellerna mycket annat: de tillverkar många hormoner och föreningar som reglerar metabolismen) och påverkar kroppen på många sätt.

I början trodde man att leptin var ett anti-överviktshormon. Det visade sig vara felaktigt. I själva verket är leptin ett anti-svälthormon. När leptinnivåerna sjunker (på grund av skäl som du får läsa om strax) tolkar hjärnan frånvaron av leptin som ett tecken på att det är dags att sänka metabolismen.

Jag vill påpeka att många andra hormoner också är involverade i processen, även om jag inte kommer att skriva om dem mer ingående. Ghrelin är en förening som produceras i magen som som påverkas av ditt födointag; ghrelinet höjs när du äter mindre. En annan förening, peptid YY, produceras i tarmarna och reagerar precis som ghrelin på intag av föda: när du äter sänks peptid YY.

Kombinationen av ändringar i insulinnivåerna, leptin, ghrelin och peptid YY gör så att en signal skickas till din hjärna (mer specifikt, din hypotalamus). Signalen "berättar" att du inte äter tillräckligt. Som motsvar sänks metabolismen genom att produktionen av thyroideahormonerna sjunker samtidigt aktiviteten i nervsystemet sjunker vilket leder till lägre nivåer av katekolaminerna. Svaret på signalen innebär också att halterna av testosteron och östrogen sjunker (hos män och kvinnor, respektive).

Limpan86
2011-01-21, 16:28
Nej du har fel. Mängden fett och fettsammansättningen spelar inte alls en stor roll i kroppens förmåga att frisätta kroppsfett. Man kan säkert påvisa mätbara skillnader med viss typ av fettsammansättning (CLA och omega-3 kanske?) men du överdriver kraftigt dess betydelse.

Varför tror du att ämnesomsättningen påverkas så kraftigt av en deff på moderat underskott med styrketräning och högt proteinintag? Ingen har motsagt leptinets egenskaper i kroppen men det är fortfarande en fråga om dess praktiska betydelse och hur bra en "ätardag" egentligen är.

Det är därför jag är väldigt intresserad att se vad King grub säger och tycker om Ätar dagar.

Eddie Vedder
2011-01-21, 16:29
Det här är det jag tror på , det behöver ju som sagt inte stämma men jag tror iaf att en konstant deff med t.ex 1000kcal underskott varje vecka sänker din förbränning. det är vad jag tror

Sjunkande metabolism: leptinets roll

Det är förmodligen säkert att säga att alla kroppsbyggare är medvetna om att kroppen sänker metabolismen under en deff. Oftast brukar problemet skyllas på thyroideahormonerna, men det är endast delvis korrekt. Istället så anpassar sig i stort sett hela kroppen till deffandet och metabolismen sjunker. Thyroideahormonerna, katekolaminerna (adrenalin/noradrenalin), insulin och mycket annat påverkar kroppens förbränning.

Ett av de viktigaste hormonen som reglerar kroppens anpassning till ett energiunderskott är hormonet leptin som många läsare kanske har hört talas om. Leptin, som upptäcktes under 1994, är ett hormon som skapas av fettcellerna (ja, förutom att dölja dina muskler gör fettcellerna mycket annat: de tillverkar många hormoner och föreningar som reglerar metabolismen) och påverkar kroppen på många sätt.

I början trodde man att leptin var ett anti-överviktshormon. Det visade sig vara felaktigt. I själva verket är leptin ett anti-svälthormon. När leptinnivåerna sjunker (på grund av skäl som du får läsa om strax) tolkar hjärnan frånvaron av leptin som ett tecken på att det är dags att sänka metabolismen.

Jag vill påpeka att många andra hormoner också är involverade i processen, även om jag inte kommer att skriva om dem mer ingående. Ghrelin är en förening som produceras i magen som som påverkas av ditt födointag; ghrelinet höjs när du äter mindre. En annan förening, peptid YY, produceras i tarmarna och reagerar precis som ghrelin på intag av föda: när du äter sänks peptid YY.

Kombinationen av ändringar i insulinnivåerna, leptin, ghrelin och peptid YY gör så att en signal skickas till din hjärna (mer specifikt, din hypotalamus). Signalen "berättar" att du inte äter tillräckligt. Som motsvar sänks metabolismen genom att produktionen av thyroideahormonerna sjunker samtidigt aktiviteten i nervsystemet sjunker vilket leder till lägre nivåer av katekolaminerna. Svaret på signalen innebär också att halterna av testosteron och östrogen sjunker (hos män och kvinnor, respektive).

Du behöver inte klippa och klistra. Vi har läst den redan, du har ju länkat den flera gånger. Den ger inte svar på det vi frågar DIG så kom med svar istället. Vad anser du att den praktiska betydelsen är om inte ämnesomsättningen rubbas kraftigt och man trycker i sig tusentals överskottskalorier?

Pepz
2011-01-21, 16:29
kanske ska ange referens när du klistrar text om du inte skrivit själv..


Kul at du argumenterar mot folk som har mångårig utbildning i ämnet och det har uppenbarligen inte du..

Zorban
2011-01-21, 16:31
Det här är det jag tror på , det behöver ju som sagt inte stämma men jag tror iaf att en konstant deff med t.ex 1000kcal underskott varje vecka sänker din förbränning. det är vad jag tror

Ett underskott på 1000 kcal är lite väl mycket för en normalviktig person.

Det är stor skillnad på att ätardagar och ämnesomsättningen är det minsta korrelerade, och att det faktiskt gör någon skillnad i praktiken, _med tanke på att man antingen står still eller går upp i vikt under ätardagen_.

Limpan86
2011-01-21, 16:31
Vi tar inte bort en tråd som inte bryter mot några regler, bara för att trådstartaren inte är nöjd med hur den har utvecklats.


Det är bra det! nu ska vi diskutera Ätardagar här så de heter duga! :D

Zorban
2011-01-21, 16:35
Det har diskuterats tusen gånger redan och slutsatsen är alltid att om du tar en ätardag och överäter så kommer din ämnesomsättning att öka lite, men inte tillräckligt för att kompensera ätardagen. Vissa gillar ätardagar för att de känner sig piggare och som "belöning" för att göra deffen mindre plågsam, men det förlänger bara deffen.

Limpan86
2011-01-21, 16:36
Du behöver inte klippa och klistra. Vi har läst den redan, du har ju länkat den flera gånger. Den ger inte svar på det vi frågar DIG så kom med svar istället. Vad anser du att den praktiska betydelsen är om inte ämnesomsättningen rubbas kraftigt och man trycker i sig tusentals överskottskalorier?


Det finns väl inget som säger att den inte rubbas under deff eller tvärtemot? Läser man den där artikeln så blir den rubbad , men många säger annat oxå. Det kan knappast vara hälsosamt för kroppen att ligga i deff längre än 2-max 3 veckor, Men ska man hålla på i vi säger 2-3 månader , då tror jag att ätardagar är nödvändigt för att hålla förbränningen uppe på topp hela tiden , För den måste ju sjunka i fart med att du äter mindre och länge? Men självklart höjer du den med träning inkluderat , det säger jag inget emot , men effekten ihop med ätardagar kanske blir bättre?

Limpan86
2011-01-21, 16:38
kanske ska ange referens när du klistrar text om du inte skrivit själv..


Kul at du argumenterar mot folk som har mångårig utbildning i ämnet och det har uppenbarligen inte du..

Jag har redan angivit referens om vad allt det där kommer ifrån, läs lite nogrannare nästa gång innan du yttrar dig. Referensen finns några inlägg bakåt. Åh herregud dom har mångårig utbildning? SO WHAt , jag argumenterar hur mycket jag vill så länge jag eller dom inte beter sig illa, Ser som helst inge fel med det.

Limpan86
2011-01-21, 16:40
Det har diskuterats tusen gånger redan och slutsatsen är alltid att om du tar en ätardag och överäter så kommer din ämnesomsättning att öka lite, men inte tillräckligt för att kompensera ätardagen. Vissa gillar ätardagar för att de känner sig piggare och som "belöning" för att göra deffen mindre plågsam, men det förlänger bara deffen.

så kan det mycket väl vara

Zorban
2011-01-21, 16:41
Jag har redan angivit referens om vad allt det där kommer ifrån, läs lite nogrannare nästa gång innan du yttrar dig. Referensen finns några inlägg bakåt.
Jag har bara skummat igenom sidan du skickade, men på den sidan hittade jag inga referenser, exempelvis studier som backar upp det som skrivs. Har du någon studie som studerar ätardagar under en tid av kcalunderskott?

Limpan86
2011-01-21, 16:43
Men sjunger inte ämnesomsättningen och förbränningen om man ligger på kcal underskott för länge? Jag vet att alla tycker olika , söker man runt på google så talas det både väl och dåligt om 1 matdag per vecka i deff

Normalt är ätardagen en dag då man struntar i det vanliga dietandet och äter mer eller på ett annat sätt än vanligt. I samband med en deff sägs det att ätardagar "chockar" metabolismen och hjälper en att få fart på fettförbränningen. Idén är att man genom att medvetet överäta höjer förbränningen och gör så att det fortsättningsvis blir lättare att förlora mer fettvikt.

info om det där finns på : http://www.halso.info/75.html

Är det där bara drabbel då för er?

Dock är det väldigt viktigt vet jag att få i sig bra fett för att bränna fett i form av fet fisk etc , men jag kanske har blandat ihop det och kört med rapsolja då haha.. dock har jag lyckats gått ner rätt bra och fort endå utan någon speciell muskelförlust. Men jag äter ju rätt mycket fisk med så

Här finns det , Referensen är i den Posten

Zorban
2011-01-21, 16:44
Ja men om man går in på sidan du länkade till, vad har den för referenser?

rolf
2011-01-21, 16:46
Så ingen här tror på att ätardagar t.ex Höjer förbränningen istället för att ligga på konstant kaloriunderskott 24/7 tills man är nöjd?

Tja, det är väl ungefär det enda du påstått som det faktiskt kan ligga något i och är värt att diskutera. Resten är ju rent hittepå utan vetenskaplig förankring.
Men tack för en väldigt underhållande tråd! =D

Eddie Vedder
2011-01-21, 16:47
Det är bra det! nu ska vi diskutera Ätardagar här så de heter duga! :D

Sök så ser du att det diskuterats i typ en miljon trådar.

Limpan86
2011-01-21, 16:50
Ja men om man går in på sidan du länkade till, vad har den för referenser?


Notera att dessa uppskattningar är baserade på en kombination av experimentering, forskning och lite gissning.



Det är allt som står på den där sidan, Nå mer referenser kan jag inte hitta

Zorban
2011-01-21, 16:52
Då är sidan, iaf i mina ögon, inte något man bör använda för att argumentera :-)

Limpan86
2011-01-21, 16:54
Kan tillägga att det jag skrev har min morbror som tränat i 20 år gett mig som tips. Han är PT och utbildad i kost och hälsa. Och han har haft en hel del bra former i sitt liv.

Samt att detta funkat för mig ,Jag går ju ner i vikt och det är det jag vill samtidigt som jag inte vill förlora muskler

Zorban
2011-01-21, 17:01
Du kommer gå ner i vikt om du ligger på kcalunderskott, även på ditt sätt. Men det är antagligen inte lika effektivt som en traditionell deff, och innehåller många konstigheter. Du skriver också att den är väldigt riskabel för muskelmassan, vilket inte låter bra.

Eddie Vedder
2011-01-21, 17:03
Kan tillägga att det jag skrev har min morbror som tränat i 20 år gett mig som tips. Han är PT och utbildad i kost och hälsa. Och han har haft en hel del bra former i sitt liv.

Det säger inte ett dugg om någonting. En anekdot är inte värd ett smack och utbildning till PT säger inte ett dugg det heller. Jag säger inte att din morbror är okunnig, absolut inte. Men att vara PT säger i alla fall ingenting om kunskaper om träning. Vilken konkret universitetsutbildning i "kost och hälsa"?

Limpan86
2011-01-21, 17:05
Du kommer gå ner i vikt om du ligger på kcalunderskott, även på ditt sätt. Men det är antagligen inte lika effektivt som en traditionell deff, och innehåller många konstigheter. Du skriver också att den är väldigt riskabel för muskelmassan, vilket inte låter bra.


Jag säger varken bu eller bä :P mycke möjligt att jag går ner snabbare och bättre på det traditionella sättet , Men just nu tycker jag det här funkar bra, Att få in deffen och träningen som en livsstil istället för att endast leva för träningen. Att man en gång i veckan kan gå ut och äta och endå gå ner i vikt , Eller ta sig en öl med polarna. Som sagt, Erat funkar säkert bättre. Men mitt funkar oxå tycker jag

Limpan86
2011-01-21, 17:07
Det säger inte ett dugg om någonting. En anekdot är inte värd ett smack och utbildning till PT säger inte ett dugg det heller. Jag säger inte att din morbror är okunnig, absolut inte. Men att vara PT säger i alla fall ingenting om kunskaper om träning. Vilken konkret universitetsutbildning i "kost och hälsa"?

Vad han har gått för utbildning det vet jag inte i nuläget , Bara det att jag vet under hela min uppväxt att han har sysslat väldigt mycket med mat och hälsa samt kroppsbyggnad och så långt jag kan minnas så har han alltid varit vältränad, Så jag tror väldigt mycket på dom tips han ger mig. Men eftersom alla tyckte det lät helt rubbat så blev jag väldigt förvånad

Zorban
2011-01-21, 17:10
Det är fortfarande i princip kcal in minus kcal ut som gäller. Varken ätardagar, olivolja eller konditionsträning kan ändra på det. Om du hittat ett sätt som funkar för dig så är det jättebra, men man ska nog passa sig för att uppmana folk att använda egen-påhitt. Ätardagar funkar säkert för vissa, för att få uppmuntran och kunna vara social, men resten av "reglerna" du skrev har ingen grund.

Eddie Vedder
2011-01-21, 17:10
Men eftersom alla tyckte det lät helt rubbat så blev jag väldigt förvånad

Då är vi överens om att upplägget funkar för att bli vältränad men att man inte har en aning om andra upplägg varit sjukt mycket bättre och att dina påstådda mekanismer är överdrifter?

Limpan86
2011-01-21, 17:16
Då är vi överens om att upplägget funkar för att bli vältränad men att man inte har en aning om andra upplägg varit sjukt mycket bättre och att dina påstådda mekanismer är överdrifter?

Ja vi är överens om det

Limpan86
2011-01-21, 17:19
Det är fortfarande i princip kcal in minus kcal ut som gäller. Varken ätardagar, olivolja eller konditionsträning kan ändra på det. Om du hittat ett sätt som funkar för dig så är det jättebra, men man ska nog passa sig för att uppmana folk att använda egen-påhitt. Ätardagar funkar säkert för vissa, för att få uppmuntran och kunna vara social, men resten av "reglerna" du skrev har ingen grund.

Grejjen var ju att jag trodde så hårt på det här , Allt jag läst , och vad min morbror sagt. Jag har gått ner i vikt med det här , men om det är ohälsosamt och en dålig väg att gå , Det vet jag inte. Samma gäller traditionella deffningen , jag vet inte heller där om det är bra eller dåligt för kroppen i det långa loppet. Men jag håller med dig helt och hållet att man ska inte uppmana folk att följa något om man inte är 110% säker på att det stämmer så där gjorde jag en ganska stor miss ,Och det ber jag om ursäkt för. Hoppas jag inte lurat in någon i något som kanske fungerar sämre än den traditionella deffningen nu bara..

Kischen
2011-01-21, 17:36
Stort att erkänna sina misstag. Välkommen hit :-)

Kravmaga
2011-01-21, 17:48
Stort att erkänna sina misstag. Välkommen hit :-)

+1 :thumbup:

Ramses
2011-01-21, 18:49
Herregud vad ni går hårt åt nykomlingar ibland! Är det så svårt att tillrättavisa utan att vara dryg, även om TS tror sig veta saker som kanske inte riktigt stämmer?

Det man kan säga om "ätardag" är väl att man kan ta det om man tycker att det är motivationshöjande för deffen på lång sikt och inte att den skulle påskynda resultatet på något vis.

Apos78
2011-01-21, 19:49
Grejjen var ju att jag trodde så hårt på det här , Allt jag läst , och vad min morbror sagt. Jag har gått ner i vikt med det här , men om det är ohälsosamt och en dålig väg att gå , Det vet jag inte. Samma gäller traditionella deffningen , jag vet inte heller där om det är bra eller dåligt för kroppen i det långa loppet. Men jag håller med dig helt och hållet att man ska inte uppmana folk att följa något om man inte är 110% säker på att det stämmer så där gjorde jag en ganska stor miss ,Och det ber jag om ursäkt för. Hoppas jag inte lurat in någon i något som kanske fungerar sämre än den traditionella deffningen nu bara..

Det där är som sagt stort av dig tycker jag. Plus på den.

Häng runt lite här och följ de trådar som verkar intressanta. Det finns en massa trevligt att lära och diskutera och med ny kunskap kommer också argument för att hålla diskussionerna vid liv på en hög nivå.

Det här med träning och kost är ett kolossalt komplicerat område men ju mer du sitter och tar in, desto intressantare kommer du tycka det är. Finns många här som har väldigt mycket bra att komma med, oavsett om det gäller träningsupplägg, kostplanering, återhämtning etc.

Nya förmågor är alltid välkomna i mina ögon :thumbup:.

Albin Eriksson
2011-01-21, 20:58
Det man kan säga om "ätardag" är väl att man kan ta det om man tycker att det är motivationshöjande för deffen på lång sikt och inte att den skulle påskynda resultatet på något vis.

Är "ätardagen" det som krävs psykiskt för att klara dieten i övrigt, dvs som motivationshöjare och morot så är den helt ovärderlig såklart. :)

Danne2k
2011-01-21, 23:43
Oväntad vändning på en ovanlig och rolig tråd :thumbup:

Limpan86
2011-01-22, 00:10
Det där är som sagt stort av dig tycker jag. Plus på den.

Häng runt lite här och följ de trådar som verkar intressanta. Det finns en massa trevligt att lära och diskutera och med ny kunskap kommer också argument för att hålla diskussionerna vid liv på en hög nivå.

Det här med träning och kost är ett kolossalt komplicerat område men ju mer du sitter och tar in, desto intressantare kommer du tycka det är. Finns många här som har väldigt mycket bra att komma med, oavsett om det gäller träningsupplägg, kostplanering, återhämtning etc.

Nya förmågor är alltid välkomna i mina ögon :thumbup:.

Tack för den , Det uppskattar jag :) Kan säga att jag kände mig rätt dum där ett tag när jag trodde så hårt på det jag hade läst och skrev om det sen och att det var helt fel det mesta av det jag skrev , men hädanefter så ska jag läsa andra trådar tills jag är 100% säker på vad jag skriver om :) Ska tillägga att jag började min deff när jag vägde 94 kilo , Är på 90 nu och är 1.82 lång , Har hållt på i 5 veckor med deffen :) Musklerna börjar komma fram sakta men säkert ;P har gymmat i 7 månader , Vilket förmodligen är lite för lite för att börja deffa , Men ville endå bli av med lite fett fram till sommaren. Målet är att ligga på 85 kilo ungefär , Vill inte bli för liten heller ;)

Limpan86
2011-01-22, 00:11
Oväntad vändning på en ovanlig och rolig tråd :thumbup:


Haha kul att någon uppskattade den iaf :D

Limpan86
2011-01-22, 00:15
Är "ätardagen" det som krävs psykiskt för att klara dieten i övrigt, dvs som motivationshöjare och morot så är den helt ovärderlig såklart. :)

för mig har den varit psykiskt motiverande faktist , Att man ligger i stenhårt med en diet med väldigt låg kcal och sedan får äta upp sig lite , Men det innebär inte att jag har köpt 2 pizzor den dagen och 1 påse chips och 2 liter cola, Det har mer blivit kanske en finmiddag med en entrecote och klyftpotatis och nån öl :)

Spridis
2011-01-22, 09:25
Men det innebär inte att jag har köpt 2 pizzor den dagen och 1 påse chips och 2 liter cola, Det har mer blivit kanske en finmiddag med en entrecote och klyftpotatis och nån öl :)

Låter helt vettigt och sunt! Ja har liknande söndags-meny för att sen köra lätt och smidigt på vardagarna!