handdator

Visa fullständig version : Bara träna ben- bli fet på överkroppen


sBe
2011-01-20, 17:37
Hello.

Jag vill storsatsa på att träna ben och funderar på att bara köra underkropp - då 3-4 ggr i veckan.

Målet är att få större ben.

Men jag är rädd för att överkroppen kommer se ut som skit om jag lämnar den otränad samtidigt som jag upp några kilon av benträningen. Jag räknar med att det kommer att tillkomma en del fett.

Vad tycker ni?

King Grub
2011-01-20, 17:39
Kroppsfett bildas av överätning, inte av att man tränar en viss muskel eller inte.

j0nte
2011-01-20, 17:39
varför inte kombinera över- och underkropp istället? Typ 3 pass underkropp & 1 pass överkropp om du nu måste träna benen så mycket.

bulker
2011-01-20, 17:42
Varför inte köra båda
Knäböj/Bröst
vila
Knäböj/Rygg
vila
Lätt Knäböj/Axlar/Armar
vila
Börja om

sBe
2011-01-20, 20:14
Kroppsfett bildas av överätning, inte av att man tränar en viss muskel eller inte.

Om jag skulle bygga på mig några kilon av benträningen så vet vi att allt inte är muskelvikt, utan det är även en del fettvikt. Fettet läggs ju över hela kroppen vilket gör att även min överkropp kommer bli fetare. Eller har jag fel?

Till övriga: Det har inte fungerat för mig att köra överkropp och underkropp. Kört så i flera år.

King Grub
2011-01-20, 20:19
Överäter du lägger du på dig fett, oavsett om du tränar en viss muskel eller inte. Överäter du inte, lägger du inte på dig fett, oavsett träning.

sBe
2011-01-21, 11:21
Överäter du lägger du på dig fett, oavsett om du tränar en viss muskel eller inte. Överäter du inte, lägger du inte på dig fett, oavsett träning.

Men hur definierar du överätning? Är det att ligga på kaloriplus, oavsett mängd, eller att ligga rejält på kaloriplus?

Min fråga: går det att växa bra på benen utan att överkroppen berörs av den totala viktuppgången?

King Grub
2011-01-21, 11:59
Kaloriplus överhuvudtaget.

Din ev muskeltillväxt på benen ökar inte fettmängden på överkroppen. Det är det överätning som gör.

sBe
2011-01-21, 13:20
Kaloriplus överhuvudtaget.

Din ev muskeltillväxt på benen ökar inte fettmängden på överkroppen. Det är det överätning som gör.

Det vet jag. Men går det då, eftersom man måste ligga på kaloriplus för att bygga muskler, att bygga ben utan att överkroppen påverkas?

Mago
2011-01-21, 13:27
Ja, du kan träna upp muskulösa ben utan att bli fet på överkroppen (eller någon annanstans). Överkroppen påverkas säkert lite, men det behöver inte vara något som du kommer märka av.

sunetdanne
2011-01-21, 13:29
Hello.

Jag vill storsatsa på att träna ben och funderar på att bara köra underkropp - då 3-4 ggr i veckan.

Målet är att få större ben.

Men jag är rädd för att överkroppen kommer se ut som skit om jag lämnar den otränad samtidigt som jag upp några kilon av benträningen. Jag räknar med att det kommer att tillkomma en del fett.

Vad tycker ni?

Det låter som att du är som klippt och skuren för att köra SL5x5 eller SS3x5

A:
Squat 3-5x5
Bench:3-5x5
Power Clean or Barbell Row 3-5x5

B:
Squat 3-5x5
Overhead Press:3-5x5
Deadlift 1x5

Vanligtvis körs passen såhär A,B,A och nästa vecka B,A,B


Hälsningar
Daniel

ARMSTARK
2011-01-21, 13:46
Jag skulle säga att om du tränar benen hårt behöver du inte oroa dig för vikten. Det krävs sjukt mycket energi för att träna benen, jag brukar svettas som en gris och vara nästan svimfärdig av utmattning. Kör på bara! :thumbup:

JonneK
2011-01-21, 13:51
Det känns bara dumt att inte träna överkropp om det inte finns någon speciell anledning till att inte göra det. Om du överäter och lägger på dig fett utan att träna överkropp så kommer du se fetare ut än om du tränar överkroppen och bygger muskler samtidigt. Sen tror jag inte att det blir särskiljt roligt att köra endast ben 3-4 ggr i veckan i längden. Tror inte att det är det bästa heller.

Jag säger som Daniel, kör på ett SL program med mycket fokus på böj och mark men samtidigt överkroppsövningar så får du allt.

King Grub
2011-01-21, 13:56
Det krävs sjukt mycket energi för att träna benen

Nej, det gör det faktiskt inte, hur jobbigt det än känns.

sBe
2011-01-21, 14:03
Det känns bara dumt att inte träna överkropp om det inte finns någon speciell anledning till att inte göra det. Om du överäter och lägger på dig fett utan att träna överkropp så kommer du se fetare ut än om du tränar överkroppen och bygger muskler samtidigt. Sen tror jag inte att det blir särskiljt roligt att köra endast ben 3-4 ggr i veckan i längden. Tror inte att det är det bästa heller.

Jag säger som Daniel, kör på ett SL program med mycket fokus på böj och mark men samtidigt överkroppsövningar så får du allt.

Det var min initiala tanke - att man lika väl kan utnyttja viktuppgången och träna även överkropp. Anledningen till att jag vill fokusera på benen är för att jag med ett "normal" schema har så svårt att få större ben. Därför funderade jag på att gå all out och bara köra ben.

dupper
2011-01-21, 14:24
Ja, om du bara bygger ben så borde rent teoretiskt sätt fettmassan på benen synas mindre då du har mer muskler på benen jämfört med överkroppen.

JonneK
2011-01-21, 16:06
Det var min initiala tanke - att man lika väl kan utnyttja viktuppgången och träna även överkropp. Anledningen till att jag vill fokusera på benen är för att jag med ett "normal" schema har så svårt att få större ben. Därför funderade jag på att gå all out och bara köra ben.

Är ditt mål med träningen att bara få så stora ben som möjligt och ingen överkropp? Om inte så är det inget hållbart sätt att träna. För när du nått din önskade benstorlek så kommer du antagligen att vara missnöjd med överkroppen och fokusera på den ett tag och så börjar benen släpa efter igen osv. osv. Hitta istället ett blaserat program för hela kroppen. Det är ju knappast så att du måste välja mellan att få stora ben eller överkropp. Båda målen kan nås samtidigt.

Vad har du tidigare kört när du tränat ben?

Slartibartfast
2011-01-21, 16:23
Om jag skulle bygga på mig några kilon av benträningen så vet vi att allt inte är muskelvikt, utan det är även en del fettvikt. Fettet läggs ju över hela kroppen vilket gör att även min överkropp kommer bli fetare. Eller har jag fel?


Ja, du har förstått rätt. Går du upp t.e.x fem kilo, så kommer dessa kilon att fördela sig jämt över kroppen. På benen muskler och fett, och på överkroppen mestadels fett, eftersom du inte tränar den.

Anledningen till att jag vill fokusera på benen är för att jag med ett "normal" schema har så svårt att få större ben. Därför funderade jag på att gå all out och bara köra ben.

Om du inte får större ben på ett upplägg där du tränar hela kroppen, så kommer du inte att få det på ett där du bara tränar ben heller. Mer träning är inte alltid (eller ens oftast) bättre.

Är ditt mål med träningen att bara få så stora ben som möjligt och ingen överkropp? Om inte så är det inget hållbart sätt att träna. För när du nått din önskade benstorlek så kommer du antagligen att vara missnöjd med överkroppen och fokusera på den ett tag och så börjar benen släpa efter igen osv. osv.

Det funkar ju inte så heller. Har men en naturlig obalans i kroppen, som killen verkar ha, så kommer den delen inte att växa om dom andra delarna oavsett hur man försöker.

sBe
2011-01-21, 16:31
Jag är har hela tiden, typ 3 år, kört igenom hela kroppen på en vecka. Men överkroppen har växt bättre. Låren hänger med ganska bra, men vaderna kör sitt eget race.


Just nu kör jag ett pass bara lår, ett annat pass bara vader. Sedan två pass överkroppssplitt.

Hamnar på en 15-20 set per pass och muskel. Vanligtvis 10 reps per set.

Kravmaga
2011-01-21, 17:05
Som flertalet gånger redan nämnt är det svårt att styra muskeltillväxt exakt, har du svårare för att växa på benen kommer det antagligen alltid vara så. Dessutom är det svårt att bygga 'stora' vader generellt (sök runt på forumet). Att sluta träna överkroppen vore en usel idé, dock kan du ju alltid prioritera ben och hoppas på en utjämning. Flera program har redan presenterats med prioritering på ben.

MLU
2011-01-21, 20:04
testa smolov +kör överkroppen splittad i 2