handdator

Visa fullständig version : okänd skada i baksida lår, hjälp!


kirilposto
2011-01-20, 17:16
hej kolozzeum


Nu har försäsongen dragit igång på de flesta håll och kanter i sverige och långdistanslöpning är inte alls en ovanlig typ av träning den här tiden på året.

jag kan inte kalla mej otränad eftersom jag under en längre tid har försökt bygga upp en bra fysik så jag kan härska på fotbollsplanerna, så att ha en stor fysisk påfrestning är inget obekant för min kropp.

Denna träning skulle vi lägga in intervallträning, så vi började med att springa en uppvärmningssträcka på cirkus 5 kilometer för att sedan övergå till en intervallbaserad träning.
uppvärmningen gick bra och jag kände mej ordentligt varm när vi sprang intervaller och intervallerna vi sprang var 100m och vi avslutade med några kortare rusher.

Efter träningen begav jag mej hem och var mycket nöjd av vad jag hade presterat.

dagen efter vaknar jag upp och när jag är på väg att sätta mej upp i sängen känner jag att jag är mycket stel i vänster baksida lår ( typ mitt i muskeln 10 centimeter nedanför skinkan). eftersom jag hade träningsverk i andra låret trodde jag att även de var träningsverk och mycket av de jag kände var säkert träningsvärk..

jag vilade 3 dagar innan jag vågade prova att träna någonting överhuvud taget, allt går bra, men när jag tar i 70% uppåt känner jag en smärta i muskeln, har ingen aning vad det kan vara. har haft en bristning i höftmuskeln och kan någorlunda säkert utesluta att det är en bristning.

Har ni nån aning om vad det skulle kunna vara för någonting ????
(kanske kan tilläga att jag är 15 år gammal och spelar i en div.3 klubb, så några kunnande inom ledarstabben finns inte )

Martin Löwgren
2011-01-21, 16:27
Mest troligt har du dragit på dig en liten muskelbristning i hamstrings. Det är relativt vanligt vid tuff intervallträning.

Följ råden i denna länk http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=378

Mvh leg. Naprapat Martin Löwgren

kirilposto
2011-01-21, 18:22
smärtan som uppstår när jag belastar muskeln upphör direkt när jag stannat av rörelsen.
när jag hade bristining i höftmuskeln kunnde smärtan vara i 5 minuter efter jag t.ex försökt slå en långboll..