handdator

Visa fullständig version : Ny (?) ryggövning. Kommentarer, tack!


Örjan
2003-11-16, 09:53
Experimenterade med hantelrodd häromdagen och hittade en
ny(?) övning:

* Bänk med ryggstödet i 45 grader. Menar då mitt emellan plan och rakt upp.
* Stå bakom, framåtlutad över bänken.
* Dra hantlar uppåt. Kan inte ha armbågarna intill kroppen här, utan armbågarna rör sig bort från överkroppen.

Kändes bra i latsen, men jag undrar nu om det kan vara någon fara för axlarna eller annat? Hur låter det?

Snafu
2003-11-16, 10:25
Den övning du beskriver (om jag förstått saken rätt) är egentligen inte en ryggövning utan snarare en baksida axel-övning. Jag vet iofs inte hur din rygg är placerad men om du har ryggen "plan" och armen 90 grader från kroppen är det i alla fall en övning för baksida axlar.

Örjan
2003-11-16, 10:34
Jaså säger du det, Snafu. Jo, jag hade kört en massa set rygg redan när jag upptäckte den, så jag var rätt mörbultad. Kan ju ha inbillat mig att det var latsen den tog på. Får se nästa gång hur det känns, med friskt blod.

Men hur kan chins ta på latsen om inte denna öving gör det? Är det för att vidden på greppet ligger fast i chins, menar du? :confused:

EDIT: Läste nu om din post. Ryggen ligger alltså längs med ryggstödet:

Överkropp -> /\ <- Ben

Snafu
2003-11-16, 11:00
okey då e jag med, hmm, ja då kanske det mer blir något chinsliknande. Har faktiskt aldrig hört talas om den varianten =)

Örjan
2003-11-16, 14:22
Såg nu att Stuart McRobert har med en liknande övning i sin bok. Han kallar den Prone Row. Där ligger man på en plan (höjd) bänk istället.

Men det finns ingen som kan kommentera hur det låter för axlarna m m i övningen jag beskrev först?