handdator

Visa fullständig version : överträning / sjukdom


LarsBrasse
2011-01-20, 15:19
tjena alla träningsglada,

börjar med ett ganska långt inlägg för dem som orkar läsa, det innehåller mesta dels bakgrundsfakta till varför jag började träna så hårt som jag gör.



allt började väl egentligen för flera, flera år sedan när jag började att äta en förbannat massa godis, en ruskig mängd med läsk. och vad blir resultatet av det? jo en skaplig övervikt. och tiden gick, och vikten ökade, pizzorna slank ner, och en massa andra onyttiga saker som jag i nuläget bara mår illa av att tänka på oavsett att jag har en mor&far som äter nyttigt i stort sätt hela tiden så fortsatte det i ett par år till, men under den tiden så sportade jag fortfarande aktivt, jag spelade både innebandy och fotboll och det blev en massa besök på gymmet med. men så kom jag till en punkt i mitt liv, förra sommaren då vågen stod på 98kg så jag kände. ae det här håller verkligen inte, jag måste skärpa mig och fixa en acceptabel kropp som man inte behöver skämmas för. och det är vad jag håller på med just nu.

så jag började organisera saker och ting, jag gjorde upp ett ordentligt tränings schema, jag slutade upp helt och hållet med godis, läsk, chips ja ALLT ni kan tänka er som är onyttigt. det var svårt i början men när man väl är inne i den så kallade "cirkeln" så vill man inget annat än att lyckas. jag började äta betydligt bättre, sex mål om dagen, en stadig frukost, en hel del frukt och inget efter åtta så ofta jag kunde. jag gick en massa, och för er som är lite insatta så vet ni att man bäst förbränner fett när man går, och det blev en hel del långa promenader i raskt tempo, det hände även att jag snodde åt mig mammas stavar. såg nog lite halv skumt ut, men jag ångrar det inte en sekund.

under tiden så spelade jag fortfarande fotboll, och vad vill man inte ha då? jo en grym kondition, så jag gav mig såklart ut och sprang en hel del, och konditionen ökade, och även snabbheten ökade en hel del. och efter en hel del träning och lidande så började jag märka reslutat, jag började väga mig en hel del, två gånger om dagen rättare bestämt. kilona började sjunka, magmåttet sjönk, även runt armarna, ansiktet började att smalna av, och wipps så var jag nere på 94kg, efter ytligare några veckor hade det sjunkit lite till och så fortsatte det. jag började även märka en hel del synligt med. sammanlagt så gjorde jag en vikt minskning på ca 16kg, och allt det här är jag såklart riktigt stolt över. nu står vågen på ungefär 84-85kg, men jag har som målvikt att ligga på runt 87kg.


om ni tycker att det är lite konstigt formulerat på vissa ställen så beror det på att jag tog inlägget från min förra blogg..

men nu kommer vi till problemet, jag tränar grymt mycket nu och dum som jag är så låter jag inte kroppen vila tillräckligt, och det har resulterat i en långdragen förkylning som vägrar att släppa. Som man brukar säga, man lär sig av sina misstag.

jag tränar 4x10 alla övningar jag gör

måndag: mage, rygg 4 övningar på vardera, innebandy div 3 tempo 1½ timme
tisdag: bröst,axlar, 4 övningar vardera, fotboll klass 2 tempo
onsdag: innebandy div 3 tempo
torsdag: bicpes, triceps, 4 övningar vardera, fotboll klass 2 tempo
fredag: ben (match)
lördag: egen träning, dvs en joggingrunda / gång
söndag: vila (match)

det blir runt 8-10 pass i veckan, och det har fortgått en längre tid nu, i runda slängar nästa två år.

jag är dessutom ett hälsofreak, jag äter inget godis dricker ingen läsk, inga pizzor och diverse onyttig saker. Och allt det beror på att jag är rädd för att bli fast i det gamla skiten.

jag letar nu efter ett nytt tränings upplägg. jag funderar på följande. att köra på ett löpande schema, och bara träna en muskelgrupp varje gympass, och bara låta det rulla på?

det andra alternativet är följande:

vecka 1

måndag: innebandy
tisdag: fotboll
onsdag: innebandy
torsdag:fotboll
fredag: vila (match)
lördag: vila
söndag: vila (match)

vecka 2

måndag: mage, rygg, innebandy
tisdag: bröst, axlar, fotboll
onsdag: innebandy
torsdag: armar, fotboll
fredag: ben, (match)
lördag: egen träning
söndag: vila (match)

med den sista upplägget så får jag en veckas vila från gymmet innan det är dags att gå på det igen?!

för er som är ute efter att klaga så vill jag gärna inte att ni kommenterar inlägget, men för de som verkligen kan hjälpa mig, tveka inte. alla tips är nyttiga.


// Andreas

Kwon
2011-01-20, 15:21
Gör som O_Wao och vila när du känner att kroppen behöver vila.

Du säger ju själv att du inte låter kroppen vila tillräckligt.

Little T
2011-01-20, 15:45
Som Kwon säger så kan du när du känner att kroppen är trött hålla dig ifrån gymet tills du känner dig pigg igen. Ungefär som din vecka 1, beroende på om du känner dig tillräckligt pigg för fotbollen och innebandyn. Vid värre förkylning (halsont, feber) så ska du givetvis vila från det också.

Angående dina två exempel så skulle jag köra styrka varje vecka fast på ett rullande schema. Testa med att köra styrka så som vecka 2 fast tre ggr i veckan och med rullande schema. Då får du även lite mer vila.