handdator

Visa fullständig version : Hjälpsam på gymmet, någon?


Yardbird
2011-01-20, 13:22
Guten aben!

Började fundera igår när jag som vanligt stod i plågsam vånda och slet och drog i allt tungt jag kunde hitta (som inte var fastskruvat) på det lokala gymmet.

Som en ärrad veteran med nästan tre månaders gedigen erfarenhet inom gymmande kan jag inte låta bli att observera hur det ibland går till när vissa, mindre begåvade, individer sätter sin fot på gymmet:

De går (oftast två och två om det är unga grabbar) på darrande knän och med nervöst flackande blickar bort direkt till de fria vikterna. De tittar med skräck och bävan på hur de gigantiska 250 kilos muskelbergen vrålar och skriker av ansträngning när de pumpar sina muskler framför de immiga speglarna.

För att inte framstå som "nybörjare" börjar de med sina taniga små armar bearbeta vikter som de med stor svårighet ens orkar lyfta från marken. Man riktigt hör hur det ena muskelfästet efter det andra trasas sönder till oigenkännlighet och hur ligamenten krossas när de krampaktigt utför totalt felaktiga bicepscurl eller axelpressar.

Där kunde man trott att biffarna bredvid skulle rycka in och i sann sportsmannamässig anda informera om hur det egentligen bör gå till när man lyfter skrot om man inte vill spendera helgen på akutmottagningen. Det verkar dock vara vanligare att de fnyser föraktfullt och ser ut att överväga att använda de taniga färskingarna som öronrensare...

Hur ser ni "gymmens härskare" på oss vanliga dödliga som besöker dessa faciliteter? Skulle ni bemöda er om att informera när ni ser någon utföra övningar fel eller är det inte värt besväret? Kanske vill ni inte lägga er i? Eller är du en av dom som faktiskt säger till när någon gör uppenbara fel?

Jag är bara nyfiken. Hoppas ironin framgår med all tydlighet och att ingen känner sig påhoppad :)

spoon
2011-01-20, 13:26
Jag är verkligen inte gymets härskare. Ser jag trevande nybörjare så brukar jag ta ögonkontakt och vill dom då ha hjälp så brukar dom fråga. Då hjälper jag till så gott jag kan. Vissa nybörjare vill köra skiten ur sig för hävda sig och det är helt ok för mig. Det måste man också få göra.

Vunnis
2011-01-20, 13:27
Det finns en tråd med frågeställningen "säger du till om någon gör fel i gymmet?" vilket verkar vara ungefär det du vill komma åt här också, fast lite mindre kortfattat. Det vanligaste svaret där verkar vara, om jag inte kommer ihåg fel, att folk gärna hjälper till om de blir tillfrågade och ingen vill bli tillsagd att de gör fel av någon de inte har frågat.

Yardbird
2011-01-20, 13:31
Det finns en tråd med frågeställningen "säger du till om någon gör fel i gymmet?" vilket verkar vara ungefär det du vill komma åt här också, fast lite mindre kortfattat. Det vanligaste svaret där verkar vara, om jag inte kommer ihåg fel, att folk gärna hjälper till om de blir tillfrågade och ingen vill bli tillsagd att de gör fel av någon de inte har frågat.

Aha... har inte observerat den tråden.

För mig är det nog så att jag inte riktigt vågar fråga. Det skulle varit mest naturligt att fråga de som ser biffiga ut (vältränad = erfarenhet = kunskap?). Men ofta ser de så mordiska ut att jag är lite rädd att få en hantel upptryckt i röven om jag ser dom i ögonen...

Nitrometan
2011-01-20, 13:37
Asch. Avbryt inte nån mitt i ett set eller om de håller på att fokusera för ett tungt lyft.

Men annars - bara gå fram och fråga. De flesta tycker om att prata om sina fritidsintressen och är de på gymmet och tränar så tycker de flesta att det är kul att dela med sig av sina erfarenheter.

Kwon
2011-01-20, 13:39
Jag är alltid hjälpsam om folk behöver hjälp.

Pudzianovski
2011-01-20, 13:44
Jag är gymmets härskare. Jag glider in med mantel och spira och trycker en dubbelbiceps framför alla. Då blir det oftast helt tyst i gymmet.

...att folk gärna hjälper till om de blir tillfrågade och ingen vill bli tillsagd att de gör fel av någon de inte har frågat.

Det kör jag på skulle man kunna säga. :thumbup:

Yardbird
2011-01-20, 13:47
Asch. Avbryt inte nån mitt i ett set eller om de håller på att fokusera för ett tungt lyft.

Men annars - bara gå fram och fråga. De flesta tycker om att prata om sina fritidsintressen och är de på gymmet och tränar så tycker de flesta att det är kul att dela med sig av sina erfarenheter.

Hm... jag ska testa din teori ikväll... om jag inte skriver i morgon och berättar hur det gick så vet ni att jag är död

Kwon
2011-01-20, 13:50
Jag är alltid hjälpsam, men det enda jag inte gillar är när äldre herrar är lite för hjälpsamma, if you know what i mean.

Det är det enda som irriterar mig, men annars är jag hur hjälpsam som helst.

Hade du bett om tips och kört i Sthlm hade jag inte tvekat Yardbird.

mangemani
2011-01-20, 13:52
när jag började på mitt nya gym så var jag väldigt aktiv med att försöka hjälpa nybörjarna.
men det avtog rätt så snabbt eftersom det man försökte berätta åkte ut genom det andra örat och vissa blev tom irriterade(vilket jag inte förstår eftersom det var dom som frågade).
nu flera år senare så skiter jag fullständigt i om dom tränar fel.
har sett människor som tex kör marklyft med ostkroks rygg,sett hur folk kör ståendes bicepscurl på tok för tunga vikter och svingar upp hanteln med hjälp utav den andra handen,sett hur folk lastar på för mycket i bänken och nästan är på väg att vingla av bänken och göra sej illa...skulle kunna gå fram och ge dom lite tips,men dont care,bryr mej inte ett dugg.
kör mitt eget race tillsamans med sambon och får oss ett gott skratt åt det vi ser och hör.

men visst,frågar nån så svarar man ju.
kommer ihåg hur en liten tanig kille på gymmet kom fram och frågade mej om det jag höll på att blanda i shakern efter passet(EAA).
har sett flera ggr hur han typ har smygit efter en och varit på väg att öppna käften men chickat ur i sista sekund,men denna dag så tog han mod efter att ha stått och glott på en under hela passet då man låg och körde.
frågade en massa om tillskott och jag svarade på allt...efter det så sprang han tillbaks till det han höll på med och pustade ut.
var rätt så komiskt.

Pudzianovski
2011-01-20, 14:18
Skulle lätt betala för att få personlig träning av legenden Kwon :hbang:

Kwon
2011-01-20, 14:27
Skulle lätt betala för att få personlig träning av legenden Kwon :hbang:

Jag har i princip egentligen bara två tips att dela med mig av till folk. :D

Stoltz
2011-01-20, 14:28
Jag har i princip egentligen bara två tips att dela med mig av till folk. :D

Skaffa större ass och...?

Kwon
2011-01-20, 14:32
Skaffa större ass och...?

Mina tips på gymmet, när jag väl är där är:

Är du kille, Snacka med någon annan.

Är du tjej, Kör Lunges och Knäböj.

hertzman
2011-01-20, 14:36
Klart man gärna hjälper folk, om de ser ut att vilja ha hjälp. Det är en tunn linje att vandra på, man vill inte framstå som bufflig och börja anmärka på folks utförande. Vill någon ha den ringa hjälp jag kan erbjuda ställer jag gärna upp. Det är bara kul att få hjälpa till. Oftast är det dock jag som får hjälp av veteranerna.

Kwon
2011-01-20, 14:37
För att folk inte skall ta illa upp, så brukar jag säga "Såhär brukar jag göra för att få..." istället för att säga "Såhär skall/måste du göra för..." etc

Finns olika sätt man kan hjälpa till på

Morrris
2011-01-20, 14:39
De fel som är direkt skadliga rättar jag. Improduktiva övningar/utföranden får någon som har betalt hjälpa till med.

vicarious
2011-01-20, 15:00
Oftast inte värt besväret, iaf inte till ungdomar. Man skulle nog bara få skit tillbaks.

Jag har märkt att äldre är mycket trevligare.

r3mpuh
2011-01-20, 15:49
När jag började träna så blev det marklyft 3 gånger i veckan,
varje pass frågade jag alltid någon annan på gymmet om de kunde observera 1 set och se hur det såg ut/om de hade nå tips.

Men ingen brukar fråga mig hur man ska köra, är för liten. ^^

Kwon
2011-01-20, 15:52
Kan nog vara skönt att ingen frågar dig heller Rumpuh.

Så¨får du träna ifred.

samsung
2011-01-20, 16:02
På mitt gym står det på flera ställen med stora röda texter att endast personal eller personliga tränare får visa hur man använder olika maskiner, övningar etc... Kan dock bli lite underhållning det också ^^

Yardbird
2011-01-20, 16:04
jag har någorlunda koll på hur de flesta övningar ska utföras men jag känner liksom att jag har hållit på för kort tid för att själv erbjuda hjälp när jag ser att någon gör fel... tänk om jag råkar säga fel och de skadar sig... ops. Men vafan...har inte personalen på gymmet (som knatar runt rätt mycket i lokalerna) något ansvar alls när de ser att folk gör helt galna övningar?

Och jag måste säga att jag hade blivit jätteglad om någon erfaren individ hade informerat mig om de sett att jag utför en övning felaktigkt, vilket jag garanterat gör... Jag ser dessutom skitsnäll ut och ÄR skitsnäll. hade aldrig blivit sur och gnällig om nån erbjudit att hjälpa till. Fast det kan väl inte de veta iofs *rolleyes*

forslund
2011-01-20, 16:10
Den enda gången jag hjälpt till utan att någon har frågat är när en kille svepte en hel flaska vatten för att sedan ställa sig på vågen och kolla sin kroppsvikt.
Frågade om jag fick ge honom ett tips och sedan berättade jag varför det var en dålig idé.
Enda anledningen jag ens sa till honom var att han var uppenbarligen en nybörjare och dessutom rejält överviktig. Vill inte att någon sådan tappar motivationen för att hans viktkurva inte går som den ska pga att han sänker vattenflaskan direkt innan vägningen.

Annars håller jag mig för mig själv. Blir även glad när folk ger mig tips utan att jag ber om det, men då antar jag inte heller att de har rätt, utan resonerar jag och söker information om de har rätt. Fick ett tips av en instruktör om min armbågsvinkel på chins t ex. som jag än idag är glad över.

Irriterad blir jag endast när folk säger "du blir inte stor om du gör sådär" eller "du blir inte stark om du tränar det där". Hur skall han kunna veta vad mina mål är?

Hasse-B
2011-01-20, 16:15
Jag brukar erbjuda min hjälp om det ser alltför jävligt ut och/eller personen ser ut att vilja lära sig. För ett tag sedan var det en kille som såg ganska osäker ut som körde marklyft, men det såg riktigt bra ut. Jag kommenterade det och han blev extremt tacksam över att få veta att han gjorde rätt, så även lite uppmuntran kan göra någon väldigt glad.

Yardbird
2011-01-20, 16:25
Jag brukar erbjuda min hjälp om det ser alltför jävligt ut och/eller personen ser ut att vilja lära sig. För ett tag sedan var det en kille som såg ganska osäker ut som körde marklyft, men det såg riktigt bra ut. Jag kommenterade det och han blev extremt tacksam över att få veta att han gjorde rätt, så även lite uppmuntran kan göra någon väldigt glad.

Helt klart en välgärning som säkert gav killen en självförtroendekick. Mer sånt gott folk!

Well done sir! :bow:

Poxeman
2011-01-20, 16:31
Om du är sugen på att träna med några som iaf hållt på ett tag (även om vi är rätt klena och har teknikbrister) så kan du hålla utkik i Göteborgstråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147110) och haka på nästa gång. Alternativt skicka ett PM!

Yardbird
2011-01-20, 16:38
Om du är sugen på att träna med några som iaf hållt på ett tag (även om vi är rätt klena och har teknikbrister) så kan du hålla utkik i Göteborgstråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147110) och haka på nästa gång. Alternativt skicka ett PM!

Grymt! Tack för erbjudandet. Ska definitivt kika i tråden och samla lite mod, så kanske man hakar på nån dag :)

O_Wao
2011-01-20, 16:39
Jag korrigerade några tjejer som gjorde utfall med vidrig teknik förra veckan, de stod och diskuterade vad som var "rätt" så jag erbjöd mig att visa ungefär vad man kan tänka på. De blev jätteglada och tacksamma. :) Annars skulle jag nog inte våga rätta folk.

Yardbird
2011-01-20, 16:41
Jag korrigerade några tjejer som gjorde utfall med vidrig teknik förra veckan, de stod och diskuterade vad som var "rätt" så jag erbjöd mig att visa ungefär vad man kan tänka på. De blev jätteglada och tacksamma. :) Annars skulle jag nog inte våga rätta folk.

Förra veckan när jag gjorde utfall så ramlade jag... :Virro Jävlar vad snabbt jag kom på fötter igen...

ceejay
2011-01-20, 16:46
utfall är onödigt och farligt yardbird ;) Squat!

Yardbird
2011-01-20, 16:48
utfall är onödigt och farligt yardbird ;) Squat!

Jag har ben som tändstickor... Alla benövningar är farliga för mig. Vilket påminner mig... idag är det benpass...Gnnnh! *spy*

Crocker
2011-01-20, 16:49
Jag har gett 4-5 tekniktips när ryggen i böj/mark sett ut som en ostkrok. Annars är jag på tok för feg för att ge tekniktips. Blir även ganska irriterad, när folk alltid ska hjälpa en. Och säger vad man ska träna för att bli stor etc. Frågade någon mig om de fick ge lite tips skulle jag bli glad, inte om de sa något i stil med "Sänk vikten, tekniken är dålig". Vilket man hör allt för många gånger.

JusupWillkosz
2011-01-20, 17:23
Man ska vara trevlig och hjälpsam på gymmet! Det kommer man få mycket tillbaka för! Här är en bild från Jusup senaste pass och tack vare min öppenhet så har jag skaffat polare som hjärna passar och hjälper till.

http://digilander.libero.it/wilkosz/jw1.jpg