handdator

Visa fullständig version : Risotto efter styrketräning?


p0kerfac3
2011-01-20, 12:55
Skulle risotto vara en bra snabba-kolhydratkälla efter ett styrkepass?
Har i gul lök, champinjoner och hönsbuljong. (skippar fetaosten och grädden som jag annars brukar ha i isåfall)

Avorioris
NÄRINGSVÄRDE PER 100 g

Energivärde 1499 kJ (358 kcal)
Protein 7 g
Kolhydrater 78 g
varav sockerarter 1,4 g
Fett 1,3 g
varav mättade fettsyror 0,2 g
Kostfiber 1,2 g
Natrium 0,001 g
Fosfor 188 mg (24%*)
Magnesium 50 mg (17%*)
Vitamin B6 0,6 mg (30%*)
Niacinekv. 8,5 mg (47%*)
*% av RDI, rekommenderat dagligt intag

Skulle de kunna funka? *drool*

Zorban
2011-01-20, 13:05
Det är inte nödvändigt med snabba kolhydrater efter styrketräning även om många tror det. Efter styrketräning är protein det absolut viktigaste, så att enbart äta risotto med 7g protein och 78g kolhydrater är nog inte särskilt optimalt. Fetaost innehåller dock ganska mycket protein.

Sk1llz
2011-01-20, 13:06
Snabba kolhydrater är inget måste efter styrkepass.

Peter.B
2011-01-20, 13:06
Överanalysera inte. Är det helt 100% optimalt? Jag vet inte. Men är det gott och helt okej husmanskost? Ja! Alltså, överanalysera inte utan ät din risotto om du vill, tycker den är god och är sugen på den efter styrketräning.

Nitrometan
2011-01-20, 13:51
Nej! Ingen fetaost i risotto! *gah!*

Ett par hekto av en riktigt god parmesan däremot. *drool* Och kanske lite västerbottenost också...

Risotto är jättegott! Ät det.

Tacos
2011-01-20, 14:26
Vill du komplettera med lite mer protein är det ju bara att ta en proteindrink också.

kalaskonrad
2011-01-20, 17:06
Ät det du tycker är gott, bryter du ner alla maträtter består de ändå utav samma saker, kolhydrater, fett och protein. (+ olika vitaminer osv dårå)

hejhopp79
2011-01-20, 17:42
Risotto är gott.

Skit i vad som är optimalt, det är garanterat ingen här som är optimal ändå.

Zorban
2011-01-20, 18:36
Ät det du tycker är gott, bryter du ner alla maträtter består de ändå utav samma saker, kolhydrater, fett och protein. (+ olika vitaminer osv dårå)
Ja men alla maträtter innehåller inte lika mycket kolhydrater, fett och protein. Efter styrketräning är det gynnsamt med ett stort proteinintag. Jag tycker lösgodis är jättegott men jag trycker inte i mig en påse efter varje träningspass bara för att det är gott.

kalaskonrad
2011-01-20, 19:43
Ja men alla maträtter innehåller inte lika mycket kolhydrater, fett och protein. Efter styrketräning är det gynnsamt med ett stort proteinintag. Jag tycker lösgodis är jättegott men jag trycker inte i mig en påse efter varje träningspass bara för att det är gott.

och självklart är det någon som ska överanalysera svaret! inom rimliga gränser kanske? är ni så fåniga och påpekar allt utanför kolo också? :smash:*gah!* dessutom är det nog inga problem om du trycker en påse godis efter gymmandet så länge du får i dig lite protein också polarn du gör som du vill

Zorban
2011-01-20, 20:23
Nej, men TS kanske inte vet hur viktigt det är med protein efter träningen, och att kolhydrater är frivilligt. Då är det ganska dumt att säga mat som mat.