handdator

Visa fullständig version : Carbs och Protein


icedreamer2
2011-01-20, 10:41
Tjenare, jag är en 17årig kille som har gymmat ett tag nu. Men det är en fråga som bekymrar mig rejält just nu. Alltså det ligger till såhär, jag kör gainer pro direkt efter träningen, och brukar köra whey när jag är hemma och under de dagar jag vilar. Det är alltså så att jag väger endast 60kg, och min längd är prick 170cm. Min fråga som jag då undrar över lyder, fungerar det om man skiter i gainer och bara kör whey hela tiden ? Alltså att jag kör whey efter träning, hemma och när jag inte gymmar? Eller förlorar jag mycket från gainern som är viktigt? Jag har sett flera killar som bodybuildar, som endast har kört rent proteintillskott och bra mat, som klarat sig riktigt bra.

Frågan kanske är lite otydlig men jag vet inte hur jag ska uttrycka mig rätt via text, mycket enklare att förklara :P Hoppas ni förstår dock, bra svar tack :)

The Truth
2011-01-20, 11:01
Det blir enklare att svara på det om vi vet mer om dig.

Vill du upp i vikt? Får du i dig 2g protein per kroppsvikt varje dag?

Ifall svaren på båda dessa frågor är ja, kör då med din gainer, då det gör att du enklare ökar i vikt. Annars, byt ut din gainer mot proteindrink istället.

Eddie Vedder
2011-01-20, 11:11
Om du 1) äter så mycket du behöver och/eller 2) inte tar väldigt lång tid på dig mellan passet och måltiden så är din gainer bara onödig. Bättre då att köra med enbart protein.

Har du tänkt köra ett löppass på förmiddagen och ett benpass på eftermiddagen kan det också finnas fog för snabba kolhydrater.

Apos78
2011-01-20, 11:34
Den stora skillnaden om du plockar bort gainern är att du minskar energiintaget. Viktigt att detta ersätts med mat för att undvika att vikten går nedåt. Jag personligen skulle välja mat framför gainer alla dagar. Ev bortsett från en situation som Eddie nämner med flera pass per dag, då glykogenkrävande pass.