handdator

Visa fullständig version : Tankar om träningsupplägget.


Ne0phyte
2011-01-19, 23:04
I dagsläget blir det 5x5 i alla övningar - Basövningar & Kompletteringsövningar.

Satt dock och tänkte lite och undrade om det faktiskt inte skulle vara smartare att bara köra så tungt i basövningarna, att det blir för tungt för kroppen o köra det i kompletteringsövningarna med.. Tänkte då att man kanske skulle kunna öka till kanske runt 10x5 i dessa.

Skulle vara schysst med lite tankar och ideer.

vicarious
2011-01-19, 23:08
Ja, 5x5 i komplement/isolationsövningar ser jag verkligen ingen poäng med.

The Truth
2011-01-19, 23:12
Det gör dig nog gott att köra mindre reps på basövningarna och fler reps på isolationsövningar.

z_bumbi
2011-01-20, 07:57
Som svar på huvudfrågan så beror det på hur hela programmet ser ut och vilka målen är om det är lämpligt men vill man testa något annat så tänk på att det ganska fort blir många fler reps om man behåller setantalet. 5x10 blir t ex för de flesta nästan en fördubbling av träningsvolymen. Tycker man mentalt eller enligt resultatet att träningen har börjat gå trögt så spelar det sen ingen roll om det är det "optimala" repsantalet eller inte då en förändring på något sätt kan ge det hela ny fart.

Ja, 5x5 i komplement/isolationsövningar ser jag verkligen ingen poäng med.

Varför inte då?

vicarious
2011-01-20, 09:14
Varför inte då?

Om man ska göra 5 reps måste man välja en tyngre vikt vilket ökar risken att man inte får den kontakt man är ute efter. Dessutom blir det ganska slitsamt att köra alla övningar, alla set på det viset. Samt påfrestande för CNS. Man ökar även skaderisken.

Att till exempel hålla på och göra 5or i hantellyft, benspark, lårcurl, pushdowns m.m. tycker inte jag låter som någon bra idé. Vi kanske har olika definitioner om vad som är komplement/isolationsövningar?

z_bumbi
2011-01-20, 10:44
Om man ska göra 5 reps måste man välja en tyngre vikt vilket ökar risken att man inte får den kontakt man är ute efter

Skillnaden blir inte så enorm på 5x5 med raka set och t ex 3x8-10, man brukar t o m säga att man kan ta sitt 8rm och använda för att bestämma 5x5 för de tyngsta passen. Vilket också leder in på att man ju inte måste köra så tungt som man bara kan och 5x5 brukar ofta handla om att variera vikten linjärt upp till ett max efter x antal pass.

Dessutom blir det ganska slitsamt att köra alla övningar, alla set på det viset. Samt påfrestande för CNS. Man ökar även skaderisken.

Att till exempel hålla på och göra 5or i hantellyft, benspark, lårcurl, pushdowns m.m. tycker inte jag låter som någon bra idé. Vi kanske har olika definitioner om vad som är komplement/isolationsövningar?

Hantellyft är ett undantag men i övrigt funkar det att köra 5x5 i övningarna ovan. Det krävs självklart att man anpassar sig till vad man ska göra och 5x5 är på intet sätt något magiskt som man alltid bör köra men visst går det att köra det i betydligt fler övningar än vad man brukar se.