handdator

Visa fullständig version : Bra marklyft teknik?


onebanan
2011-01-19, 21:33
Hello, testade att köra marklyft idag för första gången, efteråt kändes det riktigt mycket i baksida av låren. Kändes absolut inte konstigt i ryggen bara tvärtom det var skönt.

Men var min teknik bra?

Här är videon:

http://www.youtube.com/watch?v=kA5V8FU55zg

ursäktar för dålig kvalite av videon

onebanan
2011-01-19, 21:59
37 visningar 37 som inte vet hur marklyft ska utföras? :D

spoon
2011-01-19, 22:03
Lägg på lite vikt, det är lättare att se vart tekniken brister då. Rotera gärna filmen med.

onebanan
2011-01-19, 22:04
kan göra det till nästa gång, vågade inte slänga på fler vikter, men annars ser det bra ut eller?

9109
2011-01-19, 22:06
Jag är väl ingen expert, men av mina egna erfarenheter så skulle du kunna testa att hålla armarna utanför knäna, titta upp när du drar stången och försöka "trycka med höften".
Ungefär som att du skulle luta dig bakåt när du lyfter lite, att hela tiden ha ryggen i åtminstone samma position som när du startade lyftet, alltså inte tappa bröstryggen när du lyfter med benen utan att du gör allt i en och samma rörelse.

För nu lyfter du mer eller mindre först med benen och sen med ryggen, lassa på lite mer vikter tycker jag också, men se till att alltid hålla buktrycket och aldrig ostbåga ryggen så känner du nog så småningom. Det tar givetvis på baksida lår när du kör marklyft, men var det "tar mest/känns mest" beror på var du är svagast.

spoon
2011-01-19, 22:06
Du kan köra i lite lugnare tempo och fokusera på tekniken. Starta gärna med stången stilla på marken. Mark är en knepig övning men det ser ut som ett bra utgångsläge :)

onebanan
2011-01-19, 22:15
ska jag ha bredare grepp och lyfta samtidigt med benen och händerna?

9109
2011-01-19, 22:21
ska jag ha bredare grepp och lyfta samtidigt med benen och händerna?

Ja alltså, bredare grepp och under själva lyftet ska du försöka att hålla ryggen så stabil som möjligt, dvs i samma läge som i utgångspositionen, när stången kommit lite över knäna ska du tänka det som att du trycker ut höften för att avsluta repen. förstår du ungefär hur jag menar?

Sheogorath
2011-01-19, 22:26
ska jag ha bredare grepp och lyfta samtidigt med benen och händerna?

Du behöver inte ändra händerna om du inte vill. Det du kör nu kallas för halvsmal sumo-stil och är inte det vanligaste men det förekommer. Känns det bra är det bara att köra på! Ska du testa att ha händerna utanför låren (traditionell stil) måste du stå mycket smalare (kanske bara 1-3 dm mellan fötterna). Om du istället vill testa vanlig sumostil ska du ha fötterna kraftigt utåtvinklade och stortårna nära viktplattorna. Akta tårna! Men som sagt: känns det bra är det bara att köra på. Den analysen som gjordes ovan att du "lyfter först med benen" stämmer inte. Det är i så fall tvärt om: om man inte får kraft med benen från start höjs höften snabbare än stången lyfts från marken. Men det är inte alls särskilt mycket i ditt fall. Men idealet är att stången röra sig lika fort från golvet som höften rör sig mot taket.

Ne0phyte
2011-01-19, 22:36
Ha stången närmare smalbenen.. :)

Westan
2011-01-19, 22:44
Ha stången närmare smalbenen
Stå lite smalare med benen ---> händerna utanför dina knän.
Lås inte dina knän i toppläget
Kör inte så fort, lägg på mer vikt.

Det är vad jag tycker iaf.

onebanan
2011-01-19, 22:57
hur menar du att inte låsa knän? :P

Danne2k
2011-01-19, 23:57
hur menar du att inte låsa knän? :P

Det undrar jag också...

Olegh
2011-01-20, 00:15
Låser knäna - översträcker tills det tar stopp. Finns ingen anledning att räta på benen så pass mycket eller med sådan "stuns".

blue8ball
2011-01-20, 06:41
Halv sumo? Har aldrig sätt något sådant tidigare. Finns det några fördelar med att köra så mot vanlig/tradit. lyft?
Tar det fortfarande lika bra i ryggen som vanligt lyft?

Sheogorath
2011-01-20, 14:03
Halv sumo? Har aldrig sätt något sådant tidigare. Finns det några fördelar med att köra så mot vanlig/tradit. lyft?
Tar det fortfarande lika bra i ryggen som vanligt lyft?

Det finns ju inte bara ett "vanligt lyft". Någon med väldigt korta ben kan sätta sig ganska djupt och dra väldigt mycket med framsidan i traditionell stil medan någon med långa ben oftare får göra något som mer liknar ett rumänskt marklyft för att få kraft från start. Sumostil aktiverar insidan (adduktorgruppen) betydligt mycket mer än smal stil och gör ofta att man kan ha mindre ryggvinkel i starten. Momentet för ryggen blir då kortare och hela övningen blir mer bendominant. Halvsumo blir någonstans mitt emellan sumo och traditionell stil.