handdator

Visa fullständig version : "Lönt" att styrketräna?


emcalu
2011-01-19, 20:15
Jag har tänkt lite på det här med att man behöver ligga på ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt men ett överskott om man ska bygga muskler, och att det då inte går (eller är svårt) att lyckas med båda samtidigt. Sen vet jag inte riktigt vilken nivå på byggandet detta gäller för, men om det gäller sådär allmänt; vad händer om man styrketränar vid ett kaloriunderskott? Bryter man inte bara ner musklerna eller det är först när man har ett allt för stort underskott eller träningen allt för tung?

Jag själv är inte i behov av viktminskning eller så, men tanken slog mig häromdagen och jag har inte hittat något svar.

Proxy
2011-01-19, 20:26
Styrketräningen blir ännu viktigare vid nedgång än uppgång. Nej, man bryter inte bara ner musklerna.

Zorban
2011-01-19, 20:26
Om du är nybörjare eller överviktig kan du säkert bygga en del medan du går ner i vikt. Om du annars styrketränar på kcalunderskott så förebygger detta att muskler bryts ner. Om du Inte styrketränar och samtidigt ligger på kcal-minus så kommer du förlora muskler. Man bör träna tungt även vid kaloriunderskott. Har du ett för stort underskott kommer du antagligen att förlora muskler i vilket fall som helst, men inte i samma utsräckning som om du inte tränar.

Vet inte om det eventuellt kan vara negativt för musklerna att styrketräna utan att få i sig tillräckligt med protein.

The Truth
2011-01-19, 20:39
Styrketräning förbättrar partitioneringen mellan muskler och fett, oavsett om du bulkar, deffar eller ligger på kcal-balans.

emcalu
2011-01-19, 21:06
Tack för svaren! :)