handdator

Visa fullständig version : För att kunna studera i USA


PRound
2011-01-19, 18:51
Hallå!

Jag har bestämt mig för att studera vidare i USA efter jag har gått ur gymnasiet.
Finns det några med erfarenhet, vad som krävs, hur man ska bära sig åt o.s.v.?
Ett bidrag, som stipendium vore bra, men hur fixar jag det?

C.E.J.
2011-01-20, 13:35
Den viktigaste informationen står på universitetens hemsidor.

Ansökningstiden brukar vara ungefär ett år innan kursstart. Att man besöker skolan brukar vara ett plus. Du kommer antagligen behöva göra TOEFL och SAT1 (möjligen även SAT2). Ansökan är väldigt annorlunda mot ansökan till svenska universitet i det att det är mer som att söka ett kvalificerat jobb. De är intresserade av dina academic achievements, extracurriculars (fritidsaktiviteter), mål och drömmar i livet osv. Uppsatsskrivning ingår väldigt ofta i ansökningsprocessen.

mjölk-dryck
2011-01-20, 13:50
Det beror pa hur du har tankt gora. Antingen gar du pa community college de tva forsta aren och laser i huvudsak din GE - det billigare alternativet, eller soker du direkt till ett universitet vilket troligtvis blir dyrare och jobbigare (i borjan).

Lattast ar att ga genom ett foretag som halle pa med sant har, exempelvis kilroy education. Det ar en liten process att gora allt om man ska gora det sjalv (aven om det ar helt klart gorbart) sa det ar den lattaste vagen att ga.

Har svart att tanka mig att du behover gora personliga besok pa skolan innan du borjar om det inte ar nagon privat mini-skola. Du borde definitivt kolla upp vilka stipendier du kan fa om du har tankt slutfora utbildningen helt och hallet i staterna eftersom det som out-of-state student ofta ar grymt dyrt att lasa pa universiteten. Men som sagt, ta kontakt med en byra sa far du svar pa allt du behover.

Var ska du plugga?

johanhej
2011-01-22, 12:38
Det känns lite flytande att bara säga "jag ska plugga i USA". Har du någon idé om vad du vill plugga? Finansieringen är ju ett stort problem också, för det är ju inte så rysligt roligt att ha studielån på nån miljon när man är klar.

Många svenska universitet erbjuder utbytesstudier i bland annat USA.

PS. själva proven som krävs för intagning är väldigt lätta så dessa behöver du inte fundera över speciellt mycket.

Vinter
2011-01-22, 13:26
Gå till närmast bibliotek och fråga efter böcker där stipendium finns samlade. Och söka alla du kan kvalificerad dig på, det behövs verkligen. Det är dyrt att studera i USA som utlänning.