handdator

Visa fullständig version : Avsluta ett autogiro. Vad händer?


young_george
2011-01-19, 13:57
Hej,

jag har ett medlemskap på autogiro. Tyvärr är företaget mycket jobbiga att ha att göra med så jag vill bara avsluta tvärt. Det handlar om att de gör sig oanträffbara för avslutning av medlemskapet.

Kan jag avsluta mitt medlemskap där genom att bara pronto ta bort mitt autogiro, eller kan företaget fortsätta fakturera mig om de säger att jag inte sagt upp mitt medlemskap officellt? Bindningstiden är sedan länge utgången.

Mental
2011-01-19, 14:15
Att du avslutar autogiromedgivandet betyder bara att de inte kan dra pengar automatiskt från dig. Deras ev fodran på dig kvarstår såklart. Det är inte ett avslutat avtal mot företaget

Pjotor
2011-01-19, 14:19
Skicka ett pappersbrev och skriv att du avslutar ditt medlemskap från ett visst datum några vardagar fram i tiden. Lägg till att du avslutar ditt autogiro efter en eventuell uppsägningstid. Spara en kopia av brevet. Avsluta sedan ditt autogiro när den sista ordinarie inbetalningen är avklarad.

young_george
2011-01-19, 14:23
Skulle då företaget i teorin dra pengar i all evighet från mig om jag inte kan kontakta dessa på ett sätt som passar företaget?
Om bindningstiden är över, och tjänsten inte längre utnyttjas borde väl ett autogiroavslut vara tillräckligt?

Hur går jag annars tillvida om de fortsätter att krångla? Vill inte gärna lägga hela min vakna tid på detta.

Edit: skrev detta innan jag såg att Pjotor svarat.

hejhopp79
2011-01-19, 14:29
Pjotor har rätt.

När det gäller att avsluta avtal är det allra mest basic och konkreta sättet att skriva ett brev och skicka the old fashioned way. Så fungerar det för övrigt ofta också med mobilavtal.

Mental
2011-01-19, 14:29
De kan inte dra pengar längre, men de kan fortfarande ha en fodran och dra den vanliga vägen via påminnelse, inkasso kronofogde osv.

young_george
2011-01-19, 14:33
Tack för tipsen. Får bli ett brev då och hoppas att det räcker!

PowPow
2011-01-19, 14:59
Är det inte samma regler för e-post och vanligt brev? Skulle det inte räcka med att avsluta meddemsskapet via e-post?

Mental
2011-01-19, 15:31
Är det inte samma regler för e-post och vanligt brev? Skulle det inte räcka med att avsluta meddemsskapet via e-post?

I princip är det så, på samma sätt som att muntliga avtal är lika giltiga och bindande som skriftliga sådanna. Men bevisläget och möjligheten till problem är större muntligt.

Risken att "falla mellan stolarna" via mail är mycket större, man kan fastna i skräppostfilter och liknande. Vanlig post är bättre.

kalle_kula
2011-01-19, 15:43
Så man kan alltså avsluta medlemskap? :)
På gym brukar det ju finnas priser som t.ex.
3 månader: 600kr (alltså 200kr/månad)
6 månader: 1000kr (166kr/månad)
12 månader: 1800 (150kr/månad)

Om man bara är intresserad av att träna i tre månader så kan man alltså köra på ett 12 månaders och sen avsluta medlemskapet efter tre månader? För att få ta del av ett mer fördelaktigt pris alltså.

Mental
2011-01-19, 15:45
Så man kan alltså avsluta medlemskap? :)
På gym brukar det ju finnas priser som t.ex.
3 månader: 600kr (alltså 200kr/månad)
6 månader: 1000kr (166kr/månad)
12 månader: 1800 (150kr/månad)

Om man bara är intresserad av att träna i tre månader så kan man alltså köra på ett 12 månaders och sen avsluta medlemskapet efter tre månader? För att få ta del av ett mer fördelaktigt pris alltså.

Självklart inte.

Du ska betala för 12 månader, men väljer att dela upp betalningen.
Men i det här fallet så är det ju ingen bindningstid för TS

young_george
2011-01-19, 15:46
Så man kan alltså avsluta medlemskap? :)
På gym brukar det ju finnas priser som t.ex.
3 månader: 600kr (alltså 200kr/månad)
6 månader: 1000kr (166kr/månad)
12 månader: 1800 (150kr/månad)

Om man bara är intresserad av att träna i tre månader så kan man alltså köra på ett 12 månaders och sen avsluta medlemskapet efter tre månader? För att få ta del av ett mer fördelaktigt pris alltså.

Då har du bundit dig till att betala i 12 månader. Det är en annan fråga.

kalle_kula
2011-01-19, 15:48
Då har du bundit dig till att betala i 12 månader. Det är en annan fråga.

Dåligt av mig att missförstå hans inlägg :D

Bushi^
2011-01-19, 15:50
Så man kan alltså avsluta medlemskap? :)
På gym brukar det ju finnas priser som t.ex.
3 månader: 600kr (alltså 200kr/månad)
6 månader: 1000kr (166kr/månad)
12 månader: 1800 (150kr/månad)

Om man bara är intresserad av att träna i tre månader så kan man alltså köra på ett 12 månaders och sen avsluta medlemskapet efter tre månader? För att få ta del av ett mer fördelaktigt pris alltså.

Nej, så kan du inte göra. Om du väljer att köra på 12 månaders alternativet så är du bunden till 12månader, du kan alltså inte avsluta tidigare. Men som TS skrev så är hans bindningstid över, vilket innebär att han kan avsluta sitt medlemskap.

Edit: puck 3a :( så jädra kass

MrBoris
2011-01-19, 15:57
Spotify då t.ex.? Bara att avregga premium-medlemskap närsom?

PowPow
2011-01-19, 16:00
I princip är det så, på samma sätt som att muntliga avtal är lika giltiga och bindande som skriftliga sådanna. Men bevisläget och möjligheten till problem är större muntligt.

Risken att "falla mellan stolarna" via mail är mycket större, man kan fastna i skräppostfilter och liknande. Vanlig post är bättre.

Du har ju ingen garanti på att mottagaren har mottagit ett vanligt brev heller. I så fall får man skicka det rekomanderat, och även då kan mottagaren skita i att hämta ut det (vilket du får reda på då i och för sig).

hahavaffan
2011-01-19, 16:05
Spotify då t.ex.? Bara att avregga premium-medlemskap närsom?Spotify drar inte pengar via autogiro, utan från ditt betalkort en gång i månaden. Dessutom är det inget uppbundet avtal du har med Spotify, utan hela grejen med Premium är att du betalar om du vill ha tjänsten, annars inte.

hejhopp79
2011-01-19, 16:40
Dåligt av mig att missförstå hans inlägg :D

Ja, ganska faktiskt.





;)

hejhopp79
2011-01-19, 16:40
Spotify drar inte pengar via autogiro, utan från ditt betalkort en gång i månaden. Dessutom är det inget uppbundet avtal du har med Spotify, utan hela grejen med Premium är att du betalar om du vill ha tjänsten, annars inte.

Jepp, mitt dras automatiskt men bara så länge jag väljer att ha kvar prenumerationen.

vicarious
2014-07-04, 13:26
Jag betalar för bredband via autogiro i dagsläget. Vill avsluta det eftersom abonnemanget ska överlåtas. Räcker det med att man makulerar autogiromedgivande på sin internetbank eller behöver man kontakta sin operatör? Tänkte att de bör ju se detta och då automatiskt börja skicka ut pappersfakturor, eller vad tror ni?