handdator

Visa fullständig version : hantellyft åt sidan


Fridolf
2003-11-15, 20:45
dessa hantellyft blir inte klok på hur de ska utföras häromdan när ja körde hade ja hantlarna sid sidan av kroppen men då kom de fram en biff o sa att ja skulle börja med hantlarna framför kroppen så ja gjorde som han sa o de hade väl både för o nackdelar.
men nästa vecka när ja körde kom de en annan biff o sa att ja skulle ha hantlarna vid sidan.
så nu till min fråga var har ni hantlarna vid startläget framför eller vid sidan av kroppen o va har ni fått bäst resultat av?

Zodd
2003-11-15, 21:04
Du kan ju köra ett set av varje (framför, sidan, bakom) så slipper du att biffarna klagar. :)
Själv kör jag bara sidan.

Supercharger
2003-11-15, 23:33
jag kör framför...

Fok
2003-11-15, 23:36
Har för mig att det vart uppe att det är skonsammare att köra med hantlarna vid sidan om i startläget. Kan tyvärr inte hitta den tråden för stunden.

MrT
2003-11-15, 23:37
om du kör framför är det enklare att fuska.. om det är ba eller dåligt avgör du själv.

Jorgen
2003-11-15, 23:49
Händerna framför kroppen. Hantlarna accelereras i en jämn takt, inte rycka då kör du för tungt. Lätt böjda armar. Behöver ej gå över axelhöjd, håll underarmarna parallella med golvet, inte pekandes uppåt. Lillfingrarna uppåt i toppläget.
Svårt att förklara hur det skall se ut. ;)

//jörgen

Karl_alfred
2003-11-16, 00:49
spelar roll vad andra säger. Stå på dig och kör det du tycker är bäst.

Fartman
2003-11-16, 03:28
jag brukar köra framför med rätt så böjda armar, typ rätt fuskaktigt och med "för tunga" vikter.. känns bra som inihelvete, sen skiter jag ifall trapsen involveras litegrann.. det känns iaf svinbra i sidodeltorna..
så mitt råd blir, våga trotsa "biffarna" och kör som du själv tycker är bäst :thumbup:

Spec^
2003-11-16, 04:06
jag börjar första reppen med hantlarna vid sidan, sedan blir det framför kroppen.

Har spikraka armar.. kan hända att jag böjjer dom när det blir för tungt.. i slutet av varje set.

Sverker
2003-11-16, 07:49
Är uppriktigt inte säker på biomekaniken men tror att det är så här:

Startar du med hantlarna framför kroppen så är det trapezius som flyttar axlarna ( och därmed även hantlarna som hänger under axlarna ) ut åt sidan. Därefter så lyfter axlarna/ deltamuskeln hanteln utåt-uppåt.


Tar man i med trapezius i starten så har hantlarna redan acceleration när de kommer fram till sidan och axeln arbetar mindre i resten av rörelsen.

Börje H
2003-11-16, 13:33
Håller man bara ner axlarna och inte går högre än axelhöjd med hantlarna så används inte trapetzius speciellt mycket. Vad svårigheten kan vara är att om man börjar med hantlarna framför kroppen utförs en sänkning och därefter en höjning/bakåtdragning av hela skulderpartiet under rörelsen. Trapetzius fäster inte på överarmsbenet och utför därmed inget direkt arbete då armen lyfts utåt.

Om man kör med tummen uppåt under rörelsen (istället för att lillfingret skall hållas högst) kommer m.supraspinatus aktiveras mer. Bara att välja vad som känns bäst...

Variera eller komplementera med drag åt sidan i cablecross, för att variera VART i övningen maximalt motstånd finns. :thumbup:

brema
2003-11-16, 16:49
Doktor V hade en tråd om detta för ett tag sen: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11738&highlight=anatomisk

Efter att ha läst den bytte jag från hantlar framför kroppen till hans rekommendation och måste säga att det var mycket lyckat! Fick sänka vikterna rejält, men nu tar den klockrent! :thumbup:


Man börjar känna sig lite forum-nörd när man i schemat har övningar som Doktor V-sidoresningar och Åse Columbus-ryggresningar :em:

...men resultaten kommer snabbare än nånsin förut :kickass:

shirunai
2003-11-16, 17:47
Jag gör såhär vi säger jag ska göra 10reps

7-8reps vid sidan och 2-3sista framför, då det börjar bli jobbigt
håll ned axlarna, och hela vägen, att lyfta hantlarna ger bäst kontakt och har ökat utvecklingen rejält för mig, förut blev det en acceleration som inte alls gick snabbt det gick inte att se bara att känna.

kharon
2003-11-16, 17:53
Jag har också sett över min axelträning nyligen..

Hur högt ska man lyfta armarna då, säger ni?
Ska man gå högre än parallellt med golvet eller räcker det så?

Att träna med helgjutna "tjejhantlar" är förresten stenhårt! :hbang:

Börje H
2003-11-17, 09:04
Gå ej högre än parallellt med golvet. I detta läge är vridmomentet som störst över axelleden och går man högre används trapetzius för att utåtrotera skulderbladet.

Arne Persson
2003-11-17, 10:25
Den absolut bästa aktiveringen av "mellersta deltan" (M. deltoideus pars acromialis), baserat på resultaten av ett flertal EMG studier jag gjort, är att köra så att överarmen ligger ovanför underarmen och att händerna är pronerade så att lillfingrarna ligger överst. Ändrade man denna position på handen så ökade aktiveringen på den "främre deltan" (M. deltoideus pars clavicularis) vilket är oönskat i detta fall. Självklart skall axlarna (i detta fall trapsen) vara avslappnade som Börje H mkt riktigt påpekar. Däremot tycker jag att man skall lyfta till det tar emot i "taket".

jwzrd
2003-11-17, 13:30
Jag tycker det funkar rätt bra att tänka att man ska lyfta/pressa hantlarna ut åt sidan istället för att tänka att dom ska uppåt. Sen förstår jag inte varför man ska stanna, rörelsen stannar väl "mot" kontraktionen i yttre delta? Det går ju inte att lyta mer utan att rotera armarna bakåt runt axelleden.

Arne Persson
2003-11-17, 14:43
Originally posted by jwzrd
Jag tycker det funkar rätt bra att tänka att man ska lyfta/pressa hantlarna ut åt sidan istället för att tänka att dom ska uppåt. Sen förstår jag inte varför man ska stanna, rörelsen stannar väl "mot" kontraktionen i yttre delta? Det går ju inte att lyta mer utan att rotera armarna bakåt runt axelleden.

Glöm inte Att M. supraspinatus också abducerar i axelleden, det gäller inte bara de första 30°.

Fridolf
2003-11-17, 20:55
tack så mycket för alla svar får väl helt enkelt testa o sen utvärdera va som funker bäst

Hnke
2003-11-18, 00:34
Jag tycker inte att det skiljer sig speciellt mkt om man har hantlarna framför lr vid sidan.. Själv kör jag med dem framför, sen behöver man inte gå så långt upp, inte ens parallelt med golvet

och framför allt.. lyssna inte för mkt på vad andra har att säga, vem vet de är kanske de som har fel, inte du

jwzrd
2003-11-18, 01:39
Originally posted by Arne Persson


Glöm inte Att M. supraspinatus också abducerar i axelleden, det gäller inte bara de första 30°.

Jo det känner jag, vänstra dito strular lite. (För att hela min vänstra sida är halvkn*llad)

Arwen
2003-11-18, 09:08
har alltid kört med hantlar framför kroppen, testade att köra "från sidan" igår....oavsett resultat på långs sikt så aktiverades nya muskelfibrer igår, försöker att förtjäna mitt uppehälle med gigantisk träningsvärk i axlarna idag!



Slutsats: variation är nog bäst på låg sikt....:bpump:

Arne Persson
2003-11-18, 10:00
Originally posted by Hnke
Jag tycker inte att det skiljer sig speciellt mkt om man har hantlarna framför lr vid sidan.. Själv kör jag med dem framför,

"sen behöver man inte gå så långt upp, inte ens parallelt med golvet"

Hm. Du kanske trots allt skulle lyssna lite på "andra"



och framför allt.. lyssna inte för mkt på vad andra har att säga, vem vet de är kanske de som har fel, inte du

Hnke
2003-11-19, 01:58
:D












:kinky: