handdator

Visa fullständig version : Har fått lov att trappa ner på träningen


totteman
2011-01-19, 08:18
Har nu sedan typ Mars 2010 fått lov att börja träna mindre, och mindre seriöst.. från typ 4pass i veckan till 1-2pass i veckan.
pga en massa orsaker: Det tog upp för mycket tid (med mat, träning, och allt runt omkring.. så att familjen blev lidande ( en dotter och sambo). Sambon blev less.... Dock så lämnade hon inte mig.
Sen har jag själv insett att jag oftast "led" av megarexi eller vad man ska kalla det, mådde igentligen bara "bra" efter träningen när man var uppumpad och fylld av endorfiner.

Det går oftast bra, de flesta dagarna..Kul att kunna göra "vad man vill" och inte vara styrd av träningen..

Men idag är det en sådan dag där jag inte mår bra, mår verkligen piss idag. (dock ska jag träna ikväll och då kommer jag att må bättre).

Finns det nån annan på forumet som har fått lov att tagga ner från träningen? som har gått ifrån att tänkt på träning och muskler 24/7 till att bara "träna normalt" med inga kosttillskott, inte tänka på att äta optimalt osv? Hur har ni mått när ni märker att ni blir mindre och svagare?

Jaja, nu har jag fått skriva av mig lite iallfall:)

skaparn
2011-01-19, 08:54
Det är inte träningen i sig som inkräktar på ditt övriga liv, det är din inställning till träning som ställer till det. Du är inne på det själv också, och det är ju bra.

Förutom själva tiden det tar att träna så är det framför allt optinoja som är tidskrävande. Alla, även icketränande, äter några gånger per dag och det är inga problem att vara social även fast 5-6 timmar i veckan är vikta åt skivstångslyftning.

totteman
2011-01-19, 09:42
Jo, det är helt sant det du skriver. Det är inställningen som tar tid! Och det är den inställningen som jag har sån jävla problem med, det mesta jag gör måste vara "perfekt", iallafall det som är viktigt för mig.

Och på slutet tog träningen och muskler verkligen upp den mesta av min tankeverksamhet, jag har extremt svårt för ordet "lagom", även om jag skulle vilja kunna symbolisera ordet "lagomt" till något bra.

Och det fula är om en polare skulle komma till mig med samma problem som jag har och har haft, så skulle jag kunna säga till han vad som är rätt, och hur han borde tänka för att må bättre, men att säga det till mig själv funkar lixom inte...

snej
2011-01-19, 09:47
Det är inte träningen i sig som inkräktar på ditt övriga liv, det är din inställning till träning som ställer till det. Du är inne på det själv också, och det är ju bra.

Förutom själva tiden det tar att träna så är det framför allt optinoja som är tidskrävande. Alla, även icketränande, äter några gånger per dag och det är inga problem att vara social även fast 5-6 timmar i veckan är vikta åt skivstångslyftning.

+1. Det är inställningen och absurda rutiner som kommer med den som orsakar problemet, inte träningen i sej.

totteman
2011-01-19, 09:55
Nä, jag vet att det är inställningen som är problemet, inte träningen i sig.
Tex: Normala säger: Men om du inte har tid att fara på gymmet så kan du ju alltid träna hemma, typ armhävningar, upphopp, jogga osv.

I min skalle hör jag på en gång en röst som säger: och vad fan ska det ge då?du kommer inte få några stora coola muskler om du gör armhävningar, eller joggar!

Omoget: Ja!, men tyvärr så ekar sånna tankar i mitt huvud när sånt kommer på tal. ( dock så brukar jag nu för tiden träna hemma med hantel, armhävningar och boxningsäck när jag inte har tid att fara på gymmet).

Men det är ju just den inställningen som jag inte vill ha, men som på nått jävla konstigt vis har bitit sig fast även fast jag inte vill ha den där...

mangemani
2011-01-19, 09:58
nä,tack gode gud så har man en accepterande och stödjande sambo.
träningen är för viktig och en del utav min livs rutin,så skulle min sambo ge mej det ultimatumet(vilket hon inte skulle göra),"jag eller träningen",så är svaret "där är dörren,bye bye"...inte pga att jag älskar träningen,men pga att hon ger mej ett sådant ultimatum

totteman
2011-01-19, 10:08
Min sambo har alltid accepterat min träning också (gör hon nu också), men när det går ut över att man inte kan göra vissa saker, alltid måste göra saker vissa tidpunkter, inte klarar av att fara på en semester om det inte finns gym där så tycker hon att det blir för mycket ( skulle jag också tycka).

Jag har inte kunnat dricka alkohol tex. (inte ens en öl om jag skulle vilja det)
Måste hitta gym om vi far utomlands, eller någon annanstans.
Blivet irreterad om middagen hon har stått och gjort har haft för lite protein-innehåll osv.....

Och så vill jag inte leva mitt liv, och jag mår dåligt över hur jag har betett mig ibland mot min tjej.

Kwon
2011-01-19, 10:13
Och det fula är om en polare skulle komma till mig med samma problem som jag har och har haft, så skulle jag kunna säga till han vad som är rätt, och hur han borde tänka för att må bättre, men att säga det till mig själv funkar lixom inte...

Du är inte ensam om detta :)

Tabbe
2011-01-19, 10:15
Det är självklart inställningen det är fel på..är det för lite protte så får du tänka att det faktiskt är protein intaget över dygnet som spelar roll och du kan ta igen det senare..

Så brukar jag tänka när det blir en kexchoklad till frukost :D
ang träningen så får du helt enkelt anpassa den till livet istället för tvärtom, se det inte som en vecka utan se det från pass till pass kanske?

Idag är det ben, nästa pass är överkropp etc så du inte får samma krav att träna vissa dagar.

Den mesta vardagsmat är ju opti-mat, tror inte din sambo skulle ha något emot att du sveper en proteinshake efter pasta carbonaran.

Läs berkhans inlägg om alkohol, gett mig mycket perspektiv och att inte träna på en vecka dör du inte av :D

Lellan
2011-01-19, 10:34
Tycker det är bra att du inser att du optinojjar och vill ändra det. Det behöver nog inte betyda så mycket i praktiken dock, utan det är som du säger, din inställning som ställer till det. Och det är vanligt, nästan regel skulle jag vilja säga, att man VET lösningen, och lätt skulle hjälpa en vän med rätt råd osv - men det är ju att följa råd som är svårt. Vad det än gäller.

Men du har ju insett 2 saker: träningen är viktig för dig, din sambo och hennes känslor - ert gemensamma är viktigt för dig.

Tror du vill vara nöjdare överlag, och behöver bli din bästa vän här lite.. Om du tar en el två öl, så kan du träna som vanligt, du lever här och nu och kan dö imorrn - du vill vara tränad och du vill njuta. Man behöver inte välja, man ka.n göra båda och du vet det. Ta en öl en kväll, träna dagen efter och om du nojjar bitchslappar du dig själv - EN öl märks. Det innebär inte att du är dålig dålig och alla dina muskler förtvinar och du överger något. Precis - lätt att säga men du vill ju må bättre så öva på att säga det tills du tror dig själv. Precis som du jobbar upp muskler kan du jobba upp den förmågan.

Om din sambo gör mat med för lite protein etc - svep en proteindrink efter eller dubbla proteinet nästa mål. Du behöver inte säga något, såna praktiska lösningar behöver du inte må dåligt över tycker jag. Några "laster" (fast åt andra hållet) kan man väl få ha. Men njut av och uppskatta de ickeoptiaktiga måltiderna, och blir det för ofta kan du ju insistera på att du själv lagar er mat oftare och kan ju därmed addera biff o grejer till dig och lägga till sås el nåt som hon vill ha men inte du. Finns en vilja finns en väg.

Men jag vet PRECIS vad du menar att känna "blah" åt armhävningar etc, om det är till någon tröst så pratade jag med muskelprofilen Fredrik Carlsson om detta så var svaret "ursäkter" och en axelryckning "man kan göra det mesta så tungt det går". :thumbup: Vilket iaf peppade mig, vet inte hur avslappnad han är egentligen - men ingen kan laga såna kladdkakor och samtidigt vara optinojjish tänker jag. :D Så återigen, VILL du - gör du. Som du var inne på att du visste. Annars får du erkänna att du bara tycker just gymträning som kul - och att du värdesätter resten av livet för mkt och att det är ok. Eller så tvingar du dig till armhävningar etc och slutar gnälla, tycker du genuint att det inte ger ngt kommer du sluta - känner du att det gör det kommer du bli nöjd att du testat.

När du beter dig som du inte vill, blir för sur el oproportionerligt arg/anti etc - se på dig själv utifrån.. Du är inte en stor bebis utan en man och det är inte manligt. Rent konkret fungerar det för mig att ställa mig framför en spegel när jag har PMS: då brukar jag fatta "ahmen, det är ju trött jag är/har ont/har fel pga pms" och så förlåter jag mig och slutar irritera mig på whatever det är som placerar den där fula minen i nunan. Känner du för att fräsa åt din sambo att hon väl hade kunnat ha i lite mer whatever i maten, tvinga dig själv att gå fram och krama henne och räkna till 10. Sen tackar du henne för omtanken, sveper en prottedrink och njuter av maten. Lovar att musklerna växer bättre i den miljön, och att du blir nöjdare med dig själv. :)

Jag har inte haft samma problem exakt, men jag är mamma och har bantat (periodvis på 1000 kcal) och när jag kännt att jag inte kan försvara el vill förklara och sätta nojjor i huvudet på honom, varför jag inte äter potatis till maten tex fast jag säger att han ska smaka av allt - har jag gjort det och fått inse att jag måste göra det utan nojj. Man behöver ju inte välja, antingen eller. Man kanske VILL vara opti, för det är mkt enklare. Men så lat kan man faktiskt inte vara, och det är inte värt att såra nära och kära, bli otrevlig el skapa dålig stämning. Det är faktiskt inte det för så många, för dem som det är SÅ viktigt för tror jag ofta det slutar i onda cirklar av ensamhet, bitterhet och man mår nog inte bättre på RIKTIGT av att ha en exakt rättvägd mat vare dag istället för social mat ibland.

Det låter ju ändå inte som att din sambo ställer ultimatum, utan att hennes besvikelse kommer när det blir FÖR mycket. Samtidigt så är den gränsen flytande, men eftersom du själv känner av att det inte är sunt så kan det ju vara värt mkt att jobba på. Du kan ju uppenbarligen jobba på muskler, så du kan jobba på detta med. Lycka till! :)

Lellan
2011-01-19, 10:35
Det är självklart inställningen det är fel på..är det för lite protte så får du tänka att det faktiskt är protein intaget över dygnet som spelar roll och du kan ta igen det senare..

Så brukar jag tänka när det blir en kexchoklad till frukost :D
ang träningen så får du helt enkelt anpassa den till livet istället för tvärtom, se det inte som en vecka utan se det från pass till pass kanske?

Idag är det ben, nästa pass är överkropp etc så du inte får samma krav att träna vissa dagar.

Den mesta vardagsmat är ju opti-mat, tror inte din sambo skulle ha något emot att du sveper en proteinshake efter pasta carbonaran.

Läs berkhans inlägg om alkohol, gett mig mycket perspektiv och att inte träna på en vecka dör du inte av :D

Haha, great minds think alike.. ;) Fast du sa det snabbare och mer lättläst. Iaf, u can do it totteman!

Lellan
2011-01-19, 10:37
Du är inte ensam om detta :)

+1 Det är väl det som är ungefär det svåraste i världen. Att bli sin egen bästa vän och ha förtroendet och förmågan att följa det man verkligen tror på. Jaa, tänk.. man FÅR vara så snäll och omtänksam mot sig själv att man gör det rätta. Älska sig själv! :)

/DiLeva-Lellan

totteman
2011-01-19, 10:46
Tack Lellan för dina inlägg och tankar! :)

selmir
2011-01-19, 10:54
Bra tråd ! Tack totteman för att du tog upp ämnet! Och bra tips har man med fått :)

Piranha
2011-01-19, 11:24
bra tråd ! Tack totteman för att du tog upp ämnet! Och bra tips har man med fått :)

+1

Mycket tänkvärd tråd, det är lätt att prioritera fel saker i livet, och speciellt ytliga saker som lätt kommer lätt förgånger, och då har man inget kvar om det faller.

Minimjölk
2011-01-19, 13:15
Jag tror de flesta som tränat seriöst en längre tid kontinuerligt förr eller senare hamnar i en sits där de måste göra avkall på träningen för att andra saker i vardagen. De allra flesta har tid att träna några timmar varje vecka men att lägga upp hela dagen eller veckan utefter ett benpass med allt vad det innebär i forma av kostintag, mental laddning, sömn, återhämtning som varje optinojjig individ såklart planerar in blir fel, dels för omgivningen och dels för en själv när man kanske har en krävande karriär ,andra hobbies eller en familj.

Det gäller att få en balans i det hela och det är inte helt lätt. jag har själv varit i samma sits där ja gått från att allt kretsat kring träningen till att slappna av mer och ta det som det kommer. Någonstans här mådde jag som bäst. Sedan blev tiden och orken knapp och det senaste året har jag mer eller mindre haft ett långt uppehåll och tappat allt. Detta är ju inte heller bra men jag har i alla fall fått lärdomen att det finns annat som är värt något i livet än bara träning och den dagen när jag tränar kontinuerligt igen har jag säkerligen tagit lärdom av detta och kör kanske 3-4 timmars träning med hyffsad kost vid sidan av allt annat.

tano
2011-01-19, 13:33
Vad jag lärt mig på senaste åren är att man måste göra det som känns bäst för en själv, och det är bara en själv som vet det.
Du verkar ju nu veta vad du vill, dvs att försöka hitta en avslappnare inställning till träningen och mer fokus på övriga saker i livet. Det är huvudpoängen. Du har ju även fått en hel del tips hur du ska göra för att hitta en bra väg så jag säger bara kör hårt!

Angående alkohol (och egentligen övrig optinojja) är jag högst skeptisk till hur mycket detta påverkar egentligen. Säkerligen finns det NÅGON påverkan, men hur många procent är det? Mina erfarenheter säger mig att jag ökat bra när jag levt ett roligt fartfyllt liv långt från optimalt ur träningssynpunkt. Hade ökningarna varit någon procent mer om jag varit optimal? Kanske, men hade det varit värt det?

Fast jag inte har samma krav från omgivningen som en sambo och barn innebär så har jag kommit fram till att optinojja inte är vad jag vill viga mitt liv åt och inte heller är värt det för mig.

Oxe
2011-01-19, 14:10
Jag kan ju ärligt säga att jag mår dåligt när jag är "normal"... känner mig liten och fet nu tex ligger runt 118 kg och får nätt och jämnt fram rutorna när jag spänner

Håller mig dock hårt till att jag kan missuna mig själv det mesta, men inte folk runt omkring mig. Har nån kompis en fest eller dylikt så dricker jag i social mening, äter vanligt tillsammans med vanligt folk.

Tycker att man kan komma ganska långt på 2-3 pass i veckan och lite extra proteinpulver

filmjölk
2011-01-19, 14:15
Optinojan kommer försvinna med tiden, man styr ju om träningen när man tränar mindre "Behöver jag verkligen köra 2 övningar på biceps? Är det inte bättre om jag kör fler set stångrodd istället" "Nu när jag inte kan träna benen på en vecka igen skall jag då inte skita i utfall, hacklift, lårcurl och vadpress och köra de setten som böj istället" så tränar man på som en blådåre med svintunga basövningar den lilla tid man lägger på träning och går omkring med träningsvärk hela tiden, då känns det bättre och 2-3 pass i veckan känns lika krävande som de 5-6 man hade innan.

totteman
2011-01-19, 16:06
Det här ämnet borde vara ganska vanligt, att man pga av nån anledning måste ta det lugnare med träningen, Familj, jobb, skador eller sjukdommar.

Oxe: Känner igen mig där, man känner sig verkligen både liten och fet samtidigt.. dock har jag gått ner över 10kg. Har bara vägt mig en gång på den här tiden, och det gör jag inte om...haha, inte kul när man ser att man försvinner...

Men det är som ni flesta säger, att man måste hitta balans och harmoni i livet, samt inse att 50cm+ armar inte är allt här i livet :). det är många saker som jag har missat pga träningen också, och det vill jag inte göra längre.

Tänker fortsätta träna pga jag tycker det är skitkul, sen om jag växer, blir mindre, svagare eller starkare ska jag försöka skita i nu... huvudsaken är att jag är lycklig innombords och har balans och harmoni i livet....
Tack alla...

hejhopp79
2011-01-19, 16:11
Jag har aldrig jagat den stora, muskulösa kroppen utan en lagom stark fysik på sin absoluta höjd något nära AF.

Men visst har jag tränat som fan i perioder, både konditionsträning och styrketräning. Jag har kört 5-6 spinningpass/3 mil löpning per vecka med 3 styrkepass på det ibland.

Jag har också lagt av med kosttillskott och ätit "vanligt", utan att tänka på maten i perioder. Det som gör att det går bra, är att jag blir mindre, men smalare och fettet försvinner. Då gör det inte så mycket, så länge man har en hyffsad och framförallt smal kropp =)

Och ja, personligen tycker jag det finns en alldeles orimlig och smått autistisk fokus på endast muskler. Särskilt om man inte ens tävlar med kroppen som redskap på något sätt. Min åsikt, märk väl. Jag tror inte det ligger särskilt långt borta att tro att väldigt stora muskler i mångt och mycket är en kompensation för ofta rätt korta killar. Sällan har jag sett stora och långa killar IRL. De satsar oftare på sporter såsom löpning och dylikt, där längd premieras. Och i ärlighetens namn tycker 99% av mänskligheten att det ser hemskt ut med alltför stora muskler, medan 99% här tycker att det är nice. Jag tycker själv att allt över AF (och en del AF) ser för jävligt ut. "Onaturligt" och icke-ändamålsenligt annat än för personens egna estetiska själ.

Visst, allting är relativt men det kan också bli en fix ide att få stora muskler.

Kan för övrigt säga att PF och aldrig träning två dagar i rad (för det mesta) funkar för mig för tillfället. Styrketräning varannan dag, varannan ledig. Man blir inte så fast i gymrutinerna då

Zhang
2011-01-19, 17:46
Jag har också lagt av med kosttillskott och ätit "vanligt", utan att tänka på maten i perioder. Det som gör att det går bra, är att jag blir mindre, men smalare och fettet försvinner. Då gör det inte så mycket, så länge man har en hyffsad och framförallt smal kropp =)

Nu tycker jag dock att det är NI som är extrema åt det andra hållet. Att sluta med kosttillskott av orsaken att man vill vara mer normal är ju bara konstig om du frågar mig. Jag lägger ner 5 min att blanda EAA innan träningen så någon omvandling av mitt liv eller uppoffringar för det sociala förstår jag mig inte på. Det verkar ju mer vara att ni ser på kosttillskott som något magiskt i det fallet som bara " seriösa " håller på med.

Detsamma gäller maten. Vad är det för konstig mat ni äter i opti-syfte som ni måste omkullkasta era världar för? När jag kommer hem är det potatis med lax / kött och grönsaker. Låter som en helt " normal " måltid det också, nej?

Om nu träning är min passion vad för konstigt är det att optimera den passionen? Min pappa gillar att ha kvalité när han kollar på film så han installerar en hemmabio, är han konstig? En som gillar bilar meckar med sin bil och installerar massa mumbo-jumbo, är han konstig? Det finns oändligt med exempel och jag ser inte varför kostillskott / träning skulle vara annorlunda.

Som tidigare talare redan sagt så är det eran attityd till träning och kosttillskott samt mat som gör att det blir ett problem. Inte kosttillskott eller träningen i sig.

MAXX
2011-01-19, 17:57
Livet blir ju bara en enda stor rutin om man ska vara opti hela tiden(vissa kanske gillar det dock). Är bara sunt att ha perioder av uppehåll. Speciellt då man behöver få ordning på annat i livet.

Som någon annan nämnde så klarar man sig bra (som ren) på 3 pass i veckan och en normal kosthållning med focus på lite högre protein intag.

Prioriteringar är väl nyckelordet.

totteman
2011-01-19, 19:37
Jag slutade med mina kosttillskott eftersom det bara var en principsak, plus att jag hade käkat tex koffien Minst 400mg,dessutom kaffe, om dagen i ca 8års tid, och eftersom jag har varit Väldigt stressad de sista åren , och att min mage fuckade upp sig totalt och blev inlagd på sjukhus (fick inflamation i bukspottkörteln). Dock är det inte koffienets fel, utan det är allting i sin helhet, men på slutet så var jag så slut i kroppen så att bara för att orka göra saker så tog jag koffien för att orka göra det..

tycker det är ganska skönt att slippa dricka alla proteindrinkar, pwo's, eaa, alla jävla olika tabbar osv (var väll också kosttillskott narkoman av rang.

Sen nu tycker jag att det är en onödig utgift, sen tycker jag att jag nu tränar för lite för att det ska ge nånting, för det blir ganska dyrt om man slår ut det på ett år, nu lägger jag hellre de pengarna på att vi kanske kan spara till en utomlandsresa om året istället... men visst protienpulver runt träning skulle jag kunna käka...

Zhang: nä det tar inte upp någon tid att blanda 5g eaa, och det har jag inte påstått heller.. utan det är helheten jag pratar om... när det blir för mycket, när allt man gör styrs av träningen, det var det som hände mig och så vill jag inte ha det... jag vill ha lite distans.. Sen är det annorlunda om man bara hade sig själv att bry sig om, då är det ju bara att mata! du skadar ju ingen annan än dig själv då...

Men när man har ett normalt familjeliv(barn,sambo) på sidan av som tar stryk pga allt optijagande så är det värre anser jag, och eftersom familjen är det viktigaste i mitt liv så kan jag gärna ta det lugnare med träningen tills den dagen då det finns mer tid att lägga ner på träningen... tills dess kan jag köra mina 2 pass i veckan...

Gabriel174
2011-01-19, 21:22
Läs berkhans inlägg om alkohol, gett mig mycket perspektiv och att inte träna på en vecka dör du inte av :D

sorry för offtopic men var finner ajg detta?

young_george
2011-01-19, 21:35
sorry för offtopic men var finner ajg detta?

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Curls
2011-02-10, 12:13
Vet precis vem du är, undrat lite grann hur det varit på träningsfronten för dig.

Hoppas allt löser sig och att du mår bra!

/Johan