handdator

Visa fullständig version : Militärpress/Hantelpress - får ont i ena axeln


MrLurch
2011-01-18, 23:54
Tjena!

Har en fundering över militärpress/hantelpress, jag får nämligen ont i ena axeln efter några set. Känns som att nån led gör ont och "gnager" mot något. Bör jag sluta med de övningarna eller utför jag dom troligtvis på fel sätt? Har kollat på diverse instruktionsvideos och kan inte hitta något speciellt fel jag gör.

Mvh MrLurch

The Truth
2011-01-18, 23:56
Jag brukar få ont i axeln, ibland ena, ibland andra, ibland båda, när jag är övertränad i axeln. Det sticker liksom till, eller gnager.

Det kanske helt enkelt är dags för axeln att vila.

Eller så är det något annat, inte vet jag.

Westan
2011-01-18, 23:57
Testa att köra lätt och sakta, så kanske du känner i vilket läge det gör ont?

MrLurch
2011-01-18, 23:59
Ja nästan en brännande känsla. Får pröva vila axlarna från de övningarna, tackar för svar!

MrLurch
2011-01-19, 00:00
Testa att köra lätt och sakta, så kanske du känner i vilket läge det gör ont?

Har försökt att vinkla armen för att hitta ett läge där det inte gör ont då jag kännt det börjar komma, men inte lyckats hittills tyvärr.

The Truth
2011-01-19, 00:02
Om nu problemet uppstår efter "några set". Är det då kanske inte ett tecken från kroppen att du inte bör fortsätta efter "några set"?

MrLurch
2011-01-19, 00:06
Jo helt klart, finns det möjligen någon bra alternativ övning?

The Truth
2011-01-19, 00:08
Ja, det finns till exempel hantellyft framåt med hantlar, skivstång eller cable, om det är främre axlar du vill träna (?). Annars får ju dem stryk i bänkpress/liggande hantelpress/dips också.

Prova och se om andra övningar ger samma osköna känsla.

Sundqvist
2011-01-19, 00:16
får du ont i rotator cuffen? och ju mer du anstränger den ju ondare känns armen?

Setill att kolla upp detta fort, och träna inte förns du gjort de, hade ungefär samma problem, men tränade endå, fick sedan en rejäl inflammation i min axel, som jag fick äta upp sen!