handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är konditionen för gymträningen?


Ne0phyte
2011-01-18, 20:17
Känner att jag bara låtit konditionen som faktiskt varit bra gått till spillo.

Undrar mest bara hur står påverkan konditionen har på styrkan och uthålligheten i musklerna under gympassen.

Kan tillägga att jag har ganska så bra grundkondition (Springer 1mil på 60 minuter utan någon konditionsträning alls på 6månader).

The Truth
2011-01-18, 20:25
Kondition i form av t ex löpning, cykling eller simning är endast negativt för din prestation på gymmet.

10 000 reps på löparbandet är långt ifrån lika bra som 20 reps i chins, om uthållighet i chins är målet, för att ta ett exempel.

Ne0phyte
2011-01-18, 20:31
Kondition i form av t ex löpning, cykling eller simning är endast negativt för din prestation på gymmet.

10 000 reps på löparbandet är långt ifrån lika bra som 20 reps i chins, om uthållighet i chins är målet, för att ta ett exempel.

Jo jag vet att konternuerlig konditionsträning påverkar resultaten negativt - får omformulera mig lite..

Är det smartare att ligga på en någon starkare kondition för att bli starkare / orka mer under själva gymträningen?

King Grub
2011-01-18, 20:33
Där får man gå ner på individnivå och se om just den aktuella personens kondition är begränsande.

Ne0phyte
2011-01-18, 20:38
Där får man gå ner på individnivå och se om just den aktuella personens kondition är begränsande.

Tack :)

The Truth
2011-01-18, 20:40
Jo jag vet att konternuerlig konditionsträning påverkar resultaten negativt - får omformulera mig lite..

Är det smartare att ligga på en någon starkare kondition för att bli starkare / orka mer under själva gymträningen?Gymma så blir du bättre på att gymma. Gymmar du i 1 timme så anpassar sig kroppen att kunna gymma i 1 timme. Gör du 20 reps i en övning vill kroppen göra dig uthålligare i den övningen.

Alltså, ingen kondition förutom själva gymmandet behövs, för att göra dig bättre på gymmet.

hejhopp79
2011-01-18, 20:50
Personligen tycker jag alltid det är smartare att ha med konditionsträning i någon form och kvantitet i sin träning, för att träna hjärtat och åstadkomma gynnsamma effekter i hjärnan. Dessutom har konditionsträning en föryngrande effekt på kroppen, ger bättre insulinkänslighet och är avslappnande.

Livet står inte och faller med stora muskler för alla människor och det finns en hel del relativt sätt krampiga människor med god kondition som tar milen på 40 minuter. Men, återigen allting är relativt och vad man vill uppnå.

BicepsKing
2011-01-18, 20:53
Det är svårt att köra knäböj om man har riktigt dålig kondis.

The Truth
2011-01-18, 20:54
Man har god kondition och hälsa när man ligger på 6% fett, gör 30 chins och 180kg x 20 i marklyft, och det krävs ingen "konditionsträning" för det.

Bicepsking: Och bra kondition får du alltså när du blir bättre på knäböj.

Pungis
2011-01-18, 20:57
Jag presterar Mycket bättre på gymet med bättre kondis..

The Truth
2011-01-18, 21:02
Jag presterar Mycket bättre på gymet med bättre kondis..Du hade förmodligen presterat bättre på gymmet ifall du lagt ner den tiden på gymträning istället för konditionsträning, tror du inte?

hejhopp79
2011-01-18, 21:06
Man har god kondition och hälsa när man ligger på 6% fett, gör 30 chins och 180kg x 20 i marklyft, och det krävs ingen "konditionsträning" för det.


Vad tror du en person som tar ovanstående, springer 5 km eller 10 km på?

Min poäng är att "god kondition" är väldigt relativt.

Pungis
2011-01-18, 21:07
Man har god kondition och hälsa när man ligger på 6% fett, gör 30 chins och 180kg x 20 i marklyft, och det krävs ingen "konditionsträning" för det.

Bicepsking: Och bra kondition får du alltså när du blir bättre på knäböj.


Man kan aldrig få bra kondition utan konditionsträning ..

cero
2011-01-18, 21:11
Konditionen kan ju in-direkt främja styrketräningen. När jag konditionstränar känner jag mig mycket bättre mentalt, och mår bättre allmänt. Sedan får man ju också massvis med hälsofördelar, så jag ser absolut ingen anledning till att inte konditionsträna.

The Truth
2011-01-18, 21:12
Man kan aldrig få bra kondition utan konditionsträning ..Styrketräning = Konditionsträning.

Ledtråd: Ökad puls.

Eddie Vedder
2011-01-18, 21:14
Om vi säger såhär. Ett liv som förr med bondearbete var ju utan tvekan tillräckligt för att hålla sig helt frisk och inte behövde de ge sig ut och löpa. Minimumnivån av aerob träning för god hälsa tror jag är ganska låg om man bara rör på sig i vardagslivet.

Och vice versa är nog inte massa konditionsträning med enbart stillasittande utöver det särskilt hälsosamt.

Styrketräning = Konditionsträning.

Ledtråd: Ökad puls.

Med det resonemanget får man bättre kondition av att bli skrämd, vara stressad och inta massa koffein. Är du säker på att pulshöjningen ökar ens VO2Max?

The Truth
2011-01-18, 21:15
Det är bissart att tro att man skulle klara fler dips av att träna löpning istället för att träna dips.

cero
2011-01-18, 21:15
Styrketräning = Konditionsträning.

Ledtråd: Ökad puls.

Fast att få ökad puls av en 3RM i knäböj, är ju naturligtvis inte samma sak som ökad puls av att springa 10 km. Man får ju köra en jävla massa set för att hålla uppe pulsen, köra högreps eller någon slags cirkelträning.

ceejay
2011-01-18, 21:15
svar på topic

helt oviktigt.

The Truth
2011-01-18, 21:17
Fast att få ökad puls av en 3RM i knäböj, är ju naturligtvis inte samma sak som ökad puls av att springa 10 km. Man får ju köra en jävla massa set för att hålla uppe pulsen, köra högreps eller någon slags cirkelträning. Man blir fortfarande bättre på gymmet av att träna styrketräning och skippa konditionsträningen. Se mitt exempel om dips vs löpning för dips.

En 400 meters löpare satsar på 400 meters löpning, inte 10 000 meters löpning. Båda har dock god kondition.

solari
2011-01-18, 21:23
Man blir fortfarande bättre på gymmet av att träna styrketräning och skippa konditionsträningen. Se mitt exempel om dips vs löpning för dips.

En 400 meters löpare satsar på 400 meters löpning, inte 10 000 meters löpning. Båda har dock god kondition.

En 400 meters löpare som aldrig gör annat än att springa 400 meter kommer aldrig bli bra.

Everest
2011-01-18, 21:26
Styrketräning = Konditionsträning.

Ledtråd: Ökad puls.

Ökad puls behöver inte nödvändigtvis betyda konditionsträning

Ledtråd: Redbull-Vodka

Matsa
2011-01-18, 21:31
Styrketräning = Konditionsträning.

Ledtråd: Ökad puls.

Detta beror dock på hur styrketräningen ser ut och det beror i sin tur på vad syftet med träningen är. Om maximal styrka är prioriterat så ligger man förmodligen på lägre antal repetitioner och längre vila vilket inte kommer att resultera i lika mycket "konditionsträning". I så fall kan det kanske för vissa individer vara rättfärdigat med lätt konditionsträning.

I de här diskussionerna brukar jag påpeka att Mike Tuchscherer tränar en hel del kondition och han är en oerhört stark styrkelyftare på strax över 120kg, i god form dessutom. Hans argument för konditionsträning är att förbättrad kondition bl.a ger förbättrad återhämtning och förbättrad sömn. Hur rätt han har i detta vet jag själv inte men jag finner det fascinerande att så många här kan svara så tvärsäkert på om konditionsträning är bra eller anus.

Vad jag själv tror är att måttlig konditionsträning knappast är speciellt negativt. Eventuella nackdelar är förmodligen så små att det ändå är värt det om personen i fråga helt enkelt tycker att det är skönt. Märk väl att jag inte pratar om konditionsträning på någon högre nivå nu.

The Truth
2011-01-18, 21:38
Visst, det kan vara bra med lite konditionsträning i vissa personers fall, men faktum kvarstår att det generellt inte är så viktigt med kondition, för gymträningen.

z_bumbi
2011-01-18, 21:45
Man har god kondition och hälsa när man ligger på 6% fett, gör 30 chins och 180kg x 20 i marklyft

Inget av det du räknar upp garanterar en god kondition eller en god hälsa så var har du fått det ifrån?

Nephelite
2011-01-18, 21:54
jag tror det "the truth" menar är att man blir bra på det man gör.

vill du bli bättre på att gymma, gymma. om du har bra kondition blir det givetvis lättare.
men ungefär som att du blir bättre på gitarr av att ha välfilade naglar..

skitdålig jämförelse, men tror ni hajjar.
Och det tror jag ni gjort innan också. Sluta hänga upp er på orden i sig.


att ha bra kondition är en fördel i gymmet. Men konditionen du behöver i gymmet får du av att gymma.

Matsa
2011-01-18, 21:54
Visst, det kan vara bra med lite konditionsträning i vissa personers fall, men faktum kvarstår att det generellt inte är så viktigt med kondition, för gymträningen.

Jag tränar själv nästan aldrig kondition och jag tycker mig inte lida utav det. Jag finner konditionsträning vansinnigt trist så det händer väl på sin höjd att jag får ett ryck och kör lite intervaller några gånger per år.

Jag har dock ändå svårt att se detta som något vidare glasklart område och det är väl framförallt det som är min beef här, om du förstår vad jag menar.

Kalven
2011-01-18, 22:07
tycker de kan finnas goda skäl att konditionsträna, inte minst för vardagslivets skull :P men angäende styrketräningen så ger konditionsträning;

-ökad kapillärisering,
-ökar antalet mitokondrier
-Effektiviserar intransport av glukos till cellerna
-Ökad aktivitet hos insulinreceptorer

m.m :P

de får man väl ändå se som hyfsade fördelar även för styrketräningen? :)

Ne0phyte
2011-01-18, 22:11
Ur miljö-synpunkt är konditionsträningen bra det är självklart. Men jag håller inte med "The Truth" på många punkter om vad god kondition faktiskt innebär.

Springer
2011-01-18, 22:19
Löpare tjänar på att träna styrka, så att ta "man blir bra på det man tränar" som intäkt till att bara träna en sak håller inte särskilt långt.

Ne0phyte
2011-01-18, 22:31
Löpare tjänar på att träna styrka, så att ta "man blir bra på det man tränar" som intäkt till att bara träna en sak håller inte särskilt långt.

Jo självklart ligger det något i det, dock tror jag att det finns mer att hämta hem för en löpare i styrka än tvärtom.

The Truth
2011-01-18, 22:35
Tack Nephelite, du sparade mig tid.

För vad det är värt kan jag även nämna att min styrka och min muskelmassa ökade med enormt mycket högre acceleration när jag slutade träna seriös löpträning, något som jag har sett även hos många andra jag jobbat med. Sedan har vi ju alla de studier som klart och tydligt påvisar att konditionsträning och styrketräning är varandras antagonister.

Morrris
2011-01-18, 22:39
Inget av det du räknar upp garanterar en god kondition eller en god hälsa så var har du fått det ifrån?

+1

Galet påstående...

solari
2011-01-18, 22:41
Sedan har vi ju alla de studier som klart och tydligt påvisar att konditionsträning och styrketräning är varandras antagonister.

Det kanske stämmer ur "muskelbyggnings-synpunkt" men det kan omöjligen ge sämre kondition att styrketräna.

Kalven
2011-01-18, 22:44
Ska erkänna att ja e dålig på studier angående löpträning och styrketräning.

Rent personligen har ja bara sett positiva effekter på styrketräningen när ja kört 2-3 intervallpass i veckan. Inte minst vad gäller benstyrkan. Gäller förstås att inte förta sig, kan va lite segt me återhämtningen :P

The Truth
2011-01-18, 22:45
Det kanske stämmer ur "muskelbyggnings-synpunkt" men det kan omöjligen ge sämre kondition att styrketräna.Det handlar om muskelfibrer. Explosivitet och uthållighet går lite emot varandra förstår du.

Fråga Sisu hur länge han orkar springa i ett relativt högt tempo, så kanske du förstår vad jag pratar om.

The Truth
2011-01-18, 22:47
Inget av det du räknar upp garanterar en god kondition eller en god hälsa så var har du fått det ifrån?Okej då, det behöver inte nödvändigtvis betyda att man har bra kondition och bra hälsa, men nog fan låter det sannolikt.

The Truth
2011-01-18, 22:49
Läs detta, haters: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida+kondition+och+styrketr%E4ning

solari
2011-01-18, 22:56
Läs detta, haters: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida+kondition+och+styrketr%E4ning

Citerar Grub från den tråden:
"Styrketräning för en konditionstränande är bara till fördelar (med undantag för eventuell viktökning, vilket du känner till). Den hämmande effekten är mest åt andra hållet: konditionsträningen hämmar styrketräningsresultaten. Att styrketräning i sig skulle hämma konditionsresultaten är inte känt på samma sätt, vad jag vet."

The Truth
2011-01-18, 22:59
Citerar Grub från den tråden:
"Styrketräning för en konditionstränande är bara till fördelar (med undantag för eventuell viktökning, vilket du känner till). Den hämmande effekten är mest åt andra hållet: konditionsträningen hämmar styrketräningsresultaten. Att styrketräning i sig skulle hämma konditionsresultaten är inte känt på samma sätt, vad jag vet."Ja, och det är ju det vi diskuterar här: konditionsträning för gymmet. Sedan är det klart att man kan träna styrka som konditionstränande, men försök göra den ganska minimal. Det är själva löpningen man bör fokusera på som löpare, inte sitt böjmax.

Kalven
2011-01-18, 23:00
Haters å haters tycker ja va att ta i ;)

Men jo, kan säkert vara så att konditionsträningen påverkar styrketräningen negativt om de blir för mycke, spec långdistans.. Men såvitt ja vet kör t.ex styrkelyftare typ intervaller, sled pulls, prowler push etc. som kondition? Vilket förvisso är rätt så explosivt men ändå, jag räknar de iaf som kondition :P

Rätta mig gärna om jag har fel!

Springer
2011-01-18, 23:01
Ganska minimal?

The Truth
2011-01-18, 23:03
Ganska minimal?Minimal i jämförelse med löpträningen, om man är löpare.

The Truth
2011-01-18, 23:05
Haters å haters tycker ja va att ta i ;)

Men jo, kan säkert vara så att konditionsträningen påverkar styrketräningen negativt om de blir för mycke, spec långdistans.. Men såvitt ja vet kör t.ex styrkelyftare typ intervaller, sled pulls, prowler push etc. som kondition? Vilket förvisso är rätt så explosivt men ändå, jag räknar de iaf som kondition :P

Rätta mig gärna om jag har fel!Du har inte fel. Det finns styrkelyftare som är jätteduktiga inom sin idrott och som tränar kondition, men det är fortfarande inte viktigt för gymträningen att lägga till konditionsträning. Det är förmodligen enbart negativt för muskler och styrka.

Kalven
2011-01-18, 23:06
Nej det är sant ifs :)

beror väl bara på va man är ute efter egentligen :P

solari
2011-01-18, 23:06
Det handlar om muskelfibrer. Explosivitet och uthållighet går lite emot varandra förstår du.


Det låter rimligt ja, men har ingenting med kondition att göra tyvärr.

Asdf
2011-01-18, 23:44
Verkar lite ovanligt att en person kan ha så dålig kondition att just den aspekten skulle påverka ens anaeroba kapacitet. Då kan nog diverse inhalatorer vara ett faktum...

z_bumbi
2011-01-19, 07:41
Okej då, det behöver inte nödvändigtvis betyda att man har bra kondition och bra hälsa, men nog fan låter det sannolikt.

Det enda det tyder på är att man tränat på de momenten tillräckligt lång tid.

Tack Nephelite, du sparade mig tid.

För vad det är värt kan jag även nämna att min styrka och min muskelmassa ökade med enormt mycket högre acceleration när jag slutade träna seriös löpträning, något som jag har sett även hos många andra jag jobbat med.

Det här är ju ganska orelevant för tråden så vad vill du säga med det?

Springer
2011-01-19, 07:52
Minimal i jämförelse med löpträningen, om man är löpare.

Jag kör 80 min per vecka, samt några dagliga övningar. Blir 20-25% av träningstiden.

Bluesparv
2011-01-19, 08:11
Ökad kondition ger väl ökad syresättning till musklerna om jag inte minns fel (rätta mig isf), vilket knappast hämmar återhämtningen. En god kondition bör då rimligtvis ha positiv påverkan på styrketräningen, vilket i sin tur ger bättre möjligheter till att bygga muskler/styrka. Att då hålla sin kondition i någorlunda trim bör ju då medföra att man blir större och starkare i längden?

solari
2011-01-19, 08:57
Jag tror att många automatiskt tänker löpning/cykling med hög puls när de läser "kondition".

Men du kan ju träna kondition med hantlar, eller i bänkpressen också. Är även det skadligt gällande muskeluppbyggnad?

ARMSTARK
2011-01-19, 09:05
Håller med Solaris, det ger faktiskt en hel del kondis att bara gyma intensivt.

Jag testade att springa milen för ett tag sen och kunde hålla 5 minuters tempo ( per km ) utan att krokna, och då har jag inte sprungit en enda meter på många år.