handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i knäna?


stefand
2011-01-18, 20:03
Kan man få träningsvärk i knäna?
Jag har kört SL5x5 några månader nu. I början på ganska lätta vikter fick jag ont i vänsterknät. Det visade sig att jag inte stod helt rätt, bredare mellan fötterna och lite mer vinkel på fötterna gjorde susen.
Men nu börjar jag närma mig gränsen för vad jag orkar i knäböj och man kör ju 3ggr i veckan ungefär och idag kunde jag inte öka vikten som man brukar i SL utan körde bara ett pass på uppvärmningsvikten.

Det jag undrar är då om jag helt enkelt har träningsvärk i knäna och att senor och muskelfästen måste stärka upp sig och anpassa sig efter den nya belastningen, eller om det är så att all smärta i knäna beror på felaktigt utförda knäböj? Smärtan sitter i överkant inåt på knäna.

Det gör inte ont när jag klämmer på knät eller nåt sånt, men gjorde ont under övningen och efteråt. Är det bara att vila tills det gå över som med träningsvärk, eller bör jag göra nåt annat för att råda bot på detta?

Little T
2011-01-19, 10:49
Är omöjligt att veta vad det kan vara men generellt så rekommenderas det att vila eller köra lättare tills smärtorna försvinner. Det kan vara bra att kolla upp tekniken med någon erfaren.

Exakt hur mycket vikt pratar vi om nu när du har ökat belastningen?

stefand
2011-01-19, 11:29
Är omöjligt att veta vad det kan vara men generellt så rekommenderas det att vila eller köra lättare tills smärtorna försvinner. Det kan vara bra att kolla upp tekniken med någon erfaren.

Exakt hur mycket vikt pratar vi om nu när du har ökat belastningen?

Jag började på 30kg för 2 månader sedan, har ökat med 2,5kg varje gång jag kört och ligger nu på 70kg.

Jo jag förstår att det är svårt att säga vad det är för fel. Men jag var ute efter nåt generellt om det kan vara så att man får ont i muskelfästen/leder, ungefär som träningsvärk, när knäna utsätts för ny belastning. Eller om all smärta i knäna är tecken på att nåt är fel? T.ex. med träningsvärk i muskler så är det ju inget farligt, utan man vilar ett tag tills det går över sen är det bara att köra på igen.

Little T
2011-01-19, 11:46
Min erfarenhet säger att känner man smärta så är det aldrig bra. Men då tycker jag att det är skillnad på träningsvärk och att "känna smärta". Vilket jag antar att du också gör?

Du får gärna beskriva smärtan mer ingående. Har du alltid ont eller bara när du tränar? Försvinner smärtan vid uppvärmning? Vad för smärta är det?

Belastningen är relativt låg men däremot kör du tre ggr i veckan. Testa att köra lite mer sällan för att knäna ska få vila mer.

Du ska absolut kolla upp tekniken men i ditt fall tror jag att knäna behöver vila lite, såsom det brukar vara i de flesta fallen.

stefand
2011-01-19, 13:33
Ja jag har ju aldrig kört knäböj så här intensivt som det här programmet. Vanlig träningsvärk vet man ju hur det känns. Men visste inte om det var liknande med senor och muskelfästen i knät.

Smärta är ju alltid svårt att beskriva i ord. Men jag har inte ont när jag går. Det gör ont om jag reser mig upp, alltså belastar knät mer än vid gång, eller om jag sitter med benet rakt ett tag och sedan böjer benet så gör det ont också. Men det onda ger med sig efter ett tag att benet har varit böjt(utan belastning) och det känns inget när jag sträcker ut benet igen.
Har inte provat nån vidare uppvärmning, eftersom jag kände av detta igår, men känner nu att det inte skulle gå så bra med låg belastning heller i knäböj, så nästa pass hoppar jag över det.

Ska be nån på gymmet kolla tekniken, svårt att kolla själv, men jag tror inte den är så kass om man nu ska lära sig nåt av alla de förklaringar och instruktionsvideos som hinns.

limenka
2011-01-19, 13:36
Värker det "i"knäna? Ta 1veckas aktiv vila om det begränsar dig. Du kommer bara tjäna på det:)

stefand
2011-01-19, 18:42
Nej, jag skulle säga att det känns som om det sitter utanpå knät, om man nu kan säga så. Jo, det blir att plocka bort knäböj och marklyft tills det känns bättre. Som det är nu så kan jag inte göra nån av dom. Det får bli lite disco nån vecka eller så tills det känns bättre =)

limenka
2011-01-20, 00:00
Nej, jag skulle säga att det känns som om det sitter utanpå knät, om man nu kan säga så. Jo, det blir att plocka bort knäböj och marklyft tills det känns bättre. Som det är nu så kan jag inte göra nån av dom. Det får bli lite disco nån vecka eller så tills det känns bättre =)

Börja försikt sedan i några veckor.:)