handdator

Visa fullständig version : Homeopati - Reportage på kanadensiska kanalen CBC


hertzman
2011-01-18, 19:53
Jag predikar säkert redan för de frälsta, men med möjligheten att någon som faktiskt inte redan är insatt i ämnet tar chansen att titta så postar jag reportaget nedan.

Kanadensiska CBC Marketplace har alltså gjort ett reportage om Homeopati:

kFKojcTknbU

QIr3Lo9zlLs

Eddie Vedder
2011-01-18, 20:06
James Randi :D

BWE1tH93G9U

hejhopp79
2011-01-18, 20:08
James Randi > homepati

Sällan man hittar sådant skitsnack som just homepati. Huruvida man ska få sälja placebo till människor är väl det enda som är relevant med homeopati.

Kischen
2011-01-18, 21:41
Får mitt blod att koka.

Khyron_
2011-01-18, 21:47
HMGIbOGu8q0
:D

Eddie Vedder
2011-01-18, 22:06
Huruvida man ska få sälja placebo till människor är väl det enda som är relevant med homeopati.

Och med tanke på det spektrat av sjukdomar det anses bota är svaret ett rungande nej. För att inte tala om priset! Det är ALDRIG okej att så vidrigt totallura människor på stora pengar och i många fall allvarligt riskera deras hälsa (beroende på vad de söker för och om de tar det homeopatiska läkemedlet som substitut mot EBM).

MasterChief
2011-01-18, 22:24
Av alla jävla dumheter folk hittar på så ligger den här nära botten.

xodd
2011-01-18, 22:48
Inget får mig att skratta så mycket och samtidigt bli så ledsen som när man träffar kollegor som tror så blint homeopati. Detta är inom sjukvården, och det är skrämmande att se hur många som faktiskt vill inkludera det i vården dom bedriver...

ha:cl
2011-01-18, 23:45
Var ligger problemet? Hjälper det människor så ser jag inget fel i det alls.

Olegh
2011-01-18, 23:56
Var ligger problemet? Hjälper det människor så ser jag inget fel i det alls.

Bara den här tråden borde räcka som svar på din fråga. Begriper du inte, så är det meningslöst att fortsätta.

hertzman
2011-01-18, 23:58
Var ligger problemet? Hjälper det människor så ser jag inget fel i det alls.

Om du inte ser något problem i att kvacksalvare får härja fritt och sälja sockerpiller till sjuka och desperata människor så är du blind. Eller så trollar du.

Det är ett gissel utan dess like och att marknaden för denna typ av vidrigheter växer är skrämmande. Inte sällan är de hårt lierade med anti-vaccinationsgalningar och andra vetvillingar.

stevebc
2011-01-19, 00:13
Hehe. Nu minns jag när jag bodde i Frankrike med ett gäng franska studenter. På kontinenten är homeopati och naturläkemedel större än i Sverige, och läkare/apotekare kan ibland skriva ut diverse flum-örter och liknande. Av någon anledning så började vi snacka om homeopati (det var väl nåt på TV), och det är möjligt att jag var berusad, men jag nästan skrek ut "VILKEN JÄVLA IDIOT SKULLE GÅ PÅ NÅT SÅNT?!!" och så visade det sig att den ena killens flickvän (som var där) tog massa homeopatiska medel mot sin PMS och liknande. Så det var ganska pinsamt. Jag minns inte vad jag sa för att släta över det, men jag höll åtminstone fast vid min ståndpunkt. Hoppas jag.

James Randi :D

BWE1tH93G9UCheezuz. Det är ännu galnare än vad jag trodde.

"I call it shaking" :).

Bibliotekarien
2011-01-19, 00:39
Man kan också tycka att homeopatika bör vara väldigt billiga med tanke på att de till så stor del inte innehåller någonting. En genomsnittslök räcker nämligen till ca 400 miljoner liter färdig 6c Allium (innan det droppas i sina pillerburkar). Då genomsnittspriset på en burk på 20 gram Allium i Sverige är runt 80 kr, så blir hela lökens pris 1,6 miljarder kronor (plus förstås vattnet den är blandad med). Så vinsten i homeopati är rätt ok:D

Homeopati var större i sverige förr, men sedan det på 50-talet kom fram att en svensk homeopatikafabrik helt enkelt skar bort de onödiga blanda-och-skaka momenten och sålde "tomma" piller rätt ur pressarna så sjönk populäriteten en smula. Det lustiga var att användarna inte märkte något förrän det hela uppdagades.

Homeopatin i sig är kanske rätt harmlös, bortsett de fall då användarn väljer bort skolmedicinen vid allvarliga tillstånd. Särskilt illa när det gäller barn. Men alla som varit i kontakt med homeopatianvändare och homeopater har nog märkt att homeopater snackar riktigt mycket skit om den ordinarie medicinen. Mycket anti-vaccinering och liknande företeelser i dessa kretsar.

Berguven
2011-01-19, 00:58
Cheezuz. Det är ännu galnare än vad jag trodde.


Och än mer galet kan det bli! Enligt Randi finns det de som påstår att man kan göra "vanligt" vatten till en homeopatisk lösning på detta sätt: Man placerar en homeopatisk lösning i en spole på tio varv, vilken man kopplar till en annan spole på tio varv, i vilken man har det icke-homeopatiska vattnet. När man leder ström genom kretsen blir då även det "vanliga" vattnet homeopatiskt.

Tack vare detta har företagssamma individer kunnat sälja homeopatisk medicin på distans. Kunden lindar då sin telefon- eller internetkabel runt ett glas vatten i sitt hem, medan säljaren slår på strömmen på sin uppställning. Helt otroligt om det verkligen förekommer.

hampfuz
2011-01-19, 02:28
Det roligaste de påstår måste ju ändå vara att vatten kan minnes substanser som funnits i det (http://en.wikipedia.org/wiki/Water_memory) så att homeopatisk medicin kan funka även om den aktiva substansen är så utspädd att det knappt är en molekyl kvar.

Exdiaq
2011-01-19, 03:12
Hade de bara påstått att de kan påskynda tillfrisknandet från t.ex. en förkylning hade jag lol'at, nu blir jag förbannad.

ha:cl
2011-01-19, 23:02
Bara den här tråden borde räcka som svar på din fråga. Begriper du inte, så är det meningslöst att fortsätta.

Härligt. Så bara för att min åsikt är annorlunda, kan jag bara lägga ner?

Om du inte ser något problem i att kvacksalvare får härja fritt och sälja sockerpiller till sjuka och desperata människor så är du blind. Eller så trollar du.

Det är ett gissel utan dess like och att marknaden för denna typ av vidrigheter växer är skrämmande. Inte sällan är de hårt lierade med anti-vaccinationsgalningar och andra vetvillingar.

Såhär ser jag det. Visst är det inte bra att folk dör när de blir lurade att medicinen fungerar. Men, man borde istället kunna vara ärlig mot vuxna människor, föräldrar att dessa piller är bara sockerpiller egentligen men placeboeffekten fungerar bra på era barn som inte förstår det ändå.

Det man då gör att man lurar ett barn att äta socker och barnet kanske blir frisk. Ser inget problem i det. Därför borde man skriva på förpackningen att dessa piller endast innehåller socker och ger nothing but placeboeffekt.

Det hade ökat hälsan hos människor till sjukt låga priser. För palcebo verkar ju fungera trots allt.

Bibliotekarien
2011-01-19, 23:59
Även vanliga medicinpiller har placeboeffekt, det är inget som är unikt för homeopatin. När nya läkemedel testas ska de prestera bättre än bara placeboeffekt för att godkännas. Däremot påverkas placeboeffekten av hur patienten blir bemött - hos alternativare för man ofta sitta länge och prata av sig och det är trevligt och man känner sig uppmärksammad. Detta ger bättre effekt så att säga. Just bemötandet är en stor brist i den ordinarie vården och det diskuteras flitigt, men tyvärr så är det resurserna som begränsar. Det finns inte pengar än för att alla patienter ska få ha samma timmeslånga konsultationer med läkare vid magont och allmän trötthet som hos en homeopat.

DanielF
2011-01-20, 07:15
Lite homeopati-matematik.
http://standupmaths.com/docs/Matt-Parker-Homeopathic-workingout.pdf

Nitrometan
2011-01-20, 07:49
Därför borde man skriva på förpackningen att dessa piller endast innehåller socker och ger nothing but placeboeffekt.

Det hade ökat hälsan hos människor till sjukt låga priser. För palcebo verkar ju fungera trots allt.

Tyvärr visar undersökningar att man sabbar placeboeffekten genom att berätta att pillrena är verkningslösa.

ARMSTARK
2011-01-20, 09:48
Placebo är en av de verkningsfullaste medicinerna man känner till. Hjärnan är en lustig pryl.

Jag såg ett program där man testade om förpackningen o.dyl. på värkmedicin hade någon betydelse för smärtlindring. Det visade sig att exklusiva förpackningar gav mycket bättre smärtlindring än de tråkiga med bara innehållsförtekning. Dessutom gav små piller starkare effekt än stora, två piller gav bättre effekt än ett även om mängden av den verksamma substansen blev den samma.

*screwy*

Nitrometan
2011-01-20, 09:51
Placebo är en av de verkningsfullaste medicinerna man känner till. Hjärnan är en lustig pryl.

Jag såg ett program där man testade om förpackningen o.dyl. på värkmedicin hade någon betydelse för smärtlindring. Det visade sig att exklusiva förpackningar gav mycket bättre smärtlindring än de tråkiga med bara innehållsförtekning. Dessutom gav små piller starkare effekt än stora, två piller gav bättre effekt än ett även om mängden av den verksamma substansen blev den samma.

*screwy*

Var var undersökningen gjord?

Det har nämligen visat sig att olika färger funkar bäst i olika länder. Liksom att i USA är stora piller bättre än små och kapslar bättre än piller.

Placebo är skoj.

Fast homeopati är bara bluff. Att försöka lura folk att betala dyrt för vatten och sockerpiller.

ARMSTARK
2011-01-20, 09:56
Var var undersökningen gjord?

Det har nämligen visat sig att olika färger funkar bäst i olika länder. Liksom att i USA är stora piller bättre än små och kapslar bättre än piller.

Placebo är skoj.

Fast homeopati är bara bluff. Att försöka lura folk att betala dyrt för vatten och sockerpiller.

Det var ett engelskt program på TV. Gick rätt nyligen, minns inte vilken kanal.

Nordenator
2011-01-20, 10:20
Det här är fan bara hemskt. Om man vill ha placebo finns normala sockerpiller redan. Vi behöver inte en enorm jävla industri som säljer kvacksalveri. Jag blir verkligen förtvivlad över att det finns så många som köper skiten, men värre är fan att det finns folk som lurar de stackars satarna som inte förstår bättre.

z_bumbi
2011-01-20, 10:30
Det roligaste de påstår måste ju ändå vara att vatten kan minnes substanser som funnits i det (http://en.wikipedia.org/wiki/Water_memory) så att homeopatisk medicin kan funka även om den aktiva substansen är så utspädd att det knappt är en molekyl kvar.

Tänk på det nästa gång du häller upp ett glas vatten från kranen, vad har det varit med om?


:D

ARMSTARK
2011-01-20, 10:39
Tänk på det nästa gång du häller upp ett glas vatten från kranen, vad har det varit med om?


:D

Oh oh, det innebär att jag har druckit Adolf Hitlers bajsvatten! Kommer jag bli nazist nu?

Eddie Vedder
2011-01-20, 11:29
Det hade ökat hälsan hos människor till sjukt låga priser. För palcebo verkar ju fungera trots allt.

Du missar ju poängen. Placebo kanske lindrar ett symptom akut men lurar man konsumenten att den blir frisk finns en jätterisk att personen då väljer bort EBM och riskerar sin hälsa. Och vadå billigt? Har du kollat upp priserna på homeopatiska preparat?

Det har nämligen visat sig att olika färger funkar bäst i olika länder. Liksom att i USA är stora piller bättre än små och kapslar bättre än piller.

Ja och olika färger funkar vid olika sjukdomar. Priset är också en faktor liksom "hypen". Kanske är det därför just EAA funkar så bra för alla på Kolo. :D

Läkarens engagemang har ju också en extremt stor effekt. Och just det är en anledning till varför vissa blir frälsta av homeopatin. Intervjuer med en homeopat kan ta timmar och kvacksalvaren är extrem noggrann, antecknar, frågar, är intresserad osv. Jämför det med tiden man får med en läkare på vårdcentral så inser man ju värdet i att bara få sitta och berätta och prata.

hejhopp79
2011-01-20, 12:24
Och med tanke på det spektrat av sjukdomar det anses bota är svaret ett rungande nej. För att inte tala om priset! Det är ALDRIG okej att så vidrigt totallura människor på stora pengar och i många fall allvarligt riskera deras hälsa (beroende på vad de söker för och om de tar det homeopatiska läkemedlet som substitut mot EBM).

Agreed

Den dagen det uppdagas att EAA är en miljarddel aminosyror och 99,999999% vatten, blir sköjig ;)

Eddie Vedder
2011-01-20, 12:36
Agreed

Den dagen det uppdagas att EAA är en miljarddel aminosyror och 99,999999% vatten, blir sköjig ;)

Att inte tillskotten redan nu satsar på homeopatisk logik, "Ju mindre andel aminosyror desto högre muskelproteinsyntes!" eller att miljondelar koffein och kreatin ökar prestationseffekten något helt sanslöst.:D

z_bumbi
2011-01-20, 12:45
Att inte tillskotten redan nu satsar på homeopatisk logik

Ett ord: Testomin

Mental
2011-01-20, 12:50
Min mor släpade vår njursjuke kisse till en katthomeopat ett par gånger, jag försökte förklara att katter inte begriper det här med placebo och bara för att min mor är dum nog att tro på det så blir inte katten frisk.

Tyvärr funkar djurhomeopati då ägaren tror sig se en förbättring, för att den vill se sagda förbättring.

Min mors katt får numera specialmat utskrivet av vetrinär och en korrekt behandling, men det satt långt inne, det är ju så onatruligt.... *gah!*

http://www.katthomeopaten.se/

Katthomeopaten arbetar med att finna en helhetslösning för din katts problem.
Katthomeopatens behandlig är individuell för dig och din katt och kan bestå av flera delar, men där homeopatin är grunden.


- Homeopati
- Rådgivning
- Dr Bachs blomstermedel
- Kattmassage

Diplomerad djurhomeopat, Svenskt Center för Klassisk Homeopati, Mora.


Jag vill skratta, men orkar inte *cry*

Nitrometan
2011-01-20, 12:58
Ett ord: Testomin

Jo.

Nu var det länge sen jkag kollade, men samma tillverkare hade nåt annat tillskott med samma homeopatiupplägg.

Doctor Snuggles
2011-01-20, 13:05
Nu tycker jag ni ska ta på er ett powerbalance armband och lugna ner chakrorna. För mycket negativ energi i tråden.
http://www.powerbalance.com/

Hoppas att det inte räknas som att länka till en konkurrerande sajt. :D

stevebc
2011-01-20, 13:18
Nu tycker jag ni ska ta på er ett powerbalance armband och lugna ner chakrorna. För mycket negativ energi i tråden.
http://www.powerbalance.com/

Hoppas att det inte räknas som att länka till en konkurrerande sajt. :DHaha. Jag hade tagit det som en fet förolämpning om någon mod/admin hade gått in och styrt upp den där länken.

Nitrometan
2011-01-20, 13:25
Nu tycker jag ni ska ta på er ett powerbalance armband och lugna ner chakrorna. För mycket negativ energi i tråden.
http://www.powerbalance.com/

Hoppas att det inte räknas som att länka till en konkurrerande sajt. :D

Fast:
http://gizmodo.com/5723577/powerbalance-admits-their-wristbands-are-a-scam

Det gick inte så bra att ljuga i sin marknadsföring i Australien.

I don't think this would surprise anyone, but PowerBalance—manufacturers of plastic wristbands with hologram stickers on it—have admitted that there's "no credible scientific evidence that supports [their] claims and therefore [they] engaged in misleading conduct." Here's their statement:

In our advertising we stated that Power Balance wristbands improved your strength, balance and flexibility.

We admit that there is no credible scientific evidence that supports our claims and therefore we engaged in misleading conduct in breach of s52 of the Trade Practices Act 1974.

If you feel you have been misled by our promotions, we wish to unreservedly apologise and offer a full refund.

They had to publish that in Australian media. The company has been under attack by consumer associations all over Europe because of their bogus claims and pseudo-scientific mumbojumbo, but this seems to be the first time in which a regulatory authority has made them admit that their claims are a simply a fraud.

Jomen.

Doctor Snuggles
2011-01-20, 13:39
Fast:
http://gizmodo.com/5723577/powerbalance-admits-their-wristbands-are-a-scam

Det gick inte så bra att ljuga i sin marknadsföring i Australien.







Jomen.

Men vad säger du, pojk. Snart påstår du att slagrutor inte fungerar heller. Tsk, tsk.

7rOqyMykIso

ha:cl
2011-01-20, 15:10
Tyvärr visar undersökningar att man sabbar placeboeffekten genom att berätta att pillrena är verkningslösa.

Om du hade läst ordentligt det jag skrev hade du fattat att barnen inte behöver få reda på att pillrena är verkningslösa.

Du missar ju poängen. Placebo kanske lindrar ett symptom akut men lurar man konsumenten att den blir frisk finns en jätterisk att personen då väljer bort EBM och riskerar sin hälsa. Och vadå billigt? Har du kollat upp priserna på homeopatiska preparat?


Inte heller du verkar kunna läsa ordentligt. De vuxna vet om att grejjerna är verkningslösa, i min teori. Jag tror att världens snittvuxen är så intelligent att då, om hon får reda på att de är bara placebo, inser när ens barn behöver riktig medicin. Men mot förskylningar och lätta grejjer ser jag inget fel i att behandla ovetandes barn med palceboeffekt.

Sen vet jag inte, men är det under din värdighet att svara på PM?

Nitrometan
2011-01-20, 15:26
Om du hade läst ordentligt det jag skrev hade du fattat att barnen inte behöver få reda på att pillrena är verkningslösa.
Om föräldrarna vet att det inte funkar kommer de att ha svårt att övertyga barnen att det är "good shit" på ett bra sätt.

Barn är inte dumma.

Varför skulle de springa och köpa verkningslösa piller till sina barn när det finns riktig medicin?

z_bumbi
2011-01-20, 16:00
Min mor släpade vår njursjuke kisse till en katthomeopat ett par gånger, jag försökte förklara att katter inte begriper det här med placebo och bara för att min mor är dum nog att tro på det så blir inte katten frisk.

Tyvärr funkar djurhomeopati då ägaren tror sig se en förbättring, för att den vill se sagda förbättring.

Min mors katt får numera specialmat utskrivet av vetrinär och en korrekt behandling, men det satt långt inne, det är ju så onatruligt.... *gah!*

http://www.katthomeopaten.se/

Katthomeopaten arbetar med att finna en helhetslösning för din katts problem.
Katthomeopatens behandlig är individuell för dig och din katt och kan bestå av flera delar, men där homeopatin är grunden.


- Homeopati
- Rådgivning
- Dr Bachs blomstermedel
- Kattmassage

Diplomerad djurhomeopat, Svenskt Center för Klassisk Homeopati, Mora.


Jag vill skratta, men orkar inte *cry*

Det där ser ut som en bra affärsidé. Inget krav på vettig utbildning, inget krav på klinik, inga kostnader för läkemedel (ogräs blandat med vatten kostar inte något) etc

"Avgränsning
Jag har koncentrerat mina undersökningar, överväganden, slutsatser
och förslag till att åstadkomma ett regelverk för alternativmedicinska
behandlingsmetoder som skall minska risken för att ett djur som
behandlas på detta sätt utsätts för onödigt lidande."

Från den utredning som hon själv har gjort dvs hon bryr sig inte själv om vad hon har skrivit om hon försöker behandla katter med njursjukdom...

Eddie Vedder
2011-01-20, 16:06
De vuxna vet om att grejjerna är verkningslösa, i min teori.

Visst, om skräpet var i princip kostnadsfritt och marknadsfördes som sockerpiller och med varningstext att ALDRIG användas till annat än småkänningar och kanske lite förkylningar så vore det ju inget problem.

Men så är det inte, och det känns ju mer relevant att diskutera verkligheten.

ha:cl
2011-01-20, 23:46
Om föräldrarna vet att det inte funkar kommer de att ha svårt att övertyga barnen att det är "good shit" på ett bra sätt.

Barn är inte dumma.

Varför skulle de springa och köpa verkningslösa piller till sina barn när det finns riktig medicin?

Jo, 0-8 åringar kan man utan problem lura på det sättet, och kan nog klassas som relativt dumma. Om det vore, 1. Billigare, 2. Mindre resurskrävande att tillverka.

Visst, om skräpet var i princip kostnadsfritt och marknadsfördes som sockerpiller och med varningstext att ALDRIG användas till annat än småkänningar och kanske lite förkylningar så vore det ju inget problem.
Men så är det inte, och det känns ju mer relevant att diskutera verkligheten.

Det är exakt det jag menar, pratar inte om hur det är nu, utan ett önskvärt scenario.

Verkligheten är att du inte svarar på PM.

hertzman
2011-07-09, 15:05
Uppdatering:

En homeopat svarar på VoF:s debattinlägg. Underhållning på hög nivå.

Den förenklade värld som skeptikernas åsikter speglar stämmer helt enkelt inte överens med verkligheten, därför att naturen är mer komplex än vad dagens vetenskap klarar att beskriva.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/naturen-ar-mer-komplex-an-skeptikerna-forstar_6306426.svd#after-ad

Doctor Snuggles
2011-07-09, 15:19
Jag älskar den versionen av "argument from ignorance".
Så för att vi inte vet allt, så vet vi att vi inte vet allt? Fantastiskt.

Olegh
2011-07-09, 15:26
Kvacksalvare. Det är nästan så man blir förbannad.

Herr Oberst
2011-07-09, 15:33
Patrik Sjöberg säger med bestämdhet att det fungerar så vem är ni att ifrågasätta?
Vet ni inte att Sjöberg sitter med i var och varannan expertpanel nuförtiden?

Doctor Snuggles
2011-07-09, 15:37
Ja, idrottsmän vet vad de snackar om:
http://www.powerbalance.com/PB-team/

young_george
2011-07-09, 17:43
Varför läser jag ens sådana här debattinlägg? Borde värdera min psykiska hälsa mer.

Larsson85
2011-07-11, 19:06
Är det egentligen väldefinierat vad en homepat är? Oavsett vilken bransch man granskar så finns det människor som använder okonventionella metoder som inte har en chans att fungera. Det finns läkare, naprapater, massörer och så klart homeopater som gör detta.

Definieras en homeopat av att den skriver ut sockerpiller, eller finns det homeopater som utför behandlingar som är mer seriösa? Världen är full av kosttillskott, vissa fungerar, andra är bara bluff. Kan man tänka sig att det finns homeopater som inte utger sig för att kunna utföra mirakel, utan som fokuserar sig på det lilla man faktiskt kan göra utan en läkarlegitimation?

De reportagen som jag har sett i tråden kunde lika gärna varit riktade mot massörer och målat ut dessa som häxdoktorer.

hertzman
2011-07-11, 19:18
Är det egentligen väldefinierat vad en homepat är? Oavsett vilken bransch man granskar så finns det människor som använder okonventionella metoder som inte har en chans att fungera. Det finns läkare, naprapater, massörer och så klart homeopater som gör detta.

Definieras en homeopat av att den skriver ut sockerpiller, eller finns det homeopater som utför behandlingar som är mer seriösa? Världen är full av kosttillskott, vissa fungerar, andra är bara bluff. Kan man tänka sig att det finns homeopater som inte utger sig för att kunna utföra mirakel, utan som fokuserar sig på det lilla man faktiskt kan göra utan en läkarlegitimation?

De reportagen som jag har sett i tråden kunde lika gärna varit riktade mot massörer och målat ut dessa som häxdoktorer.

Nej. Homeopati är verkningslöst. Vad är "seriöst" med en bluffmetod utan effekt?

Larsson85
2011-07-11, 19:22
Nej. Homeopati är verkningslöst. Vad är "seriöst" med en bluffmetod utan effekt?

Läste du vad jag skrev? Det var en fråga. Jag undrar alltså ifall det är väldefinierat vad en homeopat är och hur en homeopatisk behandling ska gå till.

hertzman
2011-07-11, 19:28
Läste du vad jag skrev? Det var en fråga. Jag undrar alltså ifall det är väldefinierat vad en homeopat är och hur en homeopatisk behandling ska gå till.

Nej. Det finns ingen standard.

mikaelj
2011-07-11, 19:31
D5 osv då? Det är väl ganska nära en standard.

Larsson85
2011-07-11, 19:32
Nej. Det finns ingen standard.

Alltså går det inte att göra generella uttalanden om homeopater? Vissa kan hålla sig inom ramarna för vad som är vettigt och har effekt?

Tolkia
2011-07-11, 20:17
Alltså nja på att homeopati inte är definierat. Nog är det väl ganska väl definierat vad homeopati i sig är, även om det inte finns någon vetenskaplig bas för homeopatin. Homeopater som även ger andra alternativmedicinska behandlingar, t.ex. masserar, behandlar med öronljus, utför healing etc. finns säkert, men det gör inte massage, öronljus och healing till homeopati; homeopati är en egen skola. Det går utmärkt att göra generella uttalanden om homeopati, däremot inte rakt av att applicera allt man tycker om homeopati på varje enskild homeopat (men det är ju samma sak som när man hanterar alla generella yttranden om grupper).

Edit: En beskrivning av homeopati från Svenska Akademien för Klassisk Homeopati: http://www.sakh.se/index.php

hertzman
2011-07-11, 20:31
D5 osv då? Det är väl ganska nära en standard.

Ja preparaten som säljs påstås vara tillverkade på ett särskilt sätt, med den mycket spännande teorin om att ju mer ett ämne späds desto mer potent blir det. Om det nu faktiskt tillverkas så är ju omöjligt att veta utan att se själva tillverkningen. Om preparatet i sig analyseras hittas givetvis ingenting annat än fyllnadsämnen.

hertzman
2011-07-11, 20:32
Alltså går det inte att göra generella uttalanden om homeopater? Vissa kan hålla sig inom ramarna för vad som är vettigt och har effekt?

Hur kan de hålla sig inom ramarna för vad som är vettigt och har effekt om de kallar sig homeopater? Homeopati i sig, om vi nu talar om behandling med verkningslösa sockerpiller, är en bluff och per definition inte särskilt vettigt. Någon effekt finns då definitivt inte.

Larsson85
2011-07-11, 20:40
Hur kan de hålla sig inom ramarna för vad som är vettigt och har effekt om de kallar sig homeopater? Homeopati i sig, om vi nu talar om behandling med verkningslösa sockerpiller, är en bluff och per definition inte särskilt vettigt. Någon effekt finns då definitivt inte.

Bara för att vara tydlig igen så är vi överens om att sockerpiller inte har någon effekt, men eftersom du har läst (?) mina andra inlägg så tror du säkert inte att det är det jag har undrat över.

hertzman
2011-07-11, 20:42
Bara för att vara tydlig igen så är vi överens om att sockerpiller inte har någon effekt, men eftersom du har läst (?) mina andra inlägg så tror du säkert inte att det är det jag har undrat över.

Jag förstår inte vad du vill ha svar på? Nej. Det finns inga homeopater som utför mer seriösa behandlingar. Själva grunden i homeopatin bygger på felaktiga uppfattningar som dömts ut helt.

Larsson85
2011-07-11, 20:44
däremot inte rakt av att applicera allt man tycker om homeopati på varje enskild homeopat (men det är ju samma sak som när man hanterar alla generella yttranden om grupper).

Det var dit jag ville komma. Homeopat verkar inte vara någon skyddad titel, så man borde kunna tillämpa lite vad som och ändå kalla sig homeopat.

Fatalist
2011-07-11, 20:57
Det var dit jag ville komma. Homeopat verkar inte vara någon skyddad titel, så man borde kunna tillämpa lite vad som och ändå kalla sig homeopat.

Nice, då är jag homeopat. Dr Fatalist, brädans auktoritet på homeopati. Ställ några frågor om ni har sådana.

Ps. Jag erkänner härmed hela saken som en bluff - hur arga mina kollegor och homeopatbröder i världen än kan tänkas bli - skiten är bara trams och vi har skrattat åt alla idioter som köper det i århundraden... Nu ska vi trolla vidare och hitta på något nytt, gummiband med magiska krafter var en idé men den har redan blivit tagen så vi ska dra oss tillbaka och tänka ut något nytt. Ds.

Sheogorath
2011-07-11, 21:01
Det var dit jag ville komma. Homeopat verkar inte vara någon skyddad titel, så man borde kunna tillämpa lite vad som och ändå kalla sig homeopat.

Fast ord har betydelse även om inte Socialstyrelsen definierat dom och gett dem ett juridiskt skydd. Det är skapligt meningsfullt att inte kalla en tall för en gran bara för att man skulle kunna göra det utan att hamna i finkan.

Tolkia
2011-07-11, 21:42
Bra inlägg av Sheo. För att spinna vidare på det, så lär ju en homeopat som inte ägnar sig åt homeopati, t.ex. Fatalist här ovan, inte få några kunder/patienter/klienter, eftersom de som uppsöker homeopater är ute efter en homeopat som utövar - surprise! - homeopati. Det finns f.ö. rätt många yrkestitlar som inte är skyddade av Socialstyrelsen/rätt många yrken som inte är legitimationsyrken, där vi ändå anser att det är definierat vad yrket innebär.

Larsson85
2011-07-12, 14:47
Bra inlägg av Sheo. För att spinna vidare på det, så lär ju en homeopat som inte ägnar sig åt homeopati, t.ex. Fatalist här ovan, inte få några kunder/patienter/klienter, eftersom de som uppsöker homeopater är ute efter en homeopat som utövar - surprise! - homeopati. Det finns f.ö. rätt många yrkestitlar som inte är skyddade av Socialstyrelsen/rätt många yrken som inte är legitimationsyrken, där vi ändå anser att det är definierat vad yrket innebär.

Jag vet inte om jag är otydlig. Det enda jag vill belysa är att eftersom det inte finns några strikta definitioner på vad ett homeopatiskt läkemedel är eller hur en homeopatisk behandlingsmetod ser ut så är det svårt att göra ett allmänt uttalande om det och dra alla över en kant.

mini
2011-07-12, 15:00
Fast homeopati är ju något, även om det inte är reglerat i någon läkemedelsstandard eller liknande. En homeopat sysslar med homeopati, och du har säkert läst på vad det innebär.

Eddie Vedder
2011-07-12, 15:03
Jag vet inte om jag är otydlig. Det enda jag vill belysa är att eftersom det inte finns några strikta definitioner på vad ett homeopatiskt läkemedel är eller hur en homeopatisk behandlingsmetod ser ut så är det svårt att göra ett allmänt uttalande om det och dra alla över en kant.

Jag förstår dig inte riktigt heller. Oavsett hur strikta definitionerna är så finns det ju läkemedel som är homeopatiska. Och om man säljer ett sådant är man per definition en värsta sortens kvacksalvare, punkt slut.

Zoidy
2011-07-12, 15:32
Det roligaste de påstår måste ju ändå vara att vatten kan minnes substanser som funnits i det (http://en.wikipedia.org/wiki/Water_memory) så att homeopatisk medicin kan funka även om den aktiva substansen är så utspädd att det knappt är en molekyl kvar.

Det som sades i James Randis video var ju att det rent statistiskt bör finnas en molekyl kvar om man har en lösning på 10^23. Homeopati gick ända upp till 10^1500 i extrema fall. Det innebär alltså att det är 1 genom 10^1477 sannolikhet att hitta en enda molekyl i lösningen. Ett så stort tal att matlab inte kan hantera det. Man får ut infinity om man skriver in det. Det är typ som att du skulle ta en droppe och blanda ut det i atlanten eller liknande. Sannolikheten att det skulle finnas en molekyl kvar är noll. Rent vatten

Zoidy
2011-07-12, 15:35
Såhär ser jag det. Visst är det inte bra att folk dör när de blir lurade att medicinen fungerar. Men, man borde istället kunna vara ärlig mot vuxna människor, föräldrar att dessa piller är bara sockerpiller egentligen men placeboeffekten fungerar bra på era barn som inte förstår det ändå.

Det man då gör att man lurar ett barn att äta socker och barnet kanske blir frisk. Ser inget problem i det. Därför borde man skriva på förpackningen att dessa piller endast innehåller socker och ger nothing but placeboeffekt.

Det hade ökat hälsan hos människor till sjukt låga priser. För palcebo verkar ju fungera trots allt.

Problemet är att det finns många i världen som tror att homeopati verkligen funkar. Det hade aldrig hänt att de skrev ut på förpackningen att det bara är sockerpiller. Och då tror folk att det är precis som vanlig medicin

Larsson85
2011-07-12, 15:53
Jag förstår dig inte riktigt heller. Oavsett hur strikta definitionerna är så finns det ju läkemedel som är homeopatiska. Och om man säljer ett sådant är man per definition en värsta sortens kvacksalvare, punkt slut.

Jag tycker att jag får motstridiga svar här och vet inte vad jag ska tro. Antingen så är det valdefinierat vad ett homoepatiskt preparat är, och då kan man uttala sig om ifall de är verkningslösa eller inte.

Det andra alternativet är att ett homoepatiskt lakemedel är ett läkemedel som skrivs ut av en person som kallar sig homeopat. Eftersom vem som helst kan kalla sig homoepat så kan då vad som helst vara ett homoepatiskt läkemedel. Koffeintabletter t.ex.

Så det jag har undrat är vilket av dessa alternativ som egentligen gäller. Definieras homoepatiska preparat av sina ingridienser eller av en person som kallar sig homeopat

Tricklew
2011-07-12, 16:02
Du kan enkelt läsa på vad homeopati handlar om, tex på wikipedia, eller helt enkelt se videoklippen som har postats.

Om du undrar huruvida homeopati är ett skyddat namn, dvs du får endast använda det om du är en homeopatisk läkare, så nej, det är inget skyddat namn. Vilket är rätt förståligt, då homeopati är bluff. Att gå ifrån detta, till möjligheten att det finns homeopater att lita på, är förstås idioti, då själva grundidéen och utförandet av homeopati gör det till blufferi.

Det är väldefinerat vad homepatiska preparat är, ja, vatten kallas det.

mini
2011-07-12, 16:07
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Produktomraden/Homeopatika/

Här beskriver läkemedelsverket vad homeopatiska läkemedel är. De ska vara registrerade hos läkemedelsverket tydligen (vilket jag inte trodde). Ändock:
Homeopatiska läkemedel tillverkas genom ett speciellt spädningsförfarande som kallas potensering, vilket innebär att en råvara späds och skakas enligt homeopatiska principer tills önskad styrka (potens) uppnåtts. Homeopatiska medel finns i en mängd olika potenser. I Sverige måste råvaror som används i homeopatiska läkemedel spädas ut minst tiotusen gånger innan slutprodukten är färdig.

Eddie Vedder
2011-07-12, 19:56
De ska vara registrerade hos läkemedelsverket tydligen (vilket jag inte trodde).

Ja fruktansvärt nog så tillåts det ju som läkemedel för djur. Och folk som intalar sig att homeopati funkar lär ju även intala sig att deras hund blivit lite bättre från sina smärtor efter att den fått läkemedlet. Tanken på att hästar, hundar, katter etc. fortsätter lida på grund av människors tro på sockerpiller får mig att må dåligt. :(

Sheogorath
2011-07-12, 20:03
Ja fruktansvärt nog så tillåts det ju som läkemedel för djur. Och folk som intalar sig att homeopati funkar lär ju även intala sig att deras hund blivit lite bättre från sina smärtor efter att den fått läkemedlet. Tanken på att hästar, hundar, katter etc. fortsätter lida på grund av människors tro på sockerpiller får mig att må dåligt. :(

Bra perspektiv. Det är SKAMLIGT att Sverige går med på sådant här kvacksalveri. Att en myndighet ens går in i diskussion om "godkända tillverkningsmetoder" för homeopatiska läkemedel gör mig spyfärdig. Sådant legitimerar en tradition som bara borde dö ut. Det enda som ska kontrolleras, om det ska säljas som hälsopreparat, är att det inte är skadligt.

Crippa90
2011-07-12, 20:15
Den enda homeopatin som fungerar är alkohol mot bakfylla. :D

Sheogorath
2011-07-12, 20:15
Den enda homeopatin som fungerar är alkohol mot bakfylla. :D

Trodde du syftade på vatten.

Honken
2011-07-12, 21:40
i3u2mBVFEHc

Eddie Vedder
2011-07-13, 10:43
Trodde du syftade på vatten.

Rent vatten har väl en på tok för hög etanolhalt för att funka homeopatiskt? :D

Zoidy
2011-07-13, 10:48
Rent vatten har väl en på tok för hög etanolhalt för att funka homeopatiskt? :D

Ah, I see what you did there... ;) Clever!

Sheogorath
2011-07-13, 11:25
Jag undrar varför vattnet jag dricker inte har minne av, typ, tja, botulinumtoxin eller något så att jag blir dödssjuk varje gång jag dricker vatten? Eller måste vattnet skakas på ett visst sätt för att det ska få ett minne av olika substanser?

z_bumbi
2011-07-13, 11:36
Jag undrar varför vattnet jag dricker inte har minne av, typ, tja, botulinumtoxin eller något så att jag blir dödssjuk varje gång jag dricker vatten? Eller måste vattnet skakas på ett visst sätt för att det ska få ett minne av olika substanser?

Jag dricker bara senilt vatten. :thumbup:

Synen på olika behandlingar varierar för människor och djur och den senaste debatten på djursidan har gällt kiropraktik för hästar där det efterfrågas evidens. Homeopatin är det ingen seriös som tar på allvar även om det finns en del djurägare som gått dit innan de går till veterinären. De flesta som håller på med homeopati är dock så pass smarta att de inte behandlat saker som de kan åka dit på även om påståendena om vattnet ibland kan vara nog så tvetydiga för att kringgå lagar.

Sniggel
2011-07-13, 13:19
Det som sades i James Randis video var ju att det rent statistiskt bör finnas en molekyl kvar om man har en lösning på 10^23. Homeopati gick ända upp till 10^1500 i extrema fall. Det innebär alltså att det är 1 genom 10^1477 sannolikhet att hitta en enda molekyl i lösningen. Ett så stort tal att matlab inte kan hantera det. Man får ut infinity om man skriver in det. Det är typ som att du skulle ta en droppe och blanda ut det i atlanten eller liknande. Sannolikheten att det skulle finnas en molekyl kvar är noll. Rent vatten

Nej att hälla en droppe 100%-ig substans i atlanten kommer att göra atlantvatten långt mycket mer koncentrerad än 10^1500 Så pass mycket att det är löjligt att jämföra :p

Har själv gjort räkneexempel och liknat vissa vanliga koncentrationer till "1 molekyl per ca 100 jordglober bestående enbart av vatten".

MasterChief
2011-07-13, 14:11
Det som sades i James Randis video var ju att det rent statistiskt bör finnas en molekyl kvar om man har en lösning på 10^23. Homeopati gick ända upp till 10^1500 i extrema fall. Det innebär alltså att det är 1 genom 10^1477 sannolikhet att hitta en enda molekyl i lösningen. Ett så stort tal att matlab inte kan hantera det. Man får ut infinity om man skriver in det. Det är typ som att du skulle ta en droppe och blanda ut det i atlanten eller liknande. Sannolikheten att det skulle finnas en molekyl kvar är noll. Rent vatten

Med 10^1500 så är det nog snarare så att sannolikheten är ofattbart liten att man skulle hitta en enda molekyl ens om vattenglaset var lika stort som det kända universum (som har en volym på cirka 2,85^72 kubikmeter)

Zoidy
2011-07-13, 15:12
Nej att hälla en droppe 100%-ig substans i atlanten kommer att göra atlantvatten långt mycket mer koncentrerad än 10^1500 Så pass mycket att det är löjligt att jämföra :p

Har själv gjort räkneexempel och liknat vissa vanliga koncentrationer till "1 molekyl per ca 100 jordglober bestående enbart av vatten".

Med 10^1500 så är det nog snarare så att sannolikheten är ofattbart liten att man skulle hitta en enda molekyl ens om vattenglaset var lika stort som det kända universum (som har en volym på cirka 2,85^72 kubikmeter)

Hm, tror jag menade en molekyl droppad i atlanten :p men min poäng var väl inte exakt hur lite det är, utan bara för att alla andra skulle få en känsla av att ja... det är rent vatten man dricker. Det är inte sannolikt att det skulle finnas en molekyl kvar (som han jag svarade trodde), det är snarare extremt osannolikt att det skulle finnas en molekyl. 10^-1477 är ju ett löjligt litet tal

Olegh
2011-10-22, 16:37
http://www.dn.se/nyheter/varlden/dodssjuk-pojke-behandlades-med-te-1

Sanslöst. Bättre exempel på vad den här smörjan kan ställa till med får man söka länge efter.

Fatalist
2011-10-22, 16:56
Kan inte någon som har tid starta en omfattande lobbyverksamhet mot homeopati. Du/ni har mitt stöd i så fall.

Krogbyggaren
2011-10-22, 17:22
South Park avsnittet ''Cherokee hair tampons'', enough said.

Såg även ett program där dom följde 3 personer som skulle komma över deras beroende av att runka.

En kille gled in till ett alternativt apotek. Dom tog massa växter osv, krossade allt, la ner allt i kapslar och sa ''Här har du medicin, specialiserad för att minska suget att runka''.


I lol'd.

Fatalist
2011-10-22, 17:28
Medicin för att minska suget efter att runka - blodtryckshöjande alternativt testo-sänkande? Låter inte så gutt ;)

Krogbyggaren
2011-10-22, 17:29
Medicin för att minska suget efter att runka - blodtryckshöjande alternativt testo-sänkande? Låter inte så gutt ;)

I högstadiet rökte jag oregano istället för weed, det funkade.

Fatalist
2011-10-22, 17:32
I högstadiet rökte jag oregano istället för weed, det funkade.

En annan klassiker är insidan på bananskal i ugnen och sedan in i ciggen. Inget för de svaga!

Blanda i fyra atlantekvivalenter vatten för att uppnå en styrka motsvarande rent heroin.

Krogbyggaren
2011-10-22, 17:34
Ja herrejävlar..

fiskebulle
2011-10-22, 19:47
Denna tråden blev ju ganska rolig i alla fall. Otippat.