handdator

Visa fullständig version : ALA innan/efter träning?


al3xander
2011-01-18, 19:46
Hello, tänkte bara kolla med er om det finns några fördelar med att inta ALA innan ett träningspass. Har uppmärksammat att det finns en del bodybuilders som gör så. Så vad är fördelar och nackdelar med att ta det i samband med träning (Alltså antingen innan eller efter) eller att ta det som vanligt ca 10-20min innan måltid?

/Alexander :P

Sverker
2011-01-18, 19:55
Du kan ta ALA när som helst på dygnet.
ALA måste fördelas ut i kroppen och det tar åtskilliga timmar ( dygn ? ).

Första effekten kommer efter något dygn och sitter kvar några dygn efter sista kapseln.

FinnenGBG
2011-01-19, 12:43
Fördelen är att ALA förhöjer upptageningsförmågan av kreatin varför man kan ta det innan ett pass tillsammans med kreatinet. Men detta enligt den ALA jag tog tidigare som skulle verka fortare än "åtskilliga timmar".

proteinsynthesis
2011-01-19, 14:21
Köp bara inte dyr ALA i pillerform. Linfröolja innehåller till stora delar just ALA och är mycket billigt i förhållande till tillskotten.

Sverker
2011-01-19, 14:43
Linolja innehåller ca 50 % linolensyra som är en fleromättad fettsyra, Omega-3. Den kallas ALA.

Jag antar att ALA i tråden är liponsyra. Ett vitaminliknande ämne som förstärker effekten hos insulin och ska därmed öka upptaget av kreatin.


De två olika ALA har inget gemensamt.

al3xander
2011-01-19, 22:13
Precis så syftade jag på liponsyra. Men tack för era svar. Jag tar dagligen 2 tabletter á 200mg st. Bör ja då sprida ut intaget eftersom det verkar vara svårupptaget? Eller fungerar det lika bra att ta båda sammtidigt?

Sverker
2011-01-20, 07:13
ALA / liponsyra är inte alls svårtupptaget. Tvärtom tar vi mycket lätt upp det. Nackdelen är att överskottet snabbt utsöndras i urinen. Snabbt in och snabbt ut alltså.



Jag skulle fördela kapslarna över dagen. Om inte annat för att undvika sura uppstötningar.

Pepz
2011-01-20, 07:18
jag skulle tagit ALA långt ifrån träningen.
eftersom det är en kraftig antioxidant och det finns lite som pekar på att det kan hämma träningseffekten

apagul
2011-03-29, 16:50
jag skulle tagit ALA långt ifrån träningen.
eftersom det är en kraftig antioxidant och det finns lite som pekar på att det kan hämma träningseffekten
hur tänker man angående detta

Bendermannen
2011-03-29, 20:01
hur tänker man angående detta

Finns lite mer att läsa om i följande tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134693).