handdator

Visa fullständig version : Stora som små kosttips till deff!


timmey111
2011-01-18, 00:08
Hej! Ska snart påbörja min deff och behöver stora som små kosttips till deff.

Några få saker som jag kommer på själv är:
Byta ut standardmjölk till lättmjölk(mindre fett och kalorier).
Byta till Omega3 smör.(bra fetter om jag inte har fel, eller?) Är smör bra till t.ex smörgåsar, eller ska man skippa det?
Mörka mackor/knäckebröd ist för ljusa.

Det finns säkert många fler småtips som jag inte kommer på just nu. Så därför behöver jag hjälp.

tacksam för svar!

eiri
2011-01-18, 01:01
Tror inte det är så mycket omega-3 i smöret, ta istället tabletter.
Skippa allt socker så ditt sötsug försvinner helt, tar väll 1-2 veckor.
Ät mycket protein.
Ät mat som mättar bra på få kalorier, tex kyckling med broccoli, gröt med whey och nötter?.

Läs deff guiden.

Dreas
2011-01-18, 01:03
Mörka mackor? Lika mycket kcal som ljusa per 100g i regel.

Uteslut mackorna är mitt tips. Mycket protein. Fett i kosten märkte jag underlättade för min mättnad. Proteinfluff.

Eddie Vedder
2011-01-18, 08:04
Skippa omega-3-margarinet (det är inget smör det är margarin) och satsa på fet fisk istället. Om du vill dricka mjölk och äta bröd är ditt val, de kan lika gärna plockas bort och ersättas med mer mättande saker. Mjölk är näringsrikt men att dricka stora delar av sitt energiintag kan säkert bli jobbigt. Så det är ju en fråga om hur mycket mjölk du väljer.

Inge Enveten
2011-01-18, 08:58
Hej! Ska snart påbörja min deff och behöver stora som små kosttips till deff.

Några få saker som jag kommer på själv är:
Byta ut standardmjölk till lättmjölk(mindre fett och kalorier).
Byta till Omega3 smör.(bra fetter om jag inte har fel, eller?) Är smör bra till t.ex smörgåsar, eller ska man skippa det?
Mörka mackor/knäckebröd ist för ljusa.

Det finns säkert många fler småtips som jag inte kommer på just nu. Så därför behöver jag hjälp.

tacksam för svar!

Utan att ha en aning om dig och din träningserfarenhet, ålder, kön o.s.v vill jag ändå generellt säga; skippa smöret, brödet och mjölken (dock gränsfall vad gäller mjölken)

daloatf
2011-01-18, 09:11
Dra ner på antal mattillfällen och ät större måltider.

vicarious
2011-01-18, 10:00
Deff har egentligen ingenting att göra med att "äta mer nyttigt" utan det handlar om att minska på energiintaget så man hamnar på ett underskott av energi. Vid ett underskott av energi kommer kroppen ta från reserverna (läs fett) och man går ner i vikt.

Det du behöver göra är att minska ditt totala energiintag (läs äta mindre) eller öka din energiförbrukning (läs röra på dig mer.)

Intag vs. förbrukning av energi.

Om intag > förbrukning = viktökning
Om intag < förbrukning = viktminskning
om intag = förbrukning = viktstabil

Mycket bra läsning http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

timmey111
2011-01-18, 12:41
Deff har egentligen ingenting att göra med att "äta mer nyttigt" utan det handlar om att minska på energiintaget så man hamnar på ett underskott av energi. Vid ett underskott av energi kommer kroppen ta från reserverna (läs fett) och man går ner i vikt.

Det du behöver göra är att minska ditt totala energiintag (läs äta mindre) eller öka din energiförbrukning (läs röra på dig mer.)

Intag vs. förbrukning av energi.

Om intag > förbrukning = viktökning
Om intag < förbrukning = viktminskning
om intag = förbrukning = viktstabil

Mycket bra läsning http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Tror inte det är så mycket omega-3 i smöret, ta istället tabletter.
Skippa allt socker så ditt sötsug försvinner helt, tar väll 1-2 veckor.
Ät mycket protein.
Ät mat som mättar bra på få kalorier, tex kyckling med broccoli, gröt med whey och nötter?.

Läs deff guiden.

Har redan läst deffguiden.

timmey111
2011-01-18, 12:45
Skippa omega-3-margarinet (det är inget smör det är margarin) och satsa på fet fisk istället. Om du vill dricka mjölk och äta bröd är ditt val, de kan lika gärna plockas bort och ersättas med mer mättande saker. Mjölk är näringsrikt men att dricka stora delar av sitt energiintag kan säkert bli jobbigt. Så det är ju en fråga om hur mycket mjölk du väljer.

Hade inte tänkt att dricka mjölk hela tiden. Någon gång då och då. T.ex. i skollunchen. Ska jag välja saft, mjölk eller vatten? Det är bara de 3 jag har att välja emellan, och mjölk innehåller väl en del proteiner?

Mörka mackor? Lika mycket kcal som ljusa per 100g i regel.

Uteslut mackorna är mitt tips. Mycket protein. Fett i kosten märkte jag underlättade för min mättnad. Proteinfluff.

Är inte mörka mackor "nyttiga"? eller har jag fel?

Fartman
2011-01-18, 14:42
Hade inte tänkt att dricka mjölk hela tiden. Någon gång då och då. T.ex. i skollunchen. Ska jag välja saft, mjölk eller vatten? Det är bara de 3 jag har att välja emellan, och mjölk innehåller väl en del proteiner?



Är inte mörka mackor "nyttiga"? eller har jag fel?

Jo, men problemet med mackor är att dom är så djävla "energitäta" typ... Det går väldigt mycket lättare att äta ett par hundra gram mackor (även mörka) än ett par hundra gram potatis...
Hårdmackor kan jag dock rekommendera, dom är lätta och ger inte så mycket kcal per skiva. Står tom innehåller per skiva på förpackningarna oftast så man slipper väga och räkna själv :thumbup:
EDIT: Plus att man gärna vill ha smör etc på mackorna och då blir det ännu mer energi per tugga typ

Nått jag försöker när jag dietar är att hitta mat som man får äta i stor volym fast det inte ger så mycket kcal.. så grönsaker och rotfukter är bra tips, ofta mindre än 50kcal/100g.

Dreas
2011-01-18, 15:01
Är inte mörka mackor "nyttiga"? eller har jag fel?Nyttigt är ett överanvänt och i många fall dåligt att använda på enskilda livsmedel. Jag skulle inte kalla mörka mackor speciellt "nyttigt", inte dåligt heller men något jag skulle undvika under deff.

Mättar kasst med tanke på kcal imo.

daloatf
2011-01-18, 15:06
Kött fiiifaaan

Bästa tipset, ever vid deff!

Eddie Vedder
2011-01-18, 15:31
Är inte mörka mackor "nyttiga"? eller har jag fel?

Fel och fel, färgen säger ingenting i sig. Och huruvida du håller dig mätt på bröd eller ej vet ju bara du, jag med flera tycker bröd är skit men lyssna inte på mig utan dig själv.

Dreas
2011-01-18, 15:33
Nyttigt är ett överanvänt och i många fall dåligt ord att använda på enskilda livsmedel. Jag skulle inte kalla mörka mackor speciellt "nyttigt", inte dåligt heller men något jag skulle undvika under deff.

Mättar kasst med tanke på kcal imo.Glömde lägga till en sak :)

Testa dig fram, jag slutade tvärt med bröd och jag märkte rätt snabbt att det skulle bli för mycket kolisar med för lite mättnad för min del.

hoog
2011-01-18, 16:31
Glömde lägga till en sak :)

Testa dig fram, jag slutade tvärt med bröd och jag märkte rätt snabbt att det skulle bli för mycket kolisar med för lite mättnad för min del.

Vad käkade du ist då?

Äter 1-2 skivor på mogonen och är inte så sugen på att köpa extra mat bara för att kunna äta en portion mat ist för mackor på morgonen.

eiri
2011-01-18, 17:18
wasa sport är väll 100% fullkorn? bästa brödet?

Fartman
2011-01-18, 17:33
Vad käkade du ist då?

Äter 1-2 skivor på mogonen och är inte så sugen på att köpa extra mat bara för att kunna äta en portion mat ist för mackor på morgonen.

Handlar det bara om 1-2 skivor på morgonen så är det nog rätt lugnt, så länge det inte är jävligt stora skivor. Välj ett bröd du tycker verkar bra som inte är allt för fullproppat med socker, ta sen något lätt pålägg typ skinka och släng inte på så djävulskt med smör.

Annars finns gröt, fil, flingor etc

Dreas
2011-01-18, 17:35
Vad käkade du ist då?

Äter 1-2 skivor på mogonen och är inte så sugen på att köpa extra mat bara för att kunna äta en portion mat ist för mackor på morgonen.Gröt, lax, kvarg, kyckling, tonfisk osv.

Massa mer mättande mat typ.

Eddie Vedder
2011-01-18, 19:57
wasa sport är väll 100% fullkorn? bästa brödet?

Mer fullkorn är inte per automatik bättre. Dessutom har väl Wasa Sport extra kli? Och extra kli ser jag mer som en nackdel än fördel. Bortsett från om man byter ut livsmedel från en helt raffinerad och grönsaksfri kost men jag utgår från att Kolofolk inte äter så horribelt.