handdator

Visa fullständig version : Snygga till sig till sommaren. Hjälp en nybörjare!


Rockstah
2011-01-17, 19:00
Tjena, skulle behöva lite hjälp, tips och inspiration då jag har satt upp ett mål nu för de närmaste 20 veckorna.

Om mig: Kille, 24 år gammal. 187 cm lång 87-88 kilo.

Jag skulle vilja snygga till mig till i början på juni då jag och flickvännen skall iväg på en resa och ser detta som en bra morot att hålla motivationen uppe.

Är väl helt okej grundtränad enligt mig själv, gym kanske 2-4 gånger i veckan och 2-3 fotbollsträningar under flera års tid. Jag skulle nu vilja tappa runt 10 kilo fram till sommaren, detta blir alltså ett halvt kilo i veckan.

Planen är såhär, 2 träningspass om dagen 5 dagar i veckan, ett gym och ett cardio (de kvällar jag har fotbollsträning tar jag bort cardion). Då jag har lite problem med benhinnorna och tycker löpning är dötrist så hade jag tänkt mig crosstrainer och längdskidåkning främst. Tankar om det? Tänker inte träna ben under gympassen heller då jag har 18 års fotbollsspelande i kroppen så det behövs inte anser jag.

Sen kommer det som jag behöver mest hjälp med, kosten. Jag har aldrig räknat på kalorier osv tidigare, dock älskar jag att laga mat och är kreativ och lär mig gärna nya saker i köket. Jag har räknat ut mitt BEE till 2039 kcal och skall mäta min förbränning utöver det med pulsklocka någon dag framöver här så jag vet hur mycket jag kommer upp i. Men hur stort kaloriunderskott måste jag ligga på för att uppnå 0.5 kilo i veckan under 20 veckor? Jag tänker mig att jag borde hamna kring 2500 kcal och är jag helt ute och cyklar då eller är det realistiskt? Hur kan ett dagsintag på 2500 kcal se ut? Om du vill exemplifiera gör det gärna med en smoothie/shake till frukost då jag ofta har svårt att äta på morgonen.

Något annat jag bör/måste tänka på? Hoppas på hjälp från någon vänlig gladiator. Tack för mig /R*

daloatf
2011-01-17, 19:49
Först ska du läsa deff guiden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Delvis ska du ligga på -500kcal per dag.

Att du skippar benträningen tycker jag inte är någon bra idè.

Benträning bränner bra med kcal och så håller du kvar lite uthållighet och styrka i benen.

Du behöver inte räkna kalorier om du inte vill, men du får mer exakta resultat och vet hur du ligger till med kosten om du räknar.

Tycker du kan flytta något cardio pass till en dag du inte gymmar.

Har du funderar på om du är lite plattfot eller liknande, då du har problem med dina benhinnor? Du kanske behöver inlägg?

Good luck, have fun

Rockstah
2011-01-17, 20:57
Deffguiden har jag faktiskt läst! Även om det inte framkom av mitt inlägg :S.

Angående benträningen så borde jag kanske förtydliga, fotbollsträningarna nu under försäsong inte bara lek och spring utan just en hel del grodhopp, skridskohopp och knäböj så jag anser att jag får benträningen där? Brukar köra squats med stång ibland för skojs skull när polare kör benpass och jag tar runt 140-150 kilo 4-6 rep utan större problem då, vill hellre lägga krutet på överkroppen då jag tycker jag är lite klenare där.

Skall försöka förlägga cardiopass på andra dagar än styrketräningen.

Har en bra hålfot enligt de tester jag genomfört med fystränare osv, har helt enkelt bara jävliga benhinnor, går bra vissa dagar men sen kan det efter någon kilometer börja göra ont och då är det inte alls motiverande att springa.