handdator

Visa fullständig version : Bo i biskopsgården?


Asdf
2011-01-17, 16:21
Hej!
Har fått erbjudande från Boplatsgbg om en 2a på friskväderstorget i göteborg. Efter att ha tittat lite med google maps gatuvy ser det ju onekligen ut o vara ett trevligt ställe, dock ligger det i biskopsgården som skämtsamt brukar kallas för boskapsgården.

Jag har inte bott där någon gång innan och vill inte ha förutfattade meningar om något jag inte har en aning om. Därför tänkte jag fråga här ifall någon har eller känner någon som bor eller har bott i detta området? Hur var det för er eller för dem?

Lgh ligger på godvädersgatan vilket inte är långt från spårvagnshpl.

pbiddy
2011-01-17, 16:30
Har kompisar som både bor där och i närheten, fick själv erbjudande om rum som inneboende på temperaturgatan (hållplatsen efteråt) men tackade nej.

Detta var veckan innan den där tjejen blev mördad där. Nu händer ju såna här saker på andra ställen också men om jag inte minns helt fel blev den där killen som tog ut pengar nedstucken på just temperaturgatan också.

Men hur som helst, han jag känner som bor på just friskväderstorget har inget emot det alls. Han trivs som fisken i vattnet.
Åk dit o kolla läget lite om du har möjlighet skulle jag föreslå.

young_george
2011-01-17, 16:32
Det är okej. Ryktena om hur farligt Biskopsgården är klart överdriva även om det kanske inte är Göteborgs finaste område.

Morrris
2011-01-17, 16:37
Har vänner som bott på Höstvädersgatan vid Vårväderstorget. Väldigt trevliga grannar och så, men ganska slitet område och hög kriminalitet. Sköts nån kille lekparken typ 5 meter från deras entré...

MAXX
2011-01-17, 17:07
Inget att rekommendera. Med boplatsgbg får man oftast räkna med att få lgh i ett mer "kulturberikat" område.

Vill du bo i ett bättre område så får du satsa på bostadsrätt.

pbiddy
2011-01-17, 17:26
Finns massa lägenheter i Kortedala på Boplats - lite "bättre" iaf.
Har mer eller mindre bott där senaste veckorna hos min flickvän och det är okej tycker jag.
Tvåa på 50 kvadrat för 3800 kr är också okej.

Angel
2011-01-17, 19:19
Jag vill inte bo en centimeter längre ut på Hisingen än vad jag gör.
Kan gott rekommendera Kvillebäcken dock. Kolla runt med hyresvärdarna här. Jag fick min lägenhet direkt när jag ringde en.

Carolinew
2011-01-17, 19:23
Skulle faktiskt inte våga bo där.

jontet
2011-01-17, 19:57
Skulle faktiskt inte våga bo där.

Det är lite macho att bo där ingen annan vågar :D. Seriöst, det bor mycket skubb där men det är nära till schysst natur och både netto och lidl. Finns det chans på kortedala skall du dock välja det. Dess dåliga rykte är nästan helt oförjänt.

MAXX
2011-01-17, 20:12
Kortedala är bättre. Rätt mkt svensk arbetarklass och andra generationens invandrare vilket fungerar bättre än 1's gen :S

Kaew
2011-01-17, 20:14
Det är lite macho att bo där ingen annan vågar :D. Seriöst, det bor mycket skubb där men det är nära till schysst natur och både netto och lidl. Finns det chans på kortedala skall du dock välja det. Dess dåliga rykte är nästan helt oförjänt.

Herregud skulle det vara något positivt? bara uteliggare som handlar där.

MangeByggarn
2011-01-17, 20:38
Parkera bara inte på någon annans plats! :D
-NzcyhMUgSw

kjellm444n
2011-01-17, 20:52
Hade inte flyttat dit, fast samtidigt kanske man inte får vara så kräsen.

jontet
2011-01-17, 22:38
Parkera bara inte på någon annans plats! :D
-NzcyhMUgSw

Vilken schysst kille. Hade peabbilen ställt sig på min plats hade det gått på 600 spänn :D
edit: videon som kom efter parkeringsroiden: http://www.youtube.com/watch?v=nsB-02YZxzo&feature=related . Titeln gör det roligt.

Carolinew
2011-01-17, 22:43
Men står han verkligen på hans plats då? Han har ju garage till sin? :S

filmjölk
2011-01-17, 22:46
Med undantag av höstens händelser så är det inte så mkt värre än någon annan förort på Hisingen. Lika illa som Backa, Brunnsbo, Fyrklövern t ex. Visst bor det väldigt mycket utlänningar där, men det gör det överallt på Hisingen, även i de finare delarna, Kärra, Tuve, Tolered, Torslanda. Var lite vaksam kring torgen och spårvagnshållplatserna på kvällar/nätter.

Fina lägenheter, nära till grönområden, bra kommunikationer till centrum. Slå till.

wo0ord
2011-01-17, 22:49
Hade inte velat bo där om jag så fick bo där gratis

pejo
2011-01-17, 22:55
Jag bodde 5 år i Biskopsgården när jag flyttade till Göteborg 94. Detta var under min studietid. Jag tycker faktiskt det var rätt OK därute med tillgång till hyffsat fin natur osv. Jag upplevde aldrig någon hotfull stämning men jag antar att det kan ha blivit värre sen jag flyttade därifrån.

limenka
2011-01-17, 22:58
Vilken schysst kille. Hade peabbilen ställt sig på min plats hade det gått på 600 spänn :D
edit: videon som kom efter parkeringsroiden: http://www.youtube.com/watch?v=nsB-02YZxzo&feature=related . Titeln gör det roligt.

Fyfan vad roligt att bo där::hbang:

Scratch89
2011-01-17, 23:06
Visst bor det väldigt mycket utlänningar där, men det gör det överallt på Hisingen, även i de finare delarna, Kärra, Tuve, Tolered, Torslanda.

Nu vet jag inte när du var i dessa områden sist, men inte bor det mycket invandrare i de finare delarna av Kärra, och inte heller någonstans i Torslanda.

Scratch89
2011-01-17, 23:10
För övrigt tycker jag att du kan slå till, William. Friskväderstorget ligger visserligen en bit in på Hisingen och det är ett rätt så skumt område runt hållplatsen, men, vafan, så är det ju överallt längre bort från stan än Eketrägatan. Är det en bra lägenhet? Är det nära hållplatsen?

Det som jag tyckte var obehagligt när jag bodde vid Eketrägatan precis när jag flyttade till Göteborg var att det var långt att gå från hållplatsen. När man väl är inne i sin lägenhet är det ju safe zone, men däremellan var det faktiskt riktigt obehagligt att gå ibland. Jag upplever inte alls samma problem nu när jag bor närmare stan, dvs Lindholmen/Backaplan.

Flygplan
2011-01-17, 23:11
Jo, Biskopsgården står för värme och trygghet. Härliga och spännande värderingar som heder och respekt är grundpelare i idyller som denna.

Jag själv väljer dock att betala det tredubbla för att bo i ett oberikat område. Vilket är en ren tillfällighet. Jag gillar... uhm.. trädet utanför min lägenhet. Jag lovar att jag gillar olika. Tro mig, jag har till och med en sån där fräck logga på min facebook.

Scratch89
2011-01-17, 23:13
Jo, Biskopsgården står för värme och trygghet. Härliga och spännande värderingar som heder och respekt är grundpelare i idyller som denna.

Jag själv väljer dock att betala det tredubbla för att bo i ett oberikat område. Vilket är en ren tillfällighet. Jag gillar... uhm.. trädet utanför min lägenhet. Jag lovar att jag gillar olika. Tro mig, jag har till och med en sån där fräck logga på min facebook.

:D

Alltså, det är väl ingen hemlighet att det är sämre att bo där, och vad det beror på. Det som det alltid handlar om är om det är värt det. Billigare lägenhet, oftast större och finare, men sämre område och mindre trygghet. Jag har nästan alltid valt det andra alternativet, dvs punga ut massor för dyra, små lägenheter i bra områden.

andreasson
2011-01-17, 23:20
Hade ju inte flyttat dit själv om man inte stod och valde mellan det och gatan. Men med bostadsbristen som råder i gbg så har man inte så mycket val om man inte varit i kö ett tag. Som någon nämnde här innan så är Kortedala mycket mer lugnare bland förorterna även om det händer skit där med.

Jens.Andersson
2011-01-17, 23:53
Bättre än inget men försök komma närmre stan. Har bara varit där ute två gånger men de
personer jag stötte på då var icke integrerade invandrare och sossefall. Hela området känns
för övrigt som taget från ett öststatsland.

filmjölk
2011-01-17, 23:56
Nu vet jag inte när du var i dessa områden sist, men inte bor det mycket invandrare i de finare delarna av Kärra, och inte heller någonstans i Torslanda.

Inte jämfört med Biskopsgården, men många jämfört med rikssnittet. Lägenhetsområdet i Torslanda, Kärra är ju dit alla Iranier flyttar när de gått klart tandläkarlinjen:D

Asdf
2011-01-18, 00:46
Jag är först och främst mest fascinerad att jag överhuvudtaget fick tag på något via boplats!
Har tänkt att åka dit på visningen och se hur lgh i sig är, den ligger mycket nära hpl ( 150-200m typ). Och sondera området lite hur det känns dessutom.

Angel : Jo kvillebäcken hade varit perfekt, min äldre bror bor där på gullrisgatan, ett område jag gillar mycket, nära stan och lugnt o det med.

Scratch: Tack för tipset! Du är välkommen på inflyttningsfest framöver hur jag nu gör :)
Vi kan ju greja med hemmabiosystem o sånt med om du hinner haha ;)

Asdf
2011-01-27, 12:59
Jag tackade nej till lgh på friskväderstorget. Den var rätt eftersatt i underhållet och grannen var en somalisk familj med 7 ungar som alla sprang runt o skrek hela tiden, var rätt lyhört inne i lgh dessutom så det fick vara

I precis det ögonblicket fick jag även en tankeställare med vad jag överhuvudtaget sysslade med dessutom så jag hoppade på vagnen tillbaka. Bättre lycka nästa gång!