handdator

Visa fullständig version : Några irriterande nybörjarfrågor


gisma
2011-01-17, 16:07
Tjenare, har nu börjat kommit igång lite med styrketräningen. Har tränat 4-5 dagar i veckan i en månad nu. Fast jag har inte kunnat så mycket om just styrketräning innan så var och köpte en bok " Maximal Muskeltillväxt" och börjat plugga lite. Har även stått ensam på gymmet med en laptop och lärt mig alla övningar i "övningsbanken" *flex*

Men har lite funderingar angående hur jag ska lägga upp mitt träningsschema.

Har i 2 veckors tid kört Z_bumbis träningsprogram ( tre dagars programmet)- http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Men då tränar man ju bara alla muskelgrupper 1 gång i veckan, vad jag har hört så ska muskeln max vila i 48 timmar sen ska den åka på pisk igen?

Skulle det funka bättre att köra 2 dagars programmet fast man kör det direkt efter igen, alltså 4 träningsdagar i veckan?

Vad jag är ute efter är att bygga så mycket massa som möjligt.

Sen undrar jag om jag behöver deffa för att komma i form inför sommar, har lite ölkagge och mindre chipstuttar men inte så farligt. Tror ni att det räcker med att bygga muskler för att få någorlunda fin form eller måste jag tokdeffa för att bli av med fettet? *popcorn*

SiSenior
2011-01-17, 16:19
Vad du hört gällande vilan på 48 timmar stämmer de inte. Finns inget sådant "max".

Du lär behöva deffa.
Postat via en mobil enhet

ChrisDEFC
2011-01-17, 16:43
Som nybörjarde kan du förmodligen bygga lite muskler och ändå tappa i fett. Har haft polare som är nya för styrketräning som fått lite muskler, blivit mycket starkare samtidigt som de tappat i vikt.

Max 48h kan jag inte tänka mig att det står, däremot min 48h kan jag tänka mig, alltså minst 48h innan du tränar muskeln igen. Och att träna muskeln 1gång/vecka håller jag med om att det är lite, speciellt för en nybörjare som inte riktigt lärt sig att ta ut sig maximalt samt får mycket lättare träningvärk (och därför bör undvika att totalmosa en specifik muskelgrupp). Men kör du 3-split och 4-5pass/vecka så tränar du ju igenom kroppen på 4-5dagar och det är lite mer lagomt. Annars är det inte alls fel att köra 2-split heller.

Ponitus
2011-01-17, 16:55
Du kan ju köra 3-1-3 så tränar du muskelgrupperna 2 dagar i veckan.
Alltså du kör 3-spliten sen vilar du en dag och sen på det igen. Så går det runt så.

gisma
2011-01-17, 17:25
Tackar för svar, får fundera lite mer på hur jag ska lägga upp träningen. Tänkte ta och försöka läsa igen boken jag köpt.

Har grym ångest för hur jag ska göra med deff eller bulk. Man vill ju inte ha allt för mycket fett på sommaren, har nyligen gått ner 6 kilo men det räcker inte hela vägen till beach 2011 *flex*

Hur tycker ni att jag ska göra? Ska jag köra deffen nu och satsa på att bygga muskler sen? Eller ska jag satsa på att bygga muskler nu i några månader för att sedan ta en tokdeff och försöka få bort det sista fettet innan beach 2011 börjar? ;)

hey
2011-01-17, 17:29
Men då tränar man ju bara alla muskelgrupper 1 gång i veckan, vad jag har hört så ska muskeln max vila i 48 timmar sen ska den åka på pisk igen?



Vad jag har hört ska man vila MINST 48 timmar :)

SiSenior
2011-01-17, 20:58
Tackar för svar, får fundera lite mer på hur jag ska lägga upp träningen. Tänkte ta och försöka läsa igen boken jag köpt.

Har grym ångest för hur jag ska göra med deff eller bulk. Man vill ju inte ha allt för mycket fett på sommaren, har nyligen gått ner 6 kilo men det räcker inte hela vägen till beach 2011 *flex*

Hur tycker ni att jag ska göra? Ska jag köra deffen nu och satsa på att bygga muskler sen? Eller ska jag satsa på att bygga muskler nu i några månader för att sedan ta en tokdeff och försöka få bort det sista fettet innan beach 2011 börjar? ;)

Vad tycker du själv? Är det inte de som är det allra viktigaste?
Postat via en mobil enhet

Mineur
2011-01-17, 21:04
Det ska vara minimum av 48-72 timmars vila, beroende på muskels storlek

Crocker
2011-01-17, 21:13
Det ska vara minimum av 48-72 timmars vila, beroende på muskels storlek
Varför? Mina quads får kanske 1dgr vila mellan passen i vissa periodiserade scheman.

r3mpuh
2011-01-17, 22:17
Helkroppspass 3 gånger i veckan är optimalt.

Carcer
2011-01-17, 22:41
Helkroppspass 3 gånger i veckan är optimalt.

Optimalt för vad?

mattoys
2011-01-18, 00:02
Varför? Mina quads får kanske 1dgr vila mellan passen i vissa periodiserade scheman.

tänk dock på att om du tex. tränar ben måndag och onsdag, så har du vilat benen ca 48 h mellan passen.

Bluesparv
2011-01-18, 09:49
Varför? Mina quads får kanske 1dgr vila mellan passen i vissa periodiserade scheman.

Mina får runt 22h på sig när jag kör som mest ;)

hey
2011-01-18, 18:42
Varför? Mina quads får kanske 1dgr vila mellan passen i vissa periodiserade scheman.

Är det inte för att muskeln ska hinna återhämta sig helt, muskeln växer väl vid vila :)

Apjavel
2011-01-18, 18:48
Tackar för svar, får fundera lite mer på hur jag ska lägga upp träningen. Tänkte ta och försöka läsa igen boken jag köpt.

Har grym ångest för hur jag ska göra med deff eller bulk. Man vill ju inte ha allt för mycket fett på sommaren, har nyligen gått ner 6 kilo men det räcker inte hela vägen till beach 2011 *flex*

Hur tycker ni att jag ska göra? Ska jag köra deffen nu och satsa på att bygga muskler sen? Eller ska jag satsa på att bygga muskler nu i några månader för att sedan ta en tokdeff och försöka få bort det sista fettet innan beach 2011 börjar? ;)

Hade jag varit dig så hade jag inte fokuserat på att deffa utan lägg den energin till att köra hårt och mycket. Det kommer se bättre ut när du samlar på dig lite muskler under fettet du har nu.

SiSenior
2011-01-18, 19:26
Är det inte för att muskeln ska hinna återhämta sig helt, muskeln växer väl vid vila :)

Jo det är själva tanken men kanske denna tid är alldeles för lång egentligen?

gisma
2011-01-18, 19:36
Har bestämt mig för att köra halvkropps pass nu, fyra dagar i veckan.

Kan jag köra tex

Måndag - överkropp

Tisdag - underkropp

Onsdag - överkropp

Torsdag - underkropp

Vila fre - sön och sen köra igen på måndag?

Eller är det bättre att köra tex måndag, onsdag, torsdag och lördag?

Vill ju helst köra mån, tis, ons, tors, då det passar bra med tider ( gymmet ligger i anslutning till skolan )

*flex*

gisma
2011-01-18, 19:59
Kan ju även passa på att fråga whey 80 och gainer pro.

Vad jag har fått hört så ska man käka gainer pro direkt efter träningen och sedan käka whey 80 vid tex mellanmål. Rätt?

http://www.*************.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=1&funk=visa_artikel&artnr=585r

http://www.*************.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=1&funk=visa_artikel&artnr=570r



Verkar inte gå något vidare att länka på detta forum? lär man lägga till URL taggar eller?

The Truth
2011-01-18, 20:20
vad jag har hört så ska muskeln max vila i 48 timmar sen ska den åka på pisk igen?Ju fjolligare du tränar, desto oftare kan du träna. Ju tyngre du kör, desto mer vila behövs. 48 timmar är verkligen ingen magisk gräns.

Sen undrar jag om jag behöver deffa för att komma i form inför sommar, har lite ölkagge och mindre chipstuttar men inte så farligt. Tror ni att det räcker med att bygga muskler för att få någorlunda fin form eller måste jag tokdeffa för att bli av med fettet?Du måste deffa för att komma i form. Iaf enligt min definition av "i form". Men jag är visserligen extrem. För vanliga människor kanske det räcker att ligga på 12-18% fett för att klassas som "i form" för en man.

ChrisDEFC
2011-01-19, 01:03
Kan ju även passa på att fråga whey 80 och gainer pro.

Vad jag har fått hört så ska man käka gainer pro direkt efter träningen och sedan käka whey 80 vid tex mellanmål. Rätt?

Verkar inte gå något vidare att länka på detta forum? lär man lägga till URL taggar eller?

Du befinner dig på ett forum som tillhör en webshop så det är rätt dumt att ens försöka länka till någon konkurrerande webshop, don´t ya think?

Angående din fråga så är det inga fel i de du skriver. Har du gainer så är det bästa tillfället att ta den efter träning och vassleprotein lämpar sig ypperligt för mellanmål.