handdator

Visa fullständig version : keto diet och konditionsträning


Sweet Rage
2011-01-17, 06:15
Tänkte köra en keto diet men undrar om löpningen kommer påverka det?
har förstått att man borde hålla sig till träning på max 120-130 i puls? Men är verkligen löpning så illa på ketodiet?

forslund
2011-01-17, 07:31
Ju högre intensitet desto svårare kommer det i teorin att bli. I och med att intensiteten höjs så höjs även andelen av energi som kommer från glykogen, vilket du har dåligt av under ketodiet.

Det är absolut inte så illa att du inte kommer kunna springa 5 eller 10 km, men prestera på topp på dessa sträckor kan bli svårare.

Sweet Rage
2011-01-17, 08:16
hmm tanken är ju att minska i fett och det är därför jag springer från början, att prestera en viss tid på en viss distans är inte något jag tänker särskilt mycke på. Är mer att jag inte vill bryta ner för mycke muskelmassa och samtidigt tömma ut glykogen depåerna snabbare och därmed hoppas på något snabbare viktnedgång

King Grub
2011-01-17, 10:17
Rådande uppfattning är att träning, både styrke- och konditionsträning, inte ökar muskelnedbrytning.

Eddie Vedder
2011-01-17, 15:39
Vill du tömma dina glykogendepåer med den träningsform som sannolikt minskar risken för negativ proteinbalans bäst så kan du ju köra ett sjuhelsikes helkroppspass i gymmet. Styrketräning tömmer ju glykogenet i arbetande muskulatur. Låt säga att du kör en ketodiet där du genomför två riktigt mördande helkroppspass samt ett rejält konditionspass för att tömma leverns depåer.

Om det är önskvärt eller ej låter jag vara osagt men rent spontant tror jag att det skulle funka.