handdator

Visa fullständig version : Gaina som underviktig


JiZZiE
2011-01-16, 20:30
Tjena.

Som rubriken lyder vill jag alltså gå upp i vikt men framför allt i muskelmassa.
Mitt BMI ligger på 18.4 (män under 19 räknas som underviktiga)..
Dock är jag 15 bast så det är kanske lite mer normalt, men hursomhelst...

Jag vill ha råd om hur jag på bästa sätt kan bli större.
Träning / Mat / Tillskott, ja - rubbet!

Tacksam för alla svar! :)

Tränar just nu fotboll två gånger i veckan, och har gymmat i ca 3 månader.
Så jag hade tänkt mig ett styrketräningsprogram på 3 dagar i veckan utöver fotbollen.

The Truth
2011-01-16, 20:37
Du blir större genom att äta mer kcal än vad du förbränner. Så om du inte går upp i vikt, ät lite mera. Om du fortfarande inte går upp i vikt, ät ännu mera.

För kvalitativ ökning, mycket protein och öka styrkan för din kroppsvikt så gott det går.

JiZZiE
2011-01-16, 20:44
Du blir större genom att äta mer kcal än vad du förbränner. Så om du inte går upp i vikt, ät lite mera. Om du fortfarande inte går upp i vikt, ät ännu mera.

För kvalitativ ökning, mycket protein och öka styrkan för din kroppsvikt så gott det går.

Mer kcal intag än kcal förbrukat går jag ju upp i vikt, ja. Men det blir väl bara fett? Jag är främst ute efter muskler..

The Truth
2011-01-16, 20:48
Läs min andra rad för hur du ökar kvalitén på viktökningen.

Bulkar du för snabbt så blir du fet, ja.

Det finns inget lagligt sätt att snabba på processen nämnvärt utöver det jag redan skrivit.

z_bumbi
2011-01-17, 14:18
Eftersom du är tonåring så brukar inte BMI vara någon riktigt bra indikator på under/övervikt men i övrigt ät mer, träna regelbundet (vilket är mycket viktigare än exakt hur du tränar) och se till att du använder tyngre belastning än du gjorde för två månader sedan så kommer både muskler och kroppsvikt.

Trashcan
2011-01-17, 17:26
Mer kcal intag än kcal förbrukat går jag ju upp i vikt, ja. Men det blir väl bara fett? Jag är främst ute efter muskler..

Om man vill lägga på sig muskler så måste man i regel gå upp i vikt, för muskler väger ju en del. Gå upp i vikt gör man genom att äta. Vad vikten kommer bestå av (muskler/fett) kan du styra med styrketräning och se till att det du äter är bra, främst att det innehåller tillräckligt med protein.