handdator

Visa fullständig version : OK att äta under mini-VLCD?


Drok
2011-01-16, 17:45
Håller för tillfället på med att försöka bränna lite fläsk. Kör med fairing complete diet och käkar det till frukost och middag medan jag käkar vanlig lunch i skolan.

Det är ju dock inte direkt så att man blir mätt på 250ml pulverblandning... Därför undrar jag om det finns något som är OK att käka under en sån här diet? Grönsaker? Frukt? Vilka i sådana fall?

Spinkis
2011-01-16, 18:27
Grönsaker mättar bra för få kalorier!

Kischen
2011-01-16, 19:16
Broccoli blomkål vattenkastanjer och minimajs, bara koka med någon buljong.

vicarious
2011-01-16, 19:16
Eftersom det är en VLCD som just betyder very low calorie diet så "ska" du egentligen inte överstiga 800kcal om dagen. Sen finns det ju modifierade VLCD som tillåter högre energiintag men då tappar man väl lite av poängen.. då blir det som vilken vanlig diet eller viktminskning som helst.

Vill du köra en riktig VLCD så ät inte mer än 800kcal om dagen. Eller så äter du tills du blir mätt och ser vars du landar energimässigt.

Protein mättar bra. Grönsaker har redan föreslagits. Frukt, nja - inget jag skulle valt.

Lifeless
2011-01-16, 19:25
Mitt tips för att klara ett hårt pass i tv-soffan är att dippa broccoli i taco-sås och skölja ner med cola zero :)

Drok
2011-01-16, 19:29
Eftersom det är en VLCD som just betyder very low calorie diet så "ska" du egentligen inte överstiga 800kcal om dagen. Sen finns det ju modifierade VLCD som tillåter högre energiintag men då tappar man väl lite av poängen.. då blir det som vilken vanlig diet eller viktminskning som helst.

Vill du köra en riktig VLCD så ät inte mer än 800kcal om dagen. Eller så äter du tills du blir mätt och ser vars du landar energimässigt.

Protein mättar bra. Grönsaker har redan föreslagits. Frukt, nja - inget jag skulle valt.

Tanken är egentligen bara att jag ska hamna runt 1000kcal per dag. Två portioner "pulver" är 340kcal och en vanlig lunch är väl runt 600 kcal. Just därför jag skrev mini-VLCD. Vet inte riktigt hur jag skulle fomulera mig, kanske skulle skrivit diet bara.

vicarious
2011-01-16, 19:33
Tanken är egentligen bara att jag ska hamna runt 1000kcal per dag. Två portioner "pulver" är 340kcal och en vanlig lunch är väl runt 600 kcal. Just därför jag skrev mini-VLCD. Vet inte riktigt hur jag skulle fomulera mig, kanske skulle skrivit diet bara.

Ok, vilket ger ca 60kcal spelrum.. inte mycket att komma med. Du får in ett par hundra gram grönsaker på det där, beroende på vilka grönsaker du väljer. Eller så väljer du att äta för 1200 kcal och blir lite mättare. Det enda som händer är att din viktnedgång blir något långsammare.. kanske kan vara värt det så du slipper gå hungrig? Aja, ditt beslut.

Drok
2011-01-16, 19:41
Ok, vilket ger ca 60kcal spelrum.. inte mycket att komma med. Du får in ett par hundra gram grönsaker på det där, beroende på vilka grönsaker du väljer. Eller så väljer du att äta för 1200 kcal och blir lite mättare. Det enda som händer är att din viktnedgång blir något långsammare.. kanske kan vara värt det så du slipper gå hungrig? Aja, ditt beslut.
Det är faktiskt ett jävligt svårt val... Har gått runt och varit hungrig i stort sett hela tiden den senaste veckan. Har gått bra, än så länge, jag känner dock att jag är mycket mer sugen på att käka nåt nu. Skulle därför vara skönt att kunna ha något man kan knapra på utan att det ger allt för stora negativa effekter för viktminskningen.

Jag syftat alltså på något man kan knapra på framåt kvällen när man blir sugen, inte en hel måltid. Kan man ta en gurka eller en burk majs kanske?

Kischen
2011-01-16, 19:44
Det är faktiskt ett jävligt svårt val... Har gått runt och varit hungrig i stort sett hela tiden den senaste veckan. Har gått bra, än så länge, jag känner dock att jag är mycket mer sugen på att käka nåt nu. Skulle därför vara skönt att kunna ha något man kan knapra på utan att det ger allt för stora negativa effekter för viktminskningen.

Jag syftat alltså på något man kan knapra på framåt kvällen när man blir sugen, inte en hel måltid. Kan man ta en gurka eller en burk majs kanske?

Spara kalorier under dagen och lägg på kvällen. Proteinfluff är enkelt att göra och mättar bra, finns i receptdelen här på forumet.

vicarious
2011-01-16, 19:45
Det är faktiskt ett jävligt svårt val... Har gått runt och varit hungrig i stort sett hela tiden den senaste veckan. Har gått bra, än så länge, jag känner dock att jag är mycket mer sugen på att käka nåt nu. Skulle därför vara skönt att kunna ha något man kan knapra på utan att det ger allt för stora negativa effekter för viktminskningen.

Jag syftat alltså på något man kan knapra på framåt kvällen när man blir sugen, inte en hel måltid. Kan man ta en gurka eller en burk majs kanske?

Majs innehåller ganska mycket energi så det är nog inget bra alternativ om du vill hålla nere energimängden. Gurka är kalorisnålt men mättar knappast särskilt bra, det är ju nästan bara vatten. Dessutom är det ganska dyrt. Inte värt att betala för vatten..

Morötter kanske? Bra knapermat, inte så farligt mycket energi och rätt billigt. Eller så siktar du på att äta något proteinrikt som mättar. Kvarg/keso.

mikaelj
2011-01-16, 23:58
Ät mat som mättar istället för pulver. 1000 kcal får du i dig 1 kg kycklingfilé. Fördela det på två måltider - liten lunch och stor middag, så får du åtminstone äta dig mätt.