handdator

Visa fullständig version : Sätta upp tavlor på kilramar


Larsson85
2011-01-16, 17:15
På min senaste resa köpte jag med mig lite tavlor hem. Hos konstnären satt dukarna upphäftade på träramar, men för att kunna ta hem tavlorna så togs de ner och rullades ihop

Nu har jag börjat fundera på hur jag ska göra för att få upp tavlorna på mina väggar. Efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att den typen av ramar som jag antagligen är ute efter är kilramar. Dvs en träkvadrat som man viker tavlan runt och häftar fast.

Jag har varit i kontakt med ett par rammakare för att få prisuppgifter på vad det skulle kosta att lämna in tavlorna och få de uppsatta på kilramar. Rammakarna tar allt mellan 350-800kr per tavla. Mina två tavlor är uppdelade i flera segment, den ena i 5 och den andra i 4. Det är alltså 9 inramningar som ska göras, och då springer priset iväg.

Det känns alltså orimligt att betala runt 3000-7000 för inramning av tavlor som jag tillsammans betalade 1400kr för.

Därför vänder jag mig till Kolozzeum för att få tips om hur jag kan lösa detta. Jag har hittat en sida där man kan beställa kilramar från http://www.kilramar.se/, då får jag ner priset till runt 1500-2000kr (har inte kollat exakt vilka mått jag behöver än). Dock har jag ingen erfarenhet av att spänna upp tavlor på kilramar, samt att när jag gjorde en testmätning på en tavla så var den 39.5cm, och det går bara att beställa ramar i hela cm.

Dels undrar jag också över ifall det finns något alternativ till kilramar. Konstnären hade inga kilar i sina ramar, utan det var enkla träpinnar som satt i en kvadrat. Finns det någon sån variant som är billigare och enklare? Kan man såga till trädbitarna själv? Jag har tillgång till verktyg så att jag kan få till 45 graders vinklar på bitarna.

Tack för all hjälp och alla tips.

r3mpuh
2011-01-16, 18:24
Spika upp träplankor själv runtom?

pelle
2011-01-16, 18:28
Är det standardstorlekar på tavlorna kan du köpa färdiga ramar väl på Clas Ohlson eller liknande, alt. så kan du köpa standardstorlekar och bara såga lite i dem.

ViKKaN
2011-01-16, 18:32
Är det standardstorlekar på tavlorna kan du köpa färdiga ramar väl på Clas Ohlson eller liknande, alt. så kan du köpa standardstorlekar och bara såga lite i dem.

Tänkte just föreslå det, så +1!

Larsson85
2011-01-16, 18:40
Spika upp träplankor själv runtom?

Ja, det är lite det jag funderar på. Har du erfarenhet av att göra det, och blir det bra? Klarar man att spänna upp målningen bra på en egentillverkad ram?

Larsson85
2011-01-16, 18:42
Är det standardstorlekar på tavlorna kan du köpa färdiga ramar väl på Clas Ohlson eller liknande, alt. så kan du köpa standardstorlekar och bara såga lite i dem.

Tyvärr inte standardstorlekar, en tavla är t.ex 80 x 29.5