handdator

Visa fullständig version : Lättare hålla vikten med konditionsträning vid sidan av gym?


McCoy
2011-01-16, 12:13
Ni som konditionstränar, hur upplever ni det?

Är det lättare att hålla sig i form med större energiförbrukning, t.ex. löpning tillsammans med styrketräning, eller går det på ett ut; kompenserar man bort det mesta genom mera mat?

Anledningen till att jag frågar är att jag f.n. inte har tillgång till eget kök utan blir serverad vad som lagas där jag bor. Ofta stärkelsebaserat, inte så mättande, med lite protein och lite grönsaker.

Apjavel
2011-01-16, 12:28
Lättast för att hålla vikten är att reglera kcal intaget så att det är anpassat efter dina behov. Förstår inte frågan riktigt =/

Pungis
2011-01-16, 12:32
Jag märker helt klart skillnad ja.

Eddie Vedder
2011-01-16, 12:34
Förstår inte frågan riktigt =/

Han menar om det är lättare att hålla sin vikt genom att utöka energiförbrukningen med konditionsträning när matintaget inte kan hållas helt kontrollerat.

Och ja, det finns många som väljer att helt enkelt öka på sin förbrukning och inte bryr sig om kaloriräkning.

McCoy
2011-01-16, 12:38
Apjavel:

Jo, visst är det så. Men som jag skrev har jag inte så stort inflytande över min kosthållning där jag bor. Skulle jag äta mig mätt på maten, som inte är så mättande, går jag sakta upp i vikt.

Alltså, frågan är snarare om hungern ökar lika mycket som man förbränner på exempelvis ett pass löpning.

thethoos
2011-01-16, 13:01
Det är det helt klart. Jag tycker hård konditionsträning har en hungerdämpande effekt, allafall på mig. Gymträning ger istället extrem hunger.

Anders The Peak
2011-01-16, 13:09
Apjavel:

Jo, visst är det så. Men som jag skrev har jag inte så stort inflytande över min kosthållning där jag bor. Skulle jag äta mig mätt på maten, som inte är så mättande, går jag sakta upp i vikt.

Alltså, frågan är snarare om hungern ökar lika mycket som man förbränner på exempelvis ett pass löpning.

Träning(bra kondition) ökar kroppens förmåga att använda fett till muskelarbete samtidigt som tränade muskler bränner mer totalt.

Det här kalori in och ut handlar mer om inaktiva personer som har en inaktiverad muskelmassa och med tiden får de all världens vällevnadssjukdomar

young_george
2011-01-16, 13:12
Träning ökar kroppens förmåga att använda fett till muskelarbete samtidigt som tränade muskler bränner mer totalt.

Det här kalori in och ut handlar mer om inaktiva personer som har en inaktiverad muskelmassa och med tiden får de all världens vällevnadssjukdomar

Tycker du ger missvisande information. Kaloribalansen påverkar tränande människor lika mycket som otränade. Att personer som tränar har bättre möjligheter att påverka sin egen energiåtgång förändrar ju knappast det.

Anders The Peak
2011-01-16, 13:15
Tycker du ger missvisande information. Kaloribalansen påverkar tränande människor lika mycket som otränade. Att personer som tränar har bättre möjligheter att påverka sin egen energiåtgång förändrar ju knappast det.

Det är inte missvisande.