handdator

Visa fullständig version : Lateral raises till ovanför huvud Stående rodd till pannan? (film)


Fredrik_S
2011-01-16, 10:26
Vad blir effekten av att göra lateral raises hela vägen till ovanför huvudet.
3:30 in i filmen
Samt vad blir effekten av att göra stående rodd ända till pannan.
4:30 in i filmen

Vad tycker ni om hans resonemang kring övningarna

XdoNu9ZRejU

Sheogorath
2011-01-16, 10:38
Har inte tid att kolla på filmen men kan svara på en av frågorna.

Fortsätter man lateral raise över huvudet (vilket kräver utåtrotation i axeln kring 90 graders abduktion) kommer arbetat att tas över framförallt av axelns framsida. Det blir som en hantelpress utan triceps.

Vad gäller rodden får jag titta på filmen sen. Låter som att det bara blir besvärligt för handlederna.

Sverker
2011-01-16, 10:51
Att dra till pannan med skivstång blir som ett frontlyft och lägger säkert mer arbete på främre axeln. Omständigt och onödigt enligt mig. Bättre att stanna vid nyckelbenen och koncentrera på sida axlar.

Fredrik_S
2011-01-16, 10:52
vad gäller lateral raisen: Det borde också skapa arbete för småmusklerna som roterar armen utåt i övergången från själva lateral raisen till innan flyen över huvudet.(kan tillägga att 5-6 kilo räcker bra för mig i den övningen och i rodden till pannan så blir ca 20 kg bra).

Anders The Peak
2011-01-18, 21:37
Jag prövade Nubrets träningmetoder igår och de har sina poänger. Rodden tar bra på axlar och trapezius. Värt att prova.

KalleTeodor
2011-05-25, 16:37
vad gäller lateral raisen: Det borde också skapa arbete för småmusklerna som roterar armen utåt i övergången från själva lateral raisen till innan flyen över huvudet.(kan tillägga att 5-6 kilo räcker bra för mig i den övningen och i rodden till pannan så blir ca 20 kg bra).

menar du att du använder 5-6kg hantlar när du kör lateral raises? Isf hur många reps kör du? Och av vilken anledning kör du med så liten vikt? Eller har jag missuppfattat totallt?

Silveta
2011-05-25, 18:55
menar du att du använder 5-6kg hantlar när du kör lateral raises? Isf hur många reps kör du? Och av vilken anledning kör du med så liten vikt? Eller har jag missuppfattat totallt?

behövs inte mycket vikt för att just lateral raises ska svida hårt, nu är jag iofs en newbie fortf men för att göra det korrekt och kontrollerat så kan jag inte köra mer än 3-4kg själv.

Crocker
2011-05-25, 19:01
menar du att du använder 5-6kg hantlar när du kör lateral raises? Isf hur många reps kör du? Och av vilken anledning kör du med så liten vikt? Eller har jag missuppfattat totallt?
5-6 kg är väl inget lite eller?

bustz0rz
2011-05-25, 21:05
Har läst lite här och var om att lateral raises INTE skall utföras med armarna högre än axelnivå för att det då blir skadligt. Är detta bara skitsnack?

Har nog även läst att just sån axelrodd inte är särskilt bra heller; även bara till haknivå.

Vad säger ni om det?

Sheogorath
2011-05-25, 21:08
Om man försöker fortsätta ett sidolyft över axelnivå UTAN att utåtrotera överarmen kommer man att klämma strukturer i axelleden. Men utförandet det talas om här innebär en utåtrotation när man börjar närma sig läget där det behövs. Inga problem i sådana fall.

bustz0rz
2011-05-25, 21:41
Om man försöker fortsätta ett sidolyft över axelnivå UTAN att utåtrotera överarmen kommer man att klämma strukturer i axelleden. Men utförandet det talas om här innebär en utåtrotation när man börjar närma sig läget där det behövs. Inga problem i sådana fall.

I see. Tack för förklaringen. Vad säger du om "axelrodden" då?

Sheogorath
2011-05-25, 21:50
I see. Tack för förklaringen. Vad säger du om "axelrodden" då?

Verkar vara ett sätt att göra för mycket i en och samma övning. Jag föredrar att bara dra stången till brösthöjd. Det räcker för att få mina överarmar parallella med golvet. Kör jag med V-grepp i kabel pekar armbågarna snett framåt och man kan på ett säkert sätt dra mycket högre. Med stång blir det samma problem som med hantlar åt sidan: drar man armbågarna för högt klämmer man strukturer i axeln.