handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram vid deff? (Inte tränat på länge)


Chrilleee
2011-01-16, 00:38
Jag kommer snart att påbörja min deff för att bli av med alla extrakilon jag har. Tanken är att jag samtidigt ska börja styrketräna, vilket jag inte gjort på väldigt länge och aldrig särskilt seriöst.

Det jag undrar nu är om z_bumbis program är att rekommendera rakt av som det är vid deff? Eller borde det modifieras något?

Undrar även om det har någon nackdel att hoppa på 2- eller 3-dagarsprogrammet direkt och skippa det första? Jag tycker nog själv att det är roligare att köra olika övningar åtminstone varannan gång på gymmet än att köra samma varje gång.

vicarious
2011-01-16, 10:29
Har du styrketränat före, isåfall när och hur länge?

Chrilleee
2011-01-16, 11:30
Tidigare i mitt liv, men aldrig särskilt mycket.
Senaste seriösa träningen var nog för över 5 år sen i alla fall, och då var det nog inte mer än ett år.

vicarious
2011-01-17, 12:38
Jag föreslår att du tränar 2-3 gånger i veckan. Tung styrketräning med lite lägre reps (6-8 är ett ganska bra intervall) med mycket basövningar. Protein, minst 2-2.5g/kg kroppsvikt.

Chrilleee
2011-01-17, 14:22
Jag föreslår att du tränar 2-3 gånger i veckan. Tung styrketräning med lite lägre reps (6-8 är ett ganska bra intervall) med mycket basövningar. Protein, minst 2-2.5g/kg kroppsvikt.

Det är något sådant jag tänkt göra, träna 2-3ggr per vecka och äta en massa extra protein.
Men, skulle du säga att z_bumbis schema skulle passa bra för en deff? Eller har du något annat vettigt alternativt schema? Utan allt för avancerade övningar, då jag som sagt precis ska börja träna igen och inte tränat mycket alls tidigare.

vicarious
2011-01-17, 14:30
Länka gärna till det programmet eller skriv ner det här i tråden så jag vet vilket du pratar om.

Chrilleee
2011-01-17, 17:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

vicarious
2011-01-17, 18:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Där finns det tre olika......

Chrilleee
2011-01-18, 08:54
Där finns det tre olika......

Jo, fast det är ju det jag skriver om i första posten. Det jag undrar är om jag borde börja med nybörjarschemat, eller om jag kan hoppa på 2/3-dagarsprogammen direkt?
Och om de borde modifieras något just för deff?

vicarious
2011-01-18, 10:19
Jo, fast det är ju det jag skriver om i första posten. Det jag undrar är om jag borde börja med nybörjarschemat, eller om jag kan hoppa på 2/3-dagarsprogammen direkt?
Och om de borde modifieras något just för deff?

Hur erfaren känner du dig? Hur van är du vid de olika övningarna?

Kanske kan vara en tanke att börja med nybörjarprogrammet en vecka eller två för att komma in i det. Jag tycker iaf att du ska träna styrka minst två gånger i veckan. Det jag skulle ändrat på såhär direkt är repsantalet. 10-15 är för högt, 6-8/10 är mer lagom under deff.

Chrilleee
2011-01-19, 17:54
Inte överdrivet erfaren, men heller inte helt borta.

Jo, jag har tänkt få in styrka åtminstone två gånger i veckan. Men, det jag har problem med nu är vad jag ska köra med för program. Om jag kör nybörjarprogrammet en så kort tid, vad bör jag byta till efter det då?

Kommer troligen köra en deffperiod på 2 månader, så ett vettigt program att köra under tiden vore bra om någon har och vill dela med sig av.

vicarious
2011-01-19, 19:20
Ska du köra 2 ggr i veckan så kör helkroppspass. Har inget bra exempel då jag aldrig brukar träna så faktiskt.. sen beror det på hur teknikmässigt erfaren du är, om du klarar av marklyft, knäböj m.m.

Chrilleee
2011-01-23, 19:09
Jag tror jag ändrat lite i min plan och kommer försöka köra styrka 3ggr i veckan. Tror även det ligger till så det kommer bli träning två dagar efter varandra för att det ska matcha bra med min övriga vardag.

Så, ett 2-/3-splitprogram vore nog bättre än ett helkropps för mig.

Knäböj har jag kört lite, dock aldrig marklyft eftersom jag inte vågat tidigare. Så, ett "lite lättare" schema vore nog att föredra tills jag känner mig bekväm.