handdator

Visa fullständig version : Om ni fick välja FEM övningar, för helkroppspass, vilka väljer ni?


lanzal
2011-01-16, 00:11
Hejsan!

Tänkte köra igång med träningen igen imorgon och har kört 3 övningar per pass ett tag innan detta break jag haft under julen / nyår ( fett dumt yes ).

Tänkte fortsätta köra Böj / mark / bänk..

Sen funderar jag på Militärpress och antingen stående rodd eller latsdrag.

Vilka 5 övningar hade ni andra valt om ni skulle köra helkropp, säg.. 2 gånger i veckan?

Mvh!

Karatekid
2011-01-16, 00:15
Böj, mark, bänk, chins, goodmornings

amarth
2011-01-16, 00:16
Fem? Det är väl inte mer än vad man behöver :D

Skulle nog köra:

Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Stöt
Ryck

Det är nog i princip bara dem jag tränar ordentligt i nuläget.

McLR
2011-01-16, 00:18
Bänk
mark
böj
press
rodd

Pungis
2011-01-16, 00:19
Mark, Böj, Bänk, Chins.. Den sista är klurig. Kanske rodd eller dips

lanzal
2011-01-16, 00:21
Bänk
mark
böj
press
rodd

Press = ?? :P

Chins är nåt jag vill testa, men jag orkar typ.. 2?

Suger lite

Lucipha
2011-01-16, 00:27
Böj, mark, bänk, frivändningar, pullups

mikeni
2011-01-16, 00:28
Det ska vara:

Böj
Mark
Chins
Bänk
Axelpress

Inge Enveten
2011-01-16, 00:30
Vad är syftet med träningen?

lanzal
2011-01-16, 00:32
Vad är syftet med träningen?
Jadu, jag vill bli stark, och samtidigt bli större? :D

Nej, så länge nåt av det händer är jag nöjd, jag diggar dock detta med basövningar så kör väl inge bicepcurl direkt även fast det vore kul så känns det inte värt att lägga ner tid på, får ju med biceps lite när man kör rodd ändå :>

Så låt höra! Vad hade du valt Rocky?

Inge Enveten
2011-01-16, 00:39
Känns väldigt begränsat med enbart två pass i veckan fördelat på fem övningar. Jag skulle försökt sikta på något i stil med det här istället;

a) bänkpress/hantelpress plan och lutande, flyes, dips
b) knäböj, benpress, ben curl
c) marklyft, valfri version av latsdrag (kabel), valfri version av rodd (kabel)

och sen lägga till i alla fall tre övningar (en press, något sorts framside/sidolyft och en sista för baksida) för axlarna där det för dig personligen passar bäst

strango
2011-01-16, 00:40
Jag hade valt

Böj
Bänk
Mark
Militärpress
Chins

ChrisDEFC
2011-01-16, 00:41
Skulle jag köra helkropp 2ggr/vecka så skulle inte jag inte välja samma upplägg båda passen utan kanske: Böj, rakmark, rodd, bänk och nån bålövning ena passet och Benpress, Mark, chins/neddrag, militärpress samt nån övning för baksida axlar. Nått åt det hållet och sen kanske variera mig lite med sistaövningen från vecka till vecka men behålla basen.

Fick jag inte välja mer än totalt 5 övningar så hade det för mig blivit: Böj, mark, bänk, militärpress och chins.

Loke
2011-01-16, 00:43
Det är väl att svära i kyrkan, men om det var en hyffsat begränsad tid (halvår eller mindre) så skulle jag välja böj ELLER mark, inte båda. Tar för mycket tid och energi om man ska få ut nåt av dessa och sen orka träna övriga kroppen. Säkert en vanesak, men jag skulle inte palla. Så:

Böj
Finnen
Bänk
Axelpress av något slag
Close grip chins

Man skulle kunna byta Böj och finnen mot mark och Situps vartannat pass kanske.

ceejay
2011-01-16, 00:46
Ryck
Stöt
Push press
Böj bak/fram

Matsa
2011-01-16, 00:47
Jag skulle välja:

Böj
Bänk
Mark
Chins
Militärpress

Du skriver att du vill träna två pass i veckan, måste bägge passen vara identiska eller kan du tänka dig att variera komplementövningarna? I så fall skulle andra passet kunna vara något i stil med:

Böj
Bänk
Mark
Stångrodd
Dips

Om du vill ha ytterligare variation eller t.ex tycker att det blir för tufft med mark på varje pass kan du växla mellan böj/frontböj och mark/rakmark.

lanzal
2011-01-16, 01:00
Matsa, att köra 2 olika pass är något jag definitivt skulle kunna göra, vill gärna hålla mig till 2 pass dock, då jag tränat förut så känner jag att dra igenom kroppen 2 gånger i veckan är precis lagom då jag tränar fotboll 2 gånger i veckan med :)

Dips går dock fetbort! Mina axlar klarar inte det, får bara ont.

Någon form av superset tricep / bicep ena passet kanske, det andra passet istället för dips tänker jag på.

TheOak
2011-01-16, 01:14
Till en början kanske du blir lite större och starkare, men med 2 pass i veckan vinner du inget i längden, men om jag ska tipsa om 5 övningar för den träningsmängden så blir det Chins,Knäböj,Marklyft,Bänkpress och situps med så kraftig lutning att du bara klarar max 8-10st.
Jag skippar militärpressen för du får ganska mycket axlar i bänk.
Jag hade delat up det Onsdag/Söndag, onsdag:Bänkpress/Marklyft/Situps Söndag:Knäböj,chins,situps, och sett till att verkligen ha en riktigt ordentlig träningsverk efter varje pass.
Glöm inte att äta och sova.

Goodluck ol´chap

lanzal
2011-01-16, 01:26
TheOak, 2 pass i veckan när man kör igenom allt är väl inte så lite tycker väl jag själv?

Kör man de 3 stora så kan ju passen man genomför bli så jobbiga man vill egentligen :P.

Matsa
2011-01-16, 01:26
Om du inte kan köra dips så är det inte hela världen, du kan alltid köra någon annan pressövning (smalbänk, militärpress, snedbänk etc). Det beror dock på hur många set vanlig bänk du kör, eftersom du bänkar på bägge passen så kanske du inte ens behöver en extra pressövning på pass två.

Isolationsövningar för biceps och triceps skulle jag ha sparsamt av i ett så minimalistiskt schema. Med två styrkepass i veckan är det bättre att lägga all energi på större övningar, men det är förstås bara min åsikt. Hade jag haft med mindre övningar skulle det nog snarare vara något för rotatorkuffarna eller facepulls.

Jag tycker inte att två pass i veckan är fel om styrketräningen bedrivs vid sidan av en annan idrott, men man får nog acceptera att man blir en smula begränsad. Så länge du utvecklas på ett sätt du är nöjd med så är det ju uppenbarligen tillräckligt. På sikt kanske du kan lägga in perioder där du kör något extra pass?

lanzal
2011-01-16, 01:38
Absolut Matsa, det är ju trots allt försäsong och jobbar ju inte direkt hela veckorna heller just nu så har mycket tid över, får helt enkelt känna efter och se hur kroppen känner sig!

Kul att det fanns lite intresse i den här tråden iaf :P

HulkH
2011-01-16, 02:25
Militärpress
Chins
Bänkpress
Marklyft
Knäböj

TheOak
2011-01-16, 02:25
Jag missade att du lirade fotboll också, så det är klart att det kan bli lite lite jobbigt att köra 4-5 gympass på det, så 2 pass är ju klart bättre än 0.

willtjam
2011-01-16, 08:44
Press = ?? :P

Chins är nåt jag vill testa, men jag orkar typ.. 2?

Suger lite
Press är "riktiga" namnet på militärpress.

Orkar du inte chins så kan du göra negativa chins, att du hoppar upp och släpper ner dig sakta. Man kan även kippa upp sig, men som jag har förstått så är det lite svårare teknik och därför lätt att skada sig.

tntballe
2011-01-16, 08:59
bänk
frontböj
mark
chins
skivstångsrodd

Apjavel
2011-01-16, 09:10
Chins
Knäböj
Bänkpress
Militärpress
Ryck

z_bumbi
2011-01-16, 09:30
Upphöjda marklyft från olika höjder. Varierande höjd i samma pass eller mellan olika pass men också olika vinklar på draget.
Benpress
Kabelrodd
Latsdrag med smalt handtag
Roddmaskin (C2) supersetat med mage i maskin (Kanske fusk men ingen begränsar sig väl frivilligt till bara fem övningar?)

Fast frågan är kanske inte vad man skulle välja utan vad man borde välja? :D

Två olika pass delvis baserat på basövningar men där man inte struntar i bål och prehab (det är här problemet med bara fem övningar brukar uppstår...).

Att köra samma övningar båda passen kan vara en onödig begränsning.
Bänk kombinerat med bänk, smalbänk eller axelpress ger två pressövningar men ganska olika belastningar
Skivstångsrodd kombinerat med skivstångsrodd, hantelrodd eller kabelrodd ger också olika belastningar.
En statisk och en dynamisk magövning.
Om man av någon anledning begränsar övningsantalet pga av tidsbrist så måste man inte köra flera set av vissa övningar och det går oftast utmärkt att köra superset/set in set/gigantset för att få ner tiden.

filmjölk
2011-01-16, 09:47
Alternerande hantelcurls
Preachercurls
enarms bicepscurl i cable över bänk
hammercurl
21:s

The Truth
2011-01-16, 11:24
Med fyra övningar: Bänk/dips, pull-ups/chins, böj/frontböj och mark/raka mark

Den femte känns bara onödig, men bicepscurl (ifall du vill satsa på fitness five), rodd, militärpress eller dragonflyes kanske.

mattilainen
2011-01-16, 11:46
bänk, mark, böj, chins och hantellyft åt sidan.

Crocker
2011-01-16, 11:46
Bänk
Mark
Böj
Rodd
Press

Bluesparv
2011-01-16, 11:55
Stöt
Böj
Bänk
Chins
Rodd

Med olika varianter av alla.

McLR
2011-01-16, 11:59
Press = ?? :P

Chins är nåt jag vill testa, men jag orkar typ.. 2?

Suger lite

Militärpress


Om du bara orkar 2 st chins så börja med pull ups :)

Rikard Jansson
2011-01-16, 12:03
Bänk, Mark, Frontböj, Maskinrodd, Däckvält

Delerious
2011-01-16, 13:09
Marklyft
Bänkpress
Knäböj
Militärpress
Frivändningar

Bästa ever! Bygger bra stomme ;D

HMB
2011-01-16, 14:09
Stöt
Bänkpress
Chins
Rodd
Knäböj

Fernicus
2011-01-16, 14:42
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Militärpress
Nån form av rodd

Timme
2011-01-16, 14:47
Böj
Bänk
Mark
Sittande rodd
stående press bakom nacken

EkarN
2011-01-16, 16:05
jag hade valt

böj
bänk
mark
militärpress
chins

+1

agazza
2011-01-16, 16:36
Lätt lutande hantelpress
smalbänk/skullcrushers

Pullups (inte chins)
T-bar/ bred rodd
knäböj breda atg

är basen för mig(untz, untz, untz), men jag kör tvåsplitt 2 gånger i veckan istället för 2 helkropp. Jag pallar helt enkelt inte köra helkroppspass, då blir alltid något lidande.

5x5 ena splitten och 3x12 andra splitten

Honken
2011-01-16, 16:50
Swings (dubbla, maxvikt)
Splitböj
Press
Rodd
Chins

Stefan J
2011-01-16, 17:03
Kan lista 5 övningar och vilka muskler som i huvudsak aktiveras

Knäböj (framsida lår, röven, bålen dvs mage+rygg)
Bänkpress(bröst, triceps, axlar, bröstrygg)
Marklyft (i princip hela ryggen, baksida lår, underarmar)
Stående militärpress (axlar, triceps, bålen)
Chins (lats, biceps, underarmar)

Du missar vadträningen, men annars täcker du resten av kroppen mer eller mindre.

Brinken
2011-01-16, 17:08
Press = ?? :P

Chins är nåt jag vill testa, men jag orkar typ.. 2?

Suger lite

Har du iPhone? Jag har börjat med 2 träningsappar. De heter
*100 Pushups - 6veckorsprogram som du skall klara 100 armhävningar från typ inga. Jag har kört 2 veckor nu och ökat från 30 - 50. Hoppas det fortsätter så.
*20 Chinups - Du kan köra det för chins så ökar du snabbt dina 2 till några fler. Jag har ökat från 6 till 9 på 2 veckor :)

Jag vet inte om det är programmen som är bra, eller om det är motiverande med att ha telefonen framför sig som säger exakt hur många man skall köra och hur länge man skall vila. Taggande!

Lucipha
2011-01-16, 21:14
Matsa, att köra 2 olika pass är något jag definitivt skulle kunna göra, vill gärna hålla mig till 2 pass dock, då jag tränat förut så känner jag att dra igenom kroppen 2 gånger i veckan är precis lagom då jag tränar fotboll 2 gånger i veckan med :)

Dips går dock fetbort! Mina axlar klarar inte det, får bara ont.

Någon form av superset tricep / bicep ena passet kanske, det andra passet istället för dips tänker jag på.

Tror att två pass i veckan är ganska lagom om du idrottar i övrigt och dessutom vill ha ett liv vid sidan om.

Exempel på tvådagarssplit:

Dag 1:
Frivändningar
Böj
Bänk
Roddar
Plankan eller annan magövning

Dag 2
Marklyft
Militärpress
Pullups
Utfall
Finnens magövning eller liknande

Sen är det en tanke att följa någon typ av schema för hur många set, repps och vilken intensitet du skall ha i övningarna. Jag tränar själv två dagar i veckan just nu och kör 531 på böj, mark, bänk, press och sedan tre sett med varierande belastning i de andra övningarna beroende på dagsform. Det viktiga är att du har en plan för hur du skall öka långsiktigt.

BengtBurk
2011-01-16, 21:14
Böj
Bänk
Mark
Chins
Militärpress

Morrris
2011-01-16, 21:25
Strykevändningar
Pushpress
Bänkpress
Frontböj
Chins

mpersson
2011-01-16, 21:39
Får man välja fritt:

Bänkpress
FU bänk
Floorpress
Militärpress
Dips

:D

I ditt fall:

Böj
Bänk
Mark
Chins
Dips

Eagleshield
2011-01-16, 22:42
böj
bänk
mark
chins
militärpress

+1

Inge Enveten
2011-01-16, 22:57
Böj

stående press bakom nacken

Akta dig för Arne

Botrik
2011-01-16, 23:02
Knäböj, marklyft, bänkpress, french press och stångcurl.

Proxy
2011-01-16, 23:06
Akta dig för Arne

Jag råkar veta att Arne är en förespråkare för press bakom nacke för friska axlar, för att inte tala om knäböj.

Akta dig för Axon skulle jag dock vilja påstå :thumbup:

Grazzafukkinrazzi
2011-01-16, 23:07
Akta dig för Arne

Varför? Arne är väl en av dem som förespråkar övningar som alternativt kan genomföras bakom nacken. D.v.s. Chins, press, latsdrag osv.

pucktvåa! foan...

Inge Enveten
2011-01-17, 07:19
Arne förespråkar inte press bakom nacken

Matsa
2011-01-17, 16:26
Arne förespråkar inte press bakom nacken

Mjaså? Han verkar inte ha så mycket emot den heller.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4203011&postcount=6

Crocker
2011-01-17, 16:58
Arne förespråkar väl latsdrag bakom nacken, kan väl lätt blandas ihop.

Forqie
2011-01-17, 17:14
Bänkpress
Benböj
Marklyft
Rodd
Chins

tomn
2011-01-17, 17:23
Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Pull-ups
Militärpress

som så många andra

Proxy
2011-01-17, 18:21
Arne förespråkar väl latsdrag bakom nacken, kan väl lätt blandas ihop.

Arne som är en klok man förespråkar både drag och press bakom nacke, men inser givetvis riskerna och skulle knappast rekommendera den vid vissa skador.