handdator

Visa fullständig version : Några frågor innan jag beställer (Tillskott under deff)


Chrilleee
2011-01-15, 23:57
Min plan är att börja träna om ungefär en vecka och samtidigt gå ner i vikt, jag antar att det kallas deff trots att jag inte tränat på väldigt länge.

Jag hade tänkt införskaffa ett par kosttillskott för att lyckas att gå ner i vikt och tappa minimalt med muskler.
Jag har tänkt köpa EAA för att äta innan och efter träningspassen och Vassleprotein för att få i mig rätt mängd protein om dagarna.

Sen funderar jag över maltodextrin eller någon annan typ av snabba kolhydrater. Borde jag skaffa det också? Ger det någon fördel att inta det innan/efter träning vid deff, som i ökad energi under träningspasset? Eller är det bara onödiga kalorier?

Skulle ni säga att det känns som det nödvändigaste för att lyckas med mitt mål? Något som saknas eller något jag borde skippa?
Självklart med en bra kost också!

Fredson
2011-01-16, 01:51
Själv kör jag kasein som mellanmål och innan läggdags och EAA innan och efter träning. Vassle och EAA har båda som främsta egenskap att dem stimulerar proteinsyntesen med skillnaden att EAA har större effekt. Kasein är långsamt och håller en jämn protein nivå i kroppen och minskar muskelnedbrytningen, vilket vassle inte gör. Maltodextrin är inget jag personligen använder mig av, speciellt inte under deff iochmed dem onödiga kalorierna då jag föredrar att kunna äta så mycket riktig mat som möjligt. Mat så fort det bara går efter träningen så blir det bra. Är du ute efter energi under träningen då du ligger på underskott kanske du borde kolla på nån kalorifri pwo istället. Jag vet att Jack3d är kalorifri men finns säkert fler :).

Fredrik_S
2011-01-16, 01:52
Det allra svåraste tycker jag lixom många andra under en deff är att klara av att fightas med hungern/suget. Att då äta kolhydtrater utan något som helst innehåll annat än ren tom energi känns otroligt bortkastat.
Vassle allt the way med bra kost säger jag... och EAA om du vill...

Fredson
2011-01-16, 01:55
Är du hungrig kan du prova Psyllium frön och dricka med vatten. Sväller i magen och ger lite mättnads känsla men inga kalorier alls så länge du inte tuggar sönder dem. Är även bra för tarmfunktionen. Tycker det dämpar mitt sötsug/fetsug också.

Chrilleee
2011-01-16, 12:32
Fredson: Är det så stor skillnad på vassle- och kasseinprotein att det är värt att lägga ungefär den dubbla summan på det? Kommer ju troligen att äta en hel del protein nämligen.
Det jag tänkte på kolhydraterna är om det är bättre i rent "ickemuskelnedbrytande"-/muskeluppbyggande syfte än en måltid efter med ett gäng extra potatisar?
Vad är pwo?

Fredrik_S: Jo, jag tror jag kommer ha det problemet med. Men, hjälper det inte träningen på något sätt?

young_george
2011-01-16, 12:48
Visst kan kolhydrater hjälpa träningen akut, men när det kommer till en deff kommer det möjligtvis vara kontraproduktivt då det ger mindre utrymme till riktig mat som mättar.

Att gå runt och vara vrålhunrig och må dåligt över detta kommer vara långt mycket värre för din träning och hälsa än det lilla som kolhydrater runt träning eventuellt hjälper.

Dock, om du går runt och är mätt hela tiden, samt har utrymme rent kalorimässigt för kolhydrater runt träning så är det väl okej, men det är nog ganska ovanligt.

Fredson
2011-01-16, 13:48
Behöver inte vara så stor skillnad prismässigt.
Skickar ett pm till dig med lite olika förslag och jämförelser.
Skulle rekommendera mat efter träning och vill du göra det optimalt för dina muskler så minska lite på kolhydraterna och höj proteinet. Tex en potatis mindre än vanligt och lite mer kyckling. Högt protein är extra viktigt under deffen då du ligger på kaloriunderskott så att du bryter ner så lite muskler som möjligt.

Fredson
2011-01-16, 14:11
PWO betyder Pre workout. Dvs nåt man tar innan träning för tex mer energi.

Vissa tycker det räcker bra med kaffe alternativt koffeintabletter innan och vissa gillar PWO's mer.

Fick du det privata meddelandet jag skickade?
Visas inget under skickade meddelanden men gjorde det två gånger.
Har du inte fått nåt så kan du skriva din mail så skickar jag via det.

Fredrik_S
2011-01-16, 16:00
Fredrik_S: Jo, jag tror jag kommer ha det problemet med. Men, hjälper det inte träningen på något sätt?

Möjligen om du är extrem idrottare och tränar 4 timmar om dagen eller flera väldigt intensiva pass. Mycket tveksamt att det är någon nytta överhuvud taget för någon som tränar mindre än 2 timmar per dag

Chrilleee
2011-01-16, 17:27
Då skippar jag malton tills när det är dags att lägga på sig lite igen och biffa upp mig, för då antar jag att det är en fördel i alla fall.

Men, jag undrar fortfarande lite varför jag ska ta kassein istället för vassle? Är det bättre med långtidsverkande just under deffen?
Eller, kan ju ställa frågan så här: När ska kassein användas och när ska vassle användas?

Fredrik_S
2011-01-16, 17:50
Vassle är bättre rent muskelmässigt då den stimulering av proteinsyntesen den gör troligen ger en bättre proteinballans totals set än den minskning av nedbrytning som kassein ger vid samma mängd intag.

Möjligen mättar kassein lite bättre vilket är en fördel under deff. Men jag skulle hellre valt något annat långsamt protein som tex kött/fisk/fågel/mat än kasseinpulver.
Vill man trots det använda både vassle och kasseinpulver tycker jag vassle passar kring träning eller som mellanmål och kassein som kvällsmål alternativt även mellanmål för att stilla hungern om den är stor mellan måltiderna...

vicarious
2011-01-16, 19:09
Vassle är bättre rent muskelmässigt då den stimulering av proteinsyntesen den gör troligen ger en bättre proteinballans totals set än den minskning av nedbrytning som kassein ger vid samma mängd intag.

Jag tror inte man kan säga det med så stor säkerhet, att skillnaden som vasslet bidrar med kommer göra någon skillnad på lång sikt.

Kasein mättar något bättre än vassle, ja. Om du ska deffa skulle jag skippat allt som heter pulver och bara ätit mat (möjligtvis EAA eller vassle att ta i samband med träning, om man tränar fastande eller om det går en längre tid från träning till mat.) Kvarg eller keso är utmärkt kvällsprotein.

Fredson
2011-01-16, 19:50
Tar man EAA runt träning som höjer proteinsyntesen mer än vassle så borde väl kasein vara att föredra om man ska ta pulver?
Vassle är väl i första hand för träning och inte som mellanmål eller innan läggdags.
Iaf så jag ser det då den höga proteinsyntesen är som viktigast runt träning.
Hursomhelst så föredrar jag kasein när jag tar proteinpulver då jag tar EAA runt träning men hur stor skillnaden EGENTLIGEN blir i långa loppet är väl kanske svårt att säga..

vicarious
2011-01-16, 20:04
Tar man EAA runt träning som höjer proteinsyntesen mer än vassle så borde väl kasein vara att föredra om man ska ta pulver?
Vassle är väl i första hand för träning och inte som mellanmål eller innan läggdags.


Nej det kan man inte säga. Kasein är att föredra innan läggdags dock.

Fredson
2011-01-16, 21:02
Menade inte att kasein skulle tas vid träning om det uppfattades så. Menade på att jag föredrar det som mellanmål och innan läggdags framför vassle om man bara ska ha ett proteinpulver och att eaa skulle vara bättre än vassle kring träning.