handdator

Visa fullständig version : wook ok?


Patrik
2011-01-15, 22:53
Är på en gå-ner-i-vikt-diet och äter bara nyttigt.

Skippar detta....
Bröd
Alkohol
Cola/fanta etc
Pasta/ris
pizza
Choklad
....och sånt skit, ja ni förstår..

Kör bara proteiner och mycket sallad, brocoli etc.

Är inne på min 7:e dag utan vara onyttig, nu tänkte jag bara höra om frysta wook grönsaker är nyttigt? Har precis börjat käka detta och fullkomlingt älskar det och är otroligt enkelt. Verkar dock för bra/gott för att vara sant :)

Jag har en vanlig stekpanna till detta. (ifall det har nåt med saken att göra, ska ju helst ha speciel panna för detta.)

Det jag har ätit är Findus Thai Wook.

mattilainen
2011-01-15, 23:02
för att gå ner i vikt är det kaloriunderskott som spelar in, inte hur nyttigt/onyttigt det är eller inte.

Deffguiden tar upp mycket mycket bra saker (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Light produkter är att rekommendera om du vill kunna dricka läsk utan att få i dig kcal.

Annars funkar väl wook som vad som helst.

Beethoven
2011-01-15, 23:05
Innehåll:
Morot (orange och gul), lök, bönor, röd paprika, bambuskott 7 %, minimajs 7 %, kinesisk svamp (Black Fungus), salt och svartpeppar. Samtliga grönsaker utom löken är förvällda. Salthalt 0,4 %. Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.


Energivärde per 100g
Energi 120kJ/30kcal
Protein 1 g
Kolhydrat 4 g varav sockerarter 3.5 g
Fett 0.4 g varav mättat fett 0.08 g
Fiber 3 g
Natrium 0.2 g
Vitamin A 170 µg

http://www.findus.se/produkter/gronsaker/wok/wok-thai/

Ja, kalorisnålt och nyttigt. Inte för bra för att vara sant.

944RS
2011-01-15, 23:17
Lite kyckling eller strimlat kött i den och det är toppen!:thumbup:

Men om det gör att du hamnar på ett kcal-överskott så spelar det ingen roll att det är "nyttigt"

Beethoven
2011-01-16, 01:21
för att gå ner i vikt är det kaloriunderskott som spelar in, inte hur nyttigt/onyttigt det är eller inte.

Annars funkar väl wook som vad som helst.


Men om det gör att du hamnar på ett kcal-överskott så spelar det ingen roll att det är "nyttigt"

Men! Vi diskuterar en 500g-påse med nyttiga grönsaker, som totalt landar på 150kcal. Varför krångla till det för honom? Även om det ni säger är sant i teorin så har det väl ingen relevans när frågan gäller grönsaker?

Ifall han lyckas hamna på ett kaloriöverskott så kommer det inte vara wokgrönsakernas fel, det vill jag lova.

Fredrik_S
2011-01-16, 01:36
wookgrönsaker med rätt kryddning och en köttbit är guuuuld värd under deffperiod... mycket lätt att få en otroligt god och kalorisnål måltid med mycket protein och bra ingredienser.!!!

Jag äter en sån måltid minst en gång om dagen året om(alltså frysta grönsaker(gärna wok) med kött/kyckling)

vicarious
2011-01-16, 10:26
Men! Vi diskuterar en 500g-påse med nyttiga grönsaker, som totalt landar på 150kcal. Varför krångla till det för honom? Även om det ni säger är sant i teorin så har det väl ingen relevans när frågan gäller grönsaker?

Ifall han lyckas hamna på ett kaloriöverskott så kommer det inte vara wokgrönsakernas fel, det vill jag lova.

Du verkar ha missat poängen också. Det har ingen betydelse hur "nyttigt" det är. Energi är energi. Överskrider man gränsen för sitt behov lagras energin in, oavsett om energin som tippade över skålen kommer från grönsaker eller nåt annat.

Jag tycker det är lika bra att stressa detta redan från början, det blir lättast så.

Fredrik_S
2011-01-16, 10:48
Och jag tycker det är dumt att stressa sånt när det i praktiken aldrig någonsin är grönsaker i 30 kcal kategorin som gör problemen.
Jag tycker att man med lätthet kan äta en påse eller två om dagen under deff...

Anledningen att man inte bör nämna sånt är att det övertolkas av någon som att det kanske är något man bör begränsa.
Jag tycker inte meningen "ät mycket grönsaker men tänk på att de också innehåller kalorier" hör hemma i ett bantningstips. Även om det är sant....

Beethoven
2011-01-16, 17:41
Du verkar ha missat poängen också. Det har ingen betydelse hur "nyttigt" det är. Energi är energi. Överskrider man gränsen för sitt behov lagras energin in, oavsett om energin som tippade över skålen kommer från grönsaker eller nåt annat.

Jag tycker det är lika bra att stressa detta redan från början, det blir lättast så.

Nej, jag missade inte poängen. Jag skrev ju klart och tydligt att de har rätt i det dem säger.

Och jag tycker det är dumt att stressa sånt när det i praktiken aldrig någonsin är grönsaker i 30 kcal kategorin som gör problemen.
Jag tycker att man med lätthet kan äta en påse eller två om dagen under deff...

Anledningen att man inte bör nämna sånt är att det övertolkas av någon som att det kanske är något man bör begränsa.
Jag tycker inte meningen "ät mycket grönsaker men tänk på att de också innehåller kalorier" hör hemma i ett bantningstips. Även om det är sant....

Precis. I praktiken spelar det väldigt stor roll varifrån energin kommer, även om kcal ut vs kcal in alltid gäller.

vicarious
2011-01-16, 17:45
Och jag tycker det är dumt att stressa sånt när det i praktiken aldrig någonsin är grönsaker i 30 kcal kategorin som gör problemen.
Jag tycker att man med lätthet kan äta en påse eller två om dagen under deff...

Anledningen att man inte bör nämna sånt är att det övertolkas av någon som att det kanske är något man bör begränsa.
Jag tycker inte meningen "ät mycket grönsaker men tänk på att de också innehåller kalorier" hör hemma i ett bantningstips. Även om det är sant....

Mm du har rätt i de flesta fall. Jag skulle säga att det beror på hur stort underskott man ligger på och om man räknar allt, eller om man kör med "buffert-stilen."

För någon som redan ligger lågt i kroppsfett och satsar på att bara ligga på ett underskott på 200-300kcal om dagen så kan en påse grönsaker göra stor skillnad. Så jag tycker faktiskt inte man kan, i alla tillfällen, säga att man inte behöver/bör räkna grönsaker m.m.