handdator

Visa fullständig version : Resa till bali?


Alexlindgren
2011-01-15, 19:03
Pluggar nu och har kommit i tankarna att plugga på distans kommande höst i BALI! Vore riktigt skönt att leva i paradiset, surfa på dagarna och plugga på stranden. Till skillnad från nu då man tvingar sig upp på morgonen för att gå till föreläsningen...

Men har lite frågor;
- Skulle vilja bo i en bungalow vid vattnet, vad kan man få betala för detta?
- Vad kan en moped kosta?
- Gym?
- Kostnader för mat, osv. för t.ex. en månad?
- Var ska man bo?

Finns en del information på internet, men skulle gärna vilja få uppdaterad information från någon som vet :)

joker560
2011-01-15, 19:26
tja.
Har själv varit ute och rest mycket. b.la i indonesien. Just bali runt turistställena är dyrare än andra ställen. Men jag skulle säga generellt så klarar du dig lätt på 250kr/dag ink allt boende,mat,transport osv. (OBS, du får lägga på en extra buffertpeng om du tänkt festa mycke)

Det är självklart beroende på hur länge du stannar på varje ställe, bor du på ett och samma ställe hela tiden blir det billigare boende, du reser inte lika mycket vilket kostar.
Men säg 7000-10000skr per månad.

En moped tror jag ligger runt 6-7tusen. Men man kan ju hyra också.

Det finns gym i större städer. t.ex Kuta beach där det är mycket turister och nybörjarsurfare. Ute på landsbyggden lär du inte hitta det.

Vart du ska bo, bali är stort. Beror på vad du vill göra. Du säger surfa, vilket jag inte har något intresse av så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer ställen där. Kan höra med en polare som åker dit väldigt ofta och surfar.

Om du har svårt för folk från australien så håll dig borta från bali. Bali för dom är som mallis eller gran canaria för svensken :) dom är överallt och högljuda ;)

Kan rekommendera dig www.backpacking.se där jag är moderator, där finns de mycke tips och info om man ska ut och resa.

tröskel
2011-01-15, 19:32
Boende ca 70-100kr natten och då bor du bra med luftkonditionering osv. Du kan lätt hitta för runt 50 med men då kan det bli rät dålig standard. Om du vill bo i en bungalow så får du nog åka till någon av Gilliöarna strax utanför Bali, såg inte många bungalows på ön Bali. Om du ska bo på Bali så är det nästan bara Kuta som är värt att bo i, väldigt dött på dom andra ställena.

Moped får du för ca 25kr dygnet om du orkar pruta och hyr över en längre period, bensinen är nästan gratis (iaf för två år sen).

Tror spontant att det är dåligt med gym, iaf utanför de större städer/orterna.

Jag var där i en månad och spenderade under 7000sek totalt, och då köpte jag säkert prylar för 1000 av dom slantarna.

Om du ska bo i Kuta rekommenderar jag Masa Inn (du kan googla upp det), tror knappast du hittar bättre där.

Annars så tycker jag att du ska bo på någon av Gilliöarna, riktigt soft stämning. På den minsta finns inga bilar och alla bor i bungalows.

joker560
2011-01-15, 19:36
finns väl inte bilar på någon gili ö? Häst och vagn, cyklar och någon enstaka moped såg jag bara.
Ubud på bali är en schysst by/stad dock utan vatten i närheten

tröskel
2011-01-15, 19:38
Om du ska surfa så är det lite olika ställen som gäller beroende på årstiden. Tror dock att stranden vid Kuta fungerar för det mesta, men den kan bli rätt äcklig av skräp och skit som driver in från Java under vissa perioder. Augusti ska vara bästa månaden tror jag. Kanske även kan vara värt att kolla in Lombok.

Instämmer när det gäller Australiensarna, fast det gäller bara för Kuta under deras "lov/semester".

tröskel
2011-01-15, 19:40
finns väl inte bilar på någon gili ö? Häst och vagn, cyklar och någon enstaka moped såg jag bara.
Ubud på bali är en schysst by/stad dock utan vatten i närheten

Ne, det har du nog rätt i.

Alexlindgren
2011-01-15, 21:37
Tack för svaren! Ja alltså jag är faktiskt inte sådär jättemycket ute efter att festa. Vill mer komma bort och leva i lite harmoni och paradis. Vakna, springa på stranden, plugga, surfa, träna, bada, njuta. Ja ni förstår, internet är ju ett krav och gym vore soft.

Men då är det alltså fastlandet som gäller ganske? Har planerat att vara där några månader/ett halvår så kan väl kanske bo först på öarna och uppleva mitt paradis innan jag flyttar in till fastlandet för att träffa lite människor också?

Kommer ha 8000 i månaden att leva på (studiestödet)

RassK
2011-01-16, 00:14
Pluggar nu och har kommit i tankarna att plugga på distans kommande höst i BALI! Vore riktigt skönt att leva i paradiset, surfa på dagarna och plugga på stranden. Till skillnad från nu då man tvingar sig upp på morgonen för att gå till föreläsningen...

Men har lite frågor;
- Skulle vilja bo i en bungalow vid vattnet, vad kan man få betala för detta? 30-100 kr
- Vad kan en moped kosta? 20-50kr/dag Bensin 1kr/l
- Gym? Finns.
- Kostnader för mat, osv. för t.ex. en månad? 2500?
- Var ska man bo? Kuta, Sanur, Ubud, Giliöarna, Lombok.

Finns en del information på internet, men skulle gärna vilja få uppdaterad information från någon som vet :) asdf

ChrisDEFC
2011-01-16, 00:35
Jag har rest runt lite på bali och även lombok och lite andra småöar där i krokarna. Skulle jag stanna för att plugga så skulle jag nog ta nått mer civiliserat ställer som Kuta, där har du tillgång till mycket aktiviteter, surfing, gym, gott om datorer osv. Det du kan sakna där är väl den där paradiskänslan om det nu innefattar att du ska bo direkt på stranden och söker harmoni men i övrigt tror jag de skulle funka. Jag va där 2001 och då va det jäkligt billigt, jag och polaren betalade inte över 50kr/natt en enda gång under vår 1½månads resa, dessutom ingick frukost på det flesta ställen (spartanskt levene och frukost men ändå).
Ska jag skicka med ett tips så är det att dra till Manjangan island för snorkling (är inte 100% på om det heter så men det ligger i nordväst av bali) grym snorkling iaf om du kommer till det stället jag va.

Vattenflaska
2014-05-27, 20:01
Bumpar denna tråd rätt så rejält istället för att skapa en ny.
Jag och tjejen åker till bali på söndag och tänkte höra med er ifall någon har tips på saker man inte får missa då man är där?

Vi kommer att vara borta i drygt två veckor och planen är väl att bo på Kuta första 2-3 nätterna och sedan åka vidare till Gili Trawangan då det verkar fint och sedan återvända till Bali 2-3 nätter innan hemfärd.

Hur är det att resa runt där? Är det bättre att boka allt boende nu innan avfärd eller är det lätt att fixa på plats? Vilken reskassa bör man räkna med per dag för typ boende och mat?
Aktiviteter på vad man bör göra, något man bör direkt undvika? Någon shopping som är extraordinär?
Tips på boende på Bali och Gili Trawangan? (Är det någon som föredrar någon annan av Gili öarna?) Alla bra tips är välkomna =)

Vattenflaska
2014-05-29, 20:18
Har läst runt lite ang. alkoholförgiftning på Bali/Gili Trawangan. Först och främst så bör jag kanske förklara att jag inte är någon storkonsument av alkohol på något sätt, men nog kan jag unna mig en öl och whisky ibland.

Har jag förstått det rätt så är det alltså någon lokal arraksbrännvin man bör passa sig för? men är det någon som har erfarenhet ifall de kan förekomma att de blandar ut drinkar med denna fulsprit?

Är det som så att stor risk föreligger så är det inte så att semestern blir förstörd pga att jag får avstå alkohol, tänkte att det är bättre att höra sig för, då man googlar runt så är det främst artiklar från våra stora dagstidningar som rapporterat om tragiska incidenter, och mitt förtroende är väl inte så stort för den typen av tidningar då de har en tendens att vilja sälja lösnummer.

o.z.z
2014-05-29, 21:45
Har läst runt lite ang. alkoholförgiftning på Bali/Gili Trawangan. Först och främst så bör jag kanske förklara att jag inte är någon storkonsument av alkohol på något sätt, men nog kan jag unna mig en öl och whisky ibland.

Har jag förstått det rätt så är det alltså någon lokal arraksbrännvin man bör passa sig för? men är det någon som har erfarenhet ifall de kan förekomma att de blandar ut drinkar med denna fulsprit?

Är det som så att stor risk föreligger så är det inte så att semestern blir förstörd pga att jag får avstå alkohol, tänkte att det är bättre att höra sig för, då man googlar runt så är det främst artiklar från våra stora dagstidningar som rapporterat om tragiska incidenter, och mitt förtroende är väl inte så stort för den typen av tidningar då de har en tendens att vilja sälja lösnummer.

Jag och några polare blev totaldäckade när vi var på skybar i Kuta. De hade nått de kallar för "freeflow" dvs gratis drinkar i 1 timme. Efter 2drinkar däckade jag i baren och vaknade nästa morgon av personalen som sa att det var dags att gå hem nu. En av polarna däckade i en taxi och åkte runt hela natten (blev en springnota där). Så mitt tips är att passa sig när det gäller just drinkar. Har läst att vissa blandar i methanol i drinkarna.

Vattenflaska
2014-05-29, 22:10
Hej, det där lät ju riktigt otrevligt. Tur att det verkar ha gått bra ändå.

Inga andra tips om vad man bör göra på Bali?

Funderar på att surfa lite beroende på hur vågförhållandena ser ut. Har visseligen försökt mig på vågsurf här hemma i Sverige ett par gånger, men vill ändå se mig som en totalt nybörjare då det är svårt att få någon kontinuitet i det svenska surfet. Vill därför gärna ha lite snällare vågor gärna sandbotten och inte något oskönt korallbryt. Någon som sitter inne på något tips? =)

o.z.z
2014-05-29, 22:58
Hej, det där lät ju riktigt otrevligt. Tur att det verkar ha gått bra ändå.

Inga andra tips om vad man bör göra på Bali?

Funderar på att surfa lite beroende på hur vågförhållandena ser ut. Har visseligen försökt mig på vågsurf här hemma i Sverige ett par gånger, men vill ändå se mig som en totalt nybörjare då det är svårt att få någon kontinuitet i det svenska surfet. Vill därför gärna ha lite snällare vågor gärna sandbotten och inte något oskönt korallbryt. Någon som sitter inne på något tips? =)

Kuta är bra för nybörjarsurf, sandbotten o lagom stora vågor. Fastnade där i några månader just pga jag gillade surfningen där. Vattnet är dock skitäckligt ibland (skräpigt). Uluwatu kan jag rekomendera om man vill ha ett lugnare tempo än Kuta och fin natur. Om ni vill åka runt på sightseeing så kan ni nog snacka med nån taxi chaffis o "hyra" för att bli körda till sevärdheter. Kostar inte mycket med taxis. Många åker till moonkeyforest, har inte varit där själv dock.