handdator

Visa fullständig version : Separat näring


sugarfree
2011-01-15, 18:11
Hittade en intressan länk http://www.artlife.rv.ua/?area=articles/item/72/&lng=en

Är det något man skulle kunna utgå ifrån, att t.ex efter träning först äta kött och sen efter 2 timmar mat som e rik på kolhydrater, eller behöver jag båda snabbt, för att kroppen ska kunna återhämta sig? för så som jag förstod så är det inte bra att äta kolhydrater och proteiner tillsammans

Sverker
2011-01-15, 18:35
Vad som är bäst för din återhämtning kan jag inte svara på.


Men din länk bygger på ett fel antagande. Kroppen kan mycket väl bryta ned och ta upp olika näringsämnen samtidigt. Protein kan ätas tillsammans med kolhydrater. Det finns ingen motsättning där.
Främst beroende på att tolvfingertarmen skickar ut alla enzymerna för protein, fett och kolhydrat på samma gång.
Att den sura miljön i magsäcken förstör amylaserna från saliven spelar ingen roll. Det finns överskott av amylaser i tunntarmen.
Pepsinet i magsäcken är inte avgörande för proteinupptaget. Det finns massor med andra enzymer från tolvfingertarmen som fixar proteinet.

Eddie Vedder
2011-01-15, 22:05
En sådan skitsida och en ikon som får den att framstå som seriös evidensbaserad medicin. Sånt irriterar mig.