handdator

Visa fullständig version : Allmänna frågor om matlagning


IggaN
2011-01-15, 18:11
Hej,

Eftersom att jag vill börja äta mer sunda och varierande rätter undrar jag hur jag borde gå till väga. Nu blir det mest skräpmat ute och det man hittar i kylen när man är riktigt hungrig. Och lägg till att de ända rätterna man kan göra är kycklingfilé + ris, hamburgare och pommes och äggröra typ, vilket gör att allt blir ganska enformigt.

Lagar ni 3-4 rätter om dagen? Eller gör ni mycket mat på en gång och fryser ner det i matlådor? Lagar ni bara vad ni känner för eller har ni något upplägg ni väljer ifrån? Hur tycker ni jag borde gå till väga för att få en bättre kost? Jag tycker att jag har rätt bra känn på vilka ingredienser är nyttiga men att de rätter jag kan laga inte är det och de är få.

Jag har tänkt att jag ska lära mig laga flera rätter, speciellt de som har nyttiga ingredienser och inte allt för svårt att laga. Har tänkt kolla mest på uppläggen ni har i era matlagnings bilder för de kokböcker man har köpt känns svåra att göra och det ofta finns ingredienser man aldrig hört talas om.

Alla tips är välkomna!

Tack

Tolkia
2011-01-15, 19:01
Köp en vanlig kokbok, men tonvikt på vanlig. Typ Rutiga kokboken, Vår kokbok. Ingen coffee-table book av random kändiskock, eller kändis utan kocksuffixet. Vanlig "basmat" är inte svårt.