handdator

Visa fullständig version : Ska dra igång träningen igen, vad tycker ni om detta upplägg?


groddddaan
2011-01-15, 14:36
Hej har nu haft ett längre uppehåll från träningen och ska imorgon börja köra igen, vill höra vad ni tkr om mitt upplägg/träningschema.

Söndag:
Rygg-biceps

Marklyft 3x6
Smalt latsdrag med v-grepp 3x6
Brett latsdrag 3x6
Hantelrodd 3x6
Stångrodd 3x6

bicepscurl med ez stång 3x6
Hantelcurl 3x6.

Måndag:
Bröst-triceps

Bänkpress 3x6
Hantelpress 3x6

Smal bänkpress 3x6
Liggande tricepsextension med stång 3x6

Tisdag: vilodag

Onsdag:
Ben:

Knäböj 3x6
Benpress 3x6

Liggande lårcurl (baksida lår)
6x6

Sittande vadpress 3x6
Stående vadpress i smithmaskin 3x6

Torsdag:
Axlar:

Axelpress 3x6
Militärpress 3x6

Stående hantellyft åt sidan 3x6
Drag till hakan 3x6

Framåtlutande hantellyft för baksida 3x6
Liggande drag i kablar för baksida 3x6


Sådär ser mitt upplägg ut tränar 4 dagar i veckan. Kör över 4 set mage efter varje träningspass. hur tkr ni detta ser ut?

Aljo
2011-01-15, 14:57
Tjena,

Ser ut att vara en hel del övningar och många set totalt.
Antar att du slutade pga att de var förjobbigt / tråkigt.
Så se till att du har kul och att de inte blir en plåga. Så kanske dra ner på träningsdosen i början? och sedan öka eftersom

Mvh

vicarious
2011-01-15, 15:06
#Du kan skippa sittande vadpressen.

#Onödigt mycket magträning kanske.

#Kör antingen axelpress eller militärpress, du kan alternera om du vill.

#1 övning för utsidan av axeln räcker nog, samma med baksidan.

#Räcker med en variant av latsdrag, alternera från pass till pass om du vill.

#Kör hantelrodd eller stångrodd, du kan alternera där också om du vill.

#Kör stångcurl med rak skivstång istället för EZ.

Sen skulle jag tränat varannan dag istället för att köra 2 träningsdagar i rad, om du ändå bara ska köra 4 pass i veckan.

groddddaan
2011-01-16, 21:08
Jag förstår eran tanke de var just de med att de kanske helt enkelt blir för mkt som fick mig att fundera, jag har tidigare kört på ännu hårdare pass än detdär så de är väldigt svårt för mig att baka in det i skallen att de kanske räcker att köra lättare, för oftast är det så att jag kör stenhårda pass 5 dagar i veckan ett par veckor sen dör det bara ut. men om jag skulle dra ner på antalen set ist, att jag kör 2 set per övning är det fortfarande för mycket?

The Truth
2011-01-16, 21:23
Jag tycker att schemat ser helt okej ut. Att dra ner på volymen lite grann är nog en bra idé, som du själv föreslog.

Vicarious tips är vettiga.

Lycka till.

groddddaan
2011-01-16, 23:15
Härligt att höra, då kanske det räcker att dra ner på antalet set ist. helst hade man ju velat köra 3 dagar i veckan såhär i början men tkr att passen blir så förbaskat långa. så om nån har nåt tips på ett 3 dagars schema som är i likhet med det jag skrivit upp och ids ta sig tid att skriva ut det så vore de underbart!

MVH

groddddaan
2011-01-17, 21:27
Har nu bestämt mig trots att jag fått kämpa emot mig själv då jag alltid under mina perioder kört 6 dagar i veckan med många övningar och set att prova köra 3 dagar i veckan vilket kanske kan få vardagen att gå ihop lite bättre, själv tycker jag att schemat jag skrivit ihop känns alldeles för fjesigt, känns som att man kliver byter ner sig från nåt bättre till nåt sämre, men vad vet jag kan man inte hålla 5-6 dagar i veckan samtidigt som man jobbar och sköter annat kanske man helt enkelt får acceptera att de räcker med 3 dagar i veckan, är bara rädd att tillväxten ska utebli då man legat på betydligt högre träningsdos tidigare, så jag har kokat ihop ett schema nu som jag skulle vilja ha era synpunkter på ytterligare sen är jag även intresserad angående axlarna vilka övningar som punktskjuter bäst (framsida)(baksida)(mellersta) axelpartierna. nåväl lägger upp mitt schema hur tycker ni detta ser ut?



Söndag: Rygg-biceps-framsida axlar-mage

Marklyft 4 set
Latsdrag 4 set
hantelrodd 4 set

Bicepscurl 2set
Hantelcurl 2 set

axelpress 4 set

situps 4 set


Tisdag: Bröst-triceps-baksida axlar

Bänkpress 2 set
Hantelpress 2 set

Smal bänkpress 2 set
Liggande tricepsextension 2set

Framåtlutande kabeldrag för baksida axlar 4 set


Torsdag:Ben-sidoaxlar-mage

Knäböj 4set
Liggande lårcurl (baksida) 4 set
Stående vadpress i smith 4 set

Framåtlutande sidolyft 4 set

Mage 4 set

PS. kommer köra 8 reps på alla övningar och set jag utför.

MVH

vicarious
2011-01-17, 22:18
Jag förstår eran tanke de var just de med att de kanske helt enkelt blir för mkt som fick mig att fundera, jag har tidigare kört på ännu hårdare pass än detdär så de är väldigt svårt för mig att baka in det i skallen att de kanske räcker att köra lättare, för oftast är det så att jag kör stenhårda pass 5 dagar i veckan ett par veckor sen dör det bara ut. men om jag skulle dra ner på antalen set ist, att jag kör 2 set per övning är det fortfarande för mycket?

Det är inte mängden som är det viktiga. Mer är inte alltid bättre.. satsa på kvalité på dina pass istället för kvantitet.

joasimo
2011-01-17, 22:26
Det är inte mängden som är det viktiga. Mer är inte alltid bättre.. satsa på kvalité på dina pass istället för kvantitet.

För mig är mer bättre.. dom flesta tränar för lite tycker jag, men visst kör man fail hela tiden måste man hålla nere volymen. Jag ökar bättre när jag tränar mer och oftare!