handdator

Visa fullständig version : Deff, bulk eller inget av det?


Fis
2011-01-15, 11:23
Tjena!

Blir nu illa tvungen till att räta ut ett par frågetecken som ligger och stör mig.
Jag är en 19-årig kille, väger 72kg på 178cm. För ett år sedan vägde jag ca 60kg på samma längd.
Har under hela året jagat ett högt kalori-intag men har nu kommit till en punkt där jag kanske behöver förändra något.
Trivs med mitt träningsupplägg för tillfället (kör halvkroppspass 4-5ggr/veckan) så det är något annat jag vill förändra.

Har lagt på mig endel muskler, men även en hel del fett - har dock ingen aning om fettprocent. En del av dilemmat är att jag har alltid haft breda höfter (höftbenet sticker ut), där de nu lagrats massa fett, så det är frestande att bli av med fettet, men samtidigt så känner jag mig inte tillräckligt muskulös för att deffa.
Fick ett tips av en användare här på forumet att ligga på samma vikt och ha högt protein-intag, kaloribalans och låta musklerna växa under fettet.

Det lät bra i mina öron, men jag vill även höra era synpunkter!

Vad är effektivast/bäst/snabbast/det ni rekommenderar?
Bulka, deffa, bulka deffa?
Eller det andra nämna alternativet?
Något annat?

Vill jättegärna höra era synpunkter, tacksam för svar :)

Mr.Sarkastisk
2011-01-15, 11:30
Ja antingen deffa och sedan ligga på balans, eller ligga på balans nu och försöka bygga så mycket som möjligt, då du får mindre fett procentuellt då muskelmassan ökar.

vicarious
2011-01-15, 11:34
Tycker du att du är för fet = deffa.

Tycker du att du är för smal eller har för lite muskler = bulka LÅNGSAMT. Mycket protein (minst 2g/kg kroppsvikt), litet överskott på träningsdagar med en bra näringstiming (mycket av dagens energi efter träningspasset)

På vilodagar äter du på balans eller eventuellt till och med ett litet underskott..

Fis
2011-01-15, 12:57
Ja antingen deffa och sedan ligga på balans, eller ligga på balans nu och försöka bygga så mycket som möjligt, då du får mindre fett procentuellt då muskelmassan ökar.

Men det andra alternativet, att ligga på balans och sänka procenten genom att få mer muskler - kommer det ta längre tid?
Många brukar väl påstå att det tar mycket längre tid att få muskler utan att lagra massa fett..?
Så vad går fortast? Det, eller att bulka sig stor, deffa bort fett, bulk igen och så vidare?

Hur kommer det sig att folk ens bulkar och deffar när man kan göra det du skrev? (det sista)

Flummar kanske iväg nu, har lite brått. Skriver senare!
Tack för era svar

The Truth
2011-01-15, 13:18
Om du tror att du mår bättre eller blir snyggare av att deffa, deffa.

Om inte, deffa inte.

Om du tror att du mår bättre eller blir snyggare av att bulka, bulka.

Om inte, bulka inte.

Enkelt, eller hur?

Eddie Vedder
2011-01-15, 14:57
Hur kommer det sig att folk ens bulkar och deffar när man kan göra det du skrev? (det sista)

För att de vill bli större naturligtvis. Samt att försöken att öka i muskler med samtidig skräck för fettökning ofta leder till att man trampar på ruta 1 utan att något alls händer. Inser man att det förmodligen kommer krävas lite fettökning som ett nödvändigt ont så är ju sannolikheten större att musklerna faktiskt växer de också.

Fredrik_S
2011-01-15, 16:23
För att de vill bli större naturligtvis. Samt att försöken att öka i muskler med samtidig skräck för fettökning ofta leder till att man trampar på ruta 1 utan att något alls händer. Inser man att det förmodligen kommer krävas lite fettökning som ett nödvändigt ont så är ju sannolikheten större att musklerna faktiskt växer de också.

Även om det stämmer så är det inte värt det när ens fett% överstiger 15-20 % tycker jag.
Ju mer fett du lägger på dig ju sämre och sämre blir förutsättningarna för att bilda muskler.
Det är en extrem otjänst man gör sig omedvetet om man fortsätter jaga vikt när man har för mycket fett på kroppen när ens slutmål är en thight kropp.

The Truth
2011-01-15, 17:48
Även om det stämmer så är det inte värt det när ens fett% överstiger 15-20 % tycker jag.
Ju mer fett du lägger på dig ju sämre och sämre blir förutsättningarna för att bilda muskler.
Det är en extrem otjänst man gör sig omedvetet om man fortsätter jaga vikt när man har för mycket fett på kroppen när ens slutmål är en thight kropp.Japp.

Man bör alltid sträva efter att må bättre och se snyggare ut (båda går ofta hand i hand), och för de flesta innebär det att hålla sig på 5-10% fett. Otränade individer och unga nybörjare kommer bara att se anorektiska ut om de försöker gå ner för långt, men detta gäller inte majoriteten av seriöst styrketränande människor.

hallar
2011-01-15, 17:57
Ingen mening att bli tjock (bulkig som det kallas om man styrketränar). Kör på och träna, blir du inte starkare kan du ju äta lite mer men du behöver inte sitta och trycka i dig. Sedan kanske om ett par månader vet du vad du vill, vilket ofta är att skala bort lite underhudsfett då det börjar närma sig sommaren. Detta är den tid då styrketränande individer visar upp sin fysik genom bollspel och onödiga promenader på stranden i jakten på en maka.

Fredrik_S
2011-01-15, 18:59
här är ett exempel på startkropp där jag tycker det är okej att testa att överäta/bulka en stund för en ung kille som vill bli större

http://www.youtube.com/watch?v=ZdD_RFUBwz4&NR=1&feature=fvwp

Har man 5-10 kg mer fett än dessa smala killar tycker jag inte man ska välja att bulka i jakt på extra muskelmassa utan istället ligga kvar där man är

här är exempel på absolut maximal tillåten fettmängd i bulkform enligt mitt tycke... där det är dags att vända ner till en deff...
http://www.youtube.com/watch?v=Zf7ROHDGpo0

Ristretto
2011-01-15, 19:16
här är ett exempel på startkropp där jag tycker det är okej att testa att överäta/bulka en stund för en ung kille som vill bli större

http://www.youtube.com/watch?v=ZdD_RFUBwz4&NR=1&feature=fvwp

Har man 5-10 kg mer fett än dessa smala killar tycker jag inte man ska välja att bulka i jakt på extra muskelmassa utan istället ligga kvar där man är

här är exempel på absolut maximal tillåten fettmängd i bulkform enligt mitt tycke... där det är dags att vända ner till en deff...
http://www.youtube.com/watch?v=Zf7ROHDGpo0

Om man har som mål att vara rippad jämt kan det väl stämma. Har man inte det så är man inte fet bara för att man inte ligger under 12% kroppsfett.

ThisIsTheOne
2011-01-15, 19:16
http://www.youtube.com/watch?v=ZdD_RFUBwz4&NR=1&feature=fvwp

Dubbelkloningen av Scratch89 gick till synes mycket bra.

Fis
2011-01-15, 21:02
Men en liten parentes bara, jag måste fått det hela väldigt fel.
För att bygga muskler behövs:
Träning
Protein
Äta mer än vad man gör av med...?

Geez, så fel jag kan ha haft :S

Fredrik_S
2011-01-15, 21:20
Ja visst men när man har för mycket fett på kroppen är det vansinne!!

Det handlar om några få kalorier per dag kanske 10-50 kcal sett ur ett långt perspektiv inte hundratals eller tusentals.
MEN det betyder inte att man äter 10-50 kcal extra per dag varje dag utan man siktar på att hålla sig ungefär på en kcalintag som varken gör att man stormar upp eller flyger ner i vikt. Det spelar ingen roll om vissa dagar har 500-1000 extra och vissa 500-1000 underskott...

Om du har tex en människa som är 175 cm och väger 75 kg cm med fett% på 20%
och samma människa 2 år senare väger 75 kg med fett% på 10%.
Då har han legat extremt nära kaloribalans totalt sett oavsett hur det sett ut under tiden.
Vilket som är mest fördelaktigt av att gå upp i vikt under flera månaders tid och sedan banta under flera månaders tid eller ligga på ungefär samma kaloriintag varje dag med högt proteinintag vet man inte.

MEN man vet att det är extremt korkat att bulka när man har fettmängd över 15-20% på kroppen oavsett(om man inte skiter i att man får permanenta problem att hålla lågt kroppsfett för resten av livet)

Bulk ska endast användas av magra människor och människor med mycket muskler som deffat bort stor del fett. Eller männsiskor som bara vill bli starka och stora OCH feta.

Eddie Vedder
2011-01-15, 21:35
Även om det stämmer så är det inte värt det när ens fett% överstiger 15-20 % tycker jag.
Ju mer fett du lägger på dig ju sämre och sämre blir förutsättningarna för att bilda muskler.
Det är en extrem otjänst man gör sig omedvetet om man fortsätter jaga vikt när man har för mycket fett på kroppen när ens slutmål är en thight kropp.

Jag vet inte riktigt vad du svarar på. Jag säger bara att de flesta som samtidigt försöker hålla fettökningen minimal gör långsamma ökningar och ofta inga ökningar alls just eftersom de bromsar och gasar samtidigt. Det vet du ju själv, du bygger ju långsammare än om du hade accepterat lite extra fett på kroppen eller hur?

Fis
2011-01-15, 21:38
Ja visst men när man har för mycket fett på kroppen är det vansinne!!

Det handlar om några få kalorier per dag kanske 10-50 kcal sett ur ett långt perspektiv inte hundratals eller tusentals.
MEN det betyder inte att man äter 10-50 kcal extra per dag varje dag utan man siktar på att hålla sig ungefär på en kcalintag som varken gör att man stormar upp eller flyger ner i vikt. Det spelar ingen roll om vissa dagar har 500-1000 extra och vissa 500-1000 underskott...

Om du har tex en människa som är 175 cm och väger 75 kg cm med fett% på 20%
och samma människa 2 år senare väger 75 kg med fett% på 10%.
Då har han legat extremt nära kaloribalans totalt sett oavsett hur det sett ut under tiden.
Vilket som är mest fördelaktigt av att gå upp i vikt under flera månaders tid och sedan banta under flera månaders tid eller ligga på ungefär samma kaloriintag varje dag med högt proteinintag vet man inte.

MEN man vet att det är extremt korkat att bulka när man har fettmängd över 15-20% på kroppen oavsett(om man inte skiter i att man får permanenta problem att hålla lågt kroppsfett för resten av livet)

Bulk ska endast användas av magra människor och människor med mycket muskler som deffat bort stor del fett. Eller männsiskor som bara vill bli starka och stora OCH feta.

Svarar mer senare, skriver från mobil nu.
Men jag antar att när man ska ligga på samma vikt, kaloribalans så händer inte så mkt på muskelfronten? Man förminskar fettprocenten sakta men säkert..?
Blir man ens av med fettet eller är det något som man får ta itu med senare? För vad jag har hört så kan man väl inte ersätta fett me muskler och få fett att försvinna överhuvudtaget utan kaloriunderskott.

Hur som helst, det jag ville komma till är att ja, jag har ju endel fett så jag köper det faktum att jag ska lugna mig lite och ligga på balans - men de faktum att jag är väldigt "o-muskulös" då? Har patetiska bröst och lats-muskler, och om jag förstått det rätt så blir det inte precis en "snabbare" förändrig av kaloribalansen/vikthållningen?
Antar att jag helt enkelt får bita ihop och leva med det. :p

Ristretto
2011-01-15, 21:55
Ja visst men när man har för mycket fett på kroppen är det vansinne!!

Det handlar om några få kalorier per dag kanske 10-50 kcal sett ur ett långt perspektiv inte hundratals eller tusentals.
MEN det betyder inte att man äter 10-50 kcal extra per dag varje dag utan man siktar på att hålla sig ungefär på en kcalintag som varken gör att man stormar upp eller flyger ner i vikt. Det spelar ingen roll om vissa dagar har 500-1000 extra och vissa 500-1000 underskott...

Om du har tex en människa som är 175 cm och väger 75 kg cm med fett% på 20%
och samma människa 2 år senare väger 75 kg med fett% på 10%.
Då har han legat extremt nära kaloribalans totalt sett oavsett hur det sett ut under tiden.
Vilket som är mest fördelaktigt av att gå upp i vikt under flera månaders tid och sedan banta under flera månaders tid eller ligga på ungefär samma kaloriintag varje dag med högt proteinintag vet man inte.

MEN man vet att det är extremt korkat att bulka när man har fettmängd över 15-20% på kroppen oavsett(om man inte skiter i att man får permanenta problem att hålla lågt kroppsfett för resten av livet)

Bulk ska endast användas av magra människor och människor med mycket muskler som deffat bort stor del fett. Eller männsiskor som bara vill bli starka och stora OCH feta.

Har du exempel på någon som fått bra resultat på balans, eftersom bulk är så korkat?

Mr.Sarkastisk
2011-01-15, 22:34
Har du exempel på någon som fått bra resultat på balans, eftersom bulk är så korkat?

Haha han själv? :laugh:

Fredrik_S
2011-01-15, 23:10
Har du exempel på någon som fått bra resultat på balans, eftersom bulk är så korkat?

Jag har inte sagt att bulk är korkat för ALLA
Och sen får man inte blanda ihop bulk och bulk.... att ligga på ett minimalt långsiktigt snittöverskott är ju också bulk...

De flesta "fitnessstjärnor" Athletick fitness etc bulkar väl ytterst sällan upp sig mer än max till 15% fett

Jag står fast vid att Bulk/fortsatt viktuppgång är extremt korkat när man har mycket kroppsfett och relativt lite muskler. När ens mål är mer muskler samt mindre fett.

Fredrik_S
2011-01-15, 23:18
Jag vet inte riktigt vad du svarar på. Jag säger bara att de flesta som samtidigt försöker hålla fettökningen minimal gör långsamma ökningar och ofta inga ökningar alls just eftersom de bromsar och gasar samtidigt. Det vet du ju själv, du bygger ju långsammare än om du hade accepterat lite extra fett på kroppen eller hur?

Jag menar att det du säger stämmer men att det blir dummare att fortsätta när fettprocenten blir högre...
Det är väldigt många nybörjare som verkar helt försumma att dom faktiskt har en ansenlig mängd fett på kroppen. De allra flesta är faktiskt rätt feta kring 20 och dom tycker jag verkligen inte ska börja sin träningskarriär med en bulk, trots en vinst i muskler.
De börjar ändå lägga sig på kaloriöverskott för att de hört att det är ända sättet att bygga muskler. När jag tycker det allra viktigaste är att man skaffar sig en kropp med maximalt 15% fett på så tidigt som möjligt

Fis
2011-01-17, 00:18
Finns det förresten någon själ som kan intyga på att det verkligen fungerar att få mer muskelmassa och samtidigt inte lägga på sig mer fett?

Eller ska man kanske bara deffa bort skiten och försöka på en ny mer stabil bulk?

Osäker på hur jag ska gå tillväga, vill ju inte kasta bort min tid på att stå och stampa på samma ställe - utan istället ha ett konkret mål.
Känns väldigt dödfött just nu då jag inte har en aning om något alls, i brist på kompetens inom området :p

Mvh

Fis
2011-01-17, 19:06
Haha, help me out!
Behöver verkligen ha ett konkret mål, och typ ett svar med vetenskapliga belägg på ifall man verkligen kan bygga utan att ligga på överskott.

Hoppas jag inte begär för mycket! Tack på förhand. Mvh

Starlight
2011-01-17, 19:20
Har du exempel på någon som fått bra resultat på balans, eftersom bulk är så korkat?

Ehrling wahlgren.

Dessutom sa han aldrig att bulk är korkat. Han menar snarare att när man börjar bli tjock är det lämpligt att sluta sin bulk och börja deffa istället, istället för att fortsätta bulka när man har ett kroppsfett på typ 20%.

Fredrik_S
2011-01-17, 19:31
Det allra allra viktigaste är väl att det blir sämmre och sämmre förutsättningar för att bygga muskler ju mer fett man lägger på sig. Vad mer behöver man veta?
Träna tungt ofta och progressivt ska man ju försöka göra oavsett varje dag resten av sitt liv vare sig man ligger på överskott eller underskott från maten.

Ju mindre mängd muskelmassa man har från start desto större chans är det att man lyckas skapa mer muskelmassa än man hade tidigare även på underskott eller ballans.
Desto närmare man kommer sitt " ungefärliga genetiska max"(vilket kanske borde ske nånstans mellan 25 och 30 om man börjar vid 18(inräknat uppehåll lärotid osv) desto svårare och mer drastiska saker får man ta till om man nu verkligen vill bli ännu större, där jag tycker en kraftig viktuppgång tillhör drastisk metod(10-15 kg upp)

siktar man på vanlig atletisk fitnesskropp typ sprinter eller fitnessmodell eller liknande tror jag man gör smartast i att undvika kraftiga bulkar över huvudutaget och hålla sig inom 5 kilo från topform

davebarbaren
2011-01-17, 19:42
http://www.scoobysworkshop.com/bulkingAndCutting.htm

Den killen tycker att det är dumt att bulka, och anser att man kan få bra resultat utan att lägga på sig fett, så länge man sköter kosten, får i sig tillräckligt med protein och tränar cardio vid sidan av styrketräningen. :)

Ristretto
2011-01-17, 19:52
Dessutom sa han aldrig att bulk är korkat. Han menar snarare att när man börjar bli tjock är det lämpligt att sluta sin bulk och börja deffa istället, istället för att fortsätta bulka när man har ett kroppsfett på typ 20%.

Vad bra att du förklarar vad han menar! ;)

Jag anser dock att korta, men, "tydliga" bulk/deff-perioder är precis lika smart, om inte smartare, än att försöka ligga på balans. Så länge man inte lägger på sig för mycket fett. Sen är det antagligen dumt att äta sig fetare än man tidigare varit pga. ökat antal fettceller.

Sen verkar många tro att folk har som mål att lägga på sig både muskler och fett vid bulk. Jag tror att de flesta försöker lägga på sig mestadels muskler och fettet blir lite av ett nödvändigt ont för vissa...

Starlight
2011-01-17, 19:54
Vad bra att du förklarar vad han menar! ;)

Antar att du var ironisk nudå, men ja det var faktiskt ganska bra eftersom du hade missuppfattat det rejält.

Edit
Läste din edit nu, och jag instämmer helt och hållet. :)

Ristretto
2011-01-17, 20:08
Ehrling wahlgren.

Dessutom sa han aldrig att bulk är korkat. Han menar snarare att när man börjar bli tjock är det lämpligt att sluta sin bulk och börja deffa istället, istället för att fortsätta bulka när man har ett kroppsfett på typ 20%.



MEN man vet att det är extremt korkat att bulka när man har fettmängd över 15-20% på kroppen oavsett(om man inte skiter i att man får permanenta problem att hålla lågt kroppsfett för resten av livet)

Bulk ska endast användas av magra människor och människor med mycket muskler som deffat bort stor del fett. Eller männsiskor som bara vill bli starka och stora OCH feta.

Tycker det står ganska tydligt att det är korkat att bulka när man har mer än 15-20% kroppsfett.

Jag tycker helt klart att det kan vara befogat med en bulk med ett ganska litet överskott i vissa fall även här.

Jag önskar att jag själv gjort så för 3-4 år sedan istället för att försöka bli smalare.

Starlight
2011-01-17, 20:16
Har du exempel på någon som fått bra resultat på balans, eftersom bulk är så korkat?

Tycker det står ganska tydligt att det är korkat att bulka när man har mer än 15-20% kroppsfett.

Ehrling wahlgren.

Dessutom sa han aldrig att bulk är korkat. Han menar snarare att när man...

Ser du skillnaden? :)

Aja jag ska sluta gå offtopic nu.

Ristretto
2011-01-17, 20:18
Ser du skillnaden? :)

Aja jag ska sluta gå offtopic nu.

Du är medveten om att du citerar två inlägg av mig, va?

I inlägg #14 skriver Fredrik att det är korkat att bulka om man ligger på 15-20% kroppsfett...

Starlight
2011-01-17, 20:22
Du är medveten om att du citerar två inlägg av mig, va?

I inlägg #14 skriver Fredrik att det är korkat att bulka om man ligger på 15-20% kroppsfett...

Ja och sedan påstår du att Fredrik tycker det är korkat att bulka. Vilket han inte har sagt, utan han har bara sagt att det är korkat vid 15-20% kroppsfett.

Ristretto
2011-01-17, 20:24
Ja och sedan påstår du att Fredrik tycker det är korkat att bulka. Vilket han inte har sagt, utan han har bara sagt att det är korkat vid 15-20% kroppsfett.

Ja, exakt. Jag förstår inte vad du vill komma fram till. Jag bemötte bara hans påstående och då börjar du lägga dig i med saker som inte har med något att göra. :smash:

Starlight
2011-01-17, 20:26
Ja, exakt. Jag förstår inte vad du vill komma fram till. Jag bemötte bara hans påstående och då börjar du lägga dig i med saker som inte har med något att göra. :smash:

Ja jag tycker det är dumt att du säger saker som inte stämmer.

Fredrik: "Det är dumt att bulka om man har för högt kroppsfett"

Du: "Nämn nån som lyckats bra utan att bulka då, om bulk är så korkat?"

:smash: på dig själv!

Ristretto
2011-01-17, 20:30
Ja jag tycker det är dumt att du säger saker som inte stämmer.

Fredrik: "Det är dumt att bulka om man har för högt kroppsfett"

Du: "Nämn nån som lyckats bra utan att bulka då, om bulk är så korkat?"

:smash: på dig själv!

http://1.bp.blogspot.com/_bJXJjEIS4gQ/TG2voOBtN1I/AAAAAAAACQo/pkRNg6Tbcw8/s1600/double+face+palm.jpg

oracas
2011-01-17, 20:36
Kramas och bli sams nu pojkar!

Och tycker att Fredrik S har en lite väl vriden syn på att det är så viktigt att ha låg BF% men tur vi är olika allihopa!

Starlight
2011-01-17, 20:41
MEGAFACEPALM

Ser fortfarnade inte mitt fel, men jag skäms lite nu, bilden övertygade mig, måste ha missat nåt här. Vågar inte kolla på föregående sida för att se vad jag missat.
Sorry för offtopic

Fis
2011-01-17, 23:38
Det allra allra viktigaste är väl att det blir sämmre och sämmre förutsättningar för att bygga muskler ju mer fett man lägger på sig. Vad mer behöver man veta?
Träna tungt ofta och progressivt ska man ju försöka göra oavsett varje dag resten av sitt liv vare sig man ligger på överskott eller underskott från maten.

Ju mindre mängd muskelmassa man har från start desto större chans är det att man lyckas skapa mer muskelmassa än man hade tidigare även på underskott eller ballans.
Desto närmare man kommer sitt " ungefärliga genetiska max"(vilket kanske borde ske nånstans mellan 25 och 30 om man börjar vid 18(inräknat uppehåll lärotid osv) desto svårare och mer drastiska saker får man ta till om man nu verkligen vill bli ännu större, där jag tycker en kraftig viktuppgång tillhör drastisk metod(10-15 kg upp)

siktar man på vanlig atletisk fitnesskropp typ sprinter eller fitnessmodell eller liknande tror jag man gör smartast i att undvika kraftiga bulkar över huvudutaget och hålla sig inom 5 kilo från topform
Man har ju läst lite förut om att man faktiskt KAN gå upp i massa när man ligger på balans/underskott, kruxet är dock att folk får ju det att låta som omöjligt - varför?
Har också läst att det handlar om timing, att man verkligen ska veta vad man stoppar i sig (kcal, protein, kolhydrater, fett, fibrer, vitaminer) och ha full koll på allt. Och som sagt äta vid vissa bestämda/regelbundna tider.
Någon info om detta?

http://www.scoobysworkshop.com/bulkingAndCutting.htm

Den killen tycker att det är dumt att bulka, och anser att man kan få bra resultat utan att lägga på sig fett, så länge man sköter kosten, får i sig tillräckligt med protein och tränar cardio vid sidan av styrketräningen. :)
Detta lät ju väldigt lovande, lyssnar gärna på erfarna "kolozzeumares" kommentarer om killens artikel.

Tack för samtliga svar ! :)

Ristretto
2011-01-17, 23:54
Det var längesedan jag hörde någon säga att man måste bli fet för att bygga muskler, vilket han i videon påstår att många hävdar.

Fredrik_S
2011-01-18, 00:27
Man har ju läst lite förut om att man faktiskt KAN gå upp i massa när man ligger på balans/underskott, kruxet är dock att folk får ju det att låta som omöjligt - varför?
Har också läst att det handlar om timing, att man verkligen ska veta vad man stoppar i sig (kcal, protein, kolhydrater, fett, fibrer, vitaminer) och ha full koll på allt. Och som sagt äta vid vissa bestämda/regelbundna tider.
Någon info om detta?


Folk som säger så är extremt akademiska och har på pappret rätt men när det kommer till verkligheten går det alldeles utmärkt för de allra flesta nybörjare att sikta på energibalans och träna utav bara helvete.(vilket i praktiekn eftter ett år kan räknas ut till att faktiskt måste varit ett pytteöverskott i snitt per dag)
Har dom inte fått mer muskler och mindre fett då efter ett år(UTAN ATT för den delen delat in året i givna bulk/deffperioder) har dom haft ett riktigt kasst träningsupplägg....

Bulk är något man tar till när man byggt mycket muskler och nått platåer eller mager(som killarna i filmen från tidigare i tråden) från start...

bakka
2011-01-18, 19:02
Ja visst men när man har för mycket fett på kroppen är det vansinne!!

Det handlar om några få kalorier per dag kanske 10-50 kcal sett ur ett långt perspektiv inte hundratals eller tusentals.
MEN det betyder inte att man äter 10-50 kcal extra per dag varje dag utan man siktar på att hålla sig ungefär på en kcalintag som varken gör att man stormar upp eller flyger ner i vikt. Det spelar ingen roll om vissa dagar har 500-1000 extra och vissa 500-1000 underskott...

Om du har tex en människa som är 175 cm och väger 75 kg cm med fett% på 20%
och samma människa 2 år senare väger 75 kg med fett% på 10%.
Då har han legat extremt nära kaloribalans totalt sett oavsett hur det sett ut under tiden.
Vilket som är mest fördelaktigt av att gå upp i vikt under flera månaders tid och sedan banta under flera månaders tid eller ligga på ungefär samma kaloriintag varje dag med högt proteinintag vet man inte.

MEN man vet att det är extremt korkat att bulka när man har fettmängd över 15-20% på kroppen oavsett(om man inte skiter i att man får permanenta problem att hålla lågt kroppsfett för resten av livet)

Bulk ska endast användas av magra människor och människor med mycket muskler som deffat bort stor del fett. Eller männsiskor som bara vill bli starka och stora OCH feta.

Du verkar ha koll på det här så jag tänkte ställa en följdfråga:

Jag är ca 1.84 lång och väger 84 kg, men har en del bukfett samt lite extra fett på lår och bröst. Jag vill bygga så mkt muskler som möjligt, men samtidigt minska i fett. Vill bli snyggare liksom, men inte extrem stor. Vill ha en tightare kropp helt enkelt. Hur bör jag göra?? Räknade ut mitt dagliga kcal behöv på 5-6 olika hemsidor och de visade allt mellan 2700 till 3900 kcal per dag. Ska jag satsa på att ligga mellan 2700-3000 kcal och köra hårt på gymmet eller är det bättre om jag ligger på 2300-2500 kcal per dag och tränar hårt?

Tack på förhand,
Bakka

Fis
2011-02-13, 15:23
Tänkte återuppliva denna tråd lite.
Sen jag startade tråden så har jag hunnit börja med periodisk fasta vilket passar mig perfekt. Dock så är jag fortfarande kluven angående ifall jag borde bulka, ligga på litet överskott, ligga på litet underskott eller deffa!
Som ni ser på bilden så har jag endel fett på kroppen så en deff vore inte fel, samtidigt så vill jag inte se ut som en lägerfånge, och jag anser att jag har på tok för lite muskler för att ge mig in i en deff nu. Right?
En bulk känns inte heller lämpligt då det är omöjligt att bulka utan att lägga på sig fett, och fett är det sista jag behöver just nu.

Samtidigt så känns ju det lite som antingen eller, för som det ser ut nu så ligger jag bara på balans. Äter när jag är hungrig, typ. Då händer det inte mycket alls, varken mer eller mindre muskler och fett, iallafall som jag upplever det.

Jag lämnar över resten till diskussion/kommentarer, vad kan jag göra?
Bilder;
http://img842.imageshack.us/i/fasfafpy.jpg/
http://img155.imageshack.us/i/szggg.jpg/

EDIT: verkar inte synas, här är länkar
http://img842.imageshack.us/i/fasfafpy.jpg/
http://img842.imageshack.us/i/fasfafpy.jpg/

Fis
2011-02-13, 16:02
..la in fel länk!
Här är den andra bilden
http://img155.imageshack.us/i/szggg.jpg/

hejhopp79
2011-02-13, 16:25
Deffa och ligg sedan på kcal-balans eller litet överskott

King Grub
2011-02-13, 16:31
Du har redan mer kroppsfett än vad som är lämpligt för goda muskelökningar, så ytterligare överätning och fettökning i dagsläget verkar onödigt.

Fis
2011-02-13, 16:47
Deffa och ligg sedan på kcal-balans eller litet överskott
Hur lång deff är lämpligt? veckor, månader?
Snabb deff eller litet underskott bara?

Du har redan mer kroppsfett än vad som är lämpligt för goda muskelökningar, så ytterligare överätning och fettökning i dagsläget verkar onödigt.
Hur mkt behöver jag gå ner tror du?
Morgonvikten ligger på 71,5kg på mina 178cm

King Grub
2011-02-13, 16:48
Artikel av McDonald med rekommendationer:

If you’re above 15% body fat (about 24-27% for women), diet first. If you can get to the 10-12% (19-24%) body fat range or so, I think you’ll be in an overall better position to gain mass.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/initial-body-fat-and-body-composition-changes.html

Timme
2011-02-13, 17:35
Artikel av McDonald med rekommendationer:



http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/initial-body-fat-and-body-composition-changes.html

Låter som ett mycket bra råd! Jag tänker försöka följa det. Vore gött om man kunde ta ned sig till ca 10%

-Isidor-
2011-02-13, 18:34
hur vet man vilken kroppsfettprocent man har? mina översta fyra rutor är hyffsat synliga. dvs i ett rum med optiljus så syns dom iaf. vilken kroppsfettsprocent kan man tänkas ha då, på ett ungefär?

Fis
2011-02-13, 21:28
Artikel av McDonald med rekommendationer:



http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/initial-body-fat-and-body-composition-changes.html
Jo men att bedöma sin kroppsfetts-procent är nog inte det lättaste. Räcker 500 kcal underskott måntro? :)
Och ungefär hur lång tid ska deffen pågå?
Mvh

Fis
2011-02-14, 23:26
Jo men att bedöma sin kroppsfetts-procent är nog inte det lättaste. Räcker 500 kcal underskott måntro? :)
Och ungefär hur lång tid ska deffen pågå?
Mvh

...?

Ni andra, bulk eller deff för min del?

benacii
2011-02-15, 00:33
om du ska deffa: tänk ut hur mycket vikt du ska skala av. sätt upp ett datum där du börjar och där du slutar. Planera gärna med schema osv och kanske tänk ut hur du ska lägga upp kosten för att få den bra men endå varierande och med högt protein intag på ditt kcal underskott.

att ha klart för sig hur lång tid deffen skall var tror jag kan vara en bra grej för att hålla sig motiverad. och är du inte nöjd med deffen när slutdatumet har kommit så fortsätt den i några veckor till. sen ligg på kcal balans minst en månad efteråt.

Fis
2011-02-15, 09:24
om du ska deffa: tänk ut hur mycket vikt du ska skala av. sätt upp ett datum där du börjar och där du slutar. Planera gärna med schema osv och kanske tänk ut hur du ska lägga upp kosten för att få den bra men endå varierande och med högt protein intag på ditt kcal underskott.

att ha klart för sig hur lång tid deffen skall var tror jag kan vara en bra grej för att hålla sig motiverad. och är du inte nöjd med deffen när slutdatumet har kommit så fortsätt den i några veckor till. sen ligg på kcal balans minst en månad efteråt.

Men om jag från idag kör en och en halv månads underskott på ~500kcal, är det en rimlig tidsperiod?
Morgonvikten ligger just nu på 71,5 - har ingen som helst uppfattning på hur långt ner jag ska gå. Men räcker 68-69?

Hur räknar du dina kalorier? Är det excelmallen som gäller? Fattar inte mycket från den.
Mvh

Fredrik_S
2011-02-15, 09:56
Som jag ser det har du två alternativ, det ena är att ligga still i vikt och styrketräna, bli starkare och låta musklerna växa sakta men säkert där under fettet.
Du kommer INTE se några resultat i spegeln pga muskeltillväxt går väldigt långsamt, men har du ett bra träningsupplägg med proggression(ökning av vikter, repetitioner, minskning av vilotid mellan set ELLER ökning av set) i din träning så kommer resultaten garanterat med tiden. (det tar troligen flera år)

Det andra alternativet är att gå ner 5-10 kilo. Det kommer gå ganska fort (1-2 mån) och du kommer då se dina muskler tydligare. Detta gör du genom att äta mindre än du gör i dagsläget. Inget drastiskt utan bara minska lite på maten. Inte nödvändigt att göra några komplicerade uträkningar och räkna kalorier. Utan istället kolla lite på vågen och kolla om det är påväg åt rätt håll....
Det är troligen lättare att väga sig själv och justera maten lite på känn om man är ovan att räkna kalorier, det tar ett tag att lära sig och sätta sig in i och det kan vara mer jobbigt än bra.

Fis
2011-02-15, 10:24
Som jag ser det har du två alternativ, det ena är att ligga still i vikt och styrketräna, bli starkare och låta musklerna växa sakta men säkert där under fettet.
Du kommer INTE se några resultat i spegeln pga muskeltillväxt går väldigt långsamt, men har du ett bra träningsupplägg med proggression(ökning av vikter, repetitioner, minskning av vilotid mellan set ELLER ökning av set) i din träning så kommer resultaten garanterat med tiden. (det tar troligen flera år)

Det andra alternativet är att gå ner 5-10 kilo. Det kommer gå ganska fort (1-2 mån) och du kommer då se dina muskler tydligare. Detta gör du genom att äta mindre än du gör i dagsläget. Inget drastiskt utan bara minska lite på maten. Inte nödvändigt att göra några komplicerade uträkningar och räkna kalorier. Utan istället kolla lite på vågen och kolla om det är påväg åt rätt håll....
Det är troligen lättare att väga sig själv och justera maten lite på känn om man är ovan att räkna kalorier, det tar ett tag att lära sig och sätta sig in i och det kan vara mer jobbigt än bra.

Om jag går på det senare alternativet, fast tappar kanske inte mer än 5-6kg - väger ändå ganska lite för min längd. Blir inget kvar av mig sen :)

Sedan efter deffen, blir det balans som alternativ två då eller? Eller blir det en stadig bulk med litet överskott?

benacii
2011-02-15, 11:28
Men om jag från idag kör en och en halv månads underskott på ~500kcal, är det en rimlig tidsperiod?
Morgonvikten ligger just nu på 71,5 - har ingen som helst uppfattning på hur långt ner jag ska gå. Men räcker 68-69?

Hur räknar du dina kalorier? Är det excelmallen som gäller? Fattar inte mycket från den.
Mvh

när du först börjar dieten kommer du nog tappa 2kg vätska. sen 3kg över det. sätt ett mål. t.ex. 65kg. låt det ta 2månader om du behöver.

jag använder mig utav "matdagboken.se" alla livsmedel finns där och finns det inte kan du lägga till det.

Fredrik_S
2011-02-15, 12:26
Om jag går på det senare alternativet, fast tappar kanske inte mer än 5-6kg - väger ändå ganska lite för min längd. Blir inget kvar av mig sen :)

Sedan efter deffen, blir det balans som alternativ två då eller? Eller blir det en stadig bulk med litet överskott?

Ett försiktigt överskott passar dig nog bäst då.
Sätt upp delmål med vikten på dig själv. Och ha ett konstant huvudmål att blir starkare oavsett om du deffar eller inte....

Fis
2011-02-15, 12:48
när du först börjar dieten kommer du nog tappa 2kg vätska. sen 3kg över det. sätt ett mål. t.ex. 65kg. låt det ta 2månader om du behöver.

jag använder mig utav "matdagboken.se" alla livsmedel finns där och finns det inte kan du lägga till det.
Men 65kg på mina 178cm, då kommer jag se ut som när jag började! :p skitsmal!
Aja, ska kolla upp sidan!
Tack:)

Ett försiktigt överskott passar dig nog bäst då.
Sätt upp delmål med vikten på dig själv. Och ha ett konstant huvudmål att blir starkare oavsett om du deffar eller inte....
Okej, perfekt. Sänkte träningen från 5ggr/vecka till 3ggr per vecka, låter det okej? Hört att det är bättre med färre träningstillfällen under deff.

Tack för svaren!

benacii
2011-02-15, 19:34
Men 65kg på mina 178cm, då kommer jag se ut som när jag började! :p skitsmal!
Aja, ska kolla upp sidan!
Tack:)



Du väger 71 nu och säger att du ville skala av 5-6kg=65-66kg? gör det. tycker sidan fungerar bra. hjälpt mig i min bulk mycket. när jag inte räknade så rasa jag upp i vikt.

ViktorLarsson
2011-02-15, 23:58
Jag är ingen expert på området men jag tycker man borde ha i baktanken att "bulka" aldrig är hälsosamt, såvida man inte är farligt mager. Därför finns det ju faktiskt all anledning att vara försiktig med överätning. Jag håller med Fredrik och ser ingen anledning att gå upp fort i vikt, även om jag själv periodvis har gått upp fort i vikt emellanåt (och faktiskt ökat enligt mig själv i ganska god mängd muskelmassa.)

Kroppsbyggning är ju ingen hälsosamt leverne, eller har jag fel?

Men satsar man på att faktiskt bli RIKTIGT GROV får man nog räkna med en viss fettökning, alternativt bulka riktigt långsamt och smart i flera år.

Beror ju på vad man värderar mest, men man bör ju veta vad bulk i sig kan ge för konsekvenser på sikt.

/Peace.

Fis
2011-02-16, 14:38
Jag är ingen expert på området men jag tycker man borde ha i baktanken att "bulka" aldrig är hälsosamt, såvida man inte är farligt mager. Därför finns det ju faktiskt all anledning att vara försiktig med överätning. Jag håller med Fredrik och ser ingen anledning att gå upp fort i vikt, även om jag själv periodvis har gått upp fort i vikt emellanåt (och faktiskt ökat enligt mig själv i ganska god mängd muskelmassa.)

Kroppsbyggning är ju ingen hälsosamt leverne, eller har jag fel?

Men satsar man på att faktiskt bli RIKTIGT GROV får man nog räkna med en viss fettökning, alternativt bulka riktigt långsamt och smart i flera år.

Beror ju på vad man värderar mest, men man bör ju veta vad bulk i sig kan ge för konsekvenser på sikt.

/Peace.
Det är sant. Grejen är att jag var mager som f*n för ett år sedan, därför blev det en bulk, dock så tog jag det till en överdriven nivå (rapsolja och grejer) och nu blev det pannkaka av allt.

Nu när jag är strängt inriktad på deff och har varit inriktad på att förlora kroppsfett de senaste 2 veckorna, så går jag istället upp i vikt.
Riktigt förvirrande.
Hör skött kosten bra enligt mig, inte räknat kalorier förvisso - men äter mindre än innan.
Äter EN stor portion och sedan 1-2 shakes+kvarg, INGET mer. Har inte ätit sötsaker på veckor och ligger på 200-220g protein per dag.
I vanliga fall hade jag svårt att gå upp i vikt, låg på 73,5 på gymmet.
Nu, när jag strävar efter att förlora massa så väger jag 74,7 på gymmet. (Ingen mat i magen, fastat i 16h när jag vägt mig)

Ganska ironiskt va?
Så jag har ingen aning om vad som händer, jag har inte blivit fetare heller.
MVH

Hemi
2011-02-16, 16:37
Har bara "bulkat" värt namnet någon enstaka gång vad jag kan minnas. Gillade det inte eftersom jag förlorade så mycket kondition, rörlighet och spänst som jag är mer i behov av. Det roliga kanske var att man blev stark under bulken i lyftarövningar såsom bänkpress men att vara lyftstark (inte nödvändigtvis i förhållande till kroppsvikten) mer än vanligt under en ätperiod var inte värt det för mig. Men det skapade en omväxling i en annars ganska monotom hobby/sidoverksamhet, min åsikt.

Fis
2011-02-16, 19:10
Det är sant. Grejen är att jag var mager som f*n för ett år sedan, därför blev det en bulk, dock så tog jag det till en överdriven nivå (rapsolja och grejer) och nu blev det pannkaka av allt.

Nu när jag är strängt inriktad på deff och har varit inriktad på att förlora kroppsfett de senaste 2 veckorna, så går jag istället upp i vikt.
Riktigt förvirrande.
Hör skött kosten bra enligt mig, inte räknat kalorier förvisso - men äter mindre än innan.
Äter EN stor portion och sedan 1-2 shakes+kvarg, INGET mer. Har inte ätit sötsaker på veckor och ligger på 200-220g protein per dag.
I vanliga fall hade jag svårt att gå upp i vikt, låg på 73,5 på gymmet.
Nu, när jag strävar efter att förlora massa så väger jag 74,7 på gymmet. (Ingen mat i magen, fastat i 16h när jag vägt mig)

Ganska ironiskt va?
Så jag har ingen aning om vad som händer, jag har inte blivit fetare heller.
MVH

Någon annan med svar?
Alltså på ngt sätt så har jag ju hamnat på överskott, men de är ju himla märkligt då jag nu fokuserar på att äta mindre - och då börjar jag istället gå upp.

Hemi, jag skulle inte göra om bulken om jag själv fick bestämma, men de är lätt att va efterklok. I fortsättningen är de litet överskott som gäller :)

hejhopp79
2011-02-16, 19:44
Du räknar nog fel på något sätt.

Ät lite mindre mat och se om du går ner i vikt.

För övrigt är det sant att 3 gånger är lite skönare för kroppen än 5 gånger i veckan, under deff.

Fis
2011-02-16, 22:46
Du räknar nog fel på något sätt.

Ät lite mindre mat och se om du går ner i vikt.

För övrigt är det sant att 3 gånger är lite skönare för kroppen än 5 gånger i veckan, under deff.

Har inte räknat, men har dragit ner på maten?
Startade en tråd om excelmallen men får ingen respons, så begriper noll där.

Men vi testar ett tag till och ser hur det går =)

Fis
2011-02-26, 20:16
Har planerat en 10 veckors deff nu, 2 veckor har passerat.
Ligger på 1700-2300kcal per dag med ett protein-intag kring 200g.

Efter detta så vill jag bygga, längtar utav bara fan att äta mycket och bygga upp min kropp, vill dock inte trampa lika snett som förut då jag blev fet.

Läser på ett amerikanskt forum där folk lägger upp bilder på sina otroliga förändringar, där de lagt på sig en jäkla massa muskler och väldigt lite fett. Hur ska jag sköta det om 8 veckor? När jag deffar klart alltså.

Ett kcal-överskott på 500, kommer det bygga nån vidare massa eller kommer det ta mycket längre tid än om man skulle ligga på ett större överskott? Har ju inte så bra uppfattning då jag låg på ett högt överskott (tror jag?) men inte mkt protein.

Behöver lite planering, ser verkligen fram mot tiden efter deffen.

Fis
2011-03-04, 11:36
http://img819.imageshack.us/i/nybild.jpg/

Detta är jag i nuläget. Sjukt onöjd.
Det var mer än ett år sedan jag började träna, känns som man har kastat bort tiden - eller iallafall inte tagit vara på tiden man lagt ner på träningen.

Vad kan jag göra för att förändra mig? Jag vill lägga på muskler, men verkar ha riiktigt kassa genetiska förutsättningar för att göra det.

Fick tips i tråden att deffa, har gått ner 2kg nu, 3e veckan in i deffen. Ligger på 2000kcal om dagen. Känner att jag kommer vara på ruta 1 när jag fått bort fettet, eftersom min muskelmassa är näst intill obefintlig :P

Vad säger ni, fortsätta deffa? Eller börja "bygga"?
Tacksam för svar.
MVH

Fis
2011-03-05, 10:02
http://img819.imageshack.us/i/nybild.jpg/

Detta är jag i nuläget. Sjukt onöjd.
Det var mer än ett år sedan jag började träna, känns som man har kastat bort tiden - eller iallafall inte tagit vara på tiden man lagt ner på träningen.

Vad kan jag göra för att förändra mig? Jag vill lägga på muskler, men verkar ha riiktigt kassa genetiska förutsättningar för att göra det.

Fick tips i tråden att deffa, har gått ner 2kg nu, 3e veckan in i deffen. Ligger på 2000kcal om dagen. Känner att jag kommer vara på ruta 1 när jag fått bort fettet, eftersom min muskelmassa är näst intill obefintlig :P

Vad säger ni, fortsätta deffa? Eller börja "bygga"?
Tacksam för svar.
MVH
Ingen som har svar..?