handdator

Visa fullständig version : ALA eller Omega 3?


Jan
2003-11-14, 22:51
Jag kör just nu med Omega 3 och funderar på att börja köra med ALA. Jag undrar om ALA är ett bättre tillskott att ta ist för Omega 3? Tar förövrigt kreatin. Vill inte köra med dem båda eftersom mina föräldrar inte gillar alla mina burkar som jag har, så jag försöker hålla nere på antalet..

Mvh Janne

LunaSpice
2003-11-14, 23:16
Originally posted by Jan
Jag kör just nu med Omega 3 och funderar på att börja köra med ALA. Jag undrar om ALA är ett bättre tillskott att ta ist för Omega 3? Tar förövrigt kreatin. Vill inte köra med dem båda eftersom mina föräldrar inte gillar alla mina burkar som jag har, så jag försöker hålla nere på antalet..

Mvh Janne

Det beror ju helt på vad du vill uppnå. ALA tas oftast för att öka kreatinets effekt samt minska insulinkänsligheten. Omega3 är ju en otroligt nyttig omättat fettsyra och kan ju tas både under bulk som deff. Bara att bestämma vilken du _själv_ anses ha störst nytta av.

EDIT: Det ÖKAR självklart insulinkänsligheten...ber om ursäkt. :smash:

Langster
2003-11-14, 23:20
Varför skulle man vilja minska insulinkänsligheten???:rolleyes:

Jon2
2003-11-15, 01:08
Det ökar ju insulikänsligheten

Sverker
2003-11-15, 07:21
Det är inget fel att ta båda.

Omega-3 fettet i fisk hjälper ju receptorn ( den del som fångar upp insulinet i blodet ) att fungera bätttre. Dvs att muskelcellen reagerar tidigare på lägre insulin nivåer i blodet...och det är possitivt.

ALA påverkar/ stimulerar transportören av glukos in i muskelcellen. Dvs mer glukos in i muskelcellen.


Satsa på att alltid få i dig Omega-3 fett och använd ALA när du tycker att du har råd eller behöva mer effekt som tex när du använder kreatin

Jag sätter fettet som viktigast.

kharon
2003-11-15, 10:24
Satsa på linfröolja så kommer du billigt undan!

aliquis
2003-11-15, 10:51
omega3-oljan är ju ett livsmedel och är ju något som dina föräldrar också borde ta.. ala är ju till att börja med asdyrt vilket räcker som anledning för mig att inte köpa det, men visst kan man väl köpa det om man anser att fördelarna är värda pengarna.

Kanske värt att tala om fetter med dina föräldrar och få dom lite mer intresserade?

Jan
2003-11-15, 19:25
Tack så mycket för svar!
Undrar förövrigt om Stars ALA är okej?

Fugitive
2003-11-20, 13:29
Originally posted by Jan
Tack så mycket för svar!
Undrar förövrigt om Stars ALA är okej?

De undrar jag me så se till att svara nu.. dom har ju ett erbjudande på de nu "ta två betala för en" :hbang:

aliquis
2003-11-20, 14:03
varför skulle den inte vara det? ala lär ju vara ala, eller?

Fugitive
2003-11-20, 14:34
Originally posted by aliquis
varför skulle den inte vara det? ala lär ju vara ala, eller?

Brukar variera ganska mkt i kvalite från märke till märke tyvärr;)

Jan
2003-11-20, 21:36
Nu vill jag inte veta om det bara är skit. Har redan köpt det och om nån säger det, så tänker man inte ens positivt och då ger det ingen extra effekt psykiskt ens :)

EiseltUK
2003-11-20, 22:24
Det är säkert okej, men särket inte heller det bästa på marknaden.

/ Henrik

DiZi
2003-11-22, 14:23
Originally posted by EiseltUK
Det är säkert okej, men särket inte heller det bästa på marknaden.

/ Henrik

Med tänke på att det är Star? :rolleyes: