handdator

Visa fullständig version : A-kassa?


Lerdric
2011-01-14, 22:07
Det är så att jag har hoppat av lumpen, vart tråkig och vill börja jobba. Vet att det kommer ta ett tag att få jobb, så jag undrar hur det ligger till med a-kassan.

Måste man varit arbetslös i ett viss tag för att få a-kassa?
Hur mycket får man i månaden?

Exdiaq
2011-01-14, 22:18
Beror ju på om du har jobbat eller ej tidigare. Sen skiljer det från a-kassa till a-kassa också. Transports A-kassa som jag gick med i hade som krav att man varit medlem i deras a-kassa i minst 6 månader, vilket jag hann precis innan arbetsgivaren inte hade behov att att förlänga min vikarie/behovsanställning längre.

Ett krav som gäller för alla om jag inte har fel för mig är att du skriver in dig hos Arbetsförmedlingen.

Nodan
2011-01-14, 22:26
Antar att du inte är medlem i a-kassan?
Då är det alfa kassan (https://www.alfakassan.se/) som gäller. Grundersättningen är 320:-/dag och det krävs att du är inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen.

Åsberg
2011-01-14, 22:26
Annars kan du få ungdomsgaranti, 3000 kr/månad.

jontet
2011-01-14, 22:38
ja du kan få ersättning från alfakassan eftersom du nyligen studerat. lumpentiden räknas nog in som det också, om inte räknas det säkert som nån slags överhoppningsbar tid. Det där är så jävla snårigt så gå och skriv in dig på arbetsförmedlingen på måndag och ta upp det med handläggaren där

anton2000
2011-01-14, 23:00
Det där med alfakassan kan vara lite bökigt. Jag blev utförsäkrad och försäkringskassan så att jag skulle söka alfa-kassan. Men jag hade bara jobbat 5 månader innan jag skadade mig så blev inga stålar från någon. Om du får några pengar beror nog på vad du gjorde innan lumpen. Glhf i det där snåret, kan behövas :)

vicarious
2011-01-14, 23:26
Det där med alfakassan kan vara lite bökigt. Jag blev utförsäkrad och försäkringskassan så att jag skulle söka alfa-kassan. Men jag hade bara jobbat 5 månader innan jag skadade mig så blev inga stålar från någon. Om du får några pengar beror nog på vad du gjorde innan lumpen. Glhf i det där snåret, kan behövas :)

håller med, det är inte det lättaste att få cash från alfa-kassan.

eriksvensson
2011-01-15, 01:08
Jag var inte medlem i alfakassan under de 3 år som jag jobbade men man kan ändå få upp till 320:- / dag sålänge som du är inskriven på arbetsförmedlingen och har en handlingsplan. Det blir dock inte så mycket då de tar 24 spänn om dagen i någon administrativ avgift, sen ska banken ha lite när man får pengarna + skatt på det.

petah
2011-01-15, 18:43
sen ska banken ha lite när man får pengarna

Kan jag få fråga vad banken tar för avgift och vilken det är? Kan aldrig tänka mig att de tar en avgift för att du får in pengar på kontot.

Lerdric
2011-01-15, 18:55
Jag gick direkt från gymnasiet till lumpen, men är man tvungen att vara arbetslös i ett viss tag innan man kan få alfa-kassa?