handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet av knutar i rygg?


ihavethelongestname
2011-01-14, 11:51
Visste inte riktigt om jag skriva i den klistrade tråden om ryggbesvär men valde att göra en egen tråd istället.

Har tränat till och från sedan 2006 och det har fungerat bra fram till det två senaste åren. Kände mig stel i ryggen och fick andra problem pga detta. Gick till en naprapat i slutet av 2010 då jag fick ont i vänster traps när jag tränade axelpress.

Det visade sig att jag hade en hel del "knutar" i ryggen och nacken som han knäckte. Har fortsatt att besöken och det har blivit mer knäckande. Besökte honom senast idag. Jag hade tränat rätt hårt veckan innan för att se hur det kändes. Fungerade rätt bra men naprapaten fick knäcka mer än vanligt i ryggen.

Nu till min fråga:

Hur förebygger jag det här? Jag har fått råd att stretcha nedre ryggen, vilket jag gör, och att tänka på hållningen samt inte sitta still under så långa stunder. Problemen är främst på höger rygghalva under skulderbladet.

Jag antar att fler har varit med om liknande problem och undrar hur ni har hanterat detta? Hur ofta tränar ni? Vilka övningar lägger ni tyngden på?

Vore guld med lite råd då det nu känns som jag inte kommer kunna träna alls eller väldigt lätt vilket vore jävligt trist.

Långsmal
2011-01-25, 16:34
Tjena, jag har samma problem (tror jag) och går också hos en ryggknäckare. Har fått tipset att köra mycket chins och det kanske kan vara någonting för dig också?
Jag tränar varannan dag men undviker rodd och marklyft och knäböj då dessa gör ont.